Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers
Moderator: Beheerdersteam
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Het ziet er mooi uit, een klein beetje als de grote KEF's die je hebt gehad. Dit ontwerp doet echter weinig om diffractie tegen te gaan. Daar zou ik wel wat aan doen.
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
@ ArjanK: Dank voor de tip! Ziet er mooi uit, maar ik denk dat ik het zelf niet ga toepassen. Overigens ga ik de kastjes die je op de tekening ziet wel los van elkaar maken zodat ik wat kan rommelen met de tweeter.
@ Hannesie: Wat een domper
OK, nou ja, alternatieve woofer dan maar. Misschien is een CSS Trio12 wel een goed idee... 225 euro in plaats van 100 euro uitgeven voor de Daytons staat me ook een beetje tegen
@ Martijn: De randen zullen wel allemaal afgerond worden, of bedoel je dat je er méér aan zou doen? En zo ja, hoe zonder het ontwerp al te erg te veranderen?
@ Hannesie: Wat een domper
@ Martijn: De randen zullen wel allemaal afgerond worden, of bedoel je dat je er méér aan zou doen? En zo ja, hoe zonder het ontwerp al te erg te veranderen?
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Dayton is hier ook in Nederland te verkrijgen
, dat was alleen duurder per stuk, maar met de transportkosten (USA) e.d. kom je weer zo goed als gelijk.
Bij mij was het een speciale aanbieding.
Bij mij was het een speciale aanbieding.
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Hoe groter de radius, hoe effectiever hij is. Een kleine radius zal hooguit effect hebben bij hoge frequenties, waarbij het door bundeling van de hogetonenluidspreker minder relevant is. Het gebied tussen ongeveer 1,5 khz en 5 khz is belangrijk, want hier hebben de driver-bafflerandafstand en de golflengte dezelfde orde van grootte. Dit is dan ook het gebied waar je de ergste verstoringen in afstraalgedrag t.g.v. diffractie zult meten. Om redelijk effectief te zijn, dient de radius minimaal 1/4 golflengte te bedragen. Dat betekent bij 2 khz een radius van een goeie 4 cm. Nogal bewerkelijk, maar zeer zeker nuttig!
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
@ Hannesie: Klopt, ik moet nog even beslissen wat dat betreft. De Trio12 presteert in hetzelfde volume namelijk ook prima en is dan wel 45 euro goedkoper per stuk.
@ Martijn: Da's wel veel... Sowieso lijkt afrondingen frezen op niet-loodrechte hoeken me al een klotebaan. Aan de andere kant... Ik spaar gewoon nog eventjes en dan breng ik het hele zootje wel naar een meubelmaker of iets dergelijks. Geen zin in dat gezanik
De onderste kasten maak ik dan wel zelf.
@ Martijn: Da's wel veel... Sowieso lijkt afrondingen frezen op niet-loodrechte hoeken me al een klotebaan. Aan de andere kant... Ik spaar gewoon nog eventjes en dan breng ik het hele zootje wel naar een meubelmaker of iets dergelijks. Geen zin in dat gezanik
De onderste kasten maak ik dan wel zelf.
Laatst gewijzigd door Koen K op ma 21 feb 2011, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
k.p. schreef:Die off-axis ellende begint bij een conventionele luidspreker al onder 1kHz. Het is bewezen dat constant afstraalgedrag belangrijk is. Op welke manier dat dit constant moet zijn is niet zeker. Wat je vaak ziet is dat een luidspreker voor zijn crossoverpunt minder energie opzij afstraalt. Bij een breedbander is het zo dat hij naar de hogere frequenties toe minder energie opzij zal afstralen. Als je Engels goed is en als je je meer in de materie wilt verdiepen, dan zou je Sound Reproduction van Floyd Toole eens kunnen lezen.
K.P.
Ik zal eens gaan zoeken op dat stuk en het proberen te lezen
gegroet, Eelco
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Even klikken!Eelco Tijnagel schreef:k.p. schreef:
K.P.
Ik zal eens gaan zoeken op dat stuk en het proberen te lezen![]()
gegroet, Eelco
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Thanx Martijn
Het is nogal wat info zeg... zal er, als ik er de tijd voor heb, eens doorheen bladderen...
@Koen. Nog even voor de goede orde... waarom ga je niet eerst een en ander beluisteren ?
gegroet, Eelco
Het is nogal wat info zeg... zal er, als ik er de tijd voor heb, eens doorheen bladderen...
@Koen. Nog even voor de goede orde... waarom ga je niet eerst een en ander beluisteren ?
gegroet, Eelco
Laatst gewijzigd door Eelco Tijnagel op ma 21 feb 2011, 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
"Waarom niet" suggereert dat ik expres niet luister naar dingen. Feit is dat ik gewoon een stel speakers wil bouwen
Bovendien heb ik een redelijk goed idee van hoe het gaat klinken.
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Je weet best wat ik bedoel
Er zijn gewoonweg toch best een hoop erg goed klinkende soorten speakers... die je dus wel kan beluisteren vooraf. Die Nescio bijvoorbeeld en ik denk dat er alhier ook wel mensen zijn met een dipool systeem die je welkom heten.
Ik ben wel erg benieuwd hoe jij kan inschatten hoe een speaker klinkt ?
Dit is trouwens helegaar geen twijfel aan jou als luisteraar want ik weet dat jij weet hoe te luisteren
gegroet, Eelco
Er zijn gewoonweg toch best een hoop erg goed klinkende soorten speakers... die je dus wel kan beluisteren vooraf. Die Nescio bijvoorbeeld en ik denk dat er alhier ook wel mensen zijn met een dipool systeem die je welkom heten.
Ik ben wel erg benieuwd hoe jij kan inschatten hoe een speaker klinkt ?
Dit is trouwens helegaar geen twijfel aan jou als luisteraar want ik weet dat jij weet hoe te luisteren
gegroet, Eelco
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Grappig, Dordrecht is ook niet zo ver
Je bent welkom.
Kun ook eens naar magnetostaten luisteren maar geen magnepan maar zelfbouw.
Je bent welkom.
Kun ook eens naar magnetostaten luisteren maar geen magnepan maar zelfbouw.
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
@ Eelco: Nou ja, ik weet in elk geval hoe een grote woofer in een gesloten kast klinkt, hoe een breed stralend ontwerp met een crossoverpunt net boven 3 kHz klinkt, etcetera etcetera. Ik bedoel vooral te zeggen dat ik weet dat het geen keiharde flop zal worden.
Maarrrr... Ik denk dat je je ook een beetje verkijkt op hoe lang het nog gaat duren voordat ik met een stel afgebouwde speakers zit. Ik zit nu immers in de voorbereidende fase, er zijn nog niet eens drivers aangeschaft
@ Hannesie: Voor luisterbezoekjes ben ik altijd wel te porren
Zou volgende week in de avond een keer uitkomen?
Maarrrr... Ik denk dat je je ook een beetje verkijkt op hoe lang het nog gaat duren voordat ik met een stel afgebouwde speakers zit. Ik zit nu immers in de voorbereidende fase, er zijn nog niet eens drivers aangeschaft
@ Hannesie: Voor luisterbezoekjes ben ik altijd wel te porren
-
Eelco Tijnagel
- Berichten: 101
- Lid geworden op: wo 05 mei 2010, 12:33
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Okee...
Dan meld ik me wel weer als je daadwerkelijk over wilt gaan tot aanschaf van...
Ach... mijn mening is natuurlijk ook zo gekleurd als wat aangezien ik tegenwoordig een echte breedband-fanboy ben...
gegroet, Eelco
Dan meld ik me wel weer als je daadwerkelijk over wilt gaan tot aanschaf van...
Ach... mijn mening is natuurlijk ook zo gekleurd als wat aangezien ik tegenwoordig een echte breedband-fanboy ben...
gegroet, Eelco
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Daarover schrijven de ontwerpers van de Khanspire een leuke post die in deze thread al is aangehaald (en dat ga ik niet nog een keer doen). Ze hebben de response van dat ontwerp gemeten met verschillende afrondingen. Pas bij een frees van 1" gaat het een beetje werken, vanaf 3 à 4kHz...Martijn M schreef:Hoe groter de radius, hoe effectiever hij is.
heb je een flinke bovenfrees voor nodig trouwens
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
@ Eelco: 
@ Mark: Kortom, je moet al echt met grof geschut aankomen. Ik zal binnenkort eens met SolidWorks aan de slag gaan, kijken hoe dat er allemaal uit zou kunnen gaan zien.
@ Mark: Kortom, je moet al echt met grof geschut aankomen. Ik zal binnenkort eens met SolidWorks aan de slag gaan, kijken hoe dat er allemaal uit zou kunnen gaan zien.
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Juicie schreef:Als je bij Dayton wilt blijven misschien het Statement of het Khanspires ontwerp als basis nemen.
[...]
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
de kosten voor luchtvracht zijn enorm gestegen de afgelopen tijd kan ik je uit ervaring vertