SE KT66 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: SE KT88 versterker

Bericht door PA4URK »

Mag ik toch dringend aanraden om een smoorspoel te voorzien,als je tenminste niet zoiets als Theo wil overdoen .
Ben ik helemaal met Anne eens, met de juiste waarde smoorspoel ( :oops: ) is er geen rimpeltje meer te zien op de scoop en dus geen brommetje te horen.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: SE KT88 versterker

Bericht door TheoK »

Idd. Een smoorspoel is toch wel een must.

Maar op het schema wat ik gebruikte was echter geen spoel getekend.
En je ziet toch wel ontwerpen waar helemaal geen smoorspoel wordt gebruikt.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: SE KT88 versterker

Bericht door Ah!buis »

Dat had je nou niet moeten vragen Theo,zo verplicht je me iets slechts over je mooie versterker te zeggen :shock:
Een goed gebouwde PP heeft geen smoorspoel nodig,de brom wordt grotendeels uitgeballanceerd,alleen de voorversterker moet goed afgevlakt.
Maar een SE balanceerd niks uit,alle brom van de voeding komt in de LS.
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: SE KT88 versterker

Bericht door PA4URK »

En wanneer je het goed gedaan hebt, leg je je oor aan de luidspreker en je hoort... helemaal niets. Nou, een heel klein zoemetje dan. Maar dat mag 8)
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: SE KT88 versterker

Bericht door TheoK »

Ah!buis schreef:
Dat had je nou niet moeten vragen Theo,zo verplicht je me iets slechts over je mooie versterker te zeggen :shock:
Een goed gebouwde PP heeft geen smoorspoel nodig,de brom wordt grotendeels uitgeballanceerd,alleen de voorversterker moet goed afgevlakt.
Maar een SE balanceerd niks uit,alle brom van de voeding komt in de LS.
Anne
Anne als er iets niet goed is aan mijn versterker dan hoor ik het graag.
Is alleen maar leerzaam.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: SE KT88 versterker

Bericht door Ah!buis »

Welnee,niks niet goed :) speelt toch mooi,wat wil je nog meer :D
'tHad ook zonder smoorspoel(en) gekunt,kijk naar de UL-40 van Porcino :?
Anne
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: SE KT88 versterker

Bericht door klusser »

Oké, dan nog een smoorspoel erbij :) . Ik zag bij AE deze in de aanbieding:

5H 200mA EI
€14.88

Lijkt mij een prima aanbieding, die 2 H minder i.v.g. met de duitser zal de kop niet kosten?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: SE KT88 versterker

Bericht door Ah!buis »

Wel nee,in geval van nood (brom) een dikkere elko erachter,wordt die weer duurder :shock: :lol:
Anne
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: SE KT88 versterker

Bericht door klusser »

Ik sta op het punt om de trafo's bij AE te bevestigen. Ik neem een extra 3k5 aftakking naast de 4k5 om de mogelijkheden wat te vergroten.

Nu vraag ik mij nog af, als UL tap heb ik 40% opgegeven. Deze waarde is redelijk standaard voor pushpull. Geld dit ook voor Singele ended?
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: SE KT88 versterker

Bericht door Miniwatt »

40% van 3K5 of van 4K5? :twisted:

SE of PP maakt niet uit ;)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: SE KT88 versterker

Bericht door Ah!buis »

'tIs wel 40% vanaf de +,niet vanaf de anode.Het verschil 3k5 naar 4k5 is niet zo groot.Stel 6000 windingen voor 3k5 dan is het voor 4k5 rond 6800.Krijg je bijv. anode-4000x-tap-2000x-3k5-800x-4k5,je ziet maakt niet zo veel.
Komt allemaal omdat die weerstand evenredig is met het kwadraat van de windingen :? .
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: SE KT88 versterker

Bericht door Ah!buis »

Om van die smoorspoel af te komen moet het toch met de moderne techniek iets simpels te verzinnen zijn dacht ik zo.
Met het schakelingetje hieronder op de proppen gekomen,moet wel uitgeprobeerd.Maar kost niet veel,de MOSFET heeft DickBest voor iets van 75c.Voor 200mA moet ie wel op een aluplaatje geschroefd,pasop zit dat aan de + !
Instelpot op een spanning tussen in en uit van zo'n 8V.Oh ja,komt gewoon daar waar anders de spoel zit en gaat alleen als er na de gelijkrichter eerst een C.
Anne
Bijlagen
SmrSp.JPG
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: SE KT88 versterker

Bericht door RobertD »

IS dat zo'n Gyrator, Anne?

Interessant schema.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: SE KT88 versterker

Bericht door TheoK »

Als dit zou gaan werken bespaar je een boel ruimte en geld. :D
Heb hem toch maar even opgeslagen.

Anne heeft wel vaker handige en goed werkende schakelingen gemaakt. :wink:
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: SE KT88 versterker

Bericht door PA4URK »

Je kunt natuurlijk ook een iPod kopen, bespaart nog meer ruimte en geld :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: SE KT88 versterker

Bericht door Ah!buis »

Hm,een aaipot goedkoop :?: begint misschien met aaien maar daarna :shock:
Iets ernstiger :^o nee geen gyrator.De fet heeft voor gelijkstroom een kleine waarde maar door de poort met de elko op een vaste waarde te houden gedraagt de fet zich voor veranderingen als een grote weerstand.Als je de grafiek Vds-Id bij verschillende Vgs bekijkt zie je dat Id zo goed als onafhangkelijk is van Vds.Daarmee geeft de rimpelspanning aan de ingang toch een konstante stroom naar de tweede elko,weg rimpel.De spanning over de fet moet door de rimpel niet onder 1 a 2V komen want dan doet ie het niet meer.
Da's de theorie,nu nog de praktijjk :sure: .
Anne
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: SE KT88 versterker

Bericht door klusser »

Vandaag het volgende boek binnen gekregen:

"Fundamentele versterkertechniek met elektronenbuizen" van Rudolf Moers / elektuur.

http://www.elektor.nl/products/books/au ... 7192.lynkx

Echt een aanrader voor degene die graag willen leren hoe versterkers werken en hoe je ze kunt ontwerpen. Heel erg uitgebreid met vele voorbeelden/vergelijkingen van diverse schakelingen!

Voor mij mooi om in de tussentijd eens iets meer kennis op te doen.!
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: SE KT88 versterker

Bericht door klusser »

Woensdag worden de UGT's eindelijk opgestuurd!
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: SE KT88 versterker

Bericht door TheoK »

Jeetje, dat heeft lang geduurd zeg.
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: SE KT88 versterker

Bericht door klusser »

Inderdaad, er waren (helaas zonder opgave van reden) nogal wat vertragingen. Zal even een foto posten zosnel ik ze heb!
Ben van plan de komende tijd eens goed te verdiepen in de buizentechniek voordat ik begin met bouwen/ontwerpen. Het boek van Rudolf Moers/fundamentele versterker techniek met elektronenbuizen, is daarbij echt een aanrader. 800 pagina's dik, en behoorlijk heldere uitleg!

Ondertussen ben ik nog wat aan het brainstormen wat voor ontwerp het echt gaat worden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: SE KT88 versterker

Bericht door Ah!buis »

Maar liefst 800 bladzijden :shock: .
Hard studeren,zeg 25 blaadjes/dag O:) ;
Tot over een maandje ? :lol: .
Anne
klusser
Berichten: 204
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 22:55

Re: SE KT88 versterker

Bericht door klusser »

haha :D
Gelukkig kan ik een hele hoop overslaan, pushpull, penthodes en dergelijke zullen niet in het ontwerp voor komen :D

Het plan nu is met de opgedane kennis een zeer simpel basis schema zelf op te stellen/berekenen en daar mee aan de slag te gaan. Als het gaat lukken zal uiteraard nog zien, nabouwen kan altijd nog mocht er niets van terecht komen ;)
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: SE KT88 versterker

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Om van die smoorspoel af te komen moet het toch met de moderne techniek iets simpels te verzinnen zijn dacht ik zo.
Met het schakelingetje hieronder op de proppen gekomen,moet wel uitgeprobeerd.Maar kost niet veel,de MOSFET heeft DickBest voor iets van 75c.Voor 200mA moet ie wel op een aluplaatje geschroefd,pasop zit dat aan de + !
Instelpot op een spanning tussen in en uit van zo'n 8V.Oh ja,komt gewoon daar waar anders de spoel zit en gaat alleen als er na de gelijkrichter eerst een C.
Anne
@Anne,

Silicium is niet mijn sterkste kant, maar werkt je schema nu niet als een stroombron van ca. 150 mA. bij een Vgs van zo'n 3,5 Volt? Als dat zo is zou je de Fet redelijk nauwkeurig moeten instellen, anders gaan de stroombron en de stroomvragende schakeling met elkaar in de clinch?
Hierbij zou de versterkerschakeling ook nog een constante stroomvraag (klasse A) moeten hebben. Als ik heb fout heb, zie ik je commentaar met belangstelling tegemoet.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SE KT88 versterker

Bericht door b_force »

Mijn voorkeur is ook eerder een mosfet ipv smoorspoel.
Veel goedkoper, compacter, minder spanningsval en rimpelspanning is veel kleiner.

Enige wat je nodig hebt is een mosfet (doh!), iets van 1k tot 10kohm weerstandje en een zener (of een weerstandje).
Eventueel nog een 22uF condensator.

Je krijgt dan het schema zoals het deel rond de eerste mosfet (Q3).
Dat andere deel kun je vergeten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: SE KT88 versterker

Bericht door Ah!buis »

'nAvond Aat,
het was ook wel de bedoeling als vervanging van een smoorspoel in een SE versterker (gaat het hier toch over) met daarmee klasseA instelling.Hoeft niet,kan ook met wisselend verbruik,allen de verliezen worden groter.
Er is spanningstegenkoppeling,als de voeding stijgt of daalt gaat de poortspanning (gedeeltelijk) mee en gaat de fet meer of minder in geleiding.Door de elko (g-s) is dat de gemiddelde spanning.De bedoeling is het potm. zo te regelen dat bij het putje van de rimpel er nog genoeg spanning overblijft om de fet te laten werken,zo blijft het verlies minimaal.
Voor wisselingen die sneller zijn dan de elko op de poort toelaat gedraagt de fet zich als een stroombron,de Id-Vd grafiek loopt bijna horizontaal.
Anne
Plaats reactie