Slim plan om een aardvlak te gebruiken. Ga je de print ook direct aan de XLR solderen net als op de foto die ik postte? Het printje daar is 0,8 mm dik en past dan precies klem tussen de pinnen. Maar als het printje maar 10mm breed wordt kun je misschien beter gelijk Mini-XLR's gebruiken.
Zelfbouw meetmicrofoon.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Netjes Co, dat gaat de goede kant op
Slim plan om een aardvlak te gebruiken. Ga je de print ook direct aan de XLR solderen net als op de foto die ik postte? Het printje daar is 0,8 mm dik en past dan precies klem tussen de pinnen. Maar als het printje maar 10mm breed wordt kun je misschien beter gelijk Mini-XLR's gebruiken.
Slim plan om een aardvlak te gebruiken. Ga je de print ook direct aan de XLR solderen net als op de foto die ik postte? Het printje daar is 0,8 mm dik en past dan precies klem tussen de pinnen. Maar als het printje maar 10mm breed wordt kun je misschien beter gelijk Mini-XLR's gebruiken.
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Hoe ik dat precies ga doen weet ik nog niet. De oplossing van Paul vind ik ook best wel OK. Eens kijken of ik zo'n mini_XLR te pakken kan krijgen.Pjotr schreef:Netjes Co, dat gaat de goede kant op![]()
Slim plan om een aardvlak te gebruiken. Ga je de print ook direct aan de XLR solderen net als op de foto die ik postte? Het printje daar is 0,8 mm dik en past dan precies klem tussen de pinnen. Maar als het printje maar 10mm breed wordt kun je misschien beter gelijk Mini-XLR's gebruiken.
Verder zoek ik nog een manier om het kapsel te beschermen zonder dat dit invloed heeft op de meting.
Groet, Co
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Ah ja, met dat printje past ie waarschijnlijk wel in een stukje koperen waterleidingbuis van 15 mm. Tja hoe je dat kapseltje netjes moet beschermen? Ik heb zelf nog een klein plopkapje van een dasspeld microfoontje liggen wat precies over het microfoonbuisje past. Dat gebruik ik voor bescherming en haal het er af bij het meten.
B.t.w. bij de Gamma kun je geanodiseerd alu buis kopen. Is 6mm buiten en 4 mm binnen en kost €3,50/m. Dat heb ik gebruikt en heb het voorzichtig een stukje opgeboord met een 4,8 mm boortje (is een standaard maat om M6 te tappen). En Mini-XLR heeft Farnell.
B.t.w. bij de Gamma kun je geanodiseerd alu buis kopen. Is 6mm buiten en 4 mm binnen en kost €3,50/m. Dat heb ik gebruikt en heb het voorzichtig een stukje opgeboord met een 4,8 mm boortje (is een standaard maat om M6 te tappen). En Mini-XLR heeft Farnell.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Ondanks de geringe belangstelling om zelf een meet microfoon te bouwen heb ik toch weer een
paar Sennheiser KE4-211-2i-1 microfoonkapseltjes moeten bestellen.
Met deze kleine aantallen zal het zeker niet tot een groepsaankoop komen.
Ze blijven dus vrij prijzig.
Maar...., "beter duur dan niet te koop" . (Zei m'n schoonmoeder altijd)
Van deze laatste bestelling is er nog één ter beschikking. (€76,17)
Belangstelling? PB, Bel of mail.
mvg, Paul van Lingen.
0321-317328
paar Sennheiser KE4-211-2i-1 microfoonkapseltjes moeten bestellen.
Met deze kleine aantallen zal het zeker niet tot een groepsaankoop komen.
Ze blijven dus vrij prijzig.
Maar...., "beter duur dan niet te koop" . (Zei m'n schoonmoeder altijd)
Van deze laatste bestelling is er nog één ter beschikking. (€76,17)
Belangstelling? PB, Bel of mail.
mvg, Paul van Lingen.
