Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Ik zet een flesje goede wijn (door mij hoogstpersoonlijk thuisbezorgd) op het bedenken van de naam die deze speakers gaan dragen!
De lijst tot nog toe (er worden via meerdere fora suggesties aangedragen, vandaar dat er meer staat dan je in dit topic wellicht terug kunt vinden):
- Big Tasty
- Whopper
- Big Mac
- Fed Exit
...
De lijst tot nog toe (er worden via meerdere fora suggesties aangedragen, vandaar dat er meer staat dan je in dit topic wellicht terug kunt vinden):
- Big Tasty
- Whopper
- Big Mac
- Fed Exit
...
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Misschien inmiddels wat minder van toepassing, maar ook wel weer geschikt als hint naar de opzet... Ik neem 'm mee!
Goed bezig, heren
- Big Tasty
- Whopper
- Big Mac
- Fed Exit
- Twin Towers
- M3
- Armageddon
- Opera
- Ad Infinitum
- De Novo
- NPI = Nec Pluribus Impar
- Kamikaze
- Koen Reference 101
- Daytona
- Temper
- Box Mit Woofers
- Maine Coon
...
Goed bezig, heren
- Big Tasty
- Whopper
- Big Mac
- Fed Exit
- Twin Towers
- M3
- Armageddon
- Opera
- Ad Infinitum
- De Novo
- NPI = Nec Pluribus Impar
- Kamikaze
- Koen Reference 101
- Daytona
- Temper
- Box Mit Woofers
- Maine Coon
...
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
"-box mit woofers"
Bie wel komt dizze noam den vot?
Groet,
Harm.
Bie wel komt dizze noam den vot?
Groet,
Harm.
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Dat is een woordspelinkje op mijn andere grote hobby, mijn auto
Klik
A propos hout: is er hier iemand (of weet iemand iemand
) die dit zou kunnen zagen en frezen? En wat zou een redelijke prijs zijn voor het zaagwerk? Ik wil het eigenlijk graag uit 44 mm Merbau laten maken, maar dat moet mede aan de hand van het kostenplaatje definitief beslist worden
Multiplex is anders eventueel ook een optie.
Ik moet ook nog het een en ander aan CNC-gefreesd MDF hebben (bracing + topkastjes), maar ga er vanuit dat mijn budget dat pas volgende maand weer toelaat
A propos hout: is er hier iemand (of weet iemand iemand
Ik moet ook nog het een en ander aan CNC-gefreesd MDF hebben (bracing + topkastjes), maar ga er vanuit dat mijn budget dat pas volgende maand weer toelaat
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Of is er iemand met een geschikte zaagtafel waar ik gebruik van zou kunnen maken... Uiteraard tegen vergoeding 
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Ik heb wat opgehaald... 30 stukjes Iroko, 24 mm dik en 100 mm breed. Het is prachtig hout, ik merk meteen dat het motiverend werkt om dit hier te hebben liggen
Beste kanshebbende namen op het moment:
- Iroko Flow
- Opera
- Jeff (naar Jeff "Koens" ;D )
- Authis
- Iroko Flow
- Opera
- Jeff (naar Jeff "Koens" ;D )
- Authis
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Mooi spul. Houd wel rekening met het werken van het hout. Er bestaat een goede kans dat op termijn scheuren of kieren ontstaan. Arno hier op het forum heeft veel verstand van houtbewerking. Misschien zou je hem eens kunnen vragen naar je plannen te kijken.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Ik heb wel expres hout gekocht dat weinig schijnt te werken. Ben me evenwel goed bewust van het fenomeen... We zullen het zien...
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
We hebben inderdaad wel eerder massief hout gezien, die bij het gebruik voor luidspreker op een gegeven moment ging scheuren.
Je zou er hele dunne plankjes van moeten kunnen maken voor de buitenkant om het idee van massief materiaal te suggereren.
Je zou er hele dunne plankjes van moeten kunnen maken voor de buitenkant om het idee van massief materiaal te suggereren.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Dat wil ik nu juist niet, vandaar dat ik het zo ga proberen.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
En binnen kant bv 12mm mdf en buitenkant lijmen/schroeven met je Iroko hout.
Heb je een aardig massieve kast gelijk, en kans op scheuren is minder.
Heb je een aardig massieve kast gelijk, en kans op scheuren is minder.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Het zou mooi zijn als er iemand iets specifiek over Iroko weet te vertellen. Ik weet dat het niet makkelijk is om een kast van hout te maken, maar juist om die reden heb ik dit specifieke hout geselecteerd, een soort die bekend staat om z'n stabiliteit.
Hier kun je wat meer lezen over Iroko.
Hier kun je wat meer lezen over Iroko.
[...] Eenmaal bewerkt en goed droog blijft Iroko zeer stabiel. [...]
