Tubular Subwoofer overdenkingen.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Hmm,
Daar staat zoals gebruikelijk weer bedroevend weinig informatie bij...
Ik neem aan dat de basspeaker hangend in de pijp zit, ergens?
Daar ik nog niet aan een echtscheiding toe ben zal ik deze plaatjes maar niet aan m'n vrouw laten zien...
Trouwens, een breedbander in een stuk PVC buis, zoals die satelieten had ik 25 jaar geleden al in m'n minibusje, links en recht achterin tegen het dak aan.
Samen met een 100L 15"BR sub achter de achterbank klonk dat niet eens zo gek.
Groeten, Jan.
Daar staat zoals gebruikelijk weer bedroevend weinig informatie bij...
Ik neem aan dat de basspeaker hangend in de pijp zit, ergens?
Daar ik nog niet aan een echtscheiding toe ben zal ik deze plaatjes maar niet aan m'n vrouw laten zien...
Trouwens, een breedbander in een stuk PVC buis, zoals die satelieten had ik 25 jaar geleden al in m'n minibusje, links en recht achterin tegen het dak aan.
Samen met een 100L 15"BR sub achter de achterbank klonk dat niet eens zo gek.
Groeten, Jan.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Na wat rond gesnuffeld te hebben begin ik nu ook een TL / Tubular sub te overwegen. Heb een amp, een driver, en een doos vol gereedschap 
Ik snap nog niet precies hoe dat nou gaat met het uitrekenen, en met de demping. Hoe heb je bepaald waar en hoeveel dempingsmateriaal je nodig hebt?
Ik snap nog niet precies hoe dat nou gaat met het uitrekenen, en met de demping. Hoe heb je bepaald waar en hoeveel dempingsmateriaal je nodig hebt?
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
@Blueznl
Het signaal wordt rond de 60-65Hz afgefilterd door de Conrad sub-amp.
Te zijner tijd ga ik wat meer experimenteren met de hoeveelheid en plaatsing van de demping, maar eerst moet de boost uit de subamp.
Ze zijn met de riolering bezig in Sneek, daar worden 8 m lange dikwandige buizen Ø200 mm bij gebruikt, eens zien of er ook afvalstukken overschieten...
Groeten, Jan.
Momenteel heb ik dus alleen wat demping direct achter de speaker, in het vierkante kastje waar de pijp op staat en en rolletje demping op 1/5 van de lijnlengte vanaf de speaker in de pijp.Henkjan schreef:demping: ik zou wat op 1/5 van het begin lijn (gezien vanaf de gesloten kant) doen, hoeveel hangt af van de samenhang driver/kast/pijp en kan je zo op voorhand niet veel van zeggen.
Het signaal wordt rond de 60-65Hz afgefilterd door de Conrad sub-amp.
Te zijner tijd ga ik wat meer experimenteren met de hoeveelheid en plaatsing van de demping, maar eerst moet de boost uit de subamp.
Ze zijn met de riolering bezig in Sneek, daar worden 8 m lange dikwandige buizen Ø200 mm bij gebruikt, eens zien of er ook afvalstukken overschieten...
Groeten, Jan.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Hoe hoog is je plafond? Als ik 'Sietse's berekeningen toepas, zou je met de Vifa een lijn moeten hebben van ca. 2m30 lang (diameter gecompenseerd) of heb ik het nou helemaal niet begrepen?
(Met mijn Kappa kom ik dan uit op 2m70 tot 3m20, tijd om te verhuizen
)
(Met mijn Kappa kom ik dan uit op 2m70 tot 3m20, tijd om te verhuizen
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Mijn plafond zit 330 cm vanaf de vloer, ruimte zat, dus.blueznl schreef:Hoe hoog is je plafond?
Maar, als je dat bij jou niet haalt, dan neem je toch twee 45° bochten en ga je weer naar beneden?
Het geluid zal de vorm van de lijn worst wezen (tot op zekere hoogte dan).
Groeten, Jan.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Het zou best es kunnen dat het beter werkt (acoustisch) met het uiteinde van de pijp naar beneden. Geen "plafond effect". Kan vervelende effecten hebben.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Maar of dat door de ballottage commissie heen komt... Klopt mijn lengte inschatting overigens?
