Volgens Conrad ligt ie nu bij TNT... Morgen in huis?!
18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Moderator: Beheerdersteam
Re: Subwoofer obv Pioneer TS-W256dvc
Ze hebben bij Conrad 3 types, die bij 8ohm respectievelijk 50, 100 en 150w leveren. Bij 4 ohm komt er 100, 200 en 300w uit. Ik heb de zwaarste van de drie besteld. Bij mij wordt ie overigens met 8ohm aangesloten (dubbele spreekspoel, vandaar).
Zowaar... gister issie afgeleverd. Ik was aangenaam verrast, ding ziet er keurig afgewerkt uit een voelt ook degelijk aan. Gelijk ff aangesloten aan een oude sub die ik nog had staan van een oud HT-setje (jvc, br, 55w @ 3ohm), hij doet het en zo te horen was het subje niet gelukkig met de hoeveelheid vermogen... 
Dat kan ik mijn voorstellen. Deze amp kan best wat vermogen leveren.
Ik ben benieuwd hoe je dit verder gaat maken. Ik had ook eerst het plan om deze amp te combineren met een 10" sub maar het is toch een 12" geworden. 12" is meer mijn ding.
Ik ben benieuwd hoe je dit verder gaat maken. Ik had ook eerst het plan om deze amp te combineren met een 10" sub maar het is toch een 12" geworden. 12" is meer mijn ding.
*grin* groter is beter
. Ik wilde eerst voor de Mivoc AWX184 gaan (18"), maar toen bedacht ik me dat ik het geld liever in een setje mooie zuilen steek. De zuilen die ik nu heb staan zijn een experiment om te kijken of ik zelfbouw leuk vind, en zijn budgetgevalletjes. Klinken voor dat geld echt fantastisch, maar nu ik de smaak te pakken heb wil ik toch iets meer.
Dus werd het 18" sub idee in de koelkast gezet en gekozen voor deze woofer: die had ik nog liggen. Dus vandaar 10".
Dus werd het 18" sub idee in de koelkast gezet en gekozen voor deze woofer: die had ik nog liggen. Dus vandaar 10".
Kein probleemJoland schreef:Zelf kan ik niet zo heel goed solderen, maar wellicht kan ik tubehead vragen om het voor me te doen.
Jan / Pompebled, sorry voor de thread hijack
maar heb je een plaatje van de sub gebaseerd op die Vifa? Ik heb zelf ook een sub met deze Vifa gebouwd (met een XXL ampje) en dat ging redelijk goed. Heb me wel voorgenomen om een nieuwe te gaan bouwen overigens...
Ik heb 'r niet zoveel problemen mee dat je m'n topic gebruikt, maar je zou t ook in zijn eigen topic kunnen vragenblueznl schreef:Jan / Pompebled, sorry voor de thread hijackmaar heb je een plaatje van de sub gebaseerd op die Vifa? Ik heb zelf ook een sub met deze Vifa gebouwd (met een XXL ampje) en dat ging redelijk goed. Heb me wel voorgenomen om een nieuwe te gaan bouwen overigens...
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=5&t=6058
Edit: je had m al gevonden zag ik
Dag allemaal, nog steeds aan het nadenken over het ontwerp van de sub, maar hoe langer ik erover nadenk, hoe harder ik erover pieker om toch een andere woofer aan te schaffen. Misschien even nuttig om mijn plannen voor de toekomst te onthullen. Ik wil graag naar een 5.1 setup toe met Newtronics speakers:
Fronts: Newtronics Temperance III
Sats en center: Newtronics Gate 5.1
De Temperance III gaat behoorlijk laag en doet aardig mee tot zo'n 30hz.

De subwoofer die ik wilde bouwen met de Pioneer zou zijn -3dB-punt iets onder de 35hz hebben en zou daarmee nauwelijks een aanvulling zijn voor de zuilen. Dus heb ik een "probleem". Ik wil graag een low budget sub bouwen die flink laag kan. T hoeft niet per se heel hard te gaan, maar ik zou t leuk vinden als 20~25 herz haalbaar was.