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
En dat is dan gelijk het juiste antwoord en het probleem...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Idee van massief hout kan je laten varen, dat werkt niet, of eigenlijk, dat werkt juist wel en gaat daardoor altijd scheuren. Waarom denk je dat er fineer bestaat? Precies ...
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Beëdigd audiofiel gebedsgenezer
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Beëdigd audiofiel gebedsgenezer
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Ik denk dat er fineer bestaat omdat dat onder andere veel goedkoper is dan massief hout. Zoals gezegd, aan speculatie heb ik niet zoveel, als iemand me - gefundeerd - kan vertellen hoeveel mijn plankjes van Iroko gaan fluctueren qua breedtemaat ben ik geholpen, niet met "wordt toch niks, laat maar zitten".
Wat dit betreft ben ik ook niet de eerste... Walt heeft zijn kasten bijvoorbeeld ook van massief hardhout gemaakt.
Mocht het werken voorspelbaar te erg worden, dan kan ik maatregelen nemen. Bijvoorbeeld door de baffle en achterkant van een ander materiaal te maken.
Wat dit betreft ben ik ook niet de eerste... Walt heeft zijn kasten bijvoorbeeld ook van massief hardhout gemaakt.
Mocht het werken voorspelbaar te erg worden, dan kan ik maatregelen nemen. Bijvoorbeeld door de baffle en achterkant van een ander materiaal te maken.
Laatst gewijzigd door Koen K op vr 25 feb 2011, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Ik heb thuis 2 massieve teak houten tafels staan, en ook dit werkt.
Eettafel is massief werkt ook, mijn tv kast idem dito.
Door droogte in je huis gaat het toch werken.
Waarom zou je het dan riskeren?
Is zonder van je werk en het prachtige hout.
Eettafel is massief werkt ook, mijn tv kast idem dito.
Door droogte in je huis gaat het toch werken.
Waarom zou je het dan riskeren?
Is zonder van je werk en het prachtige hout.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Da's één reden waarom er fineer is, de andere omdat veel mensen toch de look van een bepaalde houtsoort willen hebben maar die houtsoort massief veel te veel werkt.Koen K schreef:Ik denk dat er fineer bestaat omdat dat onder andere veel goedkoper is dan massief hout. Zoals gezegd, aan speculatie heb ik niet zoveel, als iemand me - gefundeerd - kan vertellen hoeveel mijn plankjes van Iroko gaan fluctueren qua breedtemaat ben ik geholpen, niet met "wordt toch niks, laat maar zitten".
Wat dit betreft ben ik ook niet de eerste... Walt heeft zijn kasten bijvoorbeeld ook van massief hardhout gemaakt.
En het is geen speculatie hoor, legio zijn je al voorgegaan met bedroevende resultaten. Overigens is er ook geen reden om voor massief hout te kiezen, het heeft geen voordelen. In jouw geval (44mm paneeldikte) zou ik 22mm MDF en 22mm multiplex verlijmen en dan gaan fineren, dan heb je een win-win situatie.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
In dat geval moet je verstandig zijn Koen en niet met massief hout willen gaan werken, je hebt niet de kennis, materialen en gereedschappen tot je beschikking die een meubelmaker tot z'n beschikking heeft. Ik zou Arno even polsen voor je idee om massief hout te willen gebruiken, Arno is bijzonder getalenteerd meubelmaker en kan je vertellen wat je opties zijn.Koen K schreef:Mijn eerdere zelfbouwprojecten zijn vaak met een sisser geëindigd ...
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
@ Maurice: Ik zou het riskeren / proberen omdat ik het mooi vind. Niet om het een of ander, maar er zijn al duizenden zelfbouwspeakers van MDF met een laagje hoogglans erop.
Als je zegt dat e.e.a. werkt, over wat voor percentage heb je het dan?
@ Sander: Ja, en mijn Iroko in de haard gooien zeker
Het hout dat ik nu heb liggen is 24 mm dik, na het schaven zal het zo'n 20 à 22 mm zijn. Het kan dus eventueel ook nog met MDF worden verlijmd. Dunner kan ik het ook nog maken. Ik ben ook best bereid om in die zin water bij de wijn te doen, maar ik ga het hout dat ik nu heb simpelweg niet weer wegdoen.
Dat 44 mm massief hout te dik (en te duur) was had ik na wat onderzoek sowieso al begrepen, dus dat plan was al niet meer aan de orde
Fineren wordt toch niet mooi als je het niet 100% goed doet, vandaar dat dat al vanaf het begin geen optie was. Ik wil gewoon niet met een halfbakken resultaat komen te zitten. Als het echt hout is mag het allemaal wat ruw zijn, met fineer ziet dat er gewoon niet uit en moet het aan alle kanten perfect in orde zijn.
Als je zegt dat e.e.a. werkt, over wat voor percentage heb je het dan?