0321-317328
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Jeetje ik had ook nog zo'n projectje liggen, maar eens onder het stof vandaan halen
Behuizing ligt nog steeds te liggen:

Schakeling wil ik gaan maken met een zuinige, doch goed presterende OPA2141.
Voeding is met een mosfet schakeling zo uit de fantoom spanning te halen.
Behuizing ligt nog steeds te liggen:

Schakeling wil ik gaan maken met een zuinige, doch goed presterende OPA2141.
Voeding is met een mosfet schakeling zo uit de fantoom spanning te halen.
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Wat voor kapseltje ga je daarvoor gebruiken? Ik wacht nog wel even met het laten maken van printjes want ik ben benieuwd naar jouw oplossing.
Groet, Co
Groet, Co
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Die Linkwitz ook gebruikt, WM61-A/B meen ik.cve schreef:Wat voor kapseltje ga je daarvoor gebruiken? Ik wacht nog wel even met het laten maken van printjes want ik ben benieuwd naar jouw oplossing.
Groet, Co
Kosten geen drol.
Zit nog met een paar vragen over de print.
Die vragen had ik Sander gestuurd, maar hij wil niet antwoord
Het buisje waar de caspule komt (dus helemaal links) is praktisch net zo breed als de electret capsule zelf (minder dan een mm dik).
Dit om diffractie zo hoog mogelijk te leggen (scheelt later weer correctie).
Alle meetmics zoals de ECM8000 hebben tussen 5-10kHz allemaal een bult doordat ze zo dik zijn.
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Zo'n buisje van rvs heb ik inmiddels ook in een afvalbak gevonden. Kapsel past er precies in. Wat is de ideale lengtemaat voor zo'n buisje? Van hetzelfde materiaal vond ik ook een buisje met een diameter van 16mm waar straks het printje in kan. Dit zal de recycle liefhebbers van dit forum wel aanspreken.Het buisje waar de caspule komt (dus helemaal links) is praktisch net zo breed als de electret capsule zelf (minder dan een mm dik).
Dit om diffractie zo hoog mogelijk te leggen (scheelt later weer correctie).
Nee die heeft het te druk met behangafstomen en stoom afblazenDie vragen had ik Sander gestuurd, maar hij wil niet antwoord
Groet, Co
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
De ideale lengte weet ik niet.
Liefst zo lang mogelijk van dun en dan toelopend.
Uiteraard zit daar natuurlijk een praktische grens waar het verschil niet meer uitmaakt.
Het moet ook praktisch blijven om mee te kunnen nemen of de kunnen monteren aan een standaard.
Die van mij is trouwens van aluminium.
Voelt wel vreemd, hij is vederlicht als je het vergelijkt met die stalen Behringer/Superlux.
(die twee zijn trouwens 100% identiek)
Liefst zo lang mogelijk van dun en dan toelopend.
Uiteraard zit daar natuurlijk een praktische grens waar het verschil niet meer uitmaakt.
Het moet ook praktisch blijven om mee te kunnen nemen of de kunnen monteren aan een standaard.
Die van mij is trouwens van aluminium.
Voelt wel vreemd, hij is vederlicht als je het vergelijkt met die stalen Behringer/Superlux.
(die twee zijn trouwens 100% identiek)
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
In heb interesse in de goedkopere versie van Bart. Het kapseltje PANASONIC WM-61A kost bij Rumoh € 3,20. Zo'n setje is laagdrempelig voor een beginner.b_force schreef:Die Linkwitz ook gebruikt, WM61-A/B meen ik.cve schreef:Wat voor kapseltje ga je daarvoor gebruiken? Ik wacht nog wel even met het laten maken van printjes want ik ben benieuwd naar jouw oplossing.
Groet, Co
Kosten geen drol.
Zit nog met een paar vragen over de print.
Die vragen had ik Sander gestuurd, maar hij wil niet antwoord![]()
![]()
Het buisje waar de caspule komt (dus helemaal links) is praktisch net zo breed als de electret capsule zelf (minder dan een mm dik).
