Ipod speaker dock maken

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

michielvg
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 18:03

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door michielvg »

Ik ben nog niet begonnen met iets concreet uit te tekenen dus qua grootte is nog alles mogelijk
maar het mag gewoon geen overheersend element worden op men buraeu, snap je...
dus graag zou ik de minimum volumes willen weten voor die W3-871 , die W3-1724 en die twee dayton speakers hierboven.

andere voorstellen zijn trouwens nog steeds welkom
Ik zou liefst komende week of de week erna alles willen bestellen zodat ik tijdens de vakantie aan de slag kan :)
michielvg
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 18:03

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door michielvg »

plan geweizigd... een vriend van me heeft me overtuigd om toch voor twee losse speakers te gaan zoals Hankjan al zei.
Dus het plan is nu om 2 kastjes te maken met de speakers en daar tussen zet ik dan een derde kastje met versterker + volume regeling...
en hierop komt dn ook de ipod connecter.

dus welke drivers zijn het meest geschikt maar nog steeds liefst niet te groot.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door Henkjan »

Paasproject 2009 8)
  • compacte gesloten kastjes
  • voldoende laag
  • zeer goede klank
michielvg
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 18:03

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door michielvg »

is het mogelijk om die W3-871 (3") speakertjes te gebruiken of zijn deze gwn te klein..

DIAPHRAGM MTL Silver Paper
SURROUND MTL TPE
NOMINAL IMPEDANCE 8 W
DCR IMPEDANCE 6.6 W
SENSITIVITY 1W/1m 87 dB
FREQUENCY RESPONSE 110 - 20K Hz
FREE AIR RESONANCE 110 Hz
VOICE COIL DIAMETER 20 mm
AIR GAP HEIGHT 6 mm
RATED POWER INPUT 15 W
MAXIMUM POWER INPUT 30 W
FORCE FACTOR, BL 3.53 TM
MAGNET WEIGHT ( 4 oz) 117 g
MOVING MASS 1.71 g
FERROFLUID ENHANCED No
SUSPENSION COMPLIANCE 1145 MN-1
EFFECTIVE PISTON AREA 0.0032M2
Levc 0.2947 mH
Zo 73.7591 ohm
X-max 0.5 mm
Vas 1.66 Litr
Qts 0.59
Qms 6.57
Qes 0.65

is de 1.66 L het minimum volume van de kastjes... of betekent dit totaal iets anders.?? :p
en dan ten tweede.. gaan deze goed samen met men ta2024..
michielvg
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 18:03

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door michielvg »

Ik heb deze namiddag snel even een visualisatie van het projectje getekent. :)
De kastjes die je ziet zijn 21x18x15 => volume = 2.6 liter. (valt nog aan te passen indien nodig)
Deze afmetingen zijn gebasseerd op de speaker kastjes van http://www.vikash.info/audio/W3-871S/
De speakers moeten dus van die W3-871S voorstellen.
In het midden zie dus een kastje met daarop knoppen voor volume, ... en natuurlijk de ipod connector (ook ta2024 zit hierin)

Dus zou dit mogelijk zijn.. maar vooral zou de geluidskwaliteit goed zijn ! :p

ps: is zo'n gat voor de bas tonen hierbij noodzakelijk.??
Bijlagen
speakers.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door Pjotr »

michielvg schreef:
ps: is zo'n gat voor de bas tonen hierbij noodzakelijk.??
Hangt er van af hoe laag je wilt gaan. Als je niet onder de 80 Hz wilt gaan kun je met een gesloten kastje af, klinkt ook rustiger. Wil je wat lagere bas dan wordt het een bas-reflex kast met zo'n gat met pijpje.

Dat is erg smaakafhankelijk. Persoonlijk vind ik veel bas OP het bureau vermoeiend om bij te werken, leidt mij erg af. Kun je m.i beter omzien naar evt. een extra sub kast onder het bureau. Maar dat zou dan de volgende stap kunnen zijn. Veel bas uit kleine speakertjes gaat toch niet lukken.
michielvg
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 18:03

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door michielvg »

Ja dat dacht ik ook al. Maar zou je de bass iets of wat kunnen verbeteren door dergelijk pijpje of is het echt de moeite niet voor zulke kleine drivertjes... :)

en inderdaad kan ik ooit wel eens uitbreiden met een subje..
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door Pjotr »

Anderen zullen het er niet mee eens zijn maar ik vind van niet. Zo'n bas pijpje goed afstemmen is nog wel wat extra werk en je moet weten hoe dat moet. Naar mijn idee kun je beter beginnen met een gesloten kast, dat komt ook niet zo kritisch qua inhoud.
michielvg
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 18:03