@ Sander: Ja, en mijn Iroko in de haard gooien zeker
Dat 44 mm massief hout te dik (en te duur) was had ik na wat onderzoek sowieso al begrepen, dus dat plan was al niet meer aan de orde
Fineren wordt toch niet mooi als je het niet 100% goed doet, vandaar dat dat al vanaf het begin geen optie was. Ik wil gewoon niet met een halfbakken resultaat komen te zitten. Als het echt hout is mag het allemaal wat ruw zijn, met fineer ziet dat er gewoon niet uit en moet het aan alle kanten perfect in orde zijn.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Fineren moet je laten doen, behalve als d'r ervaring mee hebt, er is zelfbouw en zelfbouw, maar fineren en spuitwerk laat de zelfbouwer gewoon elders doen. Je wilt tenslotte een eindresultaat wat niet misstaat in een huiskamer.Koen K schreef:@ Sander: Ja, en mijn Iroko in de haard gooien zekerHet hout dat ik nu heb liggen is 24 mm dik, na het schaven zal het zo'n 20 à 22 mm zijn. Het kan dus eventueel ook nog met MDF worden verlijmd. Dunner kan ik het ook nog maken. Ik ben ook best bereid om in die zin water bij de wijn te doen, maar ik ga het hout dat ik nu heb simpelweg niet weer wegdoen.
Dat 44 mm massief hout te dik (en te duur) was had ik na wat onderzoek sowieso al begrepen, dus dat plan was al niet meer aan de orde
Fineren wordt toch niet mooi als je het niet 100% goed doet, vandaar dat dat al vanaf het begin geen optie was. Ik wil gewoon niet met een halfbakken resultaat komen te zitten. Als het echt hout is mag het allemaal wat ruw zijn, met fineer ziet dat er gewoon niet uit en moet het aan alle kanten perfect in orde zijn.
Wat je aankoop van het Iroko betreft kan ik kort zijn: bezint eer ge begint
Ik zou in dit geval de zijkanten maken van een sandwich van Iroko en MDF, baffle en achterkant wordt dan MDF, zodoende heb je niet zoveel last van het werken van het hout.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gekwalificeerd netspanningsinstraler
Re: Fullrange 3-weg systeem met CSS-drivers
Zal ik dan maar een bommetje droppen door te melden dat mijn massief eiken speakers het nu al een aantal jaar volhouden zonder uit elkaar geknapt te zijn? En dat terwijl ze toch aan redelijke schommelingen in temperatuur en luchtvochtigheid worden blootgesteld (staat praktisch tegen de verwarming, 30 cm van een klapdeur/raam).
Ik denk dat we het er allemaal over eens zullen zijn dat massief hout altijd enigszins blijft werken, maar stellen dat het altijd eindigt in een kakofonie van gekraak, scheurende planken en spaanders lijkt mij ook een beetje pessimistisch. Het belangrijkste criterium lijkt mij inderdaad of de planken voldoende droog zijn om in een verwarmde huiskamer te gebruiken. Misschien een ideetje dus om bij de houthandel na te vragen of ze toevallig weten hoe lang je hout heeft liggen drogen (vuistregel voor natuurlijk drogen is volgens mijn oude heer een jaar per centimeter dikte, maar dat zou ik met een veilige marge nemen. Hangt ook af van de houtsoort). Het scheelt trouwens ook al dat je niet een grote plaat maar allemaal plankjes hebt.
Als je weet waar je aan begint (en dat bedoel ik in de zin van: er mee kunnen leven als er wel een keer een baffle scheurt, én proberen door slim ontwerp valkuilen te vermijden, zoals Sander ook al hint) en er ook echt voor wil gaan zou ik gewoon met dat Iroko aan de slag gaan. Want zeg nou zelf: massief hout is toch oneindig veel mooier dan dat anabole bordkarton dat MDF heet...
Ik denk dat we het er allemaal over eens zullen zijn dat massief hout altijd enigszins blijft werken, maar stellen dat het altijd eindigt in een kakofonie van gekraak, scheurende planken en spaanders lijkt mij ook een beetje pessimistisch. Het belangrijkste criterium lijkt mij inderdaad of de planken voldoende droog zijn om in een verwarmde huiskamer te gebruiken. Misschien een ideetje dus om bij de houthandel na te vragen of ze toevallig weten hoe lang je hout heeft liggen drogen (vuistregel voor natuurlijk drogen is volgens mijn oude heer een jaar per centimeter dikte, maar dat zou ik met een veilige marge nemen. Hangt ook af van de houtsoort). Het scheelt trouwens ook al dat je niet een grote plaat maar allemaal plankjes hebt.
Als je weet waar je aan begint (en dat bedoel ik in de zin van: er mee kunnen leven als er wel een keer een baffle scheurt, én proberen door slim ontwerp valkuilen te vermijden, zoals Sander ook al hint) en er ook echt voor wil gaan zou ik gewoon met dat Iroko aan de slag gaan. Want zeg nou zelf: massief hout is toch oneindig veel mooier dan dat anabole bordkarton dat MDF heet...
