AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Even terug naar dac 5......

De boel moet nog een tijd spelen ,als alles heel blijft en de euforie van,,,, het doet het,,, is opgetrokken plaats ik de printontwerpen.

Moet nog een ding veranderen op het ontwerp.
De twee leds bij de tweede FET in de shunt,s staan te dicht op de potmeter,,kan wel kan niet,,......
Maar er is nog ruimte om ze wat ruimer neer te zetten :wink:
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Ik heb de Salas-regulator versie van dvb-projekt, en daar staan de leds nog wel dichter op elkaar en op andere onderdelen... en ik geloof dat Salas zijn maatje Quanghai veel kleinere bordjes heeft, dus daar de boel nog meer op elkaar staat.

Ik zou er zelf geen punt van maken, en vooral even genieten. O:)

In the meantime zit ik nog in stilte... gvd
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Hallo,studiostevus,,

De karnaval overleefd? :wink:

Met dat genieten heb je gelijk, :mrgreen:

Zit ondertussen al weer aan andere dingen te denken.....

misschien een shunt maken ,die je inplugt als een LM317,dus een klein los bordje met pen aansluitingen.
het grote probleem is dan weer de koeling voor de FET,s ,vooral de eerste dient wel gekoeld te worden ,de tweede wordt nauwelijks warm...
Het grote voordeel is dat je meerdere op een relatief kleine ruimte kwijt kunt.....[je werkt dan meer in de hoogte]

Het tweede wat me opviel was, dat een shunt voeding wel zorgt voor meer detail in het geluidsbeeld,maar een conventionele voeding [met goede componenten en een spanningsregelaar]
klinkt sneller,levendiger......
Als voorbeeld dac-4[de cd dac] heeft de beste bas :rock: van allemaal[nichicon muse fine gold in de voeding] mist iets detail,maar klinkt snel en houd van pop en elektronische muziek....
Hoe zou ik nu dit alles kunnen combineren :-s
Misschien alleen shunt,s toepassen voor de digitale gedeeltes van de schakeling en conventioneel gaan voor de analoge gedeeltes.
Ben er nog niet uit.............................

Succes met je project,studiostevus, [en waar blijft de foto??] Ben namelijk een kerel,bekijk daarom alleen plaatjes :mrgreen:
Bijlagen
dac 6.jpg
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Hallo,
Zoals je misschien in mijn draadje over transistors gelezen hebt, is het niet allemaal koek en ei bij mij.
Plaatjes kan je overigens hier vinden.

Interessante conclusie overigens, dat in sommige gevallen conventioneel beter klinkt dan shunt. Gebruik jij nog de buizen output in de dac 5? Is niks mis mee natuurlijk, maar je zou ook daarmee kunnen gaan experimenteren. Misschien dat daar veel grotere verbeteringen/veranderingen te behalen zijn dan shunt vs. conventioneel.

In the meantime pruts ik verder...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Bedankt voor de plaatjes :)

Andere versterking,leuk geprobeerd,maar ben helaas een buizen man.......... :mrgreen: [de verschillen vielen me op, zonder versterking,dus puur op I/V weerstand]

Dat draadje van je, nog niet gelezen.....

Vandaag dac-2 gedemonteerd[wordt weer gerecycled] en dac-5 gemonteerd..

Binnenkort nog een nieuwe buizentrap hiervoor bouwen. :D
Bijlagen
11.JPG
22.JPG
33.JPG
44.JPG
Laatst gewijzigd door democles op za 12 mar 2011, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag ook iets nieuws geprobeerd om de gaten voor de befestiging van dac- 5 te bepalen. :wink:

Dat doe je toch met een lineaal??????? :shock:

Nee dat doen we met boetseer klei,,yes,, en het werkt ook nog,scheelt een hoop meten :mrgreen:
Bijlagen
1.JPG
2.JPG
3.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

studiostevus,

Je draadje gelezen..... Een hele speurtocht :( :(

Misschien toch alle onderdelen[bordjes] op zich testen,en de uitgangstrap even vergeten,dus testen alleen op I/V weerstand of er geluid uit komt :wink:

Bij transistoren,fet,s of andere ,,geleedpotigen,, :D vertrouw ik nooit op programma,s,maar zoek ze eerst op, op het net,zodat ik zeker weet wat,wat is[en ondanks dat soldeer ik ook dingen verkeerd om :evil: ]
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Wilde vandaag eigenlijk niks doen ,lekker ontspannen luisteren naar dac-4 :sure:

Maar het bloed kruipt...................................... :mrgreen:

Dan maar even bezig met de buizentrap voor dac-5..