Nou heb ik begrepen dat heel laag gaan in een sub op twee manieren kan: een kleine woofer met een flinke x-max à la Peerless XXLS 12" (duur) of een grote woofer met een goed rendement (groot en lomp). Nou is duur niet haalbaar, maar groot is niet zo'n probleem. Na enig Googlen en een hoop misbruik van de zoekfunctie van het forum kwam ik bij de Mivoc AWX 184 uit. Die schijnt een flink rendement te geven en in de juiste behuizing lekker laag te gaan zonder al te veel te vervormen. (edit: en hij kost maar 150 euro)
De meeste behuizingen voor de AWX zijn vooral gericht op het realiseren van veel geluidsdruk (Eckhorn, Das Tier, etc). Ik wil echter vooral flink laag. Daarom kwam ik uit bij de Sub Zero uit Hobby Hifi. Nou heb ik opnieuw een paar vraagjes:
- Is de AWX de beste keuze voor iemand die lekker laag wil, weinig budget heeft en wel genoeg ruimte om een 60*60*70cm woofer kwijt te kunnen?
- Is er iemand die mij wil helpen om dit ding te simuleren om te kijken of die 20~25 hz die geclaimd wordt in Hobby Hifi ook echt haalbaar is, en zo ja, of dat voldoende hard gaat voor een woonkamer van 45 vierkante meter? Ik zit hier op m'n werk en heb hier geen WinISD en op m'n PC thuis werkt ie niet?! Probleempje met WIndows 7 of iets dergelijks.
- Verder heb ik geen bouwtekening van de Sub Zero, ik hoopte dat iemand mij hieraan kan helpen. Of een alternatief ontwerp met dezelfde eigenschappen is natuurlijk ook goed. Ik zou ook het liefst naar één of twee ronde baspoorten willen, in plaats van een sleuf zoals de sub zero die heeft. Ik vind dat mooier in de afwerking en t gaat sowieso al een leuke klus zijn om dit ding door de welstandscommissie heen te krijgen... Is overigens geen eis of zo, als een sleuf de beste oplossing is, then a sleuf it is.
Opnieuw bij voorbaat dank voor jullie tijd en moeite!!
Fronts: Newtronics Temperance III
Sats en center: Newtronics Gate 5.1
De Temperance III gaat behoorlijk laag en doet aardig mee tot zo'n 30hz.

De subwoofer die ik wilde bouwen met de Pioneer zou zijn -3dB-punt iets onder de 35hz hebben en zou daarmee nauwelijks een aanvulling zijn voor de zuilen. Dus heb ik een "probleem". Ik wil graag een low budget sub bouwen die flink laag kan. T hoeft niet per se heel hard te gaan, maar ik zou t leuk vinden als 20~25 herz haalbaar was.
Nou heb ik begrepen dat heel laag gaan in een sub op twee manieren kan: een kleine woofer met een flinke x-max à la Peerless XXLS 12" (duur) of een grote woofer met een goed rendement (groot en lomp). Nou is duur niet haalbaar, maar groot is niet zo'n probleem. Na enig Googlen en een hoop misbruik van de zoekfunctie van het forum kwam ik bij de Mivoc AWX 184 uit. Die schijnt een flink rendement te geven en in de juiste behuizing lekker laag te gaan zonder al te veel te vervormen. (edit: en hij kost maar 150 euro)
De meeste behuizingen voor de AWX zijn vooral gericht op het realiseren van veel geluidsdruk (Eckhorn, Das Tier, etc). Ik wil echter vooral flink laag. Daarom kwam ik uit bij de Sub Zero uit Hobby Hifi. Nou heb ik opnieuw een paar vraagjes:
- Is de AWX de beste keuze voor iemand die lekker laag wil, weinig budget heeft en wel genoeg ruimte om een 60*60*70cm woofer kwijt te kunnen?
- Is er iemand die mij wil helpen om dit ding te simuleren om te kijken of die 20~25 hz die geclaimd wordt in Hobby Hifi ook echt haalbaar is, en zo ja, of dat voldoende hard gaat voor een woonkamer van 45 vierkante meter? Ik zit hier op m'n werk en heb hier geen WinISD en op m'n PC thuis werkt ie niet?! Probleempje met WIndows 7 of iets dergelijks.
