Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
De drivers zijn super, dus daar kan 't niet aan liggen. Bovendien maak je gebruik van DSP, dus ook aan het filter hoeft het uiteindelijk niet te liggen. In potentie heb je een echte topspeaker. Zaken waar je in hoofdzaak nog naar moet kijken zijn:
- diffractie
- keuze van crossoverfrequnties en -hellingen (let hierbij op afstraalgedrag en belastbaarheid)
- kastkleuring
Uiteraard zijn er meer zaken die een rol spelen, maar ik zou eerst eens goed naar bovenstaande punten kijken.
- diffractie
- keuze van crossoverfrequnties en -hellingen (let hierbij op afstraalgedrag en belastbaarheid)
- kastkleuring
Uiteraard zijn er meer zaken die een rol spelen, maar ik zou eerst eens goed naar bovenstaande punten kijken.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Ja, en dan kom ik dus al snel uit op een setje monitors en één subwoofer. Om het aan de hand van je punten aan te geven:
- Smalle kastjes, afgeronde of afgehoekte zijkanten, weinig diffractie, goede afstraling.
- Actief filter (high pass voor monitortjes, low pass voor sub). Dit zou qua belastbaarheid, mits een redelijk steil filter gebruikt wordt, geen problemen moeten opleveren. Sowieso zijn de FR125SR's voor fullrange drivers redelijk taaie jongens (xmax 6 mm one way). Tussen breedbander en tweeter een eerste-orde filter rond de 4 kHz. Zou qua afstraling en belastbaarheid prima geschikt moeten zijn.
- 2 woofers in één kast, tegenover elkaar, eventueel met extra verbindingen tussen de woofers = hopelijk een redelijk kleuringsarme sub.

- Smalle kastjes, afgeronde of afgehoekte zijkanten, weinig diffractie, goede afstraling.
- Actief filter (high pass voor monitortjes, low pass voor sub). Dit zou qua belastbaarheid, mits een redelijk steil filter gebruikt wordt, geen problemen moeten opleveren. Sowieso zijn de FR125SR's voor fullrange drivers redelijk taaie jongens (xmax 6 mm one way). Tussen breedbander en tweeter een eerste-orde filter rond de 4 kHz. Zou qua afstraling en belastbaarheid prima geschikt moeten zijn.
- 2 woofers in één kast, tegenover elkaar, eventueel met extra verbindingen tussen de woofers = hopelijk een redelijk kleuringsarme sub.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Tuinhekje?Koen K schreef:En het feit dat ik nu 6 prachtige planken Iroko van 1100 x 300 x 20 mm heb waar ik absoluut iets mee wil doen speelt uiteraard ook een rol.
Als je iets dergelijks wilt horen als een 2 weg e.d. Die Idunns staan hier nog tot en met woensdag.
Edit: ik zie net dat je al een bladzijde verder zit
Laatst gewijzigd door hannesie op di 01 mar 2011, 0:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Tot en met... Woensdagavond toevallig tijd?
Enneh... Dit hout is zo mooi... Echt... No way dat ik dat niet ga gebruiken
Enneh... Dit hout is zo mooi... Echt... No way dat ik dat niet ga gebruiken
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Voor een 3-weg zou je ook een middentoner met minder xmax maar een hoger rendement en/of hogere elektrische belastbaarheid kunnen nemen. Die 6 mm xmax heb je bij lange niet nodig.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Snap ik
Maar als je met losse subs werkt heb je wel een speaker nodig die toch in elk geval tot onder de 100 Hz leuk mee kan spelen.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Gisteren bij forumvriendje Rood met zijn vandiktebank geweest... Tadaa...
Als er iemand nog wat Iroko nodig heeft, geef een gil, dan stuur ik mijn zakdoek wel op
Dit zijn de 6 mooiste planken, hier in de lineup om er twee tot baffle te verkiezen. Eind van de week of in het weekend hoop ik tijd te vinden om de cirkelzaag erin te zetten.
Uiteindelijk kies ik ervoor om de subwoofers los van de rest te doen. Het bovenstaande hout wordt verwerkt in een tweetal slanke (15 cm), maar wel vrij hoge (90 cm) vloerstaande zuiltjes. Vervolgens ga ik dan 2 losse subwoofers maken en die op strategische plekken in de kamer neerzetten.