Geen printje gemaakt,maar puur mechanisch geweld :rock:

even snel een paar foto,s

De sterretjes onderop,worden de beide aardpunten [1 per buis] van hieruit gaan de massa,s naar de massa van de laatste voedings elco en van daaruit naar de steraarde op de kast.[scheelt een hoop brom.... :mrgreen: ]
Bijlagen
DSCF4334.JPG
DSCF4335.JPG
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door Miniwatt »

democles schreef:
Nee dat doen we met boetseer klei,,yes,, en het werkt ook nog,scheelt een hoop meten :mrgreen:
Geniaal!! :o
Onlangs ook nog enorm zitten kl*ten daarmee..
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Bijna klaar met het buizentrapje,op de anode en ingangen na,maar dat komt wel ,als de boel op zijn plek zit. :wink:

Pin 9 aan massa gesoldeerd,[scherm tussen de beide triode helften, bij een 6N2P buis]

Rode en zwarte draad in het midden, is voor de gloeispanning.
Bijlagen
DSCF4337.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Het was even een tijdje stil :-$
Even 8 dagen turkije, 5 sterren all in ,en een aantal baklava kilo,s verder,vanmorgen rond een uur of vier weer thuis gearriveerd,brack tot op het bot :( ,negen uur vertraging!!!!!! :evil: :evil:

Maar goed vanmiddag klaarde de lucht al weer een beetje op :)

Dan maar de soldeerbout uit het vet en dac-5 afgebouwd.

Deze keer als eindcondensatoren Obligato,s geprobeerd i.p.v. de K75-10 plio,s,,,, O:)

Moet nog een tijd spelen,maar alles deed het!!!! :mrgreen: :mrgreen:
Bijlagen
dac-5 klaar.JPG
Laatst gewijzigd door democles op di 29 mar 2011, 0:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

En omdat alles het doet,de printontwerpen,,,,,,,,,,,,,,, :rock:
Bijlagen
dac 5 layout.doc
(532 KiB) 100 keer gedownload
elco layout.doc
(659 KiB) 71 keer gedownload
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Even een tussenstop,,,,,,,,,,,,,, =;

Dac-5 is klaar en staat ondertussen een dag onder spanning,aan de Obligato,s moest ik even wennen,de plio,s/teflons combinaties klonken wel heel erg mooi,of was het de gewenning!!!!!,ik weet het niet.........geef de Obligato,s nog even de tijd [wat de boer niet ken........] ze klinken zeker niet verkeerd[zang en separatie van instrumenten,, vooral snaarinstrumenten ,, subliem O:) zeer goede prijs/kwaliteit voor een eind- condensator,weet ook niet hoelang zo,n Obligato moet inbranden,voordat het een beetje stabiel wordt..............

Ondertussen de proefopstelling vervangen door een meer permanente,,,[dropveter netsnoer vervangen door Lap kabel en zilverinterlinks gemonteerd] en ja,,, ik krijg het gevoel dat dac-5 een upgrade is [uitgezonderd dac-3[de over de top one] deze moet nog in de kast,vergelijking volgt dan] Dit wil niet zeggen dat de rest van de dac,s nu ontmanteld kunnen worden,nee ieder zijn eigen meuk!!!! :mrgreen:

Wat nu nog........................................dac-6 ???????????? :) [zie visualisatie,de pinup foto op deze pagina]

Misschien hebben mede forumleden nog een idee???

Roept U maar,,het werd toch al een beetje stil op dit draadje..............................[topic] ......... "Is There Anybody Out There?".... Ja muziek,daar gaat het hier over.. :rock:

p.s. dac-4 [de cd dac] moet nog even wachten op een andere behuizing,de oorspronkelijke [oer hollandse sjoelbak kwaliteit behuizing, wordt gebruikt voor een toekomstig
Aikido project :mrgreen: ]
Laatst gewijzigd door democles op zo 27 mar 2011, 12:27, 2 keer totaal gewijzigd.
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Oh je gaat ook aan de Aikido.... ik heb een half afgebouwde 24V Aikido overgenomen van iemand. Wordt mijn headphone amp.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Hallo,studiostevus,,,

Durf het eigenlijk niet te vragen :-$ heb je de boel al aan de loop? O:)

Heb je voortgang een beetje gevolgd[de dac from hel] heel lastig als je de fout moeilijk kunt achterhalen :evil:
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door studiostevus »

Ik heb een aantal stappen gemaakt, maar het werkt nog niet :(

Heb zojuist een scope gekocht, dus ik hoop dat me dat een beetje kan helpen in de foutopsporing... ik heb nog goede moed, al ben ik even out of ideas.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Van de dac aan de scope,ik ken het gevoel,zie TTL naar spdif omzetter problemen, sterkte!!!!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

In Memorium.........................................

