Visaton ALTO I ipv. profielwerkstuk

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

zwolschemaloten

Visaton ALTO I ipv. profielwerkstuk

Bericht door zwolschemaloten »

hallo,

een vriend en ik (beide 16 jaar oud) willen voor ons profielwerkstuk (vwo 6e klas) graag over geluid doen.
ik heb even op het forum hier rondgeneusd, en het bevalt zeer wat jullie hier aan kennis delen! ;)

Nu hadden we het idee, om als hoofdvraag:
'Wat is de invloed van speakerbox op het geluid'
met enkele gespecificeerde nevenvragen.

het plan was om zelf een speaker te bouwen, en vervolgens meerdere 'speakerkasten' of 'omhulsels' (of wat voor termen jullie ervoor hebben) te bouwen, dat wil zeggen 1 van hout, 1 van metaal, 1 van steen etc.

Is het mogelijk dat twee onervaren jongens maar wel met 2 rechterhanden en een geluidstechnici als kennis dit varkentje kunnen wassen?

mijn idee was om hier ons bouwpakket te bestellen. maar de recensies zeiden dat de kwaliteit niet top was.

is dit niet mogelijk, kunnen jullie ons dan vertellen of het mogelijk is om van een bestaande speaker zelf de kast te slopen/weer op te bouwen?
of moeten we losse componenten kopen en daarmee een speaker samenstellen? (erg veel van bijv. een filter weten we niet)

hebben jullie nog tips, handige links of gewoon informatie? gaarne reactie! :)

(btw ons budget ligt niet al te hoog, waarschijnlijk een kleine financiering van ouders, maar voor de rest zal ik het zelf moeten betalen, denk maar rond 150 euro voor de 2 boxen in totaal, versterkers en kabels hebben we al)

O:)
Laatst gewijzigd door zwolschemaloten op zo 27 mar 2011, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
vinnie411

Re: zelfbouwspeaker als profielwerkstuk

Bericht door vinnie411 »

Als je werkstuk gaat over het effect van div. materialen en/of vormen van kasten dan zou ik gewoon een simpele breedbander nemen.
Zo heb je geen filter nodig en kan je mooi het effect laten zien/horen.
bv het verschil tussen gesloten en gepoort is vaak in basweergave erg groot en duidelijk.
Bovendien zijn de kosten dan nog goed in de hand te houden.
Dude

Bericht door Dude »

hey,

Gaaf project joh:P

ik denk dat het grootste deel bepaald zal worden door de speakers die je kiest (wou je die ook zelf maken of pur en alleen de kasten?)

Als je gewoon kant en klare speakers wil kopen zou ik voor een breedbander gaan, hier voor zou je is hier op het forum rond kunnen zoeken naar bijvoorbeeld de All black of de black beauty
beide vrij simpel te maken en redelijk binnen jullie buget denk ik.

De houte kast is het simpelst (en goedkoopst) van mdf te maken, verkrijgbaar bij iedere doe het zelfzaak, en met basis gereedschap ook nog makkelijk te maken

Echter komt er bij de metalen en de stenen kast wel meer kijken,
Met name het freeswerk in beide kasten voor de montage van de speaker en dergelijke zul je hulp nodig hebben.
De opbouw van beide kasten is niet zo heel lastig, (mits je het goede gereedschap hebt) de metalen-kast is een kwestie van lassen, echter word de stenen-kast een stuk lastiger.
Je zou hiervoor kunnen proberen om een aantal mallen van betonplex te maken om hier vervolgens beton in te gieten en dit daarna aan elkaar te lijmen/kitten of zo

Ben benieuwd wat jullie er van gaan maken,
Met vriendelijke groet,
Gert-Jan
zwolschemaloten

bedankt voor de snelle reactie,

nou het hangt er vanaf of we de speaker van de grond af opbouwen, of alleen de kasten....

(met andere woorden: het gaat erom wat we KUNNEN, want we willen zo veel! ;) )

met een breedband luidspreker bedoelen jullie een speaker waarbij je slechts 1 'conus' hebt met een groter bereik, ipv een aparte tweeter en bass?

dat zou wel praktisch zijn ja...en wat is jullie mening over die speaka zelfbouw setjes? want daar hoeven we de filter niet zelf in elkaar te zetten geloof ik.

en als we een 'simpele' breedbander nemen, hoe komen we aan materiaal & bouwbeschrijving? okee, ik begin me nu echt een leek in het kwadraat te voelen :oops:

over de kast maken we ons momenteel nog geen zorgen, lukt een stenen kast bijvoorbeeld niet dan gaan we varieren in de grootte en dikte etc.

groetjes,

Roland
vinnie411

Bericht door vinnie411 »

