Zelfbouw sub - Kappa TL
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouw sub - Kappa TL
Wat betekent 'IHA'?
Moet de tapering over de volledige lengte van de 2 meter, of mag dat ook in een deel, bijvoorbeeld in de laatste halve meter?
Moet de tapering over de volledige lengte van de 2 meter, of mag dat ook in een deel, bijvoorbeeld in de laatste halve meter?
Re: Zelfbouw sub - Kappa TL
Dit kun je terugvinden in Het grote afkortingen/definitie topicblueznl schreef:Wat betekent 'IHA'?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... p?f=3&t=85
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Zelfbouw sub - Kappa TL
Had ik in de eerste simulatie post al uitgeschreven. Het is een soort basreflexbox in de box - die een specifieke frequentie uitdooft (opslokt).blueznl schreef:Wat betekent 'IHA'?
Moet de tapering over de volledige lengte van de 2 meter, of mag dat ook in een deel, bijvoorbeeld in de laatste halve meter?
Verder is het van belang dat de tapsheid gemiddeld over de hele lengte plaatsvindt. Ergens een beetje meer/minder kan dus wel, maar de luchtkolom moet wel een toenemende vernauwing krijgen. Alleen aan het einde veranderd de afstemming wel een beetje.
Je zou er haast een groot ovaal diagonaal inzetten, om de pijp te halveren. Echter, die versmalt dan ook niet constant...
Een buisvorm laat zich wat moeilijker tunen
Re: Zelfbouw sub - Kappa TL
Ahhhh... heel langzaam maar zeker begin ik dingen te snappen... Ik denk dat ik voor een koker oplossing eigenlijk maar een ding kan doen: een hoger huis kopen 
Seriously though, voor een koker oplossing lijkt een speaker met een wat hogere fs de betere optie, zodat de pijp korter en het allemaal binnen de quarter wavelength blijft. De sonotube approach voor deze specifieke speaker parkeer ik dan maar voor een BR.
Toch zou ik graag van het 'plafond effect' gebruik maken, ie. speaker en poort zo dicht mogelijk bij vloer cq. plafond. En dan is er nog het WAF effect...
Terug naar de tekentafel dus.
Seriously though, voor een koker oplossing lijkt een speaker met een wat hogere fs de betere optie, zodat de pijp korter en het allemaal binnen de quarter wavelength blijft. De sonotube approach voor deze specifieke speaker parkeer ik dan maar voor een BR.
Toch zou ik graag van het 'plafond effect' gebruik maken, ie. speaker en poort zo dicht mogelijk bij vloer cq. plafond. En dan is er nog het WAF effect...
Terug naar de tekentafel dus.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Zelfbouw sub - Kappa TL
Gaat allemaal denk ik niet werken. Een korte buis gaat ook niet klinken, dus hoge fs
Verder is het plafond effect ook onzin denk ik. Plaatsing van een luidspreker/subwoofer is afhankelijk van vele zaken. Op talloze plaatsen op de grond werkt het al niet, laat staan bij het plafond. In een hoek die vast staat kun je alleen maar hopelijk op een goede basrespons op de luisterplek, maar het is niet waarschijnlijk. Kortom, een subwoofer moet je goed plaatsen, en pas dan kan er getuned worden. Een 5,25" sub kan prima klinken op een correcte positie, en een 12" sub kan impactloos klinken - gewapper - op een verkeerde samenhang tussen positie en luisterplek.
TL, basreflex en gesloten boxen gaan hierin geen noemenswaardige verschillen maken, voor alle subs geldt (mijns inziens) bovenstaande.
Verder is het plafond effect ook onzin denk ik. Plaatsing van een luidspreker/subwoofer is afhankelijk van vele zaken. Op talloze plaatsen op de grond werkt het al niet, laat staan bij het plafond. In een hoek die vast staat kun je alleen maar hopelijk op een goede basrespons op de luisterplek, maar het is niet waarschijnlijk. Kortom, een subwoofer moet je goed plaatsen, en pas dan kan er getuned worden. Een 5,25" sub kan prima klinken op een correcte positie, en een 12" sub kan impactloos klinken - gewapper - op een verkeerde samenhang tussen positie en luisterplek.
TL, basreflex en gesloten boxen gaan hierin geen noemenswaardige verschillen maken, voor alle subs geldt (mijns inziens) bovenstaande.
Re: Zelfbouw sub - Kappa TL
Plek is inderdaad erg belangrijk, maar niet iedereen heeft alle vrijheid daarin... Ik in ieder geval niet 
Ik ben overigens van mening dat het plafond wel degelijk kan helpen, maar... waarschijnlijk is het effect minder als de locatie, daar kan ik heel goed inkomen. Het soort speaker maakt, positie gewijs althans, waarschijnlijk geen verschil.
Ik heb weer dingen om over na te denken, zucht...
Ik ben overigens van mening dat het plafond wel degelijk kan helpen, maar... waarschijnlijk is het effect minder als de locatie, daar kan ik heel goed inkomen. Het soort speaker maakt, positie gewijs althans, waarschijnlijk geen verschil.
Ik heb weer dingen om over na te denken, zucht...
Re: Zelfbouw sub - Kappa TL
Bluez,
Je maakt het jezelf wel érg lastig...
Frot eens iets in elkaar (never mind the WAF) en luister daar eens naar met de sub op verschillende posities.
Dan heb je meer gegevens over welke behuizing op welke plaats zal werken.
Groeten, Jan.
Je maakt het jezelf wel érg lastig...
Frot eens iets in elkaar (never mind the WAF) en luister daar eens naar met de sub op verschillende posities.
Dan heb je meer gegevens over welke behuizing op welke plaats zal werken.
Groeten, Jan.
Re: Zelfbouw sub - Kappa TL
Ik was al tot een soortgelijke conclusie gekomen 
Terug naar BR dan maar... http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1520424
Terug naar BR dan maar... http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1520424