Ze is niet meer........................................ :(

Na een bewogen emotioneel leven,heeft ze ,na een lange eindstrijd,op een voor haar waardige manier,afscheid genomen................ :(

Twee minuten stilte graag................................................................................................. :(

Vandaag herdenken wij, Mvr., Auzentech X-FI Prelude..................................... :( helaas is ze de weg kwijt geraakt,probeerde haar nog te reanimeren,maar het was te laat........

Zal haar missen.................................................... :(


De 1 zijn dood is de ander zijn brood ,na wikken en wegen Mvr. Asus Xonar Essence ST aangenomen,we zullen zien..................................misschien is er hoop in
audio heaven :sure:



KKKKKKKKKKKKKKK. gvr...... de,,,, GELUIDSKAART,,,, heeft het begeven :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:


p.s. volgens mij is de voeding er ook geweest,kreeg namelijk een redelijke boodschap te verwerken toen ik de behuizing vastpakte......... :evil:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Zo. de ,,ASUS,, is binnen :wink:

Nu nog een andere voeding scoren en hopelijk hebben we dan weer een fatsoenlijke aansturing voor de dac,s :wink:

Ja, SHIT Happens,,,,,,,,,,,,,,, :mrgreen:

Nog iemand een idee voor een goede PC voeding?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Vandaag maar even een PC voeding gehaald bij de plaatselijke pc-boer.

De boel gemonteerd en de nieuwe geluidskaart ingeprikt.

De PC goed afgeaard [nieuwe kabel gelegd] en de boel deed het weer. O:)

Dac-5 aangesloten en luisteren maar,,He,He,,,,, weer een fatsoenlijke aansturing ,,, genieten maar............................. :mrgreen:

Na een uurtje of 4 luisteren begon het geluid te knetteren en te knisperen :shock: [het geluid van een gebakken eitje klonk uit de tweeters] :evil:

En toen,je raad het al, geen digitaal geluid meer,wel analoog gelukkig :sure:

De deksel van dac-5 maar even gelicht, een aantal ledjes van 2 shuntvoedingen branden niet of heel zwak, :evil: :evil:

Ja hoor dit is weer 1 van die dagen,die je beter in bed had kunnen blijven om zo snel mogelijk naar de volgende te gaan.

De koeling van de eerste FET,s in de shunt,s was loei heet :( krijgt niet genoeg koeling dus...............................

De boel laten afkoelen en de deksel van de kast er af gelaten.

Op de keukentafel het onderzoek gestart,,netspanning er op en alle led,s branden weer,terug in het meubel, de boel weer aangesloten en alles deed het weer :mrgreen:

De eerste Fets,s dus beter koelen!!!!!!!!!!!!! [gelukkig hebben deze hun eigen thermische beveiliging :wink: ]

Nu zitten er in het deksel en de bodem een aantal beluchtingsgaten, niet genoeg dus... :rock:

Moet hier nog wat op vinden en laat ondertussen het deksel er maar even af. :wink: [gelukkig genoeg ruimte op het ontwerp,tussen de FET,s en de rest van de componenten]
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Binnenkort in dit theater, DAC-6 :mrgreen:

[uit de wandelgangen: 5xshunt voeding op 16x20cm print :rock: ,2x analoog shunt voeding op 10x16 cm print :rock: ,dac[minimalistisch]les is best,de kunst van het weglaten........
Bijlagen
dac6 2.JPG
DSCF4448.JPG
d6.JPG
Laatst gewijzigd door democles op wo 11 mei 2011, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door hannesie »

$0 jaar Drum roken is dodelijk :twisted:

Daarom rook ik Samson :lol:
drum.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Toevallig,dat het zo op tafel lag :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door hannesie »

democles schreef:
Toevallig,dat het zo op tafel lag :lol:
Dat vond ik ook, en kon het niet laten, toen ik dat zo interpreteerde. :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: AD1865 nos dac,met srpp buizentrap

Bericht door democles »

Even terug op aarde.................
Zeg Democles, waarom een dac-6?
Tja,na 5 volgt 6..
Da,s geen antwoord,waarom 6?
Dac-6 is in wezen een gevolg van de anderen......
Ben je niet tevreden met de anderen?
Jawel, maar er is meer.
Meer muziek?
Nee,het gevoel van het is niet af,
Als je kijkt hoe ik van dac-1 tot dac-6 ben geevalueerd,dan begrijp je waar ik mee bezig ben.
????????????????
Nee ik begrijp er niks van........
Volgens mij doe je maar wat......
Ja,gaan we net zo te keer als de wetenschappers op dit forum,,,,Wat niet wordt gemeten is er niet of komt van de GAMMA...................
Nee,begrijp me niet verkeerd,zelfbouw is altijd beter kwa motivatie en we kijken graag naar persoonlijke bouwsels,op dit forum.........
Ja dat zal wel.................

Vandaar dac-6,vreet het maar op . :lol:
Laatst gewijzigd door democles op di 26 apr 2011, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie