Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide

Bericht door Miniwatt »

Ik volg dit ook al heel geïnteresseerd :)
Ik zit er toch al een tijdje over te dromen om een ècht goed basversterker te bouwen, maar heb eigenlijk geen idee hoeje dat moet aanpakken. De helft van dit topic gaat me al boven de pet, dus er zijn wel experts mee bezig 8) :mrgreen:
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide

Bericht door Miniwatt »

Nog ontwikkelingen? O:) O:)
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide

Bericht door arjank »

Nee helaas, eerst nog effe de berging ombouwen tot klusruimte :D
Ik ga binnenkort de compressiedriver en hoorn bestellen, wordt leuk 8)
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide

Bericht door Miniwatt »

Okee, ik hou je in de gaten ;)
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide

Bericht door Retro »

Zijn er nog vorderingen?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide

Bericht door arjank »

Druk in huis......
Ik heb wel net een nieuwe basversterker(top) gekocht :D
En daar heb ik de Oberton woofers even op uitgetest. Ik moeten zeggen dat je met deze woofers niet eens een tweeter nodig hebt. Dus ik ben aan het dubben of ik nu wel die tractrix met 2"driver ga gebruiken. Maar wil ik een compromisloze speaker dan kom ik er niet onderuit deze te gebruiken.
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide

Bericht door Retro »

Wat zijn de maten van de kast die je bij de test van de twee 10" hebt gebruikt.
Ik wik ook een 2x10"bouwen met goede defenitie gaan bouwen, maar ik wil het geheel compact en licht houden.
Ik vrees dat dit met een grote waveguide niet zal lukken.

gr. Ton
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide

Bericht door arjank »

Ton, die Oberton speakers lopen tot ca. 5khz dat zou live eigenlijk voldoende moeten zijn voor een bas.
Als je daar mee kan leven dan zou ik die driver+8"waveguide vergeten.
Ik heb een 10B200 getest in een behuizing van 24liter afgestemd op pak weg 50hz. behoorlijk compact dus.
Voor twee speakers heb je dus een kast van 48liter nodig.
De 10B200 kan heel wat abuse hebben, veel meer dan bijv een eminence deltalite die ik voorheen had. Die Oberton blijft zelfs met grote uitslagen zuiver en gaat niet over zijn nek zoals alle ander 10" basgitaar speakers die ik heb geprobeerd.
Als je een vijfsnarige bas hebt zou ik de kast 60liter maken en rond de 40hz afstemmen.
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide

Bericht door Retro »

Dank je arjank,
Ik ga het gewoon proberen, 2x de oberton in een 50l kast op 50Hz.
Ik speel 4-snarige bas en bij een optreden krijg ik genoeg laag door via de PA.
Het is de bedoeling dat ik mezelf op het podium hoor spelen (defenitie).
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide

Bericht door arjank »

Cool, ik denk dat je niet teleurgesteld zult zijn :rock:
Wat speel je zoal? en wat voor type bass heb je?
Retro
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 mar 2009, 8:15
Locatie: Weert

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide

Bericht door Retro »

Ik ben al een beetje een ouwe lul (44), en we spelen wat oudere rock van pearl jam, nirvana, metallica enz.
Ik probeer dit te doen op een Ibanez roadstarII uit 1982, en een Fender jazz 2009. Ik heb ook nog een fretless Ibanez musician uit 1983.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 2"driver in 8" waveguide

Bericht door arjank »

Ibanez roadstarII
Zo een heb ik ook nog gehad in het zwart, dat waren toch zo'n beetje de eerste modellen van Ibanez met ronde vormen? Met p/j elementen?
En zo'n Ibanez fretless musician is denk ik wel een collectors item (has Sting er niet zo eentje?)
Voor rock zoals Pearl Jam etc. heb je geen tweeter nodig, in tegendeel.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax

Bericht door arjank »

Zoals jullie kunnen zien is de titel gewijzigd. Ipv de 8" tractrixhoorn ga ik een 8" coax gebruiken. http://www.oberton.com/index.php?option ... udspeakers

De overnamepunten komen nu op 500hz en 1.5khz te liggen. De behuizing wordt denk ik een normale 2x10 kist zoals die normaal gesproken gebouwd worden. Dit maakt het voor de nabouwer een stuk makkelijker 8)
Het filter wordt wel een uitdaging, er komen sowieso al twee LCR's in om de 2e impedantie piek van de woofers te dempen en om de inbouw resonantie piek van de 8" woofer te dempen. De eerste simulaties die ik heb gedaan werden geen succes zonder deze correctie netwerkjes.

Verder info volgt.
Bijlagen
8NCX__4c63e40518b22.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax

Bericht door bartsegers »

Fancy drivertje zeg!

die pieken bij 3 en 4 khz zijn wel joekels, een soort dubbele resonantiepiek?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax

Bericht door arjank »

die pieken bij 3 en 4 khz zijn wel joekels, een soort dubbele resonantiepiek?
Yep, daarom ga ik het zaakje ook vrij laag filteren.
Die HF driver kan dat wel aan en die ga ik elektrisch denk ik met 18dB/oct filteren. Met die coax krijg ik ook meer een punt bron dan met die hoorn, ik verwacht ook een betere power response. Dat is mooi want dan kan iedereen mij prima op het podium horen.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax

Bericht door bartsegers »

heb je al een simulatie van de max spl ? (compressie ed ook rekening mee gehouden, of is dat niet relevant bij gitaar spelen)
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax

Bericht door arjank »

Van de 2x10's heb ik een aardige simulatie in boxsim kunnen doen. Deze geeft de max spl tot aan de xmax. Ik weet wel dat deze drivers nog een heel stuk buiten de xmax nog goed klinken. Dus niet zoals die Eminence deltalite 2510 II's die ik heb gehad, wat een prut....
Wat de Oberton 10B200 aan compressie gaan toevoegen weet ik niet, ze hebben wel een kapton spreespoel maar dat zegt natuurlijk ook weer niet zo veel. Maar compressie is op zich wel relevant, met basgitaar kun je flinke pieken krijgen vooral met slap/pop techniek en dat moet natuurlijk dynamisch blijven klinken.

In de afbeelding zie je de max spl die de 2 10B200's halen, niet slecht.
Bijlagen
2x10 max spl.JPG
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax

Bericht door bas focal m180 »

En dat is maar voor een speaker , je hebt er 2 dus +6db totaal.
Lekker luisteren met oordopjes. :rock:
Bijlagen
oordopjes.jpg
oordopjes.jpg (19.52 KiB) 1390 keer bekeken
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax

Bericht door arjank »

En dat is maar voor een speaker , je hebt er 2 dus +6db totaal.
Ik bouw voor mijn basgitaar maar een zo'n speaker, wat je in het plaatje ziet is de max spl die ik hier mee krijg. Dus vanaf 45hz zit hij boven de 115dB.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax

Bericht door arjank »

Als het goed is krijg ik vandaag de Oberton 8NCX coax :D
Zaterdag ga ik hem in een tesbaffle zetten en meten, eens kijken hoe ie zich gedraagt. Volgens mij kun je hier ook (met ondersteuing in het laag door bijv. twee 8"woofers) een erg mooie hifi speaker mee bouwen die ook nog eens een flink rendement heeft.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax

Bericht door arjank »

Ik heb net de driver binnen, zeer mooi stukje techniek.....
Bijlagen
8NCX 01.JPG
8NCX 02.JPG
8NCX 03.JPG
8NCX 04.JPG
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax

Bericht door Vuurkat »

Wow, mooi ding! Ziet er lekker stevig uit.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax

Bericht door Walt »

Apart,

De voorkant met name de korf vorm en het membraan doen me erg denken aan de B&C 8CX21 coaxiale unit... Maar de achterkant is dan weer heel anders...

Die B&C heb ik een tijd mee gedraaid voor hifi, eerst volledig aktief en daarna passief met iets van 3 LCR kringen om de respons van de unit wat vlakker te krijgen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax

Bericht door arjank »

3 LCR kringen om de respons van de unit wat vlakker te krijgen
Daar kom je met een coax meestal ook niet onderuit 8)
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Bassguitar cabinet, 2x10" + 8" coax

Bericht door arjank »

Meer plaatjes 8)
Het wordt toch een normale kist.
Bijlagen
2x10 coax.jpg
2x10_01.JPG
2x10_02.JPG
Gesloten