- Verder heb ik geen bouwtekening van de Sub Zero, ik hoopte dat iemand mij hieraan kan helpen. Of een alternatief ontwerp met dezelfde eigenschappen is natuurlijk ook goed. Ik zou ook het liefst naar één of twee ronde baspoorten willen, in plaats van een sleuf zoals de sub zero die heeft. Ik vind dat mooier in de afwerking en t gaat sowieso al een leuke klus zijn om dit ding door de welstandscommissie heen te krijgen... Is overigens geen eis of zo, als een sleuf de beste oplossing is, then a sleuf it is.
Opnieuw bij voorbaat dank voor jullie tijd en moeite!!
They always go for the big guns
Zoals je al wist, heb ik de sub-zero gebouwd, heb eventueel ook de bouwtekeningen voor je en kan je zeggen dat het geen weggegooid geld is.
Zoals je al wist, heb ik de sub-zero gebouwd, heb eventueel ook de bouwtekeningen voor je en kan je zeggen dat het geen weggegooid geld is.
'Achterlijk' laag én low budget:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=13048
Mijn versie is een kubus met zijden van 26 cm met een 20 cm woofer en een pijp Ø 200 erop van 230 cm lang.
Uit het zicht plaatsen, want een hoge WAF heeft het natuurlijk niet.
Morgen zal ik een paar foto's plaatsen.
Groeten, Jan.
Mijn versie is een kubus met zijden van 26 cm met een 20 cm woofer en een pijp Ø 200 erop van 230 cm lang.
Groeten, Jan.
WAF factor is altijd een issue
Het probleem van die kokers op een vierkantje is, denk ik, het vierkantje... stel dat je het lelijke vierkantje zou vervangen door een druppelvorming / bolvormig iets, en je spuit het hele zootje hoogglanswit, dan neemt de WAF factor toch wel behoorlijk toe denk ik... (Aangezien ik zelf Magnaspheres heb als front speakers, zou een 'omgekeerde bol' niet onaardig zijn, als ik nou maar een simpele manier wist om een bol te maken, zou er eventueel ook de overlengte pijp in weg kunnen werken, zucht...)
Zojuist even de WAF van een dergelijk ontwerp getest, maar ze vind een tube te ver gaan.... Een enorme vierkante sub krijg ik het huis nog wel in, zolang ie vermomd is als tafel, maar zo'n buis gaat niet lukken.... Helaas....pompebled schreef:'Achterlijk' laag én low budget:
Groeten, Jan.
Inmiddels heb ik WinISD toch aan de praat gekregen in de compatibiliteitsmodus. Als ik uitga van de standaard bass boost (6dB@35h), een inhoud van 139 liter en een afstemmingsfrequentie van 26hz (pijp van 10cm met een lengte van 18,4 cm) dan krijg ik de onderstaande curve. Het 3dB-punt ligt dan bij 28 hz, het 8dB-punt bij 24 hz.
Ik heb uitgebreid geëxperimenteerd met het aanpassen met de boost, maar dat leverde heel weinig op eigenlijk. Lager ging ie r niet echt door, alleen werd de cone excursion onder de afstemmingsfrequentie heel groot. Het ziet er dus naar uit dat het Sub Zero ontwerp in combinatie met de standaard boost het beste resultaat geeft....
@ TIm: als je me de bouwtekening zou kunnen mailen, heel graag!!
Heb je de foto's gezien?Joland schreef:Zojuist even de WAF van een dergelijk ontwerp getest, maar ze vind een tube te ver gaan.... Een enorme vierkante sub krijg ik het huis nog wel in, zolang ie vermomd is als tafel, maar zo'n buis gaat niet lukken.... Helaas....pompebled schreef:'Achterlijk' laag én low budget:
Groeten, Jan.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 8&start=50
Als je interieur over gordijnen beschikt kun je de sub volledig aan het oog onttrekken.
WAF, hoezo WAF?
Je hoort 'm alleen...
Groeten, Jan.
De tubular aanpak spreekt me wel aan, maar de gordijntjes die ik heb hangen, gaan een dergelijke sub niet kunnen verbloemen. Verder wordt dit de eerste sub die ik bouw voor huisgebruik, dus ik ga eerst maar eens voor een traditioneel ontwerp.
Zojuist heb ik de AWX 184 besteld, samen met een 10cm basreflexpijp met variabele lengte. WinISD raadt een pijplengte van 18cm aan, maar ik wil toch een beetje kunnen experimenteren met de afstemming, vandaar. Wat ik me nog wel afvroeg, is hoe de boel wel of niet moet worden gedempt. In het ontwerp dat ik als uitgangspunt wil gebruiken, de Sub Zero uit Hobby Hifi, wordt geen demping gebruikt. Is dit ook echt niet nodig?!
Zojuist heb ik de AWX 184 besteld, samen met een 10cm basreflexpijp met variabele lengte. WinISD raadt een pijplengte van 18cm aan, maar ik wil toch een beetje kunnen experimenteren met de afstemming, vandaar. Wat ik me nog wel afvroeg, is hoe de boel wel of niet moet worden gedempt. In het ontwerp dat ik als uitgangspunt wil gebruiken, de Sub Zero uit Hobby Hifi, wordt geen demping gebruikt. Is dit ook echt niet nodig?!
Nee, demping in BR kasten dient om bij hogere frequenties de reflecties en harmonischen te dempen, bij een sub heb je dan al lang geen signaal meer op de speaker en heb je er dus ook geen last van.Joland schreef:In het ontwerp dat ik als uitgangspunt wil gebruiken, de Sub Zero uit Hobby Hifi, wordt geen demping gebruikt. Is dit ook echt niet nodig?!
Groeten, Jan.
Niet helemaal mee eens, de sub dempen scheelt wel aan frequenties die ik er toch nog door heen hoor komen. Ik weet wel dat het theoretisch niet kan, maar ik merk het toch zeker wel.
Daarnaast Joland, ik stuur ze van de week even (pb me even je mail). Je kan ook de bassboost uit de versterker solderen en daardoor andere afstemming bereiken. Eventueel een GHP zelfs. Ik vind 1 pijp van 10cm doorsnee en 18,4 cm lang een beetje klein, had je ook vermogen op het signaal bij winisd gezet? Anders kan het nog wel eens zo zijn dat je enorm veel poortruis krijgt!
Daarnaast Joland, ik stuur ze van de week even (pb me even je mail). Je kan ook de bassboost uit de versterker solderen en daardoor andere afstemming bereiken. Eventueel een GHP zelfs. Ik vind 1 pijp van 10cm doorsnee en 18,4 cm lang een beetje klein, had je ook vermogen op het signaal bij winisd gezet? Anders kan het nog wel eens zo zijn dat je enorm veel poortruis krijgt!
Wat voor demping zou ik dan het best kunnen gebruiken? De wanden bekleden met vilt of tapijt of zo? Of echt demping als in BAF?
Zou het naast demping nog zin hebben het om de wanden (naast bracing) te voorzien van loodbitumen?
De poort heb ik gebaseerd op WinISD. Als ik 2 pijpen van 10cm kies, komt de poortlengte op 43cm, dat leek me erg veel. Als je de pijpen verkleint naar 7cm doorsnee, zou je op 2x 18cm komen. Maar ik ging er eigenlijk vanuit dat twee kleinere pijpjes eerder ruis zouden veroorzaken dan één grote, niet geremd door al te veel achtergrondkennis
Wat zijn mijn opties? Een sleuf in plaats van een ronde poort?
De tekening ontvang ik heel graag, ik stuur je zo een PB.
Zou het naast demping nog zin hebben het om de wanden (naast bracing) te voorzien van loodbitumen?
De poort heb ik gebaseerd op WinISD. Als ik 2 pijpen van 10cm kies, komt de poortlengte op 43cm, dat leek me erg veel. Als je de pijpen verkleint naar 7cm doorsnee, zou je op 2x 18cm komen. Maar ik ging er eigenlijk vanuit dat twee kleinere pijpjes eerder ruis zouden veroorzaken dan één grote, niet geremd door al te veel achtergrondkennis
De tekening ontvang ik heel graag, ik stuur je zo een PB.
