Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Martijn M »

Het ziet er mooi uit, een klein beetje als de grote KEF's die je hebt gehad. Dit ontwerp doet echter weinig om diffractie tegen te gaan. Daar zou ik wel wat aan doen.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

@ ArjanK: Dank voor de tip! Ziet er mooi uit, maar ik denk dat ik het zelf niet ga toepassen. Overigens ga ik de kastjes die je op de tekening ziet wel los van elkaar maken zodat ik wat kan rommelen met de tweeter.

@ Hannesie: Wat een domper :? OK, nou ja, alternatieve woofer dan maar. Misschien is een CSS Trio12 wel een goed idee... 225 euro in plaats van 100 euro uitgeven voor de Daytons staat me ook een beetje tegen :?

@ Martijn: De randen zullen wel allemaal afgerond worden, of bedoel je dat je er méér aan zou doen? En zo ja, hoe zonder het ontwerp al te erg te veranderen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door hannesie »

Dayton is hier ook in Nederland te verkrijgen :D , dat was alleen duurder per stuk, maar met de transportkosten (USA) e.d. kom je weer zo goed als gelijk.

Bij mij was het een speciale aanbieding.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Martijn M »

Hoe groter de radius, hoe effectiever hij is. Een kleine radius zal hooguit effect hebben bij hoge frequenties, waarbij het door bundeling van de hogetonenluidspreker minder relevant is. Het gebied tussen ongeveer 1,5 khz en 5 khz is belangrijk, want hier hebben de driver-bafflerandafstand en de golflengte dezelfde orde van grootte. Dit is dan ook het gebied waar je de ergste verstoringen in afstraalgedrag t.g.v. diffractie zult meten. Om redelijk effectief te zijn, dient de radius minimaal 1/4 golflengte te bedragen. Dat betekent bij 2 khz een radius van een goeie 4 cm. Nogal bewerkelijk, maar zeer zeker nuttig!
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

@ Hannesie: Klopt, ik moet nog even beslissen wat dat betreft. De Trio12 presteert in hetzelfde volume namelijk ook prima en is dan wel 45 euro goedkoper per stuk.

@ Martijn: Da's wel veel... Sowieso lijkt afrondingen frezen op niet-loodrechte hoeken me al een klotebaan. Aan de andere kant... Ik spaar gewoon nog eventjes en dan breng ik het hele zootje wel naar een meubelmaker of iets dergelijks. Geen zin in dat gezanik :D

De onderste kasten maak ik dan wel zelf.
Laatst gewijzigd door Koen K op ma 21 feb 2011, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Eelco Tijnagel
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Eelco Tijnagel »

k.p. schreef:
Die off-axis ellende begint bij een conventionele luidspreker al onder 1kHz. Het is bewezen dat constant afstraalgedrag belangrijk is. Op welke manier dat dit constant moet zijn is niet zeker. Wat je vaak ziet is dat een luidspreker voor zijn crossoverpunt minder energie opzij afstraalt. Bij een breedbander is het zo dat hij naar de hogere frequenties toe minder energie opzij zal afstralen. Als je Engels goed is en als je je meer in de materie wilt verdiepen, dan zou je Sound Reproduction van Floyd Toole eens kunnen lezen.

K.P.

Ik zal eens gaan zoeken op dat stuk en het proberen te lezen :wink:

gegroet, Eelco
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Martijn M »

Eelco Tijnagel schreef:

K.P.

Ik zal eens gaan zoeken op dat stuk en het proberen te lezen :wink:

gegroet, Eelco
Even klikken!
Eelco Tijnagel
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Eelco Tijnagel »

Thanx Martijn 8)

Het is nogal wat info zeg... zal er, als ik er de tijd voor heb, eens doorheen bladderen...

@Koen. Nog even voor de goede orde... waarom ga je niet eerst een en ander beluisteren ?

gegroet, Eelco
Laatst gewijzigd door Eelco Tijnagel op ma 21 feb 2011, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

"Waarom niet" suggereert dat ik expres niet luister naar dingen. Feit is dat ik gewoon een stel speakers wil bouwen ;) Bovendien heb ik een redelijk goed idee van hoe het gaat klinken.
Eelco Tijnagel
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Eelco Tijnagel »

Je weet best wat ik bedoel O:)

Er zijn gewoonweg toch best een hoop erg goed klinkende soorten speakers... die je dus wel kan beluisteren vooraf. Die Nescio bijvoorbeeld en ik denk dat er alhier ook wel mensen zijn met een dipool systeem die je welkom heten.