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Gisteren bij een leverancier van de zaak 2,30m Ø200mm PVC buis gehaald voor een prikje.
Vandaag wezen zagen en frezen.
Morgen de zaak afmaken en monteren en dan met demping experimenteren.
Hoe groot is de zone die je van demping moet voorzien op 1/5 van de lengte?
Groeten, Jan.
Vandaag wezen zagen en frezen.
Morgen de zaak afmaken en monteren en dan met demping experimenteren.
Hoe groot is de zone die je van demping moet voorzien op 1/5 van de lengte?
Groeten, Jan.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
De 'pijp' staat inmiddels te spelen, boah, het rendement is hoger dan van de Ø125 mm pijp.
Ongelofelijk moeiteloos laag, preciezer dan de 10"BR, die meer en storender buiken in de kamer veroorzaakt.
Met de tube is lijkt het laag beter verdeeld over de kamer.
Momenteel staat de pijp op de ideale WAF positie; uit het zicht achter een gordijn...
Nu begint de 'pret' pas, spelen met de demping en eventueel de positie van de sub.
Groeten, Jan.
Ongelofelijk moeiteloos laag, preciezer dan de 10"BR, die meer en storender buiken in de kamer veroorzaakt.
Met de tube is lijkt het laag beter verdeeld over de kamer.
Momenteel staat de pijp op de ideale WAF positie; uit het zicht achter een gordijn...
Nu begint de 'pret' pas, spelen met de demping en eventueel de positie van de sub.
Groeten, Jan.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Daar zat ik al op te wachten...
De ploaties uit de link in de opening post laten eigenlijk al zien, wat er nu bij mij in de vensterbank staat, alleen geen 12". maar een 8" woofer.
En nog niet afgewerkt.
Ik zal zo gauw mogelijk wat foto's maken en plaatsen, goed?
Groeten, Jan.
De ploaties uit de link in de opening post laten eigenlijk al zien, wat er nu bij mij in de vensterbank staat, alleen geen 12". maar een 8" woofer.
En nog niet afgewerkt.
Ik zal zo gauw mogelijk wat foto's maken en plaatsen, goed?
Groeten, Jan.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Een transmissielijn behuizing heeft de hoogste efficientie van alle constructies.
Het is een omleiding van de output aan de achterzijde van de woofer - die daar in tegenfase is met de voorzijde.
Achter de woofer is de geluidsdruk maximaal, de trillingssnelheid minimaal. Bij de opening van de poort is dit exact omgekeerd.
De lengte van de buis, de tapsheid, diameter en demping zijn mede bepalend voor de afstemming en het verloop van de SLP curve.
Een TL hoeft niet gevouwen - labyrinth - te zijn, en zeker ook niet taps. Een TL heeft 1 massa-veer systeem, die als geheel werkt. Een deksel op de buis met een baspijp wordt eerder een mass-loaded TL; een transmissielijn met een 2e (lucht)massa-veer systeem, maar niet identiek aan het gelijke volume in een kubus met een gelijk afgestemde baspijp.

Een ietwat groter volume door het onderblok maakt het theoretisch een TL met voorkamer, die gedraagt zich regelijk gelijk aan de buis met die lengte erbij rekenen - mits het blok intern niet veel meer (>1,5 of zo) volume heeft dan het blok zou hebben.
Het is natuurlijk allemaal niet zo heel spannend. De diameter van de buis en lengte moet een goede afstemming zijn om een goede akoestische samenwerking te krijgen en een goede mechanische ontlasting van de woofer.
Het is een omleiding van de output aan de achterzijde van de woofer - die daar in tegenfase is met de voorzijde.
Achter de woofer is de geluidsdruk maximaal, de trillingssnelheid minimaal. Bij de opening van de poort is dit exact omgekeerd.
De lengte van de buis, de tapsheid, diameter en demping zijn mede bepalend voor de afstemming en het verloop van de SLP curve.
Een TL hoeft niet gevouwen - labyrinth - te zijn, en zeker ook niet taps. Een TL heeft 1 massa-veer systeem, die als geheel werkt. Een deksel op de buis met een baspijp wordt eerder een mass-loaded TL; een transmissielijn met een 2e (lucht)massa-veer systeem, maar niet identiek aan het gelijke volume in een kubus met een gelijk afgestemde baspijp.