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door michielvg »

oké dankuwel :)

en ten tweede had ik nog de vraag of die drivers goed zijn in kastjes van 2.60 liter?? of moet die groter of kleiner of gewoon beter andere drivers.
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door sjons »

Ik denk dat je met henkjan zijn paasproject '09 een beter geluid krijgt dan met de w3. Ik heb beide gehoord, en ben over de chr beter te spreken dan de w3, alhoewel die ook zeker niet slecht te noemen is. En volgens mij zit je qua afmetingen niet eens zo hele ver van wat je nu aan het ontwerpen bent...
michielvg
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 18:03

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door michielvg »

daarstraks kwam ik dit ergens op het forum tegen
de ct 222

http://oaudio.de/media/products/0394514001165311940.pdf

dit leek me wel wat om te gebruiken voor mijn kastjes maar gaan deze in combinatie met die w3 871 of niet... qua afmetingen passen ze er wel in...

iemand ervaring mee??
bobbie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 17:08

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door bobbie »

Heey michiel,

Ik zag dat je gemaild had, ik antwoord even in je topic aangezien dat misschien handiger is.
Ik heb inderdaad de CT222 gebouwd, met de volgende onderdelen:

2x Omnes audio BB3.01 3 inch driver
2x Jantzen metaaloxide resistor 5.6R 10W 5%
2x Draadgewonden weerstand 27R 5W 5%
2x Luchtspoel 0.05 mH 0.15 Ohm 0.71mm
2x luchtspoel 0.39 mH 0.33 Ohm 1mm
2x Audyn cap KPQS folie condensator 6.8 uF 400V
2x Jantzen standaard Z-cap 10 uF 400V

Dit zijn de belangrijkste onderdelen (2x driver + 2x een filter)
Bouwplan van de filter vind je hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view

Ik had je topic al gezien en dit zijn denk ik inderdaad hele leuke speakertjes voor bij een dock.
Ik heb zelf ook het idee gehad een dockingstation te maken en heb er ook het apple accessory protocol voor uitgeplozen.
Dus als je daar vragen over hebt kan ik ze misschien beantwoorden.
Een breakout dockconnector kun je bij http://www.sparkfun.com bestellen, erg leuk om mee te spelen.
Het lastigste is om een degelijke constructie te maken zodat je ipod stevig staat.

Succes ermee! PS er zijn meerdere topics over de CT222 inclusief verslag, erg leuk en nuttig om door te lezen!

/edit die van mij spelen trouwens ook via een ta2024, klinkt toppie!
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door nxs77 »

Ik heb vorig jaar een docking gemaakt voor de ipod. gemaakt met trespa. en daarin een connector verwerkt. hij doet het prima.
Mischien een idee..?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door Pjotr »

Blijft lastig zo'n docking connectortje vast in een kastje maken. Handigste is toch om daarvoor een kant en klaar line out kabeltje te nemen, of om het uit een oude docking station te slopen. Als alternatief kun je zo'n goedkoop Hong Kong docking station kopen en het daaruit slopen of verzagen: http://www.dealextreme.com/c/remotes-do ... =relevence
michielvg
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 18:03

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door michielvg »

bobbie schreef:
Heey michiel,

Ik zag dat je gemaild had, ik antwoord even in je topic aangezien dat misschien handiger is.
Ik heb inderdaad de CT222 gebouwd, met de volgende onderdelen:

2x Omnes audio BB3.01 3 inch driver
2x Jantzen metaaloxide resistor 5.6R 10W 5%
2x Draadgewonden weerstand 27R 5W 5%
2x Luchtspoel 0.05 mH 0.15 Ohm 0.71mm
2x luchtspoel 0.39 mH 0.33 Ohm 1mm
2x Audyn cap KPQS folie condensator 6.8 uF 400V
2x Jantzen standaard Z-cap 10 uF 400V

Dit zijn de belangrijkste onderdelen (2x driver + 2x een filter)
Bouwplan van de filter vind je hier: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view

Ik had je topic al gezien en dit zijn denk ik inderdaad hele leuke speakertjes voor bij een dock.
Ik heb zelf ook het idee gehad een dockingstation te maken en heb er ook het apple accessory protocol voor uitgeplozen.
Dus als je daar vragen over hebt kan ik ze misschien beantwoorden.
Een breakout dockconnector kun je bij http://www.sparkfun.com bestellen, erg leuk om mee te spelen.
Het lastigste is om een degelijke constructie te maken zodat je ipod stevig staat.

Succes ermee! PS er zijn meerdere topics over de CT222 inclusief verslag, erg leuk en nuttig om door te lezen!

