Dat is inderdaad wel een heel geschikt produkt! Wel behoorlijk aan de prijs. Ik ga er eens over nadenken.markbakk schreef:Beamix heeft een met polymeren gewapende gietmortel, ABS200. Daarop doelde Tweety. Kun je gewoon kopen in de bouwmarkt.
projekt egalisatiemortel
Moderator: Beheerdersteam
Re: projekt egalisatiemortel
Re: projekt egalisatiemortel
dat moet genoeg zijn!
Re: projekt egalisatiemortel
Arno schreef:Dat is inderdaad wel een heel geschikt produkt! Wel behoorlijk aan de prijs. Ik ga er eens over nadenken.markbakk schreef:Beamix heeft een met polymeren gewapende gietmortel, ABS200. Daarop doelde Tweety. Kun je gewoon kopen in de bouwmarkt.
Die bedoelde ik inderdaad , was alleen de code kwijt, was even niet in de bouwmarkt
Alleen is dat alleen met vezelversterkt. Ik verwacht niet dat dit een polymeer beton mengsel is. Ik begreep uit de beschrijvingen die ik tegen kwam (oa in het linkje wat ik mee stuurde) dat men met een polymeerbeton bedoelt dat men het cement door een polymeer vervangt als bindmiddel. Dat lijkt me hier niet het geval. Ik denk dat het beton recept zodanig is samengesteld dat de vezels in dit beton opgenomen kunnen worden. En dat het doel van de vezelversterking is om extra (trek) sterkte op te leveren. Op zich niet bepaald verkeerd en zal het mogelijk ook minder bros worden. Maar ik vermoed dat het niet echt dempend zullen werken. Maar als je dat niet nodig hebt..
Ik heb zelf geen ervaring met dit materiaal, dus ik kan niet inschatten wat het gaat opleveren. Dus of het echt geschikt is? Maar wie niet waagt.....
Groeten,
Wido
Re: projekt egalisatiemortel
Ik heb bij Hornbach maar eens twee zakken standaard vloeregaliseer gehaald, en de eerste testjes gegoten. Één met gaaswapening, en één zonder. De testtegeltjes zijn 150 x 200 x 25mm.
De ongewapende heb ik op een dik vloerkleed gelegd en er een paar flinke dreunen op gegeven; niet kapot, wel pijn aan m'n hand. Daarna over de knie; niet kapot, wel pijn aan m'n knie. Toen heb ik hem buiten laten vallen van ongeveer 50cm hoogte op de tegels; niet kapot, wel een paar kleine stukjes eraf. Uiteindelijk heb ik hem stuk gekregen door hem stuk te slaan op een betonnen traptrede.
Een voor mij erg motiverende test dus
De ongewapende heb ik op een dik vloerkleed gelegd en er een paar flinke dreunen op gegeven; niet kapot, wel pijn aan m'n hand. Daarna over de knie; niet kapot, wel pijn aan m'n knie. Toen heb ik hem buiten laten vallen van ongeveer 50cm hoogte op de tegels; niet kapot, wel een paar kleine stukjes eraf. Uiteindelijk heb ik hem stuk gekregen door hem stuk te slaan op een betonnen traptrede.
Een voor mij erg motiverende test dus
Re: projekt egalisatiemortel
Heb je daar ook bewegend beeld bij? Zoiets zou het zomaar heel goed kunnen doen op YouTube, Arno v.s. tegel : 0 - 1Arno schreef:Ik heb bij Hornbach maar eens twee zakken standaard vloeregaliseer gehaald, en de eerste testjes gegoten. Één met gaaswapening, en één zonder. De testtegeltjes zijn 150 x 200 x 25mm.
De ongewapende heb ik op een dik vloerkleed gelegd en er een paar flinke dreunen op gegeven; niet kapot, wel pijn aan m'n hand. Daarna over de knie; niet kapot, wel pijn aan m'n knie. Toen heb ik hem buiten laten vallen van ongeveer 50cm hoogte op de tegels; niet kapot, wel een paar kleine stukjes eraf. Uiteindelijk heb ik hem stuk gekregen door hem stuk te slaan op een betonnen traptrede.
Een voor mij erg motiverende test dus
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Re: projekt egalisatiemortel
Test tegels zijn wel erg klein, als de uiteindelijke kast veel groter wordt zal dit aanzienlijk minder sterk worden. Vergelijk een spaanplaatje 200mm breed of 600mm breed over de knie...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: projekt egalisatiemortel
Ik ben het helemaal met je eens dat de tegels wat klein zijn. Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat de uiteindelijke vorm een compacte box is (650 x 210 x 250mm), zonder grote overspanningen. Ik ben volledig overtuigd van het feit dat de uiteindelijke kasten ruimschoots voldoende sterk zullen zijn. Oké, als ik er een laat vallen, dan ligt ie in gruzelementen, maar ja...Walt schreef:Test tegels zijn wel erg klein, als de uiteindelijke kast veel groter wordt zal dit aanzienlijk minder sterk worden. Vergelijk een spaanplaatje 200mm breed of 600mm breed over de knie...
Groetjes Walter
Re: projekt egalisatiemortel
Is dat de beruchte André's Audiofiele kloptest?dre schreef:hoe klinkt het als je er op klopt?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Re: projekt egalisatiemortel
Ik krijg er niet heel veel geluid uit als ik er op klop, maar wat ik hoor is wel redelijk hoog.dre schreef:hoe klinkt het als je er op klopt?
Re: projekt egalisatiemortel
Waar je wel aan moet denken is dat gietvloeren / egalisatie mortels een maximum dikte hebben, dit om problemen met drogen, krimpen en scheurvorming te voorkomen.
Kijk anders eens naar eurocol 990 (20mm) , 970 (kan goed dik opgezet worden, 25mm haal je wel) of 925 (30mm).
Door alle produkten kan je eurocol 811 renovezel mengen zodat je een vezelversterkte mortel krijgt.
Kijk anders eens naar eurocol 990 (20mm) , 970 (kan goed dik opgezet worden, 25mm haal je wel) of 925 (30mm).
Door alle produkten kan je eurocol 811 renovezel mengen zodat je een vezelversterkte mortel krijgt.
Re: projekt egalisatiemortel
Uiteraard heb ik daar aan gedacht. De mortel die ik heb gekocht (en ook ga gebruiken, want ik heb 50 kilo gekocht), die kan tot een laagdikte van 30mm worden toegepast. Ik heb diezelfde Hornbach mortel al vaker gebruikt in badkamers, en dat is gewoon heel goed spul.teacher schreef:Waar je wel aan moet denken is dat gietvloeren / egalisatie mortels een maximum dikte hebben, dit om problemen met drogen, krimpen en scheurvorming te voorkomen.
Kijk anders eens naar eurocol 990 (20mm) , 970 (kan goed dik opgezet worden, 25mm haal je wel) of 925 (30mm).
Door alle produkten kan je eurocol 811 renovezel mengen zodat je een vezelversterkte mortel krijgt.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: projekt egalisatiemortel
Leuk-leuk-leuk!!!! Veel foto's maken he broeder!!!! En dan ook posten natuurlijk 
Re: projekt egalisatiemortel
Ja, daar kan het zijn warmte kwijt. Maar wat doet het als je het in bekisting stort? Als het te warm wordt (door het uitharden) krijg je wel kans op scheuren. Ik zou zeker ook een test doen met bekisting met een flinke plaat. Snel hardende mortels kunnen dan flink warm worden.Arno schreef:Uiteraard heb ik daar aan gedacht. De mortel die ik heb gekocht (en ook ga gebruiken, want ik heb 50 kilo gekocht), die kan tot een laagdikte van 30mm worden toegepast. Ik heb diezelfde Hornbach mortel al vaker gebruikt in badkamers, en dat is gewoon heel goed spul.
Re: projekt egalisatiemortel
Ja daar ben ik dus heeeel benieuwd naar. Ik heb ooit in ver verleden gedacht kastwanden met een mengsel van zilverzand en tegellijm (flinke emmer uit een bouwmarkt) te versterken ca 2 cm dik. Resultaat was inderdaad een veel stijvere wand, want ik had inderdaad de resonantiefreqentie verhoogd. Maar ook als ie dan in trilling kwam, leek het wel of niet meer wilde ophouden..Arno schreef:Ik krijg er niet heel veel geluid uit als ik er op klop, maar wat ik hoor is wel redelijk hoog.dre schreef:hoe klinkt het als je er op klopt?
Zelf zou ik nu proberen een balans (op gewichtbasis?) een combinatie tussen stijf materiaal en dempend materiaal voor de kastwand na te streven. Maar zoals al gezegd, dat is uitproberen.
Groeten,
Wido
Re: projekt egalisatiemortel
Als je gaat bijmengen met vulmateriaal neemt de vloeibaarheid sterk af en dat lijkt mij niet de bedoeling.
(Nou ja, als Arno wil bijmengen: Houtzaagsel zat
)
(Nou ja, als Arno wil bijmengen: Houtzaagsel zat
Re: projekt egalisatiemortel
Pjotr schreef:Als je gaat bijmengen met vulmateriaal neemt de vloeibaarheid sterk af en dat lijkt mij niet de bedoeling.
