Vragen over GHP, baffle en 3D-tekenprogramma's

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

zwolschemaloten
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 15:31
Locatie: zwolle

Vragen over GHP, baffle en 3D-tekenprogramma's

Bericht door zwolschemaloten »

okee, even een practische noobvraag:

wat is een GHB? (kon het bij de afkortingen niet vinden)

:rock:

Mod: onderwerp afgesplitst van Newbie's and Noob's questions here in de forumcategorie "Meten".
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Henkjan »

GHP bedoel je? dat is Gesloten Hoog Pas, oftewel een wat kleine gesloten kast met een dikke elko in serie met de woofer
zwolschemaloten
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 15:31
Locatie: zwolle

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door zwolschemaloten »

Henkjan schreef:
GHP bedoel je? dat is Gesloten Hoog Pas, oftewel een wat kleine gesloten kast met een dikke elko in serie met de woofer
got it! :)
Gebruikersavatar
Koss
Berichten: 274
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 15:41
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Koss »

GHB is vrij makkelijk zelf te maken...... maar zit je toch op het verkeerde forum denk ik. :mrgreen:
zwolschemaloten
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 15:31
Locatie: zwolle

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door zwolschemaloten »

Koss schreef:
GHB is vrij makkelijk zelf te maken...... maar zit je toch op het verkeerde forum denk ik. :mrgreen:
volgens mij zij iemand dat op 'mijn' topic... xD haha ik heb het net nog gehad met scheikunde, cyclische intramoleculaire ester gammabutyrolacton (GBL) met water en natronloog omzetten tot het natriumzout van GHB.... door aan te zuren wordt dat het natriumzout omgezet in hygroscopisch poeder, (GHB)

sorry voor off-topic!

om het on-topic te houden: wat is een baffle?
en weet iemand een handig 3d ontwerp/teken programma? (en niet google sketchup, dat kan me laptop niet installeren, wegens het niet kunnen installeren van sp II :( )
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Pjotr »

Ik gebruik gewoon Adobe's Illustrator, is niet zo heel handig voor technische tekeningen maar het werkt wel.
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Mphus »

AutoCad

erg handig als je er mee om kan gaan.

Groeten Daan
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door gniaw »

Pjotr schreef:
Ik gebruik gewoon Adobe's Illustrator, is niet zo heel handig voor technische tekeningen maar het werkt wel.
Afhankelijk van je eisen...
Mphus schreef:
AutoCad
erg handig als je er mee om kan gaan.
Groeten Daan
AutoCad is een nogal zwaar applicatie en kostbaar. Wel goed te leren en het is vooral handig als je hoge nauwkeurigheid eist.

Veel mensen gebruiken SketchUp. Makkelijk te leren en is gratis.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Wowly »

zwolschemaloten schreef:
om het on-topic te houden: wat is een baffle?
Dat is de frontplaat waarop doorgaans de units/luidsprekerchassis worden geplaatst.

jan
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Mphus »

@gniaw
Veel mensen gebruiken SketchUp. Makkelijk te leren en is gratis.
Dat mocht nou net niet.... van de vrager :D .
en weet iemand een handig 3d ontwerp/teken programma? (en niet google sketchup, dat kan me laptop niet installeren, wegens het niet kunnen installeren van sp II :( )
Ik werk trouwens met beide (illustrator en AutoCad) Ik gebruik vaak AI om mijn AutoCad tekeningen op te leuken.

Moet toegeven autocad is een stukje zwaarder als AI.

Groeten Daan
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door gniaw »

Mphus schreef:
@gniaw
Veel mensen gebruiken SketchUp. Makkelijk te leren en is gratis.
Dat mocht nou net niet.... van de vrager :D .
en weet iemand een handig 3d ontwerp/teken programma? (en niet google sketchup, dat kan me laptop niet installeren, wegens het niet kunnen installeren van sp II :( )
Ik werk trouwens met beide (illustrator en AutoCad) Ik gebruik vaak AI om mijn AutoCad tekeningen op te leuken.

Moet toegeven autocad is een stukje zwaarder als AI.

Groeten Daan
Excuus.. ik heb niet goed gelezen.

AutoCad is voor een 16-jarige student een te zwaar pakket. Er is veel tijd nodig om het te leren.