Een ietwat groter volume door het onderblok maakt het theoretisch een TL met voorkamer, die gedraagt zich regelijk gelijk aan de buis met die lengte erbij rekenen - mits het blok intern niet veel meer (>1,5 of zo) volume heeft dan het blok zou hebben.
Het is natuurlijk allemaal niet zo heel spannend. De diameter van de buis en lengte moet een goede afstemming zijn om een goede akoestische samenwerking te krijgen en een goede mechanische ontlasting van de woofer.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Zoals beloofd een paar foto's.
Ik had het eigenlijk vanochtend moeten doen, dan valt het licht er beter op...
Het gordijn is voor de foto aan de kant gehouden, anders zou je er amper iets van kunnen zien.
De kubus heeft een dubbele bovenkant, de bovenzijde met een gat van Ø200 mm en de plaat eronder een gat van Ø19,2 mm (de binnendiameter van de buis), hier steunt het niet onaanzienlijke gewicht dus op.
Ik kan niet ver genoeg achteruit om én de vensterbank én het plafond erop te krijgen, maar de buis eindigd 10 cm onder het plafond.
Vanmiddag even wat muziek geluisterd en ik moet inderdaad voorzichtig zijn met de volumeknop i.v.m. de buren; toen ik buiten stond, achter het huis, kon ik de laagste tonen horen..., de laagste frequenties hebben een langere golflengte dan m'n kamer, dus die hoor je met de deur dicht ook dwars door dubbel glas en de muren heen.
Groeten, Jan.
Ik had het eigenlijk vanochtend moeten doen, dan valt het licht er beter op...
Het gordijn is voor de foto aan de kant gehouden, anders zou je er amper iets van kunnen zien.
De kubus heeft een dubbele bovenkant, de bovenzijde met een gat van Ø200 mm en de plaat eronder een gat van Ø19,2 mm (de binnendiameter van de buis), hier steunt het niet onaanzienlijke gewicht dus op.
Ik kan niet ver genoeg achteruit om én de vensterbank én het plafond erop te krijgen, maar de buis eindigd 10 cm onder het plafond.
Vanmiddag even wat muziek geluisterd en ik moet inderdaad voorzichtig zijn met de volumeknop i.v.m. de buren; toen ik buiten stond, achter het huis, kon ik de laagste tonen horen..., de laagste frequenties hebben een langere golflengte dan m'n kamer, dus die hoor je met de deur dicht ook dwars door dubbel glas en de muren heen.
Groeten, Jan.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Hoe is het met diepte onderin? Heb je minder diepte met de 8" dan de 10"?
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Dan kan je hem dus ook als misthoorn gebruikenpompebled schreef:Vanmiddag even wat muziek geluisterd en ik moet inderdaad voorzichtig zijn met de volumeknop i.v.m. de buren; toen ik buiten stond, achter het huis, kon ik de laagste tonen horen...,
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Het geluid is moeilijk te vergelijken, de pijp gaat verder door in het laag dan de BR met de 10".blueznl schreef:Hoe is het met diepte onderin? Heb je minder diepte met de 8" dan de 10"?
Wat me vooral opvalt, is dat ik met de BR veel meer last heb van pieken en uitdovingen in de kamer, terwijl het laag van de Tubsub er gewoon 'is'.
Vanavond Varg Veum gekeken op Canvas, opgenomen in een regenachtig Bergen, de weersomstandigheden kwamen zeer realistisch over en ook het sublaag, dat je normaal niet opvalt (of niet wordt weergegeven omdat je sub daar al afvalt) draagt erg bij aan de beleving.
Ik moet nog verder experimenteren met de hoeveelheid en plaats van de demping, maar voorlopig ben ik zeer onder de indruk van het moeiteloze laag dat eruit komt.
Groeten, Jan.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Alleen als een misthoorn bij 60Hz wordt afgefilterd.hannesie schreef:Dan kan je hem dus ook als misthoorn gebruikenpompebled schreef:Vanmiddag even wat muziek geluisterd en ik moet inderdaad voorzichtig zijn met de volumeknop i.v.m. de buren; toen ik buiten stond, achter het huis, kon ik de laagste tonen horen...,![]()
.