(Nou ja, als Arno wil bijmengen: Houtzaagsel zat)
Als ie dan meteen bij dat houtzaagsel ook wat verdunde houtlijm doet, compenseert hij de vloeibaarheid misschien wat. Hou(d)t ie ook nog wat binding met traditionele houten kasten en doet ie ook nog wat polymeer in.
Groeten,
Wido
Re: projekt egalisatiemortel
Het was maar een grapje Wido
Wat je ook gaat bijmengen het zal niet dempen. Die mortel is zo hard en onbuigzaam dat interne demping vrijwel niets tot helemaal niets doet. Pak maar een een betonnen stoeptegel, dat is voor 3/4 zand en grind en nog klinkt dat als een klok vrij opgesteld.
Re: projekt egalisatiemortel
Hé wat leuk, een enthousiaste reactieMechanicalAnimal schreef:Leuk-leuk-leuk!!!! Veel foto's maken he broeder!!!! En dan ook posten natuurlijk
Dat verschijnsel ken ik inderdaad. Als je die over elkaar schuift, dan beginnen ze te zingen. Maar dat heb je met deze mortel dus niet. Het klinkt veel doffer en doodser.Pjotr schreef:Pak maar een een betonnen stoeptegel, dat is voor 3/4 zand en grind en nog klinkt dat als een klok vrij opgesteld.
Het is ook een mengsel van cement en kunstharsen.
Ik ga verder niet testen. Het eerstvolgende wat ik giet, is de daadwerkelijke kast. Niet geschoten...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: projekt egalisatiemortel
Precies, praatjes vullen geen gaatjes ...Arno schreef:... Ik ga verder niet testen. Het eerstvolgende wat ik giet, is de daadwerkelijke kast. Niet geschoten...
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Re: projekt egalisatiemortel
Gaaf man!
Ben heel benieuwd wat het resultaat zal zijn!
Vroeger heb ik met veel bewondering gekeken naar speakers van Terrazzo. Die maakte veel met marmer (als ik het me goed herinner).
Ben heel benieuwd wat het resultaat zal zijn!
Vroeger heb ik met veel bewondering gekeken naar speakers van Terrazzo. Die maakte veel met marmer (als ik het me goed herinner).
Re: projekt egalisatiemortel
viewtopic.php?p=1493963#p1493963MichaelB schreef:Gaaf man!
Ben heel benieuwd wat het resultaat zal zijn!
Vroeger heb ik met veel bewondering gekeken naar speakers van Terrazzo. Die maakte veel met marmer (als ik het me goed herinner).
Beton, maar wel heel speciaal.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: projekt egalisatiemortel
ja natuurlijk kerel, dit moet ik zien, ik ben echt benieuwd wat dit gaat wordenArno schreef:Hé wat leuk, een enthousiaste reactie![]()
Ik spamde je niet voor niks dat kunstenaarsgietsteen-product
kunstenaars gieten daar stenen beelden van; durastone, polystone, duracast etc, wordt veel in de hobbyhoek gebruikt, ook buitenvazen en dergelijke zijn van deze kunstharsen met gemalen (natuur)steen te maken.
Daar zie ik mezelf nog wel eens zo'n sphere-compartiment voor een B&W-kloon van gieten ofzo
Re: projekt egalisatiemortel
Tweety schreef:Pjotr schreef:Als je gaat bijmengen met vulmateriaal neemt de vloeibaarheid sterk af en dat lijkt mij niet de bedoeling.
(Nou ja, als Arno wil bijmengen: Houtzaagsel zat)
Als ie dan meteen bij dat houtzaagsel ook wat verdunde houtlijm doet, compenseert hij de vloeibaarheid misschien wat. Hou(d)t ie ook nog wat binding met traditionele houten kasten en doet ie ook nog wat polymeer in.
Groeten,
Wido
Mompelt iets van, hmm blijkbaar niet opgevallen dat mijn post ook niet helemaal serieus bedoelt was. Lijkt me niet aan te raden om houtlijm aan het mengsel toe te voegen, die je vervolgens in een houten mal giet en dan verwacht dat die na uitharding te verwijderen is..Pjotr schreef:Het was maar een grapje WidoWat je ook gaat bijmengen het zal niet dempen. Die mortel is zo hard en onbuigzaam dat interne demping vrijwel niets tot helemaal niets doet. Pak maar een een betonnen stoeptegel, dat is voor 3/4 zand en grind en nog klinkt dat als een klok vrij opgesteld.

