Om niet elke keer een nieuw topic te moeten starten ga ik hier maar gewoon verder:

Zoals je merkt gaat tegenwoordig alles voor op nieuwe speakers, maar nu de rest van de set (lees draaitafel) op het niveau geraakt dat ik leuk vind keer ik toch weer terug op dit onderwerp.
Ik ben dus al een tijdje aan het zoeken naar een leuke vervanger voor de Sputnik 17-2 die ik nu in de woonkamer gebruik. Op zich een leuke speaker, die Sputnik, maar ik zoek toch naar wat verbeteringen. Voor wat meer detail, wat meer frisheid in het hoog en misschien een iets strakkere bas.
Omdat ik wel een beetje ervaring heb met Seas drivers heb ik het idee dat ze bij dat merk wel wat te bieden hebben op de vlakken waar ik verbetering wil.
De tijd ontbreekt me wel om zelf een nieuwe speaker te gaan ontwerpen, dus zal het bij een kit of het nabouwen van een bestaand ontwerp blijven.
Er is 1 ding waar ik niet op wil inboeten en dat is diepgang. Het is wel wat aangedikt bij de Sputnik, maar het is wel lekker bij films. (een subwoofer komt er niet in, hier.)
Tot nu toe vind ik de twee 17cm laag-mids wel voldoen op dat gebied. Ik speel nooit echt luid en de kamer is niet echt groot, dus dat komt wel goed. (maar kleiner dan een 16,5/17cm wil ik toch niet gaan)
Met deze parameters kom ik op volgende kits/ontwerpen uit:
1) Seas Bifrost: High-end ontwerp met bijhorend prijskaartje. De drivers zullen wel van erg hoge kwaliteit zijn, maar blijkbaar presteert die tweeter niet echt veel beter dan eentje uit de prestige reeks (of zelfs net iets minder). Dat zeggen de metingen toch. Mijn ervaring zegt wel dat die metingen soms wel een verkeerd beeld geven. De NoFerro800TV meet ook niet beter dan de Peerless WA10-8TV die ik nu gebruik maar klonk toch véél frisser en liet meer details horen. Maar hoe zit dat met die high-end tweeter t.o.v. de Prestige tweeters? Voor de rest denk ik wel dat dit een zeer goed presterend ontwerp zal zijn.
Ik zou de poort ook aan de voorkant willen zetten. De speakers komen nogal dicht in de hoek en kort (40cm) tegen de achterwand te staan.
Het laag zal wel meevallen in deze ruimere kast. Die Excel drivers zijn niet echt schuw van een bas-toontje.
2) Seas Idunn: Ontwerp uit de prestige reeks met toch zeer kwalitatieve drivers. Het laag lijkt me in orde te komen met deze kit. Het hoog ook. Lijkt me een zeer leuke tweeter. Ik heb enkel wat bedenkingen bij de weergave in het middengebied. Ik heb nu ook een laag-mid met polypropyleen membraan en ik denk dat daar toch wat details door verloren gaan. 't Geeft een heel layed-back sound maar een beetje te rustig en terughoudend naar mijn gevoel. Niet echt fris. Een terechte bedenking bij deze driver of niet?
3) Seas Mimir: Ontwerp uit de prestige reeks met toch zeer kwalitatieve drivers. Hier maak ik me minder zorgen over het midden en het hoog. Dat lijken me wel de sterke kanten van dit ontwerp. Maar hoe doet ie het in het laag? Ik denk dat de Idunn en Bifrost hier wel een poepie laten ruiken aan de Mimir. Toch denk ik dat wat er wordt weergegeven door die Prestige laag-mid erg strak zal zijn. Dus kwalitatief zal het wel kloppen.
4) Zaph SR71: Doordacht ontwerp van Zaph Audio. Zeer gelijkaardig aan de Mimir, maar er is meer tijd in het filterontwerp gestoken. Of dat dan ook een beter resultaat geeft is de vraag. Maar de man heeft een zeer goede naam op dat vlak. Voor de rest heb ik dezelfde bedenkingen als bij de Mimir.
Uit een ander topic dat ik gestart was kan je afleiden dat Wavecor BD drivers ook interessant kunnen zijn, maar hier kan ik eigenlijk weinig kits van terug vinden die passen in het concept dat ik zoek. (Standmount, 16,5cm laag-mid, ...)