Een breedbander is 1 conus/chassis die een zeer groot deel van de frequenties voor zijn rekening neemt.
Er zijn hier diverse projecten gemaakt zie showcase http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =15&t=3283
Hiervan zijn de bouwverslagen wel te verkrijgen en de breedbanders kan je gewoon kopen bij div shops online/offline.
zwolschemaloten

vinnie411 schreef:
Een breedbander is 1 conus/chassis die een zeer groot deel van de frequenties voor zijn rekening neemt.
Er zijn hier diverse projecten gemaakt zie showcase http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =15&t=3283
Hiervan zijn de bouwverslagen wel te verkrijgen en de breedbanders kan je gewoon kopen bij div shops online/offline.
bij de breedbanders (toch het 1-weg systeem?? ) zie ik dat ze vaak nog een filter gebruiken... dit hoefde toch niet?
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Om een breedbander goed te laten klinken, is een filter soms wel prettig (werkt dan als een parametrische equalizer). Jullie willen het effect van behuizing onderzoeken. Dan is een filter geen vereiste. Die verschillen kun je gewoon meten, ook als de breedbander ongefilterd is.
zwolschemaloten

JvS schreef:
Om een breedbander goed te laten klinken, is een filter soms wel prettig (werkt dan als een parametrische equalizer). Jullie willen het effect van behuizing onderzoeken. Dan is een filter geen vereiste. Die verschillen kun je gewoon meten, ook als de breedbander ongefilterd is.
okee, maar voor een optimaal (of beter) geluid is een filter dus wel handig! :roll:
dit wordt weer even onze hersens pijnigen.

is het niet gewoon het handigste, onze ervaring gezien, om gewoon dit picolino setje te construeren? want als we het dan verprutsen, hebben we iig niet te veel geld over de balk gegooid.... of is het varieren in de speakerkast dan lastig?
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Hoi Jongens

Ik proef 2 zaken hier: 1 die gaat over het werktstuk van school, en 2 die gaat over het overhouden van een leuk speakersetje.

Voor 1 heb je nodig een eenvoudige behuizing die je zowel van hout, metaal als stenen tegels kunt bouwen. Houtverlijm je met houtlijm, tegels verlijm je met (je raad het al) tegellijm en metaal laat je lassen. Een mooie vierkant behuizing is dan ideaal!

Bij de breedbandspeaker die je koopt (komt namelijk aardig muziek uit zonder filter, meerweg moeten vaak een filter hebben om de speakerunits te beschermen tegen ongewenste tonen) zit een papiertje bij met gegevens zoals bijvoorbeeld de gewenste inhoud voor de speaker. Als rechtgeaarde VWO-ers moeten jullie dan makkelijk een vierkant kastje kunnen verzinnen wat aan de gewenste inhoud gaat komen. Als het papiertje er niet bij zit dan vind je die op het www.

Je gaat geheid verschillen horen in de verschillende kastjes/materialen/ Als er iemand is die een meetsetje heeft kun je gave grafieken maken over die weergave.

Tip: (als ze nog niet verkocht zijn) viewtopic.php?f=21&t=13053

heb je al een gaaf kastje erbij voor als het project is afgerond! en komt numero 2 weer in zicht :D :D :D

wil je echt een gave speaker bouwen voor dat geld kan dat ook, maar komt numero 1 in het gedrang. Lastig hé, keuze's maken :wink:

wel een supergaaf projectje!!!

succes ermee!

jan
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Een filter kan nodig zijn maar hoeft niet.

Maar wat is het doel? Een goed klinkende luidspreker of een werkstuk waarin je invloed van materiaal onderzoekt?
zwolschemaloten

JvS schreef:
Een filter kan nodig zijn maar hoeft niet.

Maar wat is het doel? Een goed klinkende luidspreker of een werkstuk waarin je invloed van materiaal onderzoekt?
zoals jan al zei: het liefste beide!
maar bedankt voor de tip ;)

@jan:

je hebt mij (ons) weer dondersgoed door!

maar jij zegt dat als je het wil testen, dat je dan het beste een breedband speaker kan nemen, omdat die zo simpel is?

tja zelf vinden we dat het het leukste is, als er echt wat onder jouw handen vandaan rolt, dwz dat we toch echt zelf een bouwpakket bestellen en in elkaar zetten.....

aan laskunsten en geluidstechnieken geen gebrek (met dank aan kenissen), en zelf was ik vroeger een modelspoorbaanbouwer, waardoor ik het knutselen met hout, gips wel kan.

denken jullie dat dit wat is: http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=5147 of heeft iemand een geweldige tip/afknapper ;0

(okee sorry voor dat ik jullie doodspam met vragen, maarja iedereen moet het eens leren)....
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Die aria light lijkt me helemaal niets. De afstemming van visaton kan me niet bekoren.