/edit die van mij spelen trouwens ook via een ta2024, klinkt toppie!
nog eens een vraagje: is het verschil met of zonder die filter groot of is dit bijna de moeite niet ...
voor de ipod connector zie ik later wel eerst de rest he :P
bobbie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 17:08

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door bobbie »

Ja daar is zeker een verschil tussen. Met filter klinkt duidelijk beter, maar zonder filter klinkt niet heel slecht ofzo.
Als je er toch een definitief setje van wilt maken kun je de boxjes zonder filter maken en de filter later in de versterker bouwen.
Al is dat geen hele mooie oplossing. Want je zult de boxjes dan niet ergens anders aan kunnen hangen.
michielvg
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 18:03

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door michielvg »

aah ok bedankt.. dan zal ik die er maar bij nemen
heb jij trouwens een modded versie van diet ta2024 gebruikt of de standaard.??
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door Mphus »

Dag, michielvg

Ik heb ook de CT 222 (Met bb3.01) gebouwd en worden aan gestuurd door een TA2024 die gemodd is (neem aan dat je die weerstand modificatie bedoeld) ook het originele filter aan gehouden al zegt HJ in mijn topic daar geloof ik het een en het ander over:
Henkjan:
die C2/L2/R2 zou je ook als optioneel kunnen zien, deze onderdrukt een kleine reso bij 8kHz die niet door iedereen als storend beleefd wordt... ik heb m'n CT222TL in elk geval zonder die 2e sperkring uitgevoerd, en ook het door S&Co Haarlem ontwikkelde filter voor de Needle met de BB3.01 is met maar 1 sperkring
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 7&start=50

Als je een andere driver gaat gebruiken kan het ook (ik denk het wel) zijn dat je een ander filter nodig hebt. Maar daar kunnen meer ervaren mensen op het forum denk ik beter advies over geven.

bouw verslag TA2024: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=11665
bouw verslag CT 222: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=11327

op deze foto zie je CT222 met links er naast een klein kastje waar de Ta 2024 in zit (tafel voeding onder het bureau).

Ik moet zeggen dat ik er nog steeds erg tevreden over ben ( nu luisterend naar een leuk deuntje via beide project(jes))

Groeten Daan & Succes
Bijlagen
100_1393.JPG
michielvg
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 18:03

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door michielvg »

ik had nog eens een vraagje over de kastjes.
Is voor dergelijke dingen 10 mm MDF dik genoeg of zou ik beter dikker nemen??
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door Mphus »

michielvg
Is voor dergelijke dingen 10 mm MDF dik genoeg of zou ik beter dikker nemen??
In het geval van de CT 222 wel, al kun je natuurlijk altijd dikker nemen als je de inhoud maar gelijk houdt en de afmetingen van het plaatje binnen in (weet even zo hoe dat heet).

maar hoe grotere overspanning tussen twee wanden, in het geval van een ander ontwerp, deste slapper de constructie wordt en deze mee kan resoneren.

groeten Daan
Laatst gewijzigd door Mphus op di 22 feb 2011, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
bobbie
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 17:08

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door bobbie »

Ik had zelf nog 8mm liggen en het daar mee gemaakt, maar daar heb ik spijt van.
Gewoon 10 mm of dikker gebruiken.
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door gniaw »

Of zo iets:
DSC02602.jpg
Speakerdriver is een CSS EL70 in een behuizing van 3.2 liter. Versterker is een TA2020.

Succes, Wai
michielvg
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 18:03

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door michielvg »

die C2/L2/R2 zou je ook als optioneel kunnen zien, deze onderdrukt een kleine reso bij 8kHz die niet door iedereen als storend beleefd wordt... ik heb m'n CT222TL in elk geval zonder die 2e sperkring uitgevoerd, en ook het door S&Co Haarlem ontwikkelde filter voor de Needle met de BB3.01 is met maar 1 sperkring
dus in feite kan ik die Draadgewonden weerstand 27R 5W 5%, Luchtspoel 0.05 mH 0.15 Ohm 0.71mm en Audyn cap KPQS folie condensator 6.8 uF 400V
ook niet nemen en enkel voor 1 sperkring gaan.??

weet iemand trouwens een goede plaats in belgië waar je speakers (BB 3.01) kan kopen of online iets??
+ hoe dik moet ik die luidspreker kabel nemen??
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door Mphus »

Lees even wat daar over in mijn topic gezegd wordt (staat iets van uitleg bij) en anders PB HJ even. Hij heeft die opmerking gemaakt.

Groeten Daan
michielvg
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 18:03

Re: Ipod speaker dock maken

Bericht door michielvg »

hej,

Ik ga morge of overmorgen alle onderdelen bestellen,
enkel nog de vraag of ik de 2de sperkring in filter er zou bij doen of niet???
wat zouden julie doen??

Ik zag trouwes juist in een forum dat blijkbaar die W3 871 beter zouden zijn als die BB 3.01. klopt dit??
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”