My first build: Scan-speak A4 SE

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door Wowly »

wat is er niet gebalanceerd aan? Misschien dat de geen sublaag hebt?
Veel mensen die van commercieele speakers afkomen vinden zo'n A4 maar duf, die zijn gewend aan resonerende bassen en pittige hoge tonen.

Jan
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door jantje-secuur »

Wowly schreef:
wat is er niet gebalanceerd aan? Misschien dat de geen sublaag hebt?
Veel mensen die van commercieele speakers afkomen vinden zo'n A4 maar duf, die zijn gewend aan resonerende bassen en pittige hoge tonen.

Jan
Ik denk toch echt dat onze meningen lijnrecht tegenover elkaar staan. :lol: Het niet gebalanceerde zit hem wat mij betreft vooral in het hoog, maar ook in het laag. In het hoog lijkt het alsof er een breed stuk geboost is (ben ik overigens wel aan gewend) waardoor er veel gefingeerde "lucht" komt, maar tegelijkertijd klinkt dit onnatuurlijk en dus niet gebalanceerd. Er zit een soort hiss in. Het laag vind ikzelf als je het tegen de 17cm units zet teveel klinken als het kleine jongetje in de klas die graag met de groten mee wilt spelen.

Desondanks wel een fijne speaker, maar ik vind hem juist de meest commerciële sound hebben van de speaker-en-co-collectie. Daarom verkoopt ie ook zo goed.
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door scanspeakman »

Interficior schreef:
Het laag vind ikzelf als je het tegen de 17cm units zet teveel klinken als het kleine jongetje in de klas die graag met de groten mee wilt spelen.
Precies. Ik heb er indertijd ook naar geluisterd ik vond het ook een beetje geforceerd klinken. Te weinig oppervlak dat teveel moeite moest doen. Om het even in perspectief te plaatsen; hij stond wel op short-lijstje met de laatste 5 opties. Uiteindelijk voor een ander scanspeak gebaseerd ontwerp gekozen.

Scanspeakman
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door Rizzo »

Mee eens. De A4 is een erg mooie speaker, maar het laag klinkt in mijn oren kunstmatig. De Refmon SE vond ik het in dat opzicht een stuk beter doen, maar die is dan ook een stukkie groter.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door Wowly »

Ik ga, als ik de kans krijg, nog eens uitgebreider luisteren met jullie info in mind. Maar de A4 vergelijken met een refmon is natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken. De refmon "staat" echt voor een tweeweg monitor.

Kan deze A4 niet mee naar Breda?? :D

Jan
huub1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2010, 20:32

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door huub1 »

is deze a4 se een gesloten kast of een br.
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door Rizzo »

De A4 is standaard een basreflex ontwerp: http://www.audiocomponents.nl/speakers/ ... SE-4_2.htm
Gebruikersavatar
D0X
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 10:14

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door D0X »

Ik heb de speakers aangevuld met een sub, een BK. In de hoop dat ik een geluid zou realiseren wat me in zijn geheel tevreden zou stellen, niet dus.

Het geluid van de A4's zou ik omschrijven als: schel en onaangenaam. Dit veranderd echter als het volume opgeschroefd wordt! Als de set erg hard staat te spelen is het geluid wel helemaal compleet.
Wel het volle geluid waarbij het hoog niet overheerst en dus met middentonen. Maar dat is dus niet erg praktisch. Ik vind het persoonlijk niet fijn om erg hard te spelen.

De sub kocht ik dan ook in de hoop om bij een lager volume wel een uitnodigend en warme atmosfeer te creëren.

Ik heb ook de speakerkabels vervangen voor Chord Company Odyssey biwire kabels, wat voor een kleine verbetering zorgde.
Waar het probleem nu precies zit is mij een raadsel, ik heb de bekabeling nagekeken van bron tot aan de speakers.
De speakers zelf heb ik nog niet open gehad omdat ik weet dat het precies zo in elkaar zit zoals door Speakerland aangegeven. Zij hebben de filters gesoldeerd, ik de draden eraan.

Ik zal morgen de filters uit de speakers nemen en er wat foto's van posten. Ik heb verder weinig verstand van filterontwerpen en schema's dus het zegt mij allemaal niet zoveel wat ik zie.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door Porcino »

Helaas kan ik van een afstandje niet meeluisteren. De tweeter in de A4 (D9502/970000) is een zeer uitgebalanceerde tweater, en absoluut niet schel/scherp. Ik heb deze zelfde tweeter zo'n 4 jaar lang gebruikt. Waar geluid hol van wordt is een verkeerde filtercurve of een verkeerde basreflexafstemming. Ik neem aan dat je de maten van de basreflexpijp hebt aangepast aan de tekening (je zou kunnen spelen met een bos rietjes in het gat, vraag Ruud van Speakerland maar eens).

Heb je de componenten in je wisselfilter correct aangesloten, en heb je de waarden geverifieerd? Het overkomt me vaak genoeg dat ik daar een foutje in maak...

Ook kan de ruimte (je luisterruimte) hier debet aan zijn. Is het een rechthoekige doos met weinig inrichting? Klap eens in de ruimte en luister naar de nagalm. Als dit hollig klinkt heb je de oorzaak: meer dempen die ruimte. Kan een luidspreker nooit oplossen.
Gebruikersavatar
D0X
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 10:14

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door D0X »

Net een speaker open gemaakt om foto's te maken. Alles gecontroleerd en volgens mij zit het goed.
Met uitzondering van de print dan, daar heb ik geen verstand van. Die kwam zo binnen. Zit dat allemaal goed?

Is het overigens nadelig dat de onderkant van de print mogelijk contact maakt met loodbitumen?

:roll:
Bijlagen
1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door Martijn M »

Op basis van deze foto's kan ik niet beoordelen of 't goed zit. Ik zou zeggen, loop 't echt even aandachtig na en teken op basis van wat je ziet het schema (dus niet eerst het officiële schema bekijken).

Jouw klankomschrijving komt helemaal niet overeen met wat ik van de A4 ken, dus ik denk echt dat er ergens iets mis moet zijn, waarschijnlijk toch in het filter.

Dat de print het bitumen raakt is trouwens niet erg.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door Wowly »

Agree with the above. Laat het anders eens nakijken bij de leverancier.

Inspelen lijkt me niet de oplossing bij een dergelijk afwijkend geluid, zoveel lost dat nou ook weer niet op.

Jan
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door Chris_T »

Maar wat is dit op de conensator? Het lijkt wel een of andere Tor.
Eh?
Eh?
bobbie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 17:08

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door bobbie »

Klinken beide speakers wel hetzelfde?
Je zou ook de waarden kunnen nameten van de componenten,
als je heel heet soldeert kunnen weerstanden en condensatoren de geest geven.
Alleen is dat wat lastiger bij een parallelschakeling.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door meanman64 »

Chris_T schreef:
Maar wat is dit op de conensator? Het lijkt wel een of andere Tor.
Raar geval op condensator.JPG
Das ne weerstand :wink:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door jeroen_d »

jantje-secuur schreef:
Wowly schreef:
wat is er niet gebalanceerd aan? Misschien dat de geen sublaag hebt?
Veel mensen die van commercieele speakers afkomen vinden zo'n A4 maar duf, die zijn gewend aan resonerende bassen en pittige hoge tonen.

Jan
Ik denk toch echt dat onze meningen lijnrecht tegenover elkaar staan. :lol: Het niet gebalanceerde zit hem wat mij betreft vooral in het hoog, maar ook in het laag. In het hoog lijkt het alsof er een breed stuk geboost is (ben ik overigens wel aan gewend) waardoor er veel gefingeerde "lucht" komt, maar tegelijkertijd klinkt dit onnatuurlijk en dus niet gebalanceerd. Er zit een soort hiss in. Het laag vind ikzelf als je het tegen de 17cm units zet teveel klinken als het kleine jongetje in de klas die graag met de groten mee wilt spelen.

Desondanks wel een fijne speaker, maar ik vind hem juist de meest commerciële sound hebben van de speaker-en-co-collectie. Daarom verkoopt ie ook zo goed.
Kan ik me goed in vinden. Als je wilt weten hoe hij meet, zie de Dutch review: http://www.audiocomponents.nl/reviews/a4mon.pdf Dan zie je ook wat jantje-secuur bedoelt met niet gebalanceerd. Vooral het opgefokte laag, om hem groter te laten klinken dan dat ie is, valt op.

DOX, op basis van de foto's lijkt het goed aangesloten. Ik zou niet weten wat er met de speaker mis zou zijn, behalve dat de afstemming gewoon niet je smaak is. Ik snap trouwens niet dat je zo'n speaker gaat bouwen die gemakkelijk van te voren beluisterd had kunnen worden in de zelfbouwzaken.

-edit- mijn verwijzing naar de review klopt niet, ik zie dat het hier om de SE gaat. Daar weet ik niets van, heb hem ook nooit gehoord.
Gebruikersavatar
D0X
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 10:14

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door D0X »

Ik heb ze weleens gehoord voor ik ze kocht en ze bevielen me wel. Ik raak ervan overtuigd dat de speakers goed zijn en dat het probleem de huiskamer is.
Die is rechthoekig en vrij leeg / hard. De set staat niet in de lengterichting maar in een hoek en over de breedte.
Het minst gunstig denkbare dus. En ja de handenklaptruc heeft een zeer betreurend resultaat. Een seconde nagalm zeker..

Waarom wist ik dit niet eerder? Ik wist wel eerder dat de ruimte slecht was maar ik heb de gevolgen ervan onderschat.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door Henkjan »

ik zou ze dus eens in een andere ruimte gaan luisteren....
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door jeroen_d »

D0X schreef:
Ik heb ze weleens gehoord voor ik ze kocht en ze bevielen me wel. Ik raak ervan overtuigd dat de speakers goed zijn en dat het probleem de huiskamer is.
Die is rechthoekig en vrij leeg / hard. De set staat niet in de lengterichting maar in een hoek en over de breedte.
Het minst gunstig denkbare dus. En ja de handenklaptruc heeft een zeer betreurend resultaat. Een seconde nagalm zeker..

Waarom wist ik dit niet eerder? Ik wist wel eerder dat de ruimte slecht was maar ik heb de gevolgen ervan onderschat.
Tja, ruimte lekker aankleden misschien? Is dat mogelijk, waar heb je rekening mee te houden? Tapijt, dikke gordijnen, boekenkast, alles helpt.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door SARK »

Ik ga er even vanuit dat dit het filter is:
Scan Speak - A4 Monitor SE-4.jpg
Als ik de plaatjes bekijk van het filter zie ik als eerste dat er PREMIUM 11 (Vifa Premium 11 :?: ) op staat ... het kan natuurlijk dat de layout van deze print prima geschikt is om het filter van de A4 Monitor SE-4 op te bouwen :-s Wat ik vreemder vind is dat er vier setjes aansluitdraden aan het filter hangen, dit moeten er toch maar drie zijn :?:
1x Terminal
1x Tweet
1x Woof

Afbeelding

Of zit ik er nu naast :?:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door bartsegers »

kan het zijn dat R2 OVER de condesnator staat van 6,8uF?

(zou natuurlijk in serie moeten zijn)....
Wild guess...

dat 4e paartje kabels is voor de tweeter sectie denk ik.
als ik de layout ff uitpluis... :?:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door SARK »

bartsegers schreef:
dat 4e paartje kabels is voor de tweeter sectie denk ik.
als ik de layout ff uitpluis... :?:
Terminal +/- = 1 paar
Woofer +/- = 1 paar
Tweeter +/- = 1 paar

Ik tel toch maar drie paartjes 8-[
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door jeroen_d »

Nee, je ziet 4 paar. Twee paar voor elke driver. De terminal is bi-wire.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door SARK »

jeroen_d schreef:
Nee, je ziet 4 paar. Twee paar voor elke driver. De terminal is bi-wire.
Ok, dat is duidelijk :wink:
Gebruikersavatar
scanspeakman
Berichten: 423
Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43

Re: My first build: Scan-speak A4 SE

Bericht door scanspeakman »

Volgens mij zie ik van dat "verzilverde koperdraad in teflon" dat ze wij speaker en co/speakerland verkopen. Had ik ook in mijn Reference Plussen zitten voor het hoog. Klonk ook met een scherp randje. Vervang dat eens door koperdraad. Van alles geprobeerd, ook massief 0.8 mm^2 zilver, maar zelf heb ik de beste resultaten gehaald met dood-ordinair Cat5 UTP kabel voor netwerken. Draad even slopen en er 2 draadparen uithalen. Vier van die miniscule draadjes (twee voor + en twee voor -) is voor je tweeter echt voldoende en klinkt minder schel, zonder verlies detail etc. Kost je geen drol dus wat heb je te verliezen om het even te proberen?

Scanspeakman
Gesloten