projekt egalisatiemortel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

markbakk schreef:
Beamix heeft een met polymeren gewapende gietmortel, ABS200. Daarop doelde Tweety. Kun je gewoon kopen in de bouwmarkt.
Dat is inderdaad wel een heel geschikt produkt! Wel behoorlijk aan de prijs. Ik ga er eens over nadenken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door dre »

Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Tweety »

Arno schreef:
markbakk schreef:
Beamix heeft een met polymeren gewapende gietmortel, ABS200. Daarop doelde Tweety. Kun je gewoon kopen in de bouwmarkt.
Dat is inderdaad wel een heel geschikt produkt! Wel behoorlijk aan de prijs. Ik ga er eens over nadenken.

Die bedoelde ik inderdaad , was alleen de code kwijt, was even niet in de bouwmarkt :sure: Thanks.

Alleen is dat alleen met vezelversterkt. Ik verwacht niet dat dit een polymeer beton mengsel is. Ik begreep uit de beschrijvingen die ik tegen kwam (oa in het linkje wat ik mee stuurde) dat men met een polymeerbeton bedoelt dat men het cement door een polymeer vervangt als bindmiddel. Dat lijkt me hier niet het geval. Ik denk dat het beton recept zodanig is samengesteld dat de vezels in dit beton opgenomen kunnen worden. En dat het doel van de vezelversterking is om extra (trek) sterkte op te leveren. Op zich niet bepaald verkeerd en zal het mogelijk ook minder bros worden. Maar ik vermoed dat het niet echt dempend zullen werken. Maar als je dat niet nodig hebt..

Ik heb zelf geen ervaring met dit materiaal, dus ik kan niet inschatten wat het gaat opleveren. Dus of het echt geschikt is? Maar wie niet waagt.....

Groeten,
Wido
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Ik heb bij Hornbach maar eens twee zakken standaard vloeregaliseer gehaald, en de eerste testjes gegoten. Één met gaaswapening, en één zonder. De testtegeltjes zijn 150 x 200 x 25mm.
De ongewapende heb ik op een dik vloerkleed gelegd en er een paar flinke dreunen op gegeven; niet kapot, wel pijn aan m'n hand. Daarna over de knie; niet kapot, wel pijn aan m'n knie. Toen heb ik hem buiten laten vallen van ongeveer 50cm hoogte op de tegels; niet kapot, wel een paar kleine stukjes eraf. Uiteindelijk heb ik hem stuk gekregen door hem stuk te slaan op een betonnen traptrede.

Een voor mij erg motiverende test dus :D
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Sassiness »

Arno schreef:
Ik heb bij Hornbach maar eens twee zakken standaard vloeregaliseer gehaald, en de eerste testjes gegoten. Één met gaaswapening, en één zonder. De testtegeltjes zijn 150 x 200 x 25mm.
De ongewapende heb ik op een dik vloerkleed gelegd en er een paar flinke dreunen op gegeven; niet kapot, wel pijn aan m'n hand. Daarna over de knie; niet kapot, wel pijn aan m'n knie. Toen heb ik hem buiten laten vallen van ongeveer 50cm hoogte op de tegels; niet kapot, wel een paar kleine stukjes eraf. Uiteindelijk heb ik hem stuk gekregen door hem stuk te slaan op een betonnen traptrede.

Een voor mij erg motiverende test dus :D
Heb je daar ook bewegend beeld bij? Zoiets zou het zomaar heel goed kunnen doen op YouTube, Arno v.s. tegel : 0 - 1 :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Walt »

Test tegels zijn wel erg klein, als de uiteindelijke kast veel groter wordt zal dit aanzienlijk minder sterk worden. Vergelijk een spaanplaatje 200mm breed of 600mm breed over de knie...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Walt schreef:
Test tegels zijn wel erg klein, als de uiteindelijke kast veel groter wordt zal dit aanzienlijk minder sterk worden. Vergelijk een spaanplaatje 200mm breed of 600mm breed over de knie...

Groetjes Walter
Ik ben het helemaal met je eens dat de tegels wat klein zijn. Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat de uiteindelijke vorm een compacte box is (650 x 210 x 250mm), zonder grote overspanningen. Ik ben volledig overtuigd van het feit dat de uiteindelijke kasten ruimschoots voldoende sterk zullen zijn. Oké, als ik er een laat vallen, dan ligt ie in gruzelementen, maar ja...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door dre »

hoe klinkt het als je er op klopt?
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Sassiness »

dre schreef:
hoe klinkt het als je er op klopt?
Is dat de beruchte André's Audiofiele kloptest? :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

dre schreef:
hoe klinkt het als je er op klopt?
Ik krijg er niet heel veel geluid uit als ik er op klop, maar wat ik hoor is wel redelijk hoog.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door dre »

er zijn er wel die onder de kloptest bezweken zijn! :mrgreen:
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door teacher »

Waar je wel aan moet denken is dat gietvloeren / egalisatie mortels een maximum dikte hebben, dit om problemen met drogen, krimpen en scheurvorming te voorkomen.

Kijk anders eens naar eurocol 990 (20mm) , 970 (kan goed dik opgezet worden, 25mm haal je wel) of 925 (30mm).

Door alle produkten kan je eurocol 811 renovezel mengen zodat je een vezelversterkte mortel krijgt.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

teacher schreef:
Waar je wel aan moet denken is dat gietvloeren / egalisatie mortels een maximum dikte hebben, dit om problemen met drogen, krimpen en scheurvorming te voorkomen.

Kijk anders eens naar eurocol 990 (20mm) , 970 (kan goed dik opgezet worden, 25mm haal je wel) of 925 (30mm).

Door alle produkten kan je eurocol 811 renovezel mengen zodat je een vezelversterkte mortel krijgt.
Uiteraard heb ik daar aan gedacht. De mortel die ik heb gekocht (en ook ga gebruiken, want ik heb 50 kilo gekocht), die kan tot een laagdikte van 30mm worden toegepast. Ik heb diezelfde Hornbach mortel al vaker gebruikt in badkamers, en dat is gewoon heel goed spul.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door MechanicalAnimal »

Leuk-leuk-leuk!!!! Veel foto's maken he broeder!!!! En dan ook posten natuurlijk :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Pjotr »

Arno schreef:
Uiteraard heb ik daar aan gedacht. De mortel die ik heb gekocht (en ook ga gebruiken, want ik heb 50 kilo gekocht), die kan tot een laagdikte van 30mm worden toegepast. Ik heb diezelfde Hornbach mortel al vaker gebruikt in badkamers, en dat is gewoon heel goed spul.
Ja, daar kan het zijn warmte kwijt. Maar wat doet het als je het in bekisting stort? Als het te warm wordt (door het uitharden) krijg je wel kans op scheuren. Ik zou zeker ook een test doen met bekisting met een flinke plaat. Snel hardende mortels kunnen dan flink warm worden.
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Tweety »

Arno schreef:
dre schreef:
hoe klinkt het als je er op klopt?
Ik krijg er niet heel veel geluid uit als ik er op klop, maar wat ik hoor is wel redelijk hoog.
Ja daar ben ik dus heeeel benieuwd naar. Ik heb ooit in ver verleden gedacht kastwanden met een mengsel van zilverzand en tegellijm (flinke emmer uit een bouwmarkt) te versterken ca 2 cm dik. Resultaat was inderdaad een veel stijvere wand, want ik had inderdaad de resonantiefreqentie verhoogd. Maar ook als ie dan in trilling kwam, leek het wel of niet meer wilde ophouden.. :rock: Oftewel de demping was zoek. Misschien kwam dat door de simpele opbouw van het mengsel (alleen maar gebonden zilverzand, dus een beperkte korrelgrootte verdeling). Maar het resultaat was dat de sterke resonanties erger waren dan wat ik oorspronkelijk had, maar inderdaad veel hoger in frequentie dan ik gewend was.

Zelf zou ik nu proberen een balans (op gewichtbasis?) een combinatie tussen stijf materiaal en dempend materiaal voor de kastwand na te streven. Maar zoals al gezegd, dat is uitproberen.

Groeten,
Wido
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Pjotr »

Als je gaat bijmengen met vulmateriaal neemt de vloeibaarheid sterk af en dat lijkt mij niet de bedoeling.

(Nou ja, als Arno wil bijmengen: Houtzaagsel zat :lol: )
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Tweety »

Pjotr schreef:
Als je gaat bijmengen met vulmateriaal neemt de vloeibaarheid sterk af en dat lijkt mij niet de bedoeling.

(Nou ja, als Arno wil bijmengen: Houtzaagsel zat :lol: )

Als ie dan meteen bij dat houtzaagsel ook wat verdunde houtlijm doet, compenseert hij de vloeibaarheid misschien wat. Hou(d)t ie ook nog wat binding met traditionele houten kasten en doet ie ook nog wat polymeer in.

Groeten,
Wido
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Pjotr »

Het was maar een grapje Wido ;) Wat je ook gaat bijmengen het zal niet dempen. Die mortel is zo hard en onbuigzaam dat interne demping vrijwel niets tot helemaal niets doet. Pak maar een een betonnen stoeptegel, dat is voor 3/4 zand en grind en nog klinkt dat als een klok vrij opgesteld.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

MechanicalAnimal schreef:
Leuk-leuk-leuk!!!! Veel foto's maken he broeder!!!! En dan ook posten natuurlijk :sure:
Hé wat leuk, een enthousiaste reactie :D
Pjotr schreef:
Pak maar een een betonnen stoeptegel, dat is voor 3/4 zand en grind en nog klinkt dat als een klok vrij opgesteld.
Dat verschijnsel ken ik inderdaad. Als je die over elkaar schuift, dan beginnen ze te zingen. Maar dat heb je met deze mortel dus niet. Het klinkt veel doffer en doodser.

Het is ook een mengsel van cement en kunstharsen.

Ik ga verder niet testen. Het eerstvolgende wat ik giet, is de daadwerkelijke kast. Niet geschoten...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door SSassen »

Arno schreef:
... Ik ga verder niet testen. Het eerstvolgende wat ik giet, is de daadwerkelijke kast. Niet geschoten...
Precies, praatjes vullen geen gaatjes ... :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door MichaelB »

Gaaf man!

Ben heel benieuwd wat het resultaat zal zijn!

Vroeger heb ik met veel bewondering gekeken naar speakers van Terrazzo. Die maakte veel met marmer (als ik het me goed herinner).
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door hannesie »

:mrgreen:
MichaelB schreef:
Gaaf man!
Ben heel benieuwd wat het resultaat zal zijn!
Vroeger heb ik met veel bewondering gekeken naar speakers van Terrazzo. Die maakte veel met marmer (als ik het me goed herinner).
viewtopic.php?p=1493963#p1493963
Beton, maar wel heel speciaal. :-$
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door MechanicalAnimal »

Arno schreef:
Hé wat leuk, een enthousiaste reactie :D
ja natuurlijk kerel, dit moet ik zien, ik ben echt benieuwd wat dit gaat worden :rock:

Ik spamde je niet voor niks dat kunstenaarsgietsteen-product :wink:

kunstenaars gieten daar stenen beelden van; durastone, polystone, duracast etc, wordt veel in de hobbyhoek gebruikt, ook buitenvazen en dergelijke zijn van deze kunstharsen met gemalen (natuur)steen te maken.

Daar zie ik mezelf nog wel eens zo'n sphere-compartiment voor een B&W-kloon van gieten ofzo :wink:
B&W Tweet.jpg
B&W Tweet.jpg (15.73 KiB) 886 keer bekeken
Tweety
Berichten: 138
Lid geworden op: za 22 okt 2005, 23:11
Locatie: Helmond

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Tweety »

Tweety schreef:
Pjotr schreef:
Als je gaat bijmengen met vulmateriaal neemt de vloeibaarheid sterk af en dat lijkt mij niet de bedoeling.

(Nou ja, als Arno wil bijmengen: Houtzaagsel zat :lol: )

Als ie dan meteen bij dat houtzaagsel ook wat verdunde houtlijm doet, compenseert hij de vloeibaarheid misschien wat. Hou(d)t ie ook nog wat binding met traditionele houten kasten en doet ie ook nog wat polymeer in.

Groeten,
Wido
Pjotr schreef:
Het was maar een grapje Wido ;) Wat je ook gaat bijmengen het zal niet dempen. Die mortel is zo hard en onbuigzaam dat interne demping vrijwel niets tot helemaal niets doet. Pak maar een een betonnen stoeptegel, dat is voor 3/4 zand en grind en nog klinkt dat als een klok vrij opgesteld.
Mompelt iets van, hmm blijkbaar niet opgevallen dat mijn post ook niet helemaal serieus bedoelt was. Lijkt me niet aan te raden om houtlijm aan het mengsel toe te voegen, die je vervolgens in een houten mal giet en dan verwacht dat die na uitharding te verwijderen is.. #-o
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”