Uiteindelijk kies ik ervoor om de subwoofers los van de rest te doen. Het bovenstaande hout wordt verwerkt in een tweetal slanke (15 cm), maar wel vrij hoge (90 cm) vloerstaande zuiltjes. Vervolgens ga ik dan 2 losse subwoofers maken en die op strategische plekken in de kamer neerzetten.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Zijkanten Koen, zijkanten, als je hier baffles van gaat maken ga je dat betreuren ... Je schreef het zelf al: eerdere zelfbouwprojecten zijn op een fiasco uitgelopen, maak nu niet dezelfde fout en luister naar degenen die óf vakkennis in huis hebben óf je voor zijn gegaan.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Als ik de boven- en onderkant van MDF maak komen er geen "kops op langs" verbindingen voor... Dan zou het in principe geen probleem moeten zijn. Of bedoel je dat de drivers door het werken van het hout kapot zouden gaan? Dat lijkt me wel heel erg sterk namelijk.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Mdf werkt ook nauwelijks in de lengte en de breedte en gedraagt zich dus als langs hout.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Je wilt de baffle van Iroko maken toch? Dus in het Iroko de openingen e.d. voor de drivers infrezen? Je creeërt dan allemaal scherpe hoeken en harde 90-graden overgangen waar ook nog eens druk op staat (klemkracht van de driver bevestiging), dus dan kan je erop wachten dat het hout daar gaat werken (scheuren). Ik zou gewoon de baffle en achterkant van MDF maken, dan het Iroko verlijmen op minimaal 18mm MDF en dat kops tegen de zij- en boven- en onderkant bevestigen.Koen K schreef:Als ik de boven- en onderkant van MDF maak komen er geen "kops op langs" verbindingen voor... Dan zou het in principe geen probleem moeten zijn. Of bedoel je dat de drivers door het werken van het hout kapot zouden gaan? Dat lijkt me wel heel erg sterk namelijk.
Arno heeft hier ongetwijfeld nog wel wat opmerkingen bij.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Ik geef graag tips... als er wat mee gedaan wordt.SSassen schreef:Arno heeft hier ongetwijfeld nog wel wat opmerkingen bij.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Koen is een beetje een eigenwijs studentikoos type dat netzoals een ander studentikoos type hier op 't forum denkt dat het bij hem allemaal niet zo'n vaart zal lopen. Da's natuurlijk prima, maar als hij eerst aangeeft dat eerdere projecten op een fiasco zijn uitgelopen (waarschijnlijk door dezelfde instelling), lijkt het mij voor het slagen van dit project toch wel verstandig dat hij jouw opmerkingen ter harte neemt (en die van mij erbij).Arno schreef:Ik geef graag tips... als er wat mee gedaan wordt.SSassen schreef:Arno heeft hier ongetwijfeld nog wel wat opmerkingen bij.
Maar goed, ik krijg een beetje het idee dat ik tegen een muur aan het praten ben ... jij ook volgens mij?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
@ Arno: Dat begrijp ik wel, maar MDF heeft een veel lagere E-modulus dan hardhout in de langsrichting... Ik zou verwachten dat het veel meer dan hardhout kan rekken als dat nodig mocht zijn en vandaar was ik tot dit idee gekomen. Is die aanname incorrect?
Enneh... Wie zegt dat ik niks met je tips doe? Ik ben toch niet voor niks van het idee afgestapt om de kops- op langsverbinding te maken? Ik lees wat verbolgenheid in je post die ik niet goed kan plaatsen als ik eerlijk ben
Het spijt me als ik je op de een of andere manier voor het hoofd gestoten heb, maar je zult je toch hopelijk beseffen dat ik niet letterlijk 1:1 alles ga overnemen wat me hier aangeraden wordt.
@ Sander: Sorry, maar waar heb ik het aan verdiend dat je op de persoonlijke toer gaat?
Bovendien: Ik heb niks over fiasco's gezegd... Projecten zijn gewoon nooit van de grond gekomen, da's iets heel anders.
Maar goed, als dit de houding is op dit forum ten aanzien van mensen die niet alles meteen klakkeloos aannemen, jammer dan. Ik heb wel wat beters te doen dan me tegen dit soort aanvallen te verdedigen.
@ Dre: Geen verkeerd idee
Enneh... Wie zegt dat ik niks met je tips doe? Ik ben toch niet voor niks van het idee afgestapt om de kops- op langsverbinding te maken? Ik lees wat verbolgenheid in je post die ik niet goed kan plaatsen als ik eerlijk ben
@ Sander: Sorry, maar waar heb ik het aan verdiend dat je op de persoonlijke toer gaat?
Bovendien: Ik heb niks over fiasco's gezegd... Projecten zijn gewoon nooit van de grond gekomen, da's iets heel anders.
Maar goed, als dit de houding is op dit forum ten aanzien van mensen die niet alles meteen klakkeloos aannemen, jammer dan. Ik heb wel wat beters te doen dan me tegen dit soort aanvallen te verdedigen.
@ Dre: Geen verkeerd idee
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
koen,het zou toch zonde zijn als je zo`n kast bouwt en de boel scheurt na verloop van tijd......(en dat gaat ook gebeuren.....)
mooie baffles met een tintje hardhout misschien?
mooie baffles met een tintje hardhout misschien?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Koen,
Denk nu niet dat anderen je niet zijn voorgegaan, sterker nog, het vak van meubelmaker is al duizenden jaren oud. Jij denkt op jouw wijze iets voor elkaar te kunnen krijgen waar generaties aan meubelmakers al vraagtekens bij zetten. Hout is anno 2011 nog net zo weerbarstig als 1000 jaar geleden hoor, dus die eigenwijze instelling gaat je alleen maar problemen opleveren.