Zojuist een berichtje gehad van Lautsprechershop, mijn aanstaande subwoofer en de (verkeerde) baspijp zijn onderweg
Pakketje weegt 18 kg... da's 2x zo zwaar als mijn huidige 'sub'woofer bij mijn HT setje inclusief de behuizing
Naar aanleiding van de opmerking van Tim ben ik nog eens met de simulatie bezig gegaan. Ik had 75w als ingangssignaal gebruikt, daarmee zat de woofer bij ongeveer 38 hz op de xmax. Uitgaande van één poort van 10 cm doorsnee en 18,5 mm lang zou ik op een air velocity uitkomen die ik niet kon aflezen omdat ie torenhoog buiten de grafiek viel... Niet goed dus. Thanx TIm, ik had m er anders zo ingeschroefd.
Dus opnieuw aan het onderzoeken geslagen. Er is heel veel info te vinden, maar de 'waarheid' is daar soms wat lastig uit te halen. Hier even een korte samenvatting van mijn bevindingen rond de mythische basreflexpijp:
- Poortruis ga je echt last van krijgen als de snelheid van de luchtprop uitkomt boven 5% van de snelheid van het geluid. De luchtsnelheid moet dus onder de 330km/u * 5% = ongeveer 17m per seconde blijven.
- De basreflexpijp zou een oppervlakte moeten hebben van minimaal 1/9 van het conusoppervlak (geen idee waarom, werd gepresenteerd als vuistregel).
- Een ronde pijp geef minder snel poortruis dan een vierkante.
- Een pijp met afgeronde einden geeft minder poortruis dan een rechte.
- De afgeronde einden tellen mee als lengte van de pijp.
- De inhoud van de pijp telt niet mee als inhoud van de subwoofer.
Ben ik hiermee volledig geweest? Of heb ik nog iets gemist?
Met deze uitgangspunten ben ik alvast in WinISD geklommen en gaan experimenteren. En dat bleek lastig, in verband met de poortlengte. Ik ben nu uitgekomen op 2 poorten van 11 cm doorsnee (standaard maat voor PVC-pijp heb ik begrepen), met een lengte van 52,5 cm. De luchtsnelheid is dan 17 m/sec bij een ingangsvolume van 150w, de woofer gaat dan met 7 mm al aardig buiten zijn xmax van 5 mm. De totale oppervlakte van de twee poorten (190 cm2) komt dan ook keurig op iets meer dan 1/9 van het conusoppervlak (1642 * 1/9 = 182 cm2).
Is dit zinnig? Ga ik hiermee de poortruis tot een noodzakelijk minimum beperken? Of sla ik de plank volledig mis en zijn de pijpen veel te lang?
Edit: bij een pijp van 15cm doorsnee met een lengte van 45 cm kom ik op 18 m/sec, dus ook nog wel acceptabel. Dit is echter wel een heel onhandige maat pijp om te vinden... Maar als dit in jullie opinie echt veel beter is, dan hoor ik dat graag. Alternatieve oplossingen mag natuurlijk ook.
Pakketje weegt 18 kg... da's 2x zo zwaar als mijn huidige 'sub'woofer bij mijn HT setje inclusief de behuizing
Naar aanleiding van de opmerking van Tim ben ik nog eens met de simulatie bezig gegaan. Ik had 75w als ingangssignaal gebruikt, daarmee zat de woofer bij ongeveer 38 hz op de xmax. Uitgaande van één poort van 10 cm doorsnee en 18,5 mm lang zou ik op een air velocity uitkomen die ik niet kon aflezen omdat ie torenhoog buiten de grafiek viel... Niet goed dus. Thanx TIm, ik had m er anders zo ingeschroefd.
Dus opnieuw aan het onderzoeken geslagen. Er is heel veel info te vinden, maar de 'waarheid' is daar soms wat lastig uit te halen. Hier even een korte samenvatting van mijn bevindingen rond de mythische basreflexpijp:
- Poortruis ga je echt last van krijgen als de snelheid van de luchtprop uitkomt boven 5% van de snelheid van het geluid. De luchtsnelheid moet dus onder de 330km/u * 5% = ongeveer 17m per seconde blijven.
