transistor pinouts

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

studiostevus

transistor pinouts

Bericht door studiostevus »

Ik ben druk bezig met het debuggen van mijn output stage, en ik heb het vermoeden dat de library van Eagle niet helemaal klopt. De pinouts van de transistoren die ik gebruikt heb lijken wel omgedraaid, maar ik ben niet helemaal zeker.

Ik heb de BC557 en de BC547 gebruikt. Als ik in de datasheet kijk, zie ik bijvoorbeeld dit plaatje. Maar zijn de pinouts nu van boven of van onder getekend?

De Eagle bestanden worden van boven op de pcb geetst, dus het zou best eens kunnen dat het omgedraaid is, en de library dus niet goed is....
Bijlagen
Capture.JPG
Capture.JPG (13.15 KiB) 740 keer bekeken
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: transistor pinouts

Bericht door Barry2001 »

studiostevus schreef:
Ik ben druk bezig met het debuggen van mijn output stage, en ik heb het vermoeden dat de library van Eagle niet helemaal klopt. De pinouts van de transistoren die ik gebruikt heb lijken wel omgedraaid, maar ik ben niet helemaal zeker.

Ik heb de BC557 en de BC547 gebruikt. Als ik in de datasheet kijk, zie ik bijvoorbeeld dit plaatje. Maar zijn de pinouts nu van boven of van onder getekend?

De Eagle bestanden worden van boven op de pcb geetst, dus het zou best eens kunnen dat het omgedraaid is, en de library dus niet goed is....
Het symbool in je tekening is PNP, dus dat geldt alleen voor de BC557, de BC547 is NPN. De aansluiting op de behuizing is in je tekening van onderaf bedoelt en klopt voor allebei, de BC547 en BC557.

Als in Eagle de bijgeleverde footprints van 's werelds meest gebruikte transistoren niet deugt zou ik willen voorstellen Eagle in de ton te kieperen .....
ray5150

Bericht door ray5150 »

Om eagle nou af te serveren omdat een persoon er niet helemaal uitkomt gaat me wat ver, Barry.
Okee, het nu eenmaal geen Altium, maar er zijn genoeg pro's die er dagelijks mee werken
Ik heb al heel wat keren de 547 en de 557 gebruikt en tot op heden geen problemen mee gehad.
Ik denk dat het iets anders is.
@studiostevus:
Als ik jouw tekst goed begrijp zit de koperlaag aan de komponenten zijde?
Heb je dan ook je printsporen als toplayer ingesteld (rood) ? standaard is namelijk bottom layer (blauw)
Wat ook nog kan is dat je de printfilm ondersteboven hebt gehouden bij het belichten, of als mirror hebt afgedrukt...

Zet anders even de files in een RAR mapje hier neer, dan word het allemaal wat duidelijker, of plaats een paar printscreens.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ergens niet uitkomen is wat anders dan een library die niet deugt Ray. De TS stelt dat volgens hem de library niet goed is, en je layout is zo goed als de library die je gebruikt. En als dat 's werelds meest gebruikte tor is dat kun je ernstige twijfel bij het pakket hebben. En nee, zover ik weet (en ik ken er aardig wat) wordt er professioneel niet met Eagle gewerkt, en dit is ook geen pro maar hobby. Maar ken het pakket niet hoor, zal best goed zijn. Ik gebruik zelf ook alleen eigen libraries, nooit aangeleverd, niets dan misverstanden en ellende. Dan moet het maar wat moeite kosten.

Maar inderdaad TS, kun je wat screenshots oid plaatsen?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
Als in Eagle de bijgeleverde footprints van 's werelds meest gebruikte transistoren niet deugt zou ik willen voorstellen Eagle in de ton te kieperen .....
Wat een onzin. Bij de meeste PCB pakketten rammelen de libraries behoorlijk, ook bij de vele malen duurdere pakketten. Enige pakket wat wel enigszins fatsoenlijke libraries had was gek genoeg dat oude gare UltiBoard :mrgreen:

Ik werk met het veel duurdere Altium en moet daar toch ook de meeste footprints zelf maken omdat de library niet klopt. Dat hoort er gewoon bij. Tja, als je daar je te lui voor bent moet maar niet aan PCB's beginnen, dan wordt het nooit wat :P En als je Eagle in een ton kiepert worden de libraries echt niet beter hoor :mrgreen:
Barry2001 schreef:
En nee, zover ik weet (en ik ken er aardig wat) wordt er professioneel niet met Eagle gewerkt............
En ja, ik ken een bedrijf wat met Eagle printen voor satellieten maakt.......... dusssssssss?
studiostevus

Heren, heren... vals alarm. De pinouts kloppen wel.

Wat dus betekent dat er iets anders niet klopt met mijn printje, want de boel werkt nog steeds niet.