In de luisterruimte zelf is het geluid gewoon in verhouding, wat natuurlijk logisch is, het mid/hoog wordt veel meer gedempt door muren en meubilair op z'n weg naar buiten.
Groeten, Jan.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Ik word dan altijd erg nieuwsgierig hoe dat dan klinkt, jammer dat Sneek dan zo een eind rijden is. 
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Dan combineer je het toch met een zeilvakantie in Fryslân...?
Tegen de tijd dat het beter zeilweer is ben ik ook weer wat verder met het experimenteren met de demping.
Groeten, Jan.
Tegen de tijd dat het beter zeilweer is ben ik ook weer wat verder met het experimenteren met de demping.
Groeten, Jan.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Mijn vrouw houd niet zo van schuin liggen met een zeilboot, dus dat zou een motorboot moeten worden en daar hou ik weer niet van.
Ik had dan ook 3 surfplanken, 1 persoonzeiljachten

Maar de vorige keer naar het noorden (weekend) was ook wel positief uitgevallen. (Beesterzwaag), dus als jij nu goed weer kunt garanderen kom ik.
Ik had dan ook 3 surfplanken, 1 persoonzeiljachten
Maar de vorige keer naar het noorden (weekend) was ook wel positief uitgevallen. (Beesterzwaag), dus als jij nu goed weer kunt garanderen kom ik.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Tuurlijk, ik kan héél goed weer garanderen.
Het hangt er een beetje vanaf in welke categorie; vochtig, damp, bewolkt, zonnig, het komt gegarandeerd een keer voorbij...
Groeten, Jan.
Het hangt er een beetje vanaf in welke categorie; vochtig, damp, bewolkt, zonnig, het komt gegarandeerd een keer voorbij...
Groeten, Jan.
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Ik heb thuis in de keuken ook nog een oud minisetje van JVC staan (micro setje? 15 breed 20 hoog 20 diep, boxjes evengroot) waar een belachelijk goed geluid uit komt. Deze speakertjes staan echter heel hoog (ca. 30 cm onder het plafond). Als test heb ik ze vandaag even wat lager neergezet, en dat haalde waanzinning veel van het laag weg... Mogelijk dat een van de redenen dat de tubes zo goed klinken het reflecterende gedeelte via het plafond is?
Heb je, just for fun en pure academic interest
het ding wel eens horizontaal uitgeprobeerd?
Heb je, just for fun en pure academic interest
Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.
Als ik jou daar een plezier mee doe, wil ik de boel wel eens plat leggen.
Ik verwacht er eerlijk gezegd niet zoveel van, omdat dan de vloer als verlenging van de buis dienst doet, maar wie weet.
Don't hold your breath, ik heb het druk volgende week...
Groeten, Jan.
Ik verwacht er eerlijk gezegd niet zoveel van, omdat dan de vloer als verlenging van de buis dienst doet, maar wie weet.
Don't hold your breath, ik heb het druk volgende week...
Groeten, Jan.
Plaats speaker in TL line
Ik overweeg om een tweede TL sub te bouwen, deze keer 'conventioneel' in hout met één knik.
Dat heeft als voordeel dat 'ie langer kan worden dan de 240 cm van de tubular sub, of dat zinvol is met een 8"woofer is een tweede...
Nu lees ik over onregelmatigheden in het frequentieverloop in het basbereik bij plaatsing van de speaker aan het begin.
Is dat ook van toepassing bij het gebruik als subwoofer, waarbij er boven de 70Hz al geen signaal meer op de speaker komt?
Er is nog niks gezaagd/gefreesd, dus ik kan nog alle kanten op.
Groeten, Jan.
Dat heeft als voordeel dat 'ie langer kan worden dan de 240 cm van de tubular sub, of dat zinvol is met een 8"woofer is een tweede...
Nu lees ik over onregelmatigheden in het frequentieverloop in het basbereik bij plaatsing van de speaker aan het begin.
Is dat ook van toepassing bij het gebruik als subwoofer, waarbij er boven de 70Hz al geen signaal meer op de speaker komt?
Er is nog niks gezaagd/gefreesd, dus ik kan nog alle kanten op.
Groeten, Jan.