Dit om diffractie zo hoog mogelijk te leggen (scheelt later weer correctie).
Alle meetmics zoals de ECM8000 hebben tussen 5-10kHz allemaal een bult doordat ze zo dik zijn.
Groetjes, Wai
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Klopt, maar Rudy is denk ik toch echt niet blij als je met drollen gaat betalengniaw schreef:In heb interesse in de goedkopere versie van Bart. Het kapseltje PANASONIC WM-61A kost bij Rumoh € 3,20. Zo'n setje is laagdrempelig voor een beginner.
Groetjes, Wai
@Bart, misschien wel handig om het hele topic even te lezen. Er is al het nodige gezegd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
En ik heb zeker al de nodige research uren er in zittenPjotr schreef:@Bart, misschien wel handig om het hele topic even te lezen. Er is al het nodige gezegd.
Waar doel je precies op?
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
b_force schreef:Jeetje ik had ook nog zo'n projectje liggen, maar eens onder het stof vandaan halen![]()
Behuizing ligt nog steeds te liggen:
Schakeling wil ik gaan maken met een zuinige, doch goed presterende OPA2141.
Voeding is met een mosfet schakeling zo uit de fantoom spanning te halen.
Hoe is het met je plannen met de OPA2141 Bart?
Co
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
@Co.
Is jou microfoon al klaar?
En als dat zo is, neem je hem dan mee naar Breda dan zal ik die van mij ook meenemen.
Paul.
Is jou microfoon al klaar?
En als dat zo is, neem je hem dan mee naar Breda dan zal ik die van mij ook meenemen.
Paul.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Met de plannen gaat het goedcve schreef:b_force schreef:Jeetje ik had ook nog zo'n projectje liggen, maar eens onder het stof vandaan halen![]()
Behuizing ligt nog steeds te liggen:
Schakeling wil ik gaan maken met een zuinige, doch goed presterende OPA2141.
Voeding is met een mosfet schakeling zo uit de fantoom spanning te halen.
Hoe is het met je plannen met de OPA2141 Bart?
Co
Momenteel even andere prioriteiten, maar ik zal binnenkort weer eens er mee verder gaan.
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Nee, de microfoon is nog niet klaar. Ik zat een beetje te wachten op B_force. Maar ik ga toch maar alvast wat printjes laten maken. Een setje met jouw ontwerp en die van Pjotr. Inmiddels heb ik wel genoeg rvs verzameld om een complete microfoon te kunnen maken.pvanlingen schreef:@Co.
Is jou microfoon al klaar?
En als dat zo is, neem je hem dan mee naar Breda dan zal ik die van mij ook meenemen.
Paul.
Groet, Co
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Co, als jij je houdt aan het standaard formaat, dan kun je in de toekomst sowieso nog wisselen.
De binnenkant van mijn microfoon is namelijk gelijk aan een ECM8000 etc
De binnenkant van mijn microfoon is namelijk gelijk aan een ECM8000 etc
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Goede tip, bedankt.b_force schreef:Co, als jij je houdt aan het standaard formaat, dan kun je in de toekomst sowieso nog wisselen.
De binnenkant van mijn microfoon is namelijk gelijk aan een ECM8000 etc
Groet, Co
- medal-mike
- Berichten: 37
- Lid geworden op: zo 29 apr 2012, 15:36
- Locatie: Margraten
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Hallo allemaal,
Zijn er nog enige vorderingen geweest de afgelopen anderhalf jaar
maw hebben enkelen van jullie deze microfoon met printplaatje gebouwd?
Het lijkt me namelijk wel leuk om hieraan te beginnen, maar door alle wijzigingen in deze thread weet ik niet zo goed wat de laatste stand van zaken is, en of er ondertussen nieuwe/betere ideeen zijn ontstaan.
Graag jullie reacties...