Probeer eerst achter te komen waarom SketchUp niet op je laptop geïnstalleerd krijgt. Wordt er met "sp II" XP SP2 bedoeld?
zwolschemaloten
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 15:31
Locatie: zwolle

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door zwolschemaloten »

dank voor de tips,

autocad is idd nog niet te begrijpen voor mij, en ik heb momenteel de tijd er niet voor om het uit te zoeken :(

adobe illustrator is 1.4 gig, en had geen zin om me internetsnelheid een uur lang te verlagen, want het downloaden duurt wel even... Miss 's nachts ofzo... :P

met sp2 bedoel ik service pack 2... Automatische update van je besturingssysteem (bij xp, vista, en ik weet niet of het al voor 7 uit is...)
maar bepaalde programma's updaten mee, en hebben dus de nieuwste versie nodig... Zoals msn, sketchup en internetexplorer...

;)
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Wowly »

Ik neem aan dat je Illustrator legaal download? Illegale activiteiten worden zeer officieel door dit forum niet getolereerd.

Wowly
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door hannesie »

Hoi Jan,
Studenten kunnen als de school/opleidingsinstituut is aangesloten/contract heeft met Slim.nl het pakket kopen voor een zeer betaalbare prijs en is dan ook te downloaden.
Ik heb zelf het volledige pakket van Adobe CS 4, als medewerker voor € 35,--

Ik neem aan en hoop dat ze dat bedoelen. :sure:
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Mphus »

Ik krijg alles (o.a. CS5 en AutoCad) via de TU/e :rock: :rock: helemaal voor niks....

groeten Daan

PS, misschien afsplitsen al deze posts van dit topic?
Laatst gewijzigd door Mphus op zo 27 mar 2011, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Henkjan »

sjit zeg, wie nu nog zegt dat vroeger alles beter was... ik moest m'n eigen potloden kopen, en de floppen voor de geleende versie van WP5 ook al :roll:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Pjotr »

Wowly schreef:
Ik neem aan dat je Illustrator legaal download? Illegale activiteiten worden zeer officieel door dit forum niet getolereerd.

Wowly
Als de klok slaat blijft je vingertje zo staan joh :mrgreen: Hij download het toch niet via de server van het forum? Wat ie in zijn eigen tijd tijd doet is zijn zaak, nog afgezien wat Hans en Daan stellen.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 27 mar 2011, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
zwolschemaloten
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 15:31
Locatie: zwolle

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door zwolschemaloten »

Wowly schreef:
Ik neem aan dat je Illustrator legaal download? Illegale activiteiten worden zeer officieel door dit forum niet getolereerd.

Wowly
oeps, ik vrees illegaal ja... Het spijt me, maar ik had gewoon bij google 'adobe illustrator' ingetikt..
Nu je het zegt besef ik pas dat het niet via de officiële site ging... Okee excuses, ik ben ook een voorstander van het legaal hard- en software kopen, evenals muziek... Betalen is niet erg, zolang je maar niet voor niks betaald. ;)
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door gniaw »

zwolschemaloten schreef:
dank voor de tips,

autocad is idd nog niet te begrijpen voor mij, en ik heb momenteel de tijd er niet voor om het uit te zoeken :(

adobe illustrator is 1.4 gig, en had geen zin om me internetsnelheid een uur lang te verlagen, want het downloaden duurt wel even... Miss 's nachts ofzo... :P

met sp2 bedoel ik service pack 2... Automatische update van je besturingssysteem (bij xp, vista, en ik weet niet of het al voor 7 uit is...)
maar bepaalde programma's updaten mee, en hebben dus de nieuwste versie nodig... Zoals msn, sketchup en internetexplorer...

;)
Illustrator is een "Grafisch illustratie" pakket, dus geen technisch teken/ontwerp pakket. Of dit voor jou geschikt is, is het afhankelijk van je eisen.

Wat SP2 is, is niet interessant. Er zijn nogal problemen bij het installeren van SketchUp op een XP machine. Maar er zijn genoeg oplossingen hiervoor te vinden via google. Als je met SketchUp verder wilt, laat dan duidelijk weten wat er fout is gegaan tijdens de installatie. Misschien weet iemand een oplossing voor je.
zwolschemaloten
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 15:31
Locatie: zwolle

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door zwolschemaloten »

gniaw schreef:
zwolschemaloten schreef:
dank voor de tips,

autocad is idd nog niet te begrijpen voor mij, en ik heb momenteel de tijd er niet voor om het uit te zoeken :(

adobe illustrator is 1.4 gig, en had geen zin om me internetsnelheid een uur lang te verlagen, want het downloaden duurt wel even... Miss 's nachts ofzo... :P

met sp2 bedoel ik service pack 2... Automatische update van je besturingssysteem (bij xp, vista, en ik weet niet of het al voor 7 uit is...)
maar bepaalde programma's updaten mee, en hebben dus de nieuwste versie nodig... Zoals msn, sketchup en internetexplorer...

;)
Illustrator is een "Grafisch illustratie" pakket, dus geen technisch teken/ontwerp pakket. Of dit voor jou geschikt is, is het afhankelijk van je eisen.

Wat SP2 is, is niet interessant. Er zijn nogal problemen bij het installeren van SketchUp op een XP machine. Maar er zijn genoeg oplossingen hiervoor te vinden via google. Als je met SketchUp verder wilt, laat dan duidelijk weten wat er fout is gegaan tijdens de installatie. Misschien weet iemand een oplossing voor je.
hmmm ik dacht dat ik het duidelijk had uitgelegd, maar het zal wel aan mij liggen :p
ik heb windows vista op mijn laptop, en wanneer ik sketchup wil installeren zegt ie dat ik service pack 2 nodig heb, maar mijn laptop wil sp1 niet upgraden naar sp2 ;)

hier in huis hebben we alleen 3 vista computers, waarbij ik bij een slechts administrator rechten ipv gast rechten heb... Maarja ik moet me vader maar is een keer lief aankijken geloof ik! .

Groetjes,
roland
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Pjotr »

gniaw schreef:
Illustrator is een "Grafisch illustratie" pakket, dus geen technisch teken/ontwerp pakket. Of dit voor jou geschikt is, is het afhankelijk van je eisen.
Zeker, dat neemt niet weg dat je met AI heel makkelijk gewone lijntekeningen kunt maken zoals je dat met potlood en papier ook doet. Dat werkt heel simpel. Je moet alleen wel weten hoe het werkt anders kom je er daarmee ook niet uit, dus even de moeite nemen om een uurtje de handleiding te lezen. Het werken met ankerpunten is op zich niet zo voor de hand liggend als je het pakket niet kent.

Je kunt er dus alles mee tekenen, of dat nou een lijntekening is of een illustratie. Technische tekenpakketten als AutoCad hebben veel meer toeters en bellen gericht op het technisch tekenen. Zoals het automatisch toevoegen van maatlijnen b.v.

Ik zeg dan maar zo, als je niet met potlood en papier een goede tekening kunt maken, kun je het met een computer ook niet.

En wat Sketch-up betreft, zeker de moeite waard. Maar ik maak aan de andere kant ook ChokoPrinsen mee die alleen een illustratief 3D plaatje snappen maar absoluut geen 2D maattekening kunnen lezen. Dus tja...
zwolschemaloten
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 23 mar 2011, 15:31
Locatie: zwolle

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door zwolschemaloten »

bedankt voor de uitleg! :)

tja als studie wil ik iets in het ontwerpen doen, dus hopelijk zit het met mijn inzicht goed.....
maar de tip om het eerst op papier te proberen zal ik volgen!
Groetjes,
roland
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door gniaw »

zwolschemaloten schreef:
gniaw schreef:
zwolschemaloten schreef:
dank voor de tips,

autocad is idd nog niet te begrijpen voor mij, en ik heb momenteel de tijd er niet voor om het uit te zoeken :(

adobe illustrator is 1.4 gig, en had geen zin om me internetsnelheid een uur lang te verlagen, want het downloaden duurt wel even... Miss 's nachts ofzo... :P

met sp2 bedoel ik service pack 2... Automatische update van je besturingssysteem (bij xp, vista, en ik weet niet of het al voor 7 uit is...)
maar bepaalde programma's updaten mee, en hebben dus de nieuwste versie nodig... Zoals msn, sketchup en internetexplorer...

;)
Illustrator is een "Grafisch illustratie" pakket, dus geen technisch teken/ontwerp pakket. Of dit voor jou geschikt is, is het afhankelijk van je eisen.

Wat SP2 is, is niet interessant. Er zijn nogal problemen bij het installeren van SketchUp op een XP machine. Maar er zijn genoeg oplossingen hiervoor te vinden via google. Als je met SketchUp verder wilt, laat dan duidelijk weten wat er fout is gegaan tijdens de installatie. Misschien weet iemand een oplossing voor je.
hmmm ik dacht dat ik het duidelijk had uitgelegd, maar het zal wel aan mij liggen :p
ik heb windows vista op mijn laptop, en wanneer ik sketchup wil installeren zegt ie dat ik service pack 2 nodig heb, maar mijn laptop wil sp1 niet upgraden naar sp2 ;)

hier in huis hebben we alleen 3 vista computers, waarbij ik bij een slechts administrator rechten ipv gast rechten heb... Maarja ik moet me vader maar is een keer lief aankijken geloof ik! .

Groetjes,
roland
Helaas heb ik hier geen win machines staan om te testen. Ik ben een Linux gebruiker en hoop iemand anders jou kan helpen.
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door gniaw »

Pjotr schreef:
gniaw schreef:
Illustrator is een "Grafisch illustratie" pakket, dus geen technisch teken/ontwerp pakket. Of dit voor jou geschikt is, is het afhankelijk van je eisen.
Zeker, dat neemt niet weg dat je met AI heel makkelijk gewone lijntekeningen kunt maken zoals je dat met potlood en papier ook doet. Dat werkt heel simpel. Je moet alleen wel weten hoe het werkt anders kom je er daarmee ook niet uit, dus even de moeite nemen om een uurtje de handleiding te lezen. Het werken met ankerpunten is op zich niet zo voor de hand liggend als je het pakket niet kent.

Je kunt er dus alles mee tekenen, of dat nou een lijntekening is of een illustratie. Technische tekenpakketten als AutoCad hebben veel meer toeters en bellen gericht op het technisch tekenen. Zoals het automatisch toevoegen van maatlijnen b.v.

Ik zeg dan maar zo, als je niet met potlood en papier een goede tekening kunt maken, kun je het met een computer ook niet.

En wat Sketch-up betreft, zeker de moeite waard. Maar ik maak aan de andere kant ook ChokoPrinsen mee die alleen een illustratief 3D plaatje snappen maar absoluut geen 2D maattekening kunnen lezen. Dus tja...
Mee eens. Echter denken de onderwijsinstituten anders over. Vakoefeningen in handtekenen vooral ruimtelijk tekenen worden tegenwoordig vervangen door computer tekenen.

Op het gebied van computer ondersteunend ontwerpen wil ik nog de volgende aanvullen:
AI is een goed instrument voor grafische vormgevers. Voor ruimtelijke vormgevers zijn ACad, MiniCad (Vectorworks), MicroStation, etc.. beter geschikt. Bij ruimtelijk tekenen / ontwerpen zijn alleen lijnen en vlakken niet voldoende. Werken met volumes (solids, surfaces, etc) is een belangrijk onderdeel van het ontwerpproces.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Newbie's and Noob's questions here

Bericht door Ivo »

zwolschemaloten schreef:
Wowly schreef:
Ik neem aan dat je Illustrator legaal download? Illegale activiteiten worden zeer officieel door dit forum niet getolereerd.

Wowly
oeps, ik vrees illegaal ja... Het spijt me, maar ik had gewoon bij google 'adobe illustrator' ingetikt..
Nu je het zegt besef ik pas dat het niet via de officiële site ging... Okee excuses, ik ben ook een voorstander van het legaal hard- en software kopen, evenals muziek... Betalen is niet erg, zolang je maar niet voor niks betaald. ;)
Je kunt een legale demo-versie van Adobe produkten downloaden, daar kun je ook prima mee werken. Die gaat maar 30 dagen mee, maar voor een project van twee maanden heb ik wel eens twee keer zo'n demo gedownload (Adobe Premiere Pro, voor een cursusje nodig en daarna nooit meer nodig, heel pakket is daar wat duur voor).

Als je Linux installeert in een dual boot systeem met windows, kun je duizenden programma's gratis en volkomen legaal downloaden. Van veel windowsprogramma's zijn uitstekende vergelijkbare linuxprogramma's beschikbaar, ook heel geschikt voor zelfbouwvoorbereiding.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”