Als je dan ook nog de adviezen van een meester meubelmaker en doorwinterde zelfbouwers naast je neerlegt en deze interpreteert als 'aanvallen' dan heb je het niet begrepen. Sorry, maar ga dan lekker je eigen ding doen, maar kom dan straks niet met hangende pootjes terug als het toch allemaal niet zo uitpakt als jij het graag gezien had willen hebben.
En het is inderdaad normaal op dit forum om mensen te behoeden voor het maken van fouten, kostbare fouten soms. Dat heeft niks te maken met klakkeloos iets te moeten aannemen, maar alles met het profiteren van de kennis van een ander.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
Denk nu niet dat anderen je niet zijn voorgegaan, sterker nog, het vak van meubelmaker is al duizenden jaren oud. Jij denkt op jouw wijze iets voor elkaar te kunnen krijgen waar generaties aan meubelmakers al vraagtekens bij zetten. Hout is anno 2011 nog net zo weerbarstig als 1000 jaar geleden hoor, dus die eigenwijze instelling gaat je alleen maar problemen opleveren.
Als je dan ook nog de adviezen van een meester meubelmaker en doorwinterde zelfbouwers naast je neerlegt en deze interpreteert als 'aanvallen' dan heb je het niet begrepen. Sorry, maar ga dan lekker je eigen ding doen, maar kom dan straks niet met hangende pootjes terug als het toch allemaal niet zo uitpakt als jij het graag gezien had willen hebben.
En het is inderdaad normaal op dit forum om mensen te behoeden voor het maken van fouten, kostbare fouten soms. Dat heeft niks te maken met klakkeloos iets te moeten aannemen, maar alles met het profiteren van de kennis van een ander.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
iets vriendelijker sander!
je hebt `m duidelijk nooit ontmoet!
bij jou is dat eigenlijk ook zo!
je hebt `m duidelijk nooit ontmoet!
bij jou is dat eigenlijk ook zo!
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
@ Sander: Een aanval is jouw karakterisering van mij als studentikoos, eigenwijs mannetje. Waarom is dat nodig?
Een advies is bijvoorbeeld: 'hardhout werkt xx % in richting yy, dus als deze ruimte er niet is scheurt je speaker'. Een advies als dat zal ik NOOIT naast me neerleggen. "Adviezen" als 'joh, maak gewoon lekker een kast van MDF' daarentegen zal ik niet noodzakelijkerwijs ter harte nemen.
Als jij daarom meent dat het nodig is mij hier voor een of andere incompetente flapdrol weg te zetten moet je dat vooral doen, maar ik zie de logica erachter niet. Wees er maar gerust op dat ik van alle kennis die hier wordt overgedragen (vooral ook in andere topics) profiteer.
@ Dre: Uiteraard.
Ik zal de baffle dan ook van MDF gaan maken. Dan kunnen de zijkanten van het Iroko gemaakt worden
Houd ik misschien zelfs nog genoeg hout over voor een mooi hifi-meubeltje 
Een advies is bijvoorbeeld: 'hardhout werkt xx % in richting yy, dus als deze ruimte er niet is scheurt je speaker'. Een advies als dat zal ik NOOIT naast me neerleggen. "Adviezen" als 'joh, maak gewoon lekker een kast van MDF' daarentegen zal ik niet noodzakelijkerwijs ter harte nemen.
Als jij daarom meent dat het nodig is mij hier voor een of andere incompetente flapdrol weg te zetten moet je dat vooral doen, maar ik zie de logica erachter niet. Wees er maar gerust op dat ik van alle kennis die hier wordt overgedragen (vooral ook in andere topics) profiteer.
@ Dre: Uiteraard.
Laatst gewijzigd door Koen K op di 01 mar 2011, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Da's waar, maar ik heb sterk de indruk dat Koen eigenwijs is om het eigenwijs zijn, maar ik kan ernaast zittendre schreef:iets vriendelijker sander!![]()
je hebt `m duidelijk nooit ontmoet!![]()
bij jou is dat eigenlijk ook zo!
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Da's hoe je overkomtKoen K schreef:@ Sander: Een aanval is jouw karakterisering van mij als studentikoos, eigenwijs mannetje. Waarom is dat nodig?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
OK, nou, bij dezen dan, je hebt het mis. 
En ik zou het hier verder graag bij laten voor wat betreft de discussie rondom mijn persoon.
En ik zou het hier verder graag bij laten voor wat betreft de discussie rondom mijn persoon.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Goed, kunnen we weer verder. Je ging de baffle maken van MDF, da's een prima keuze. Het verlijmen van het Iroko tegen de MDF zijkanten is wel een punt van aandacht, hoe vlak is het Iroko nu? Na de vandiktebank behandeling.Koen K schreef:OK, nou, bij dezen dan, je hebt het mis.
En ik zou het hier verder graag bij laten voor wat betreft de discussie rondom mijn persoon.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
