compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door bertor »

JvS schreef:
Ik zou die sr-71 gewoon integraal als complete kit met drivers en filters bij madisound bestellen en dan zelf een kast in elkaar zagen :). Hou dan wel rekening met verzendkosten, 19% btw en zo'n 5% invoerbelasting. maar als je het als complete set koopt is het wellicht nog goedkoper dan in Nederland ivm zwakke dollar en pakketkorting.
Afbeelding

:shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

bertor schreef:
JvS schreef:
Ik zou die sr-71 gewoon integraal als complete kit met drivers en filters bij madisound bestellen en dan zelf een kast in elkaar zagen :). Hou dan wel rekening met verzendkosten, 19% btw en zo'n 5% invoerbelasting. maar als je het als complete set koopt is het wellicht nog goedkoper dan in Nederland ivm zwakke dollar en pakketkorting.
Afbeelding

:shock: :shock: :shock:
Dat duurt dan ook wel even voor ik 'm klaar ga hebben.
Ik moet ook nog een plaatsje zoeken waar ik 'm kwijt kan.
SPLmax zal wel dik in orde zijn lijkt me. :lol:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

Martijn M schreef:
Je kunt bijna overal paypal gebruiken. Paypal is gratis en ook te gebruiken door mensen zonder creditcard.
Is het ook zo veilig als men beweert?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door Martijn M »

Ik heb geen idee. Mij is het nog niet mis gegaan.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door JvS »

rho schreef:
Martijn M schreef:
Je kunt bijna overal paypal gebruiken. Paypal is gratis en ook te gebruiken door mensen zonder creditcard.
Is het ook zo veilig als men beweert?
Ik heb het regelmatig gebruikt en ben niet tegen problemen aangelopen.

Misschien is dit interessant om eens door te lezen.
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1362104
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

Hmmmm, niet altijd zo veilig blijkbaar, maar over het algemeen wel te vertrouwen.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door JvS »

Klopt, het is slechts met een mailwachtwoord beveiligd en kan gekoppeld worden aan een automatische incasso.

Ik zou daarom je rekening alleen voor de transactie even koppelen en daarna ontkoppelen (of je account opheffen). Maar eerlijk gezegd zou ik gewoon een creditcard nemen. Dat vind ik de meest veilige manier van betalen (dankzij panische banken die alle fraude direct vergoeden) :).

Paypal heb ik gekoppeld aan mijn credidcard (kwam ik vorige week achter). Ik ben er eerlijk gezegd niet zo bang voor. Als je leest over fraude, lees je altijd dat het door de gebruiker zelf komt (simpele wachtwoorden, 'mijn mail is gekraakt').
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door Marp »

JvS schreef:
Als je leest over fraude, lees je altijd dat het door de gebruiker zelf komt (simpele wachtwoorden, 'mijn mail is gekraakt').
Behalve in die gevallen waar de mailserver is gehacked. En dat beperkt zich niet tot hotmail- of gmail-accounts, maar komt meer en meer voor bij toegangsproviders. Een beetje kieskeurigheid in het gebruikte mail-account ligt dan weer wel bij de gebruiker.

Voor fraude ben ik overigens ook niet zo huiverig. In elk geval niet meer dan voor fraude in het dagelijks leven, waar de kans volgens mij niet veel minder aanwezig is. Desnoods schrijf je een bedrag over naar paypal (prepaid), koppel je paypal aan een rekening waar een beperkt bedrag op staat, of je maakt na betaling inderdaad de koppeling of het account weer ongedaan.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

Ik zal de kredietkaart van mijn broer dan wel eens lenen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

Ik ben nog steeds op zoek naar alternatieven.
Hoe meer ik zoek, hoe meer ik op interessante drivers uitkom waarvan ik verwacht dat er toch al eens iemand een mooie compacte 2-weg mee zou gebouwd hebben.
Het probleem is dat het zoeken op een type driver bijna nooit op een zelfbouw project uit komt maar eerder op een 1000tal webshops die die driver verkopen. Dat maakt het zoeken redelijk frustrerend.

Hier op het forum staan ook al een paar zaken die erg interessant zijn... maar dan dat beetje anders zodat ik er toch iets aan zou willen veranderen ...en dat is nu net waar ik geen tijd meer voor heb. (wat ik soms wel betreur ... maar je kan niet alles hebben)

Dingen die mijn interesse wekken:
Peerless HDS drivers ... vooral de Exclusive180 (E 6-33/08) en de tweeter
Vifa XT300.... tweeter
Seas H1499 = DXT tweeter
De seas noferro tweeters ... maar daar heb ik al iets mee gedaan ... toch heeft dat zo'n goeie indruk nagelaten dat ik er nog wel eens mee zou willen bouwen...
De reed cones van Seas
Visaton ceramische tweeter en de AL130 ... hoewel ik liever een 17cm gebruik ... maar een MTM met 2 stuks AL130 misschien ook leuk kan zijn ....
...en nog wat dingen die ik nu vergeet maar die ik later nog wel even zal vermelden... :mrgreen:

Als jullie dus iets leuk weten...
Sander is alvast erg goed op weg om iets heel moois te ontwikkelen. :D
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door Ronald_1 »

rho schreef:
Visaton ceramische tweeter en de AL130
Ik neem aan dat je in dat geval de Visaton Bijou al bekeken hebt?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

Inderdaad, die was me al opgevallen.
Wat ik toen nog niet wist is dat uit de simulaties in de HH blijkt dat de AL130 niet alleen een erg lage vervorming heeft maar ook nog eens erg laag kan ook. Dat verraste me wel een beetje.
Toch heb ik een beetje schrik om een enkele 13cm in te zetten. Zoals uit een van de eerste posts in dit topic blikt wil ik er ook wel eens een film mee voorzien van geluid en ik ga geen sub gebruiken. Een beetje gas geven in het laag moet dus af en toe wil kunnen. Nu is de kamer niet zo heel groot dus enorme luchtverplaatsingen zijn nu ook weer niet nodig.

Op een of andere manier begint die Exclusive van Peerless me meer en meer aan te spreken. Weet eigenlijk niet waarom want ik heb het eigenlijk altijd een redelijk lelijke driver gevonden... maar ben wel altijd overtuigd geweest van zijn kwaliteit. Ik begin eindelijk aan zijn looks te wennen denk ik .... en toch had een hoogglans zwarte phase-plug en korf 'm een stuk mooier gemaakt.(koper-kleurig was anders ook niet mis geweest denk ik)

Heeft er misschien iemand die Bijou of de Couplet staan thuis?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door Martijn M »

Nog ontwikkelingen hier?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door wouter »

rho schreef:
Heeft er misschien iemand die Bijou of de Couplet staan thuis?
Mag ik dit onder je aandacht brengen? Gaat als het goed is mee naar Breda...
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=10522
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

Nee, geen ontwikkelingen.
Ik ben druk bezig met andere zaken, zoals wat draaitafels etc.
Ik speel nog met m'n JA RM7i look-a-likes. Eigenlijk wel tot mijn tevredenheid. Ik heb even niet zo'n hele grote behoefte meer aan nieuwe speakers. ... Maar dat is meestal maar tijdelijk. :mrgreen:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Seas Bifrost, Seas Mimir, Seas Idunn of Zaph SR71?

Bericht door rho »

Om niet elke keer een nieuw topic te moeten starten ga ik hier maar gewoon verder: :D
Zoals je merkt gaat tegenwoordig alles voor op nieuwe speakers, maar nu de rest van de set (lees draaitafel) op het niveau geraakt dat ik leuk vind keer ik toch weer terug op dit onderwerp.

Ik ben dus al een tijdje aan het zoeken naar een leuke vervanger voor de Sputnik 17-2 die ik nu in de woonkamer gebruik. Op zich een leuke speaker, die Sputnik, maar ik zoek toch naar wat verbeteringen. Voor wat meer detail, wat meer frisheid in het hoog en misschien een iets strakkere bas.
Omdat ik wel een beetje ervaring heb met Seas drivers heb ik het idee dat ze bij dat merk wel wat te bieden hebben op de vlakken waar ik verbetering wil.
De tijd ontbreekt me wel om zelf een nieuwe speaker te gaan ontwerpen, dus zal het bij een kit of het nabouwen van een bestaand ontwerp blijven.

Er is 1 ding waar ik niet op wil inboeten en dat is diepgang. Het is wel wat aangedikt bij de Sputnik, maar het is wel lekker bij films. (een subwoofer komt er niet in, hier.)
Tot nu toe vind ik de twee 17cm laag-mids wel voldoen op dat gebied. Ik speel nooit echt luid en de kamer is niet echt groot, dus dat komt wel goed. (maar kleiner dan een 16,5/17cm wil ik toch niet gaan)

Met deze parameters kom ik op volgende kits/ontwerpen uit:
1) Seas Bifrost: High-end ontwerp met bijhorend prijskaartje. De drivers zullen wel van erg hoge kwaliteit zijn, maar blijkbaar presteert die tweeter niet echt veel beter dan eentje uit de prestige reeks (of zelfs net iets minder). Dat zeggen de metingen toch. Mijn ervaring zegt wel dat die metingen soms wel een verkeerd beeld geven. De NoFerro800TV meet ook niet beter dan de Peerless WA10-8TV die ik nu gebruik maar klonk toch véél frisser en liet meer details horen. Maar hoe zit dat met die high-end tweeter t.o.v. de Prestige tweeters? Voor de rest denk ik wel dat dit een zeer goed presterend ontwerp zal zijn.
Ik zou de poort ook aan de voorkant willen zetten. De speakers komen nogal dicht in de hoek en kort (40cm) tegen de achterwand te staan.
Het laag zal wel meevallen in deze ruimere kast. Die Excel drivers zijn niet echt schuw van een bas-toontje.
2) Seas Idunn: Ontwerp uit de prestige reeks met toch zeer kwalitatieve drivers. Het laag lijkt me in orde te komen met deze kit. Het hoog ook. Lijkt me een zeer leuke tweeter. Ik heb enkel wat bedenkingen bij de weergave in het middengebied. Ik heb nu ook een laag-mid met polypropyleen membraan en ik denk dat daar toch wat details door verloren gaan. 't Geeft een heel layed-back sound maar een beetje te rustig en terughoudend naar mijn gevoel. Niet echt fris. Een terechte bedenking bij deze driver of niet?
3) Seas Mimir: Ontwerp uit de prestige reeks met toch zeer kwalitatieve drivers. Hier maak ik me minder zorgen over het midden en het hoog. Dat lijken me wel de sterke kanten van dit ontwerp. Maar hoe doet ie het in het laag? Ik denk dat de Idunn en Bifrost hier wel een poepie laten ruiken aan de Mimir. Toch denk ik dat wat er wordt weergegeven door die Prestige laag-mid erg strak zal zijn. Dus kwalitatief zal het wel kloppen.
4) Zaph SR71: Doordacht ontwerp van Zaph Audio. Zeer gelijkaardig aan de Mimir, maar er is meer tijd in het filterontwerp gestoken. Of dat dan ook een beter resultaat geeft is de vraag. Maar de man heeft een zeer goede naam op dat vlak. Voor de rest heb ik dezelfde bedenkingen als bij de Mimir.

Uit een ander topic dat ik gestart was kan je afleiden dat Wavecor BD drivers ook interessant kunnen zijn, maar hier kan ik eigenlijk weinig kits van terug vinden die passen in het concept dat ik zoek. (Standmount, 16,5cm laag-mid, ...)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door hannesie »

Als je iets zoekt als de Idunn ?? :D

Die werd vergeleken met jouw eerdere speakers.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 3#p1500313 :mrgreen:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

Ja, ik had je topic zo al diagonaal door gelezen en ben wel onder de indruk.
Als ie kwa klank op de Classic180 lijkt ben ik zeker geïnteresseerd.

Hoeveel invloed hebben die facetten eigenlijk? Ik denk dat ik mijn vriendin ga moeten overtuigen dat dat echt wel mooi is. ;)
Wel, dat wordt dan een avondje lezen in je topic. :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Seas Bifrost, Seas Mimir, Seas Idunn of Zaph SR71?

Bericht door wouter »

rho schreef:
2) Seas Idunn: Ontwerp uit de prestige reeks met toch zeer kwalitatieve drivers. Het laag lijkt me in orde te komen met deze kit. Het hoog ook. Lijkt me een zeer leuke tweeter. Ik heb enkel wat bedenkingen bij de weergave in het middengebied. Ik heb nu ook een laag-mid met polypropyleen membraan en ik denk dat daar toch wat details door verloren gaan. 't Geeft een heel layed-back sound maar een beetje te rustig en terughoudend naar mijn gevoel. Niet echt fris. Een terechte bedenking bij deze driver of niet?

4) Zaph SR71: Doordacht ontwerp van Zaph Audio. Zeer gelijkaardig aan de Mimir, maar er is meer tijd in het filterontwerp gestoken. Of dat dan ook een beter resultaat geeft is de vraag. Maar de man heeft een zeer goede naam op dat vlak. Voor de rest heb ik dezelfde bedenkingen als bij de Mimir.
Ik ben niet echt kapot van de seas ontwerpen zoals ik die lees en heb gehoord in de vorm van Idunn. Het laag is ronduit soft te noemen, met geen afstelling kun je dit voorkomen. Ondanks dat je het wel gewend bent denk ik, laat ik het wel even noemen. De L18 monitor van zaph heeft de Alu bas en die klinkt echt veel strakker. De DXT tweeter vind ik zelf echter meer potentie hebben, dus die L18 is maar gedeeltelijk mijn 'ding'. De afstemming van Zaph vind ik zelf wel neutraal, maar het hangt uiteraard van de opstelling af hoeveel bafflestepcompensatie een systeem moet hebben.

Kortom; de Idunn lijkt me niet helemaal passend, deze speaker goed kennende, en Seas fabrieksontwerpen zou ik ook liever niet aan beginnen :roll: :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door Henkjan »

volgens mij had Hannesie min of meer toegezegd dat hij die Idun++++++ zou meenemen naar Bredan, kan je ze zelf horen
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door hannesie »

rho schreef:
Hoeveel invloed hebben die facetten eigenlijk? Ik denk dat ik mijn vriendin ga moeten overtuigen dat dat echt wel mooi is. ;)
Wel, dat wordt dan een avondje lezen in je topic. :)
Naar mijn idee is het dat het nog minder gevoelig is voor de luisterpositie als met de vlakke kast.
Minder bundeling dus, het commentaar van Wouter begrijp ik, maar tevens is het wel zo dat het laag met de PR een duidelijk ander karakter heeft als de set van Satefan.
Ik heb ze hier ook gehad met mijn sub's erbij aangesloten, en dan is het echt een volledige weergave van het geluid, dan mis ik echt niets meer, en zonder die sub's is het gewoon een heerlijk vriendelijke zonder luistervermoeidheids problemen :mrgreen:
Ik weet dat Wouter van een stevig/pittig laag houdt, maar dan moet je wel grotere kasten en oppervlak gaan gebruiken, en dat was hetgeen wat je juist niet wilde, althans dat begreep ik.
En ja, ze komen mee naar Breda. :mrgreen:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

Henkjan schreef:
volgens mij had Hannesie min of meer toegezegd dat hij die Idun++++++ zou meenemen naar Bredan, kan je ze zelf horen
Dat duurt nog wel even. Maar zolang kan ik nog wel geduld oefenen. :)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door rho »

De speakers hoeven niet echt klein te zijn, maar het kunnen geen vloerstaanders worden. De afmetingen van de Bifrost zijn aanvaardbaar. Ze mogen iets breder zijn en ietsje dieper misschien ook nog wel.

Ik heb eens gerekend en als ik de Bifrost 1cm breder zou maken en 2cm dieper dan worden ze nog geen 45cm hoog, maar die 50cm van het origineel zijn best nog aanvaardbaar.
Misschien is het wel een goed idee om er gewoon 1cm in de breedte bij te doen en de diepte ook 2cm te geven (dat zou bruto op 22 liter komen) en het filter van de CNO van Troels Gravesen te gebruiken. Die optie heeft mijn gedachten ook al eens gekruist.

Ik ben anders wel nog erg beniewd naar de passive radiator toepassing in jouw speakers hoor Hannesie. De tweeter blijft ook zeer interessant.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door markbakk »

Mark K heeft ook een heel aardig ontwerp met de Reed cone en de DXT gemaakt. En hoewel het kastontwerp (en dempingstechniek) verbeterd kunnen worden, lijkt het een fraai exemplaar. Z'n site ligt er nu echter even uit... Hmmm.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: compacte 2-weg ontwerpen gezocht.

Bericht door hannesie »

markbakk schreef:
Mark K heeft ook een heel aardig ontwerp met de Reed cone en de DXT gemaakt. En hoewel het kastontwerp (en dempingstechniek) verbeterd kunnen worden, lijkt het een fraai exemplaar. Z'n site ligt er nu echter even uit... Hmmm.
Heb je die dan gehoord ? :D :mrgreen:
Dat zou voor mij belangrijk zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”