Zijn er nog enige vorderingen geweest de afgelopen anderhalf jaar
maw hebben enkelen van jullie deze microfoon met printplaatje gebouwd?
Het lijkt me namelijk wel leuk om hieraan te beginnen, maar door alle wijzigingen in deze thread weet ik niet zo goed wat de laatste stand van zaken is, en of er ondertussen nieuwe/betere ideeen zijn ontstaan.
Graag jullie reacties...
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Ik ben ook geïnteresseerd om de goedkope versie te maken maar het lijkt er op dat dit topic dood is?medal-mike schreef:Hallo allemaal,
Zijn er nog enige vorderingen geweest de afgelopen anderhalf jaar![]()
maw hebben enkelen van jullie deze microfoon met printplaatje gebouwd?
Het lijkt me namelijk wel leuk om hieraan te beginnen, maar door alle wijzigingen in deze thread weet ik niet zo goed wat de laatste stand van zaken is, en of er ondertussen nieuwe/betere ideeen zijn ontstaan.
Graag jullie reacties...
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Zijn er überhaupt nog betaalbare microfooncapsules (geschikt voor meetdoeleinden natuurlijk) te koop 
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Farnell zit er vol mee.SARK schreef:Zijn er überhaupt nog betaalbare microfooncapsules (geschikt voor meetdoeleinden natuurlijk) te koop
Evt wil ik best een printje freubelen als mensen er interesse in hebben, maar dat wordt dan wel SMD
(anders gaat het niet in de behuizing passen)
Mijn project is voorlopig in de vriezer belandt.
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Ooit moet de eerste keer zijn voor SMD.b_force schreef:Farnell zit er vol mee.SARK schreef:Zijn er überhaupt nog betaalbare microfooncapsules (geschikt voor meetdoeleinden natuurlijk) te koop
Evt wil ik best een printje freubelen als mensen er interesse in hebben, maar dat wordt dan wel SMD
(anders gaat het niet in de behuizing passen)
Mijn project is voorlopig in de vriezer belandt.
Zijn er redelijke meet resultaten te halen wanneer de microfoon geijkt is en gebruikt word icm de geluidskaart in bijvoorbeeld een Imac?
-
Jacques1966
- Berichten: 3
- Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 12:30
Re: Zelfbouw meetmicrofoon.
Beste Paul,
Ben een beetje nieuw hier, maar lezen deed ik al wel vaak
Heb met interesse de microfoon-perikelen gelezen en sta te popelen om zelf een mooie meetmicrofoon in elkaar te knutselen.
Mijn oog is gevallen op de Sennheiser K 4-211-2i-1 gezien de goede resultaten en dat het niet direct nodig is om met correctiefiles te werken (een vlakke meetmicrofoon als basis is natuurlijk het mooiste).
Is het mogelijk om via jou een Sennheiser microfoon K 4-211-2i-1 te betrekken en eventueel een printje met versterker/fantoom voeding? Daar zou ik je zeer dankbaar voor zijn!
Technisch begrijp ik veel en heb ook al veel zaken zelf gebouwd met een electronica-opleiding als achtergrond.
Groetjes en alvast bedankt!
Jacco
Ben een beetje nieuw hier, maar lezen deed ik al wel vaak
Heb met interesse de microfoon-perikelen gelezen en sta te popelen om zelf een mooie meetmicrofoon in elkaar te knutselen.
Mijn oog is gevallen op de Sennheiser K 4-211-2i-1 gezien de goede resultaten en dat het niet direct nodig is om met correctiefiles te werken (een vlakke meetmicrofoon als basis is natuurlijk het mooiste).
Is het mogelijk om via jou een Sennheiser microfoon K 4-211-2i-1 te betrekken en eventueel een printje met versterker/fantoom voeding? Daar zou ik je zeer dankbaar voor zijn!
Technisch begrijp ik veel en heb ook al veel zaken zelf gebouwd met een electronica-opleiding als achtergrond.
Groetjes en alvast bedankt!
Jacco
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
