Zelfbouw sub - Kappa TL

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Zelfbouw sub - Kappa TL

Bericht door blueznl »

Wat betekent 'IHA'?

Moet de tapering over de volledige lengte van de 2 meter, of mag dat ook in een deel, bijvoorbeeld in de laatste halve meter?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw sub - Kappa TL

Bericht door SARK »

blueznl schreef:
Wat betekent 'IHA'?
Dit kun je terugvinden in Het grote afkortingen/definitie topic
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... p?f=3&t=85
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw sub - Kappa TL

Bericht door wouter »

blueznl schreef:
Wat betekent 'IHA'?

Moet de tapering over de volledige lengte van de 2 meter, of mag dat ook in een deel, bijvoorbeeld in de laatste halve meter?
Had ik in de eerste simulatie post al uitgeschreven. Het is een soort basreflexbox in de box - die een specifieke frequentie uitdooft (opslokt).

Verder is het van belang dat de tapsheid gemiddeld over de hele lengte plaatsvindt. Ergens een beetje meer/minder kan dus wel, maar de luchtkolom moet wel een toenemende vernauwing krijgen. Alleen aan het einde veranderd de afstemming wel een beetje.

Je zou er haast een groot ovaal diagonaal inzetten, om de pijp te halveren. Echter, die versmalt dan ook niet constant...
Een buisvorm laat zich wat moeilijker tunen
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Zelfbouw sub - Kappa TL

Bericht door blueznl »

Ahhhh... heel langzaam maar zeker begin ik dingen te snappen... Ik denk dat ik voor een koker oplossing eigenlijk maar een ding kan doen: een hoger huis kopen :-)

Seriously though, voor een koker oplossing lijkt een speaker met een wat hogere fs de betere optie, zodat de pijp korter en het allemaal binnen de quarter wavelength blijft. De sonotube approach voor deze specifieke speaker parkeer ik dan maar voor een BR.

Toch zou ik graag van het 'plafond effect' gebruik maken, ie. speaker en poort zo dicht mogelijk bij vloer cq. plafond. En dan is er nog het WAF effect...

Terug naar de tekentafel dus.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Zelfbouw sub - Kappa TL

Bericht door wouter »

Gaat allemaal denk ik niet werken. Een korte buis gaat ook niet klinken, dus hoge fs =;

Verder is het plafond effect ook onzin denk ik. Plaatsing van een luidspreker/subwoofer is afhankelijk van vele zaken. Op talloze plaatsen op de grond werkt het al niet, laat staan bij het plafond. In een hoek die vast staat kun je alleen maar hopelijk op een goede basrespons op de luisterplek, maar het is niet waarschijnlijk. Kortom, een subwoofer moet je goed plaatsen, en pas dan kan er getuned worden. Een 5,25" sub kan prima klinken op een correcte positie, en een 12" sub kan impactloos klinken - gewapper - op een verkeerde samenhang tussen positie en luisterplek.

TL, basreflex en gesloten boxen gaan hierin geen noemenswaardige verschillen maken, voor alle subs geldt (mijns inziens) bovenstaande.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Zelfbouw sub - Kappa TL

Bericht door blueznl »

Plek is inderdaad erg belangrijk, maar niet iedereen heeft alle vrijheid daarin... Ik in ieder geval niet :-(

Ik ben overigens van mening dat het plafond wel degelijk kan helpen, maar... waarschijnlijk is het effect minder als de locatie, daar kan ik heel goed inkomen. Het soort speaker maakt, positie gewijs althans, waarschijnlijk geen verschil.

Ik heb weer dingen om over na te denken, zucht...
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Zelfbouw sub - Kappa TL

Bericht door pompebled »

Bluez,

Je maakt het jezelf wel érg lastig...

Frot eens iets in elkaar (never mind the WAF) en luister daar eens naar met de sub op verschillende posities.

Dan heb je meer gegevens over welke behuizing op welke plaats zal werken.

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Zelfbouw sub - Kappa TL

Bericht door blueznl »

Ik was al tot een soortgelijke conclusie gekomen :-(

Terug naar BR dan maar... http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1520424
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”