:(
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Aan de verkeerde kant van de print gezet soms (gespiegeld)?
ray5150

Bericht door ray5150 »

:foto:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Barry2001 schreef:
En nee, zover ik weet (en ik ken er aardig wat) wordt er professioneel niet met Eagle gewerkt............
En ja, ik ken een bedrijf wat met Eagle printen voor satellieten maakt.......... dusssssssss?
Of, iemand als "onze" Sander Sassen, die ook professioneel met Eagle werkt (bijvoorbeeld de Extrema.)
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Pjotr schreef:
Barry2001 schreef:
Wat een onzin. Bij de meeste PCB pakketten rammelen de libraries behoorlijk, ook bij de vele malen duurdere pakketten. Enige pakket wat wel enigszins fatsoenlijke libraries had was gek genoeg dat oude gare UltiBoard :mrgreen:

Ik werk met het veel duurdere Altium en moet daar toch ook de meeste footprints zelf maken omdat de library niet klopt. Dat hoort er gewoon bij. Tja, als je daar je te lui voor bent moet maar niet aan PCB's beginnen, dan wordt het nooit wat :P En als je Eagle in een ton kiepert worden de libraries echt niet beter hoor :mrgreen:
Barry2001 schreef:
En ja, dus wat? Hoop ik dat daar geen BC547's in zitten :mrgreen: Onee, de footprint klopt wel.

Altijd eigen libraries gebruiken, al zoveel ellende van gezien als je dit niet doet, maar dat had ik reeds verteld.

Altium is een prima pakket, wat bekend staat om de goede prijs/kwaliteit verhouding. Timmeren aardig aan de weg.
studiostevus

Hier is een afbeelding van de output stage. Ik zal vanavond een plaatje van de layout en schema er op zetten.
Bijlagen
4fa08b93-e125-e27c.jpg
4fa08b93-e125-e27c.jpg (34.04 KiB) 619 keer bekeken
studiostevus

En hierbij schema en board layout.

Opmerkingen:
1. Deze werkt dus (nog) niet!
2. De lm317 schakeling in het schema klopt niet, dat heb ik verholpen met een draadje nadat het board al geetst was.
3. C3, C4, C5, C6 zijn niet in gebruik op het moment.
4. Dit in mijn eerste board layout ooit.. en ja, ik weet dat de layout veel beter zou moeten/kunnen.

Zou fijn zijn als iemand hier even naar zou kunnen kijken...
Bijlagen
rogic_iv_sch.pdf
(16.45 KiB) 129 keer gedownload
rogic_iv_brd.pdf
(59.97 KiB) 62 keer gedownload
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik wil niet negatief overkomen maar uit die layout kan ik echt niks zinnigs opmaken, het lijkt wel of hij dubbelzijdig is omdat de sporen doorelkaar lopen?
ik zie namelijk een heleboel kortsluitingen... zonder een .BRD file word het wel erg moeilijk zo. de foto is ook niet echt groot te noemen.

Een goede layout ontwerpen is een hele kunst. dat leer je niet zomaar. ook ik ga nog weleens de mist in met op het oog simpele dingen.
Sommige ontwerpen duren vele avonden en tientallen versies voor dat ze helemaal optimaal zijn te noemen.

Ik vrees dat je het beste overnieuw kunt beginnen. en plaats een update af en toe, dan kan men wat begeleiding geven. dat is geen schande, hoor.
studiostevus

het lijkt wel of hij dubbelzijdig is omdat de sporen doorelkaar lopen?
Hij is inderdaad dubbelzijdig!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Je hebt top en bottom door elkaar lopen in 1 tekening, kun je ook top en bottom gescheiden plaatsen?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik kan me haast niet voor stellen dat dat niet enkelzijdig uit te voeren is, zo ingewikkeld is dat schema nu ook weer niet.
Nog een tipje over schematekenen, (zeg maar een vuistregel) : links de input, in het midden de verwerking, rechts de output.
Dan is het allemaal wat overzichtelijker.
studiostevus

Ik heb de bestanden nogmaals geplaatst, nu apart top en bottom, hoop dat het allemaal wat duidelijker wordt.

Het schema komt niet van mij, maar van Pedja Rogic (het design kan je online vinden), en dat heb ik overgenomen in Eagle.

Wat betreft het tekenen op een layer, dit heb ik (dagenlang) geprobeerd, maar ik kwam er niet uit.
Bijlagen
rogic_iv_brd_top.pdf
(49.33 KiB) 68 keer gedownload
rogic_iv_brd_btm.pdf
bottom
(38.58 KiB) 74 keer gedownload
ray5150

Bericht door ray5150 »

Waarom de PDF niet in kleur aangemaakt? nu is nog niet duidelijk of datgene wat jij de top of bottom layer noemt daadwerkwelijk ook zo is
Zoals ik eerder zei, met de .BRD files is het meest duidelijk te zien wat je gedaan hebt.
studiostevus schreef:
Wat betreft het tekenen op een layer, dit heb ik (dagenlang) geprobeerd, maar ik kwam er niet uit.
Als je in "sporen tekenen" modus staat, linksboven staat dan een layer selectie vakje waaruit je kan kiezen.
En tijdens het tekenen kun je een een spoor van top naar bottom verplaatsen door op de muiswiel-knop te drukken, Dat geld ook voor komponenten.

