Wat is er mis met deze eindtrap?
Moderator: Beheerdersteam
Wat is er mis met deze eindtrap?
Mijn JB Systems PS1000 vertoont kuren. Hij werkt normaal, maar soms valt de rechterzijde ineens weg. Met het hoofd dicht bij de rechter speaker hoor ik de muziek nog wel, maar dan heel zacht. Als ik de versterker dan uit schakel en weer aan zet, doet de rechter kant het wel gewoon weer. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
- audiomanics
- Contacteer:
Even wat ervaring die ik opgedaan heb met relais en audio.
Relais kunnen op meerdere manieren stuk gaan of gebreken gaan vertonen. De eerste is de meest voor de hand liggende; te hoge stroom. Dat is hier (hoop ik) niet van toepassing.
De tweede manier is een te lage stroom.
Geloof je het niet: zie datasheet relais met niet vergulde contacten, daarin zul je een minimum aan te schakelen stroom vinden
Er zijn twee oplossingen (voor zover ik weet):
- vergulde contacten
- niet stroomloosschakelen
Het nadeel van vergulde contacten is dat je die goudlaag redelijk snel kwijt bent als je een zware of een complexe belasting schakelt (inductief/capacitief)
Met niet stroomloos schakelen kun je overigens aardig de contacten reanimeren.
Complexe belastingen zijn een crime voor de meeste relaiscontacten!
Relais kunnen op meerdere manieren stuk gaan of gebreken gaan vertonen. De eerste is de meest voor de hand liggende; te hoge stroom. Dat is hier (hoop ik) niet van toepassing.
Geloof je het niet: zie datasheet relais met niet vergulde contacten, daarin zul je een minimum aan te schakelen stroom vinden
- vergulde contacten
Het nadeel van vergulde contacten is dat je die goudlaag redelijk snel kwijt bent als je een zware of een complexe belasting schakelt (inductief/capacitief)
Met niet stroomloos schakelen kun je overigens aardig de contacten reanimeren.
Complexe belastingen zijn een crime voor de meeste relaiscontacten!
Ik hoop het niet voor je. Misschien kun je uitleggen wat nu eigenlijk vraagt en aan wie. Verband vergullen, wat dat ook zijn mag, is hier niet aan de orde geweestb_force schreef:Ziet dit er uit als een afstudeerverslag?Pjotr schreef:Uhm Bart, in het moderne jeugdjargon kan alles, ik weet het. Maar ik hoop niet dat je deze schrijfstijl in je afstudeerverslag gaat bezigen.b_force schreef:Explain verband vergullen en geen last hebben van een nog vreemder fenomeen?![]()
![]()
![]()
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
hilbren schreef:.......
- vergulde contacten
edit:
Kwartje valt hoor, het is vergulden, typotje
nou heheh, dat was leuk....
Zullen we maar weer terug ontopic gaan ?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Eerlijk gezegd moest ik ook wel even in mijn ogen wrijven om te zien wat er staat. Dit is wat ik meen te lezen:
Zeker weet ik het niet, want ik kan "geen last hebben van een nog vreemder fenomeen" niet zo snel ergens naar herleiden.Explain: het verband tussen "vergulden" en "geen last hebben van een nog vreemder fenomeen"?
- audiomanics
- Contacteer:
Pff, ben ook maar een mens.. thx voor de correctie anyway.b_force schreef:hilbren schreef:.......
- vergulde contacten
Het nadeel van vergulde contacten is dat je die goudlaag redelijk snel kwijt bent als je een zware of een complexe belasting schakelt (inductief/capacitief)![]()
![]()
edit:
Kwartje valt hoor, het is vergulden, typotje
nou heheh, dat was leuk....![]()
Zullen we maar weer terug ontopic gaan ?
Je past normaal gesproken vergulde kontakten toe als je met zeer kleine signalen werkt. Het vergulden is net als bij cinch-pluggen uitsluitend om corrosie tegen te gaan. Bij relais met grotere vermogens is dat niet nodig omdat die zich redelijk goed schoonbranden op het moment dat ze openen en sluiten. Worden de stromen te groot door zo´n relais, dan zal de vlamboog (wat een vonk in principe is) zo krachtig zijn dat de kontakten aan elkaar smelten.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
En ga je met van die vergulde contacten wel veel stroom schakelen dan brandt het goud laagje door de vlamboog gewoon weg.
Daarom zijn er speciale relais die 2 stel contacten hebben, zoals de speciale speaker relais van Amplimo. Die hebben een voorloop contact wat veel stroom kan schakelen en een verguld contact wat pas later sluit. Dat tweede contact hoeft dan niet veel stroom meer te schakelen en zorgt voor een goede betrouwbare laag-ohmige verbinding voor kleine signalen.
Daarom zijn er speciale relais die 2 stel contacten hebben, zoals de speciale speaker relais van Amplimo. Die hebben een voorloop contact wat veel stroom kan schakelen en een verguld contact wat pas later sluit. Dat tweede contact hoeft dan niet veel stroom meer te schakelen en zorgt voor een goede betrouwbare laag-ohmige verbinding voor kleine signalen.