transistor pinouts

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Ah!buis

Re: transistor pinouts

Bericht door Ah!buis »

'tJa dat zou kunnen,wat me het minst aan m'n brouwsel bevalt is de nogal lange verbindingen tussen de ontkoppelcondersatoren van de voeding en de rest.
Wat me het meest tegensteekt zijn die dikke elkos in de signaalweg.Kan waarschijnlijk veel beter maar dat hangt af van de waarde van R10/20 en wat zit er na die schakeling,ofwel waarmee wordt ie belast.
Anne
studiostevus

Bericht door studiostevus »

Aldus, ik heb nog een versie hiervan ontworpen en gebouwd. Zal waarschijnlijk niet perfect zijn, maar ik wilde het zowiezo even proberen (ik heb al te lang geen geluid uit mijn dac).

Nou viel me het volgende op. Ik heb de schakeling nog niet aangesloten op de TDA1541, maar even zonder input doorgemeten. De spanning op de ingang van het circuit is minimaal 5V, deze kan ik omhoog draaien met de trimmer. Is dat wel correct? Lijkt me niet goed?

Ik begrijp dat het begin van de schakeling een CCS is op basis van de 2sk170, en dat het best zou kunnen dat er -als er geen stroom op de gate van de FET staat - deze volledig geleidt. Alleen..... ik wil natuurlijk de TDA niet frituren als ik hem aansluit, vandaar dat ik even zeker wil weten dat het klopt.... en hoe ik ervoor zorg dat er 2mA geinjecteerd wordt op de TDA (weerstandje van de ingang van het circuit naar massa?)

Thanks!
O:)
studiostevus

Edit: ik heb het schema gebruikt dat Ah!Buis gemaakt heeft.. maar dan helemaal anders. Helaas zat er een fout in de footprint van de gebruikte 2sk170...

Nu heb ik in ieder geval 1 kanaal wat vervormd muziek weergeeft (en geen opgeblazen chip) :?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat klopt niet.De spanning aan de ingang moet zo goed als 0Volt zijn.De fet met trimmer vormen een regelbare stroombron,die moeten voor die 2mA zorgen.Over de R9 van 1k5 vindt je die als spanning terug,dus ongeveer 3volt.
Dat wordt zoeken geblazen :( .Met 5volt aan de ingang zit(ten) er ergens transistor(s) verkeert.
Anne

Nog even wat spanningen opgegeven bij veronderstelde voeding +-20V.De 0,2v bij de trimmer hangt sterk af van de fet.
Bijlagen
tur.JPG
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 20 apr 2011, 17:39, 3 keer totaal gewijzigd.
studiostevus

Ja klopt wat je zegt: ik heb de pootjes van de gate en source van de sk170's al omgedraaid. Nu heb ik nog steeds 2 verschillend functionerende kanalen, dus er zit ergens anders nog iets scheef.... dat wordt zoeken geblazen...

Ik ga er voor het gemak even van uit dat het schema wel werkt. Het simuleert ook goed.
studiostevus

Gevonden!
Er is nu geluid op beide kanalen. Het lijkt er alleen op dat een kanaal luider is dan het andere, maar dat zou kunnen komen omdat het allemaal ongematchte transistors zijn.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

't Was gister redelijk laat,dacht nog vlug even de spanningen in het schema zetten,en een buil gevallen.
Het klopte zo niet,schema hogerop vervangen en nog wat toegevoegd.
Het is idd zo dat de schakeling er vanuit gaat dat de transistoren (2x het pnp/npn stel links)ongeveer een gelijke basis-emitter spanning hebben.Als het verschil niet te groot is zou dat niet zo erg zijn,het gaat voornamelijk om het verwerken van stroomverschillen,niet de absolute waarde.
Verschil tussen de twee kanten zit'm vermoedelijk eerder in die dikke(niet zo fraaie)elko's.Als achter deze omvormer iets komt wat niet zo'n lage impedantie nodig heeft zou dat best anders kunnen.
Voor het afstellen op 2mA de trimpot,zonder DAC, regelen om -3volt op R9 te krijgen.
Anne
studiostevus

De enige elco's zijn een paar van de de ontkoppelaars van de voeding. Het andere paar zijn Wima's, en C2 is een stel polystrenes.
DC blokker is papier/olie (claritycaps). Zou niet moeten dat daar (hoorbare) spanningsverschillen door zouden ontstaan.

Overigens, heb je de waardes in het schema gesimuleerd of berekend (just for information).
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dan kan het idd de verschillen in de transistoren zijn.De afregeling op -3volt op R9 klopt dan niet.
Doe het 's zo.Ingang kortsluiten,noteer spanning op R9.Met ingang open regel zo dat de spanning 3volt lager wordt.
Dus bijv.van 2 naar -1 of van -2 naar -5.
Succes,Anne
studiostevus

Ik kan nu even niks testen, maar zou het ook een verschil in R10 kunnen zijn? Dit zijn nl wat goedkope weerstandjes die ik over had, en zullen wel ruim verschillende waardes hebben.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Niet onmogelijk,de uitgangsspanning is ongeveer Iin x R10.Maar om een verschil van bijv.3dB te krijgen moet de afwijking toch al zo'n 30% zijn.
Anne
Plaats reactie