Een gebruiksaanwijzing is ook altijd wel handig:
Eagle nederlands.pdf
(1.41 MiB) 107 keer gedownload
Eagle Reference.pdf
(1.14 MiB) 1031 keer gedownload
studiostevus

Ha Ray,
Ik bedoelde dat het me niet gelukt was om het schema op een layer te krijgen (zowel met de autoroute designrules, en ook handmatig routen). Niet zozeer dat ik Eagle niet zover krijg om het op een layer te zetten. Met alles wat ik geprobeerd heb, had ik via's nodig om het op een layer te krijgen (of een enorme omweg op het bord).

De top layer is rood, de bottom layer is blauw. Dat klopt toch?

Maar hier is alsnog de brd file.

Heel veel dank dat je er even naar wil kijken.
Bijlagen
rogic_iv_rename.pdf
Het forum laat me geen pdf opslaan, dus eerst saven, dan renamen naar .brd. Laat maar horen als ik hiermee een regel overtreed....
(26.37 KiB) 53 keer gedownload
ray5150

Bericht door ray5150 »

studiostevus schreef:
Ik bedoelde dat het me niet gelukt was om het schema op een layer te krijgen (zowel met de autoroute designrules, en ook handmatig routen). Niet zozeer dat ik Eagle niet zover krijg om het op een layer te zetten. Met alles wat ik geprobeerd heb, had ik via's nodig om het op een layer te krijgen (of een enorme omweg op het bord).
Tja, dat is juiste de kunst van het routen. de autorouter in dit programma is niet de meest geweldige en heeft zoveel instellingen dat je door het bos de bomen niet meer ziet. met de hand is nog altijd het beste. het is ook geen ramp om hier en daar en daar een draadbrug te gebruiken.
studiostevus schreef:
De top layer is rood, de bottom layer is blauw. Dat klopt toch?
Jazeker.
Zou je ook de .SCH file willen plaatsen? als ik nu een spoor wil wissen en omleggen heb ik geen airwire omdat er geen schema aan de layout is gekoppeld...
(als je de .sch en de .brd in rar of zip mapje stop kun je die probleemloos op het forum plaatsen.)
studiostevus

Bij deze.

Zoals gezegd, er zit een foutje in de 15V regulator (1650 weerstand moet tussen adj en gnd komen)
Bijlagen
rogic_iv.brd.zip
(8.87 KiB) 50 keer gedownload
rogic_iv.sch.zip
(44.52 KiB) 50 keer gedownload
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ook maar 's in gedoken,ik hou wel van puzzles :D
En inderdaad Eagle is onbetrouwbaar,de schmiegt stelt verbindingen op de print voor die er helemaal niet moeten zijn.Zo zit er vlug iets aan een verkeerd pootje :P
Schema wat bijgewerkt,C6 zat verkeerdom :? ,de LM317 juist aangesloten en fetjes aangebracht.
Geprobeerd om de print eenzijdig zonder bruggen te maken en het gaat.Haalt niet de hooftprijs in een schoonheidswedstrijd ,was ook niet de bedoeling :sure:
Anne
Bijlagen
Rogic-anders.zip
(52.09 KiB) 57 keer gedownload
studiostevus

Ik geloof dat je de puzzel opgelost hebt!

Kan nog steeds niet begrijpen hoe je het allemaal op een layer hebt gekregen (en nu na het zien van je oplossing, hoe mij dat niet is gelukt :?: ), maar het staat er op!

In ieder geval heel erg veel bedankt, ik ga er morgen eens goed op studeren (nu is het te laat).

Overigens... gegeven dat ik zelf via de UV-methode de boards ets, en mij dat wonderwel goed gelukt is de eerste keer, waarom is het beter om het op een layer te krijgen? Ik dacht dat zo kort mogelijke lijntjes van voordeel is, en dat is makkelijker te bereiken met 2 layers... Maar waarom dat toch liever op 1 laag?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zo is het helemaal niet bedoeld :?
Op twee lagen is veel beter,kortere verbindingen en betere verdeling van onderdelen die 't best bij elkaar zouden moeten zoals ontkoppeling van de voeding en massaverbindingen.
Dat er toch vaak geprobeerd wordt om het op een kant te krijgen is omdat het (vroeger ?) goedkoper is en geen lastige plaatsing van boven tegenover onderkant.
Maar ja,als iemand zegt dat het niet lukt,kan ik het niet laten om toch te proberen of het idd niet gaat :twisted: .
Anne
studiostevus

ah! dat verklaart een hoop....

Misschien is het desondanks een goed idee om jouw 1-zijdige ontwerp te gebruiken als basis voor een 2-zijdig ontwerp, door bijvoorbeeld de toplaag een groundplane te maken?
Plaats reactie