Ik ben wel erg benieuwd hoe jij kan inschatten hoe een speaker klinkt ?

Dit is trouwens helegaar geen twijfel aan jou als luisteraar want ik weet dat jij weet hoe te luisteren :D

gegroet, Eelco
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door hannesie »

Grappig, Dordrecht is ook niet zo ver :mrgreen: :sure:
Je bent welkom.

Kun ook eens naar magnetostaten luisteren maar geen magnepan maar zelfbouw.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

@ Eelco: Nou ja, ik weet in elk geval hoe een grote woofer in een gesloten kast klinkt, hoe een breed stralend ontwerp met een crossoverpunt net boven 3 kHz klinkt, etcetera etcetera. Ik bedoel vooral te zeggen dat ik weet dat het geen keiharde flop zal worden.

Maarrrr... Ik denk dat je je ook een beetje verkijkt op hoe lang het nog gaat duren voordat ik met een stel afgebouwde speakers zit. Ik zit nu immers in de voorbereidende fase, er zijn nog niet eens drivers aangeschaft :P

@ Hannesie: Voor luisterbezoekjes ben ik altijd wel te porren :D Zou volgende week in de avond een keer uitkomen?
Eelco Tijnagel
Berichten: 101
Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Eelco Tijnagel »

Okee...

Dan meld ik me wel weer als je daadwerkelijk over wilt gaan tot aanschaf van... :D

Ach... mijn mening is natuurlijk ook zo gekleurd als wat aangezien ik tegenwoordig een echte breedband-fanboy ben... :oops:

gegroet, Eelco
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door markbakk »

Martijn M schreef:
Hoe groter de radius, hoe effectiever hij is.
Daarover schrijven de ontwerpers van de Khanspire een leuke post die in deze thread al is aangehaald (en dat ga ik niet nog een keer doen). Ze hebben de response van dat ontwerp gemeten met verschillende afrondingen. Pas bij een frees van 1" gaat het een beetje werken, vanaf 3 à 4kHz...
heb je een flinke bovenfrees voor nodig trouwens
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

@ Eelco: ;)

@ Mark: Kortom, je moet al echt met grof geschut aankomen. Ik zal binnenkort eens met SolidWorks aan de slag gaan, kijken hoe dat er allemaal uit zou kunnen gaan zien.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Martijn M »

Markbakk, welke link? Ik kan 'm niet vinden :oops: .
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Juicie schreef:
Als je bij Dayton wilt blijven misschien het Statement of het Khanspires ontwerp als basis nemen.
[...]
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Henkjan »

Koen K schreef:
GRMBLLLL... Klopt het dat Parts-express zo'n 250 euro rekent voor verzenden naar Nederland? :-s
de kosten voor luchtvracht zijn enorm gestegen de afgelopen tijd kan ik je uit ervaring vertellen.

maar waarom niet gewoon naar http://www.speakerenco.nl voor je spullen? ben je op 1 adres klaar, zij hebben TB, Dayton en B&G 8)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door hannesie »

Koen K schreef:
@ Hannesie: Voor luisterbezoekjes ben ik altijd wel te porren :D Zou volgende week in de avond een keer uitkomen?
Laten dat dan maar even via PB doen, volgende week kan zeker wel een keer, maar donderdagavond ben ik met de Audioclub in Hilversum.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

@ Henkjan: Zie PM ;)

@ Hannesie: OK, ik stuur je even een PM in het weekend of zo.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Als er iemand trouwens (nu al) een leuke suggestie heeft voor een naam... Shoot!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door SSassen »

Koen K schreef:
Als er iemand trouwens (nu al) een leuke suggestie heeft voor een naam... Shoot!
Big Tasty? Je hebt iets met hamburgers volgens mij? :)

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Beëdigd versterkerhypnotiseur
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Leeuwarden »

Da's de verkeerde snack-keten Sander! Ik ga voor Whopper!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door hannesie »

Grappig, ik kom niet verder als Big Mac, maar als ik dit type, dan krijg ik al pijn in mijn buik van het idee.

Ik rij daar altijd snel voorbij :D :-#
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Haha, goede suggesties heren! Wellicht dat deze namen echter wat meer "Amerika" uitstralen dan feitelijk de bedoeling is. Evenwel meegenomen!

- Big Tasty
- Whopper
- Big Mac

...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”