- De basreflexpijp zou een oppervlakte moeten hebben van minimaal 1/9 van het conusoppervlak (geen idee waarom, werd gepresenteerd als vuistregel).
- Een ronde pijp geef minder snel poortruis dan een vierkante.
- Een pijp met afgeronde einden geeft minder poortruis dan een rechte.
- De afgeronde einden tellen mee als lengte van de pijp.
- De inhoud van de pijp telt niet mee als inhoud van de subwoofer.
Ben ik hiermee volledig geweest? Of heb ik nog iets gemist?
Met deze uitgangspunten ben ik alvast in WinISD geklommen en gaan experimenteren. En dat bleek lastig, in verband met de poortlengte. Ik ben nu uitgekomen op 2 poorten van 11 cm doorsnee (standaard maat voor PVC-pijp heb ik begrepen), met een lengte van 52,5 cm. De luchtsnelheid is dan 17 m/sec bij een ingangsvolume van 150w, de woofer gaat dan met 7 mm al aardig buiten zijn xmax van 5 mm. De totale oppervlakte van de twee poorten (190 cm2) komt dan ook keurig op iets meer dan 1/9 van het conusoppervlak (1642 * 1/9 = 182 cm2).
Is dit zinnig? Ga ik hiermee de poortruis tot een noodzakelijk minimum beperken? Of sla ik de plank volledig mis en zijn de pijpen veel te lang?
Edit: bij een pijp van 15cm doorsnee met een lengte van 45 cm kom ik op 18 m/sec, dus ook nog wel acceptabel. Dit is echter wel een heel onhandige maat pijp om te vinden... Maar als dit in jullie opinie echt veel beter is, dan hoor ik dat graag. Alternatieve oplossingen mag natuurlijk ook.
Re: 18" BR-Sub obv Mivoc AWX184
Lijkt me prima zo, maar let er wel op dat die 11 cm de buitendiameter is. Daar moet je nog 2x de wanddikte (3mm ofzo?) vanaf halen.
Als het uiteinde van de poort dicht bij een wand van de kast zit lijkt de poort nog wat langer te zijn, dit is goed te berekenen met Boxsim (Extras -> Auslegung Reflexkanal). Bij een poort moet je ook nog rekening houden met de eindcorrectie, dat is dat de poort langer lijkt te zijn dan hij is. Programma's als WinISD compenseren daar al voor. Had je deze website al gezien?
Als het uiteinde van de poort dicht bij een wand van de kast zit lijkt de poort nog wat langer te zijn, dit is goed te berekenen met Boxsim (Extras -> Auslegung Reflexkanal). Bij een poort moet je ook nog rekening houden met de eindcorrectie, dat is dat de poort langer lijkt te zijn dan hij is. Programma's als WinISD compenseren daar al voor. Had je deze website al gezien?
Haha een lange rechthoekige pijp, maar dat had niet je voorkeurJoland schreef:Alternatieve oplossingen mag natuurlijk ook.
Wat je gevonden hebt over de regels, klopt, met uitzondering van de vuistregel. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Met de 2 poorten beperk je inderdaad het poortruis tot een minimale hoeveelheid. Doormiddel van flensen zou je de poortruis nog iets minder kunnen krijgen, maar is met standaard pvc pijp lastig te behalen. Als je een langere pijp hebt, zou je eventueel nog bochten (intern in de sub) nog kunnen gebruiken om de juiste lengte te krijgen. Heb je bij het simuleren wel rekening gehouden met de standaard 6db boost? of ga je deze eruit solderen?
Even over de xmax, hou rekening mee met dat je een 18" subwoofer hebt. Niet een lullig 6,5" plastic speakertje. Omdat het conus oppv zoveel groter is, hoeft de speaker veel minder ver uit te slaan voor dezelfde hoeveelheid luchtverplaatsing. Inprincipe is de speaker dus veel efficiënter en heb je ook minder vermogen nodig. Kortom, ik denk dat je bij 7mm xmax de buren vrij snel op de stoep hebt staan.
