My first build: Scan-speak A4 SE
Moderator: Beheerdersteam
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
wat is er niet gebalanceerd aan? Misschien dat de geen sublaag hebt?
Veel mensen die van commercieele speakers afkomen vinden zo'n A4 maar duf, die zijn gewend aan resonerende bassen en pittige hoge tonen.
Jan
Veel mensen die van commercieele speakers afkomen vinden zo'n A4 maar duf, die zijn gewend aan resonerende bassen en pittige hoge tonen.
Jan
- jantje-secuur
- Berichten: 943
- Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
- Locatie: Haarlem
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Ik denk toch echt dat onze meningen lijnrecht tegenover elkaar staan.Wowly schreef:wat is er niet gebalanceerd aan? Misschien dat de geen sublaag hebt?
Veel mensen die van commercieele speakers afkomen vinden zo'n A4 maar duf, die zijn gewend aan resonerende bassen en pittige hoge tonen.
Jan
Desondanks wel een fijne speaker, maar ik vind hem juist de meest commerciële sound hebben van de speaker-en-co-collectie. Daarom verkoopt ie ook zo goed.
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Precies. Ik heb er indertijd ook naar geluisterd ik vond het ook een beetje geforceerd klinken. Te weinig oppervlak dat teveel moeite moest doen. Om het even in perspectief te plaatsen; hij stond wel op short-lijstje met de laatste 5 opties. Uiteindelijk voor een ander scanspeak gebaseerd ontwerp gekozen.Interficior schreef:Het laag vind ikzelf als je het tegen de 17cm units zet teveel klinken als het kleine jongetje in de klas die graag met de groten mee wilt spelen.
Scanspeakman
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Mee eens. De A4 is een erg mooie speaker, maar het laag klinkt in mijn oren kunstmatig. De Refmon SE vond ik het in dat opzicht een stuk beter doen, maar die is dan ook een stukkie groter.
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Ik ga, als ik de kans krijg, nog eens uitgebreider luisteren met jullie info in mind. Maar de A4 vergelijken met een refmon is natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken. De refmon "staat" echt voor een tweeweg monitor.
Kan deze A4 niet mee naar Breda??
Jan
Kan deze A4 niet mee naar Breda??
Jan
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
De A4 is standaard een basreflex ontwerp: http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... SE-4_2.htm
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Ik heb de speakers aangevuld met een sub, een BK. In de hoop dat ik een geluid zou realiseren wat me in zijn geheel tevreden zou stellen, niet dus.
Het geluid van de A4's zou ik omschrijven als: schel en onaangenaam. Dit veranderd echter als het volume opgeschroefd wordt! Als de set erg hard staat te spelen is het geluid wel helemaal compleet.
Wel het volle geluid waarbij het hoog niet overheerst en dus met middentonen. Maar dat is dus niet erg praktisch. Ik vind het persoonlijk niet fijn om erg hard te spelen.
De sub kocht ik dan ook in de hoop om bij een lager volume wel een uitnodigend en warme atmosfeer te creëren.
Ik heb ook de speakerkabels vervangen voor Chord Company Odyssey biwire kabels, wat voor een kleine verbetering zorgde.
Waar het probleem nu precies zit is mij een raadsel, ik heb de bekabeling nagekeken van bron tot aan de speakers.
De speakers zelf heb ik nog niet open gehad omdat ik weet dat het precies zo in elkaar zit zoals door Speakerland aangegeven. Zij hebben de filters gesoldeerd, ik de draden eraan.
Ik zal morgen de filters uit de speakers nemen en er wat foto's van posten. Ik heb verder weinig verstand van filterontwerpen en schema's dus het zegt mij allemaal niet zoveel wat ik zie.
Het geluid van de A4's zou ik omschrijven als: schel en onaangenaam. Dit veranderd echter als het volume opgeschroefd wordt! Als de set erg hard staat te spelen is het geluid wel helemaal compleet.
Wel het volle geluid waarbij het hoog niet overheerst en dus met middentonen. Maar dat is dus niet erg praktisch. Ik vind het persoonlijk niet fijn om erg hard te spelen.
De sub kocht ik dan ook in de hoop om bij een lager volume wel een uitnodigend en warme atmosfeer te creëren.
Ik heb ook de speakerkabels vervangen voor Chord Company Odyssey biwire kabels, wat voor een kleine verbetering zorgde.
Waar het probleem nu precies zit is mij een raadsel, ik heb de bekabeling nagekeken van bron tot aan de speakers.
De speakers zelf heb ik nog niet open gehad omdat ik weet dat het precies zo in elkaar zit zoals door Speakerland aangegeven. Zij hebben de filters gesoldeerd, ik de draden eraan.
Ik zal morgen de filters uit de speakers nemen en er wat foto's van posten. Ik heb verder weinig verstand van filterontwerpen en schema's dus het zegt mij allemaal niet zoveel wat ik zie.
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Helaas kan ik van een afstandje niet meeluisteren. De tweeter in de A4 (D9502/970000) is een zeer uitgebalanceerde tweater, en absoluut niet schel/scherp. Ik heb deze zelfde tweeter zo'n 4 jaar lang gebruikt. Waar geluid hol van wordt is een verkeerde filtercurve of een verkeerde basreflexafstemming. Ik neem aan dat je de maten van de basreflexpijp hebt aangepast aan de tekening (je zou kunnen spelen met een bos rietjes in het gat, vraag Ruud van Speakerland maar eens).
Heb je de componenten in je wisselfilter correct aangesloten, en heb je de waarden geverifieerd? Het overkomt me vaak genoeg dat ik daar een foutje in maak...
Ook kan de ruimte (je luisterruimte) hier debet aan zijn. Is het een rechthoekige doos met weinig inrichting? Klap eens in de ruimte en luister naar de nagalm. Als dit hollig klinkt heb je de oorzaak: meer dempen die ruimte. Kan een luidspreker nooit oplossen.
Heb je de componenten in je wisselfilter correct aangesloten, en heb je de waarden geverifieerd? Het overkomt me vaak genoeg dat ik daar een foutje in maak...
Ook kan de ruimte (je luisterruimte) hier debet aan zijn. Is het een rechthoekige doos met weinig inrichting? Klap eens in de ruimte en luister naar de nagalm. Als dit hollig klinkt heb je de oorzaak: meer dempen die ruimte. Kan een luidspreker nooit oplossen.
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Net een speaker open gemaakt om foto's te maken. Alles gecontroleerd en volgens mij zit het goed.
Met uitzondering van de print dan, daar heb ik geen verstand van. Die kwam zo binnen. Zit dat allemaal goed?
Is het overigens nadelig dat de onderkant van de print mogelijk contact maakt met loodbitumen?

Met uitzondering van de print dan, daar heb ik geen verstand van. Die kwam zo binnen. Zit dat allemaal goed?
Is het overigens nadelig dat de onderkant van de print mogelijk contact maakt met loodbitumen?
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Op basis van deze foto's kan ik niet beoordelen of 't goed zit. Ik zou zeggen, loop 't echt even aandachtig na en teken op basis van wat je ziet het schema (dus niet eerst het officiële schema bekijken).
Jouw klankomschrijving komt helemaal niet overeen met wat ik van de A4 ken, dus ik denk echt dat er ergens iets mis moet zijn, waarschijnlijk toch in het filter.
Dat de print het bitumen raakt is trouwens niet erg.
Jouw klankomschrijving komt helemaal niet overeen met wat ik van de A4 ken, dus ik denk echt dat er ergens iets mis moet zijn, waarschijnlijk toch in het filter.
Dat de print het bitumen raakt is trouwens niet erg.
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Agree with the above. Laat het anders eens nakijken bij de leverancier.
Inspelen lijkt me niet de oplossing bij een dergelijk afwijkend geluid, zoveel lost dat nou ook weer niet op.
Jan
Inspelen lijkt me niet de oplossing bij een dergelijk afwijkend geluid, zoveel lost dat nou ook weer niet op.
Jan
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Maar wat is dit op de conensator? Het lijkt wel een of andere Tor.
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Klinken beide speakers wel hetzelfde?
Je zou ook de waarden kunnen nameten van de componenten,
als je heel heet soldeert kunnen weerstanden en condensatoren de geest geven.
Alleen is dat wat lastiger bij een parallelschakeling.
Je zou ook de waarden kunnen nameten van de componenten,
als je heel heet soldeert kunnen weerstanden en condensatoren de geest geven.
Alleen is dat wat lastiger bij een parallelschakeling.
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Das ne weerstandChris_T schreef:Maar wat is dit op de conensator? Het lijkt wel een of andere Tor.
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Kan ik me goed in vinden. Als je wilt weten hoe hij meet, zie de Dutch review: http://www.audiocomponents.nl/reviews/a4mon.pdf Dan zie je ook wat jantje-secuur bedoelt met niet gebalanceerd. Vooral het opgefokte laag, om hem groter te laten klinken dan dat ie is, valt op.jantje-secuur schreef:Ik denk toch echt dat onze meningen lijnrecht tegenover elkaar staan.Wowly schreef:wat is er niet gebalanceerd aan? Misschien dat de geen sublaag hebt?
Veel mensen die van commercieele speakers afkomen vinden zo'n A4 maar duf, die zijn gewend aan resonerende bassen en pittige hoge tonen.
JanHet niet gebalanceerde zit hem wat mij betreft vooral in het hoog, maar ook in het laag. In het hoog lijkt het alsof er een breed stuk geboost is (ben ik overigens wel aan gewend) waardoor er veel gefingeerde "lucht" komt, maar tegelijkertijd klinkt dit onnatuurlijk en dus niet gebalanceerd. Er zit een soort hiss in. Het laag vind ikzelf als je het tegen de 17cm units zet teveel klinken als het kleine jongetje in de klas die graag met de groten mee wilt spelen.
Desondanks wel een fijne speaker, maar ik vind hem juist de meest commerciële sound hebben van de speaker-en-co-collectie. Daarom verkoopt ie ook zo goed.
DOX, op basis van de foto's lijkt het goed aangesloten. Ik zou niet weten wat er met de speaker mis zou zijn, behalve dat de afstemming gewoon niet je smaak is. Ik snap trouwens niet dat je zo'n speaker gaat bouwen die gemakkelijk van te voren beluisterd had kunnen worden in de zelfbouwzaken.
-edit- mijn verwijzing naar de review klopt niet, ik zie dat het hier om de SE gaat. Daar weet ik niets van, heb hem ook nooit gehoord.
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Ik heb ze weleens gehoord voor ik ze kocht en ze bevielen me wel. Ik raak ervan overtuigd dat de speakers goed zijn en dat het probleem de huiskamer is.
Die is rechthoekig en vrij leeg / hard. De set staat niet in de lengterichting maar in een hoek en over de breedte.
Het minst gunstig denkbare dus. En ja de handenklaptruc heeft een zeer betreurend resultaat. Een seconde nagalm zeker..
Waarom wist ik dit niet eerder? Ik wist wel eerder dat de ruimte slecht was maar ik heb de gevolgen ervan onderschat.
Die is rechthoekig en vrij leeg / hard. De set staat niet in de lengterichting maar in een hoek en over de breedte.
Het minst gunstig denkbare dus. En ja de handenklaptruc heeft een zeer betreurend resultaat. Een seconde nagalm zeker..
Waarom wist ik dit niet eerder? Ik wist wel eerder dat de ruimte slecht was maar ik heb de gevolgen ervan onderschat.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
ik zou ze dus eens in een andere ruimte gaan luisteren....
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Tja, ruimte lekker aankleden misschien? Is dat mogelijk, waar heb je rekening mee te houden? Tapijt, dikke gordijnen, boekenkast, alles helpt.D0X schreef:Ik heb ze weleens gehoord voor ik ze kocht en ze bevielen me wel. Ik raak ervan overtuigd dat de speakers goed zijn en dat het probleem de huiskamer is.
Die is rechthoekig en vrij leeg / hard. De set staat niet in de lengterichting maar in een hoek en over de breedte.
Het minst gunstig denkbare dus. En ja de handenklaptruc heeft een zeer betreurend resultaat. Een seconde nagalm zeker..
Waarom wist ik dit niet eerder? Ik wist wel eerder dat de ruimte slecht was maar ik heb de gevolgen ervan onderschat.
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Ik ga er even vanuit dat dit het filter is:
Als ik de plaatjes bekijk van het filter zie ik als eerste dat er PREMIUM 11 (Vifa Premium 11
) op staat ... het kan natuurlijk dat de layout van deze print prima geschikt is om het filter van de A4 Monitor SE-4 op te bouwen
Wat ik vreemder vind is dat er vier setjes aansluitdraden aan het filter hangen, dit moeten er toch maar drie zijn
1x Terminal
1x Tweet
1x Woof

Of zit ik er nu naast
1x Terminal
1x Tweet
1x Woof
Of zit ik er nu naast
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
kan het zijn dat R2 OVER de condesnator staat van 6,8uF?
(zou natuurlijk in serie moeten zijn)....
Wild guess...
dat 4e paartje kabels is voor de tweeter sectie denk ik.
als ik de layout ff uitpluis...
(zou natuurlijk in serie moeten zijn)....
Wild guess...
dat 4e paartje kabels is voor de tweeter sectie denk ik.
als ik de layout ff uitpluis...
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Terminal +/- = 1 paarbartsegers schreef:dat 4e paartje kabels is voor de tweeter sectie denk ik.
als ik de layout ff uitpluis...
Woofer +/- = 1 paar
Tweeter +/- = 1 paar
Ik tel toch maar drie paartjes
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Nee, je ziet 4 paar. Twee paar voor elke driver. De terminal is bi-wire.
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Ok, dat is duidelijkjeroen_d schreef:Nee, je ziet 4 paar. Twee paar voor elke driver. De terminal is bi-wire.
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: My first build: Scan-speak A4 SE
Volgens mij zie ik van dat "verzilverde koperdraad in teflon" dat ze wij speaker en co/speakerland verkopen. Had ik ook in mijn Reference Plussen zitten voor het hoog. Klonk ook met een scherp randje. Vervang dat eens door koperdraad. Van alles geprobeerd, ook massief 0.8 mm^2 zilver, maar zelf heb ik de beste resultaten gehaald met dood-ordinair Cat5 UTP kabel voor netwerken. Draad even slopen en er 2 draadparen uithalen. Vier van die miniscule draadjes (twee voor + en twee voor -) is voor je tweeter echt voldoende en klinkt minder schel, zonder verlies detail etc. Kost je geen drol dus wat heb je te verliezen om het even te proberen?
Scanspeakman
Scanspeakman