Die picolino is echt een leuk ontwerp. Maak hem dan wel met de TG 10 FD-08 a 22,50. Dat is de picolino 2:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/picolino2.htm

Afbeelding

Deze driver heeft een maximale lineaire slag van 2,35 mm - wat nog steeds weinig geluidsdruk oplevert. Die fostex minder dan 1 mm. Je kunt met breedbanders alle kanten op. Een visaton FRS8 in een Needle klinkt ook leuk, al is de BB3.01 AL een stuk interessanter:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/bb3tl.htm
Afbeelding

Goede 4' en 5" zijn er ook maar die lopen qua prijs snel op.
zwolschemaloten

wouter schreef:
Die aria light lijkt me helemaal niets. De afstemming van visaton kan me niet bekoren.

Die picolino is echt een leuk ontwerp. Maak hem dan wel met de TG 10 FD-08 a 22,50. Dat is de picolino 2:
http://www.lautsprechershop.de/hifi/picolino2.htm
dus als ik op die link klik, heb ik 'm automatisch met die TG 10 FD-08?? ( en wat is het verschil eigenlijk)

en klopt het, dat als je daar koopt, dat je hem op moet halen? of wordt 'ie ook internationaal verzonden?

maar bedankt voor je tips!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als je het kastje eenvoudig wil houden (en dus het effect van het materiaal het duidelijkst), kan je denk ik beter op zoek naar een gesloten (evt GHP) ontwerp, en niet een 'lastige' TL als de picolino (is wel een zeer lekker klinkend speakertje overigens)
gniaw

Bericht door gniaw »

Een Needle is toch niet moeilijk te bouwen. Bij Rumoh zijn er vele varianten van € 21,02 tot € 182,06.
zwolschemaloten

gniaw schreef:
Een Needle is toch niet moeilijk te bouwen. Bij Rumoh zijn er vele varianten van € 21,02 tot € 182,06.
bedankt voor de tip ! ;)
Henkjan schreef:
als je het kastje eenvoudig wil houden (en dus het effect van het materiaal het duidelijkst), kan je denk ik beter op zoek naar een gesloten (evt GHP) ontwerp, en niet een 'lastige' TL als de picolino (is wel een zeer lekker klinkend speakertje overigens)
wat is het verschil tussen gesloten en open?
wat is een GHP?
wat is een TL?

oh man het is nu al verslavend, alleen weet ik er nog zoooo weinig van af! :mrgreen:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

gesloten is helemaal dicht :mrgreen: open is alles met een poort (ja, soms is het zo eenvoudig)

een TL is een TransmissieLijn, ook wel labirinth genoemd

GHP is Gesloten Hoog Pas, oftwel een wat kleine gesloten kast met een dikke elko in serie met de woofer
zwolschemaloten

Henkjan schreef:
gesloten is helemaal dicht :mrgreen: open is alles met een poort (ja, soms is het zo eenvoudig)

een TL is een TransmissieLijn, ook wel labirinth genoemd

GHP is Gesloten Hoog Pas, oftwel een wat kleine gesloten kast met een dikke elko in serie met de woofer
aaah bedankt xD dus dit bijvoorbeeld is een TL?: http://sebastian-pitkanen.blogspot.com/ ... -horn.html

alleen 'een dikke elko in serie met de woofer' lukt me nog niet te begrijpen! :mrgreen:

Bedankt voor de info!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

dat vermoedde ik al :wink:

De luidspreker zit dan meestal in een te kleine kast wat een dreunend geluid oplevert, een bult in de SPL curve. Dat betekent dat bepaalde frequenties te luid worden weergegeven en er een duidelijke verandering in het geluid plaatsvind door de speaker - kleuring heet dat. Alsof je de basregelaar gebruikt hebt. Echt laag komt die afstemming niet, dus noemen we het even voor het gemak dreunen = niet mooi.

Een condensator tussen de plus uitgang van de versterker en de plus (ingang) van de box/luidspreker heet 'in serie' i.p.v. bijvoorbeeld parallel (tussen plus en min = paralel aan de luidspreker aansluitingen)

De werking is een soort affiltering, waardoor de bult verdwijnt. Zo kun je in een kleine behuizing zonder te dreunen een luidspreker afstemmen (de 'juiste' (=smaak) waarde van condensator en gekozen inhoud (liters) van de kast hangen samen met de gebruikte luidspreker) Die affiltering door de condensator is een 'high pass' werking (en wel met 6dB per octaaf). Dat het woord hoog 'pass' relatief is mag duidelijk zijn want met 'hoog doorlaat' (weer andere term :wink: ) wordt bedoelt allees vanaf bijvoorbeeld 50 Hz (Wat voor de meeste compacte luidsprekers al een absoluut mooie ondergrens is).

Voordeel is dat de luidspreker beschermd is voor heel lage frequenties en door het filter niet extreem gaat uitslaan.

Dit is mijn uitleg van GHP - gesloten + hoch pass (om maar even af te sluiten met de duitse benaming waarin deze constructie erg populair lijkt te zijn geworden).

Iets duidelijker?
zwolschemaloten

wouter schreef:
dat vermoedde ik al :wink:

De luidspreker zit dan meestal in een te kleine kast wat een dreunend geluid oplevert, een bult in de SPL curve. Dat betekent dat bepaalde frequenties te luid worden weergegeven en er een duidelijke verandering in het geluid plaatsvind door de speaker - kleuring heet dat. Alsof je de basregelaar gebruikt hebt. Echt laag komt die afstemming niet, dus noemen we het even voor het gemak dreunen = niet mooi.

Een condensator tussen de plus uitgang van de versterker en de plus (ingang) van de box/luidspreker heet 'in serie' i.p.v. bijvoorbeeld parallel (tussen plus en min = paralel aan de luidspreker aansluitingen)

De werking is een soort affiltering, waardoor de bult verdwijnt. Zo kun je in een kleine behuizing zonder te dreunen een luidspreker afstemmen (de 'juiste' (=smaak) waarde van condensator en gekozen inhoud (liters) van de kast hangen samen met de gebruikte luidspreker) Die affiltering door de condensator is een 'high pass' werking (en wel met 6dB per octaaf). Dat het woord hoog 'pass' relatief is mag duidelijk zijn want met 'hoog doorlaat' (weer andere term :wink: ) wordt bedoelt allees vanaf bijvoorbeeld 50 Hz (Wat voor de meeste compacte luidsprekers al een absoluut mooie ondergrens is).

Voordeel is dat de luidspreker beschermd is voor heel lage frequenties en door het filter niet extreem gaat uitslaan.

Dit is mijn uitleg van GHP - gesloten + hoch pass (om maar even af te sluiten met de duitse benaming waarin deze constructie erg populair lijkt te zijn geworden).

Iets duidelijker?
+1, snap het, bedankt!
zwolschemaloten

NEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!! :cry: :cry:

het is zo jammer, dat als jijzelf al zo veel moeite hebt gedaan, dat dan je ProfielWerkStuk partner opeens zegt: ons tweede idee, een coilgun, is leuker, dus wordt de coilgun onze 1ste keus!

oftewel, geen onderzoek meer door ons naar de werking/verschillen tussen luidsprekerkasten... maarr......:

jullie zijn nog niet van me af, want door alle tijd die ik hier heb rondgeneusd op dit geweldig informatieve forum (slechts 4 uur in 4 dagen) ben ik wel razend enthousiast geworden...

en het word tijd dat ik mijn oude laptop/slaapkamer speakers (sony srs a202, die mij trouwens goed bevielen) eens ga vervangen.

waarschijnlijk word het gewoon een simpel bouwpakket dat ik in elkaar wil zetten, maarja klein beginnen hè!

'word vervolgd, eerst de financiering op orde brengen'
zwolschemaloten

Re: Visaton ALTO I ipv. profielwerkstuk

vandaag met ouders besproken, zij financieren mijn speakers, dus mijn zelfbouwproject kan doorgaan....

ik zat te denken aan de VISATON ALTO I
of raden jullie de VISATON ALTO II aan?

(speakers hebben dezelfde 'ingrediënten' , alleen de II heeft een grotere kastinhoud, en de I heeft een dubbele baspijp)

enige ervaringen? geschikt voor een beginner? dan nog een laatste vraag, wat voor dikte MDF plaat gebruiken jullie? kon het in het houtbewerkforum niet vinden.... en de bouwtekening zij 19 mm dacht ik....
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Het eerste waar ik aan denk is de low budget vloerstaander van Edo. :D Is misschien wel wat duurder. Hier is iemand bezig hem te bouwen.
Laatst gewijzigd door Vuurkat op zo 27 mar 2011, 12:25, 3 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nobudget Monitor, zeer betaalbaar en simpel te bouwen!

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=13258

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
zwolschemaloten

Casper schreef:
Het eerste waar ik aan denk is de low budget vloerstaander van Edo. :D Is misschien wel wat duurder. Hier is iemand bezig hem te bouwen.
met andere woorden, raad je het af om de low budget ALTO II (ook een vloerstaander) te bouwen?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”