Dat van de wanddikte is een nuttige aanvulling, thanx!!! Daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Edit: Ff in WinISD gegooid, is nog iets gunstiger ook: de pijplengte neemt hierdoor af tot 46,5 cm (uitgaande van 3 mm wanddikte, kijk ik natuurlijk nog ff na)Casper schreef:Lijkt me prima zo, maar let er wel op dat die 11 cm de buitendiameter is. Daar moet je nog 2x de wanddikte (3mm ofzo?) vanaf halen.
De poort heb ik berekend met behulp van WinISD, ik zag inderdaad dat rekening werd gehouden met de eindcorrectie. Dat zou dus moeten kloppen. Dat de pijp niet te dicht bij de kistwand mocht zitten, wist ik. Ik weet alleen niet wat daar nou precies de eisen aan zijn. Boxsim heb ik (nog) niet geinstalleerd, maar bij wat voor afstand kom ik in de problemen? Want dan hou ik daarmee gewoon rekening met het kistontwerp
HovingTim schreef:Haha een lange rechthoekige pijp, maar dat had niet je voorkeur Nee, inderdaad. Dat vind ik gewoon minder mooi![]()
Wat je gevonden hebt over de regels, klopt, met uitzondering van de vuistregel. Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Met de 2 poorten beperk je inderdaad het poortruis tot een minimale hoeveelheid. Mooi, 2 poorten it is
Doormiddel van flensen zou je de poortruis nog iets minder kunnen krijgen, maar is met standaard pvc pijp lastig te behalen. Ik ga t toch proberen, kan best creatief zijn als t moet
Als je een langere pijp hebt, zou je eventueel nog bochten (intern in de sub) nog kunnen gebruiken om de juiste lengte te krijgen. Kan ik dat dan zonder problemen doen? *denkt opeens aan de gevouwen transmissietunnel in z'n vloerstaanders* waarschijnlijk wel dus...
Heb je bij het simuleren wel rekening gehouden met de standaard 6db boost? of ga je deze eruit solderen? De boost zit precies op de goeie plek, die heb ik meegesimuleerd. Ik heb zo ongeveer elke optie geprobeerd in de handleiding 'boost aanpassen', ook zonder boost, maar met deze boost kreeg ik in de simulatie het beste resultaat. Mocht het niet naar tevredenheid uitwerken, dan kan ik altijd nog gaan solderen. De AM120 die werd gebruikt voor de originele Sub Zero heeft overigens dezelfde boost.
Even over de xmax, hou rekening mee met dat je een 18" subwoofer hebt. Niet een lullig 6,5" plastic speakertje. Omdat het conus oppv zoveel groter is, hoeft de speaker veel minder ver uit te slaan voor dezelfde hoeveelheid luchtverplaatsing. Inprincipe is de speaker dus veel efficiënter en heb je ook minder vermogen nodig. Kortom, ik denk dat je bij 7mm xmax de buren vrij snel op de stoep hebt staan.![]()
![]()
Als je dan toch flensen wilt maken, zou ik hem aan de voorkant maken, en de Baffle dubbelplaats uitvoeren. Dus 36mm of zelfs 50mm. Dan kan je de br-pijp achterop de baffle zetten, en kan je de baffle mooi uitfrezen tot een flens.
Ja je kan een bocht in je BR-pijp maken. Ga uit van een 90 graden als je met lengte niet uit komt.
Ik zou als afstand van de BR-pijp, van de muur uitgaan van de Diameter van de pijp. Dus bij een 11cm pijp, het eind van de pijp 11cm af, van de wand van de kist. Dat met de bassboost helemaal goed! Er is over nagedacht dus gaat goed komen heb ik al door.
Om nog terug te komen op je vorige post. Je kan eventueel loodbitumen plakken op de wanden. Dit om de massa omhoog te brengen, waardoor je de resonantiefrequentie van de plaat omlaag brengt.
Qua demping, pritex op de wanden, met uitzondering van de baffle (dit om staande golven tegen te gaan) daarnaast eventueel de kast nog vullen met baf op verschillende plaatsen. Nu weet ik dat officieel je geen demping hoeft toe te voegen omdat de frequentie niet hoog genoeg is voor staande golven. Maar speel er zelf een beetje mee. Met een 18" opening in de baffle, kan je makkelijk meer of minder toevoegen
Ja je kan een bocht in je BR-pijp maken. Ga uit van een 90 graden als je met lengte niet uit komt.
Ik zou als afstand van de BR-pijp, van de muur uitgaan van de Diameter van de pijp. Dus bij een 11cm pijp, het eind van de pijp 11cm af, van de wand van de kist. Dat met de bassboost helemaal goed! Er is over nagedacht dus gaat goed komen heb ik al door.
Om nog terug te komen op je vorige post. Je kan eventueel loodbitumen plakken op de wanden. Dit om de massa omhoog te brengen, waardoor je de resonantiefrequentie van de plaat omlaag brengt.
Qua demping, pritex op de wanden, met uitzondering van de baffle (dit om staande golven tegen te gaan) daarnaast eventueel de kast nog vullen met baf op verschillende plaatsen. Nu weet ik dat officieel je geen demping hoeft toe te voegen omdat de frequentie niet hoog genoeg is voor staande golven. Maar speel er zelf een beetje mee. Met een 18" opening in de baffle, kan je makkelijk meer of minder toevoegen
Vrijdag is de driver afgeleverd.... Leuk formaatje, zo'n 18" dingetje
Gister even de woofer in de doos laten spelen (zie ook de foto), niet te geloven wat een druk er uit dat ding komt, zelfs zonder behuizing. Toen ik Darla op het aquarium liet slaan in de welbekende scene uit Nemo, schrok mijn vriendin zich helemaal kapot, die was ff wat anders aan het doen...
Eigenlijk was ik van plan om de behuizing te laten zagen, maar ik had nog zoveel 18 mm MDF staan (kast gebouwd en een beetje te enthousiast ingeslagen) dat ik toch besloten heb om t zelf te doen. Geeft uiteindelijk ook het meeste voldoening. De sub komt in plaats van een LACK-bijzettafeltje en wordt (buitenmaten) 68*68*50h, met een blad van 72*72. De hele kist wordt dubbelwandig uitgevoerd, met uitzondering van de baffle, die krijgt drie lagen. De bracing krijgt een #-vorm. Misschien wat overkill voor een BR-behuizing, maar ik doe t liever in één keer goed. Inmiddels is de stapel MDF al groter dan de gemiddelde sub in de mediamarkt
Op de hoeken komt een rand 4mm mdf en aan de onderzijde een 7 cm hoge plint. Dit is met name om de sub optisch aan te laten sluiten bij de rest van de meubelen, maar een bijkomend voordeel is dat de kopse kanten dan gelijk netjes zijn afgewerkt.
Wordt vervolgt....
Gister even de woofer in de doos laten spelen (zie ook de foto), niet te geloven wat een druk er uit dat ding komt, zelfs zonder behuizing. Toen ik Darla op het aquarium liet slaan in de welbekende scene uit Nemo, schrok mijn vriendin zich helemaal kapot, die was ff wat anders aan het doen...
Eigenlijk was ik van plan om de behuizing te laten zagen, maar ik had nog zoveel 18 mm MDF staan (kast gebouwd en een beetje te enthousiast ingeslagen) dat ik toch besloten heb om t zelf te doen. Geeft uiteindelijk ook het meeste voldoening. De sub komt in plaats van een LACK-bijzettafeltje en wordt (buitenmaten) 68*68*50h, met een blad van 72*72. De hele kist wordt dubbelwandig uitgevoerd, met uitzondering van de baffle, die krijgt drie lagen. De bracing krijgt een #-vorm. Misschien wat overkill voor een BR-behuizing, maar ik doe t liever in één keer goed. Inmiddels is de stapel MDF al groter dan de gemiddelde sub in de mediamarkt
Op de hoeken komt een rand 4mm mdf en aan de onderzijde een 7 cm hoge plint. Dit is met name om de sub optisch aan te laten sluiten bij de rest van de meubelen, maar een bijkomend voordeel is dat de kopse kanten dan gelijk netjes zijn afgewerkt.
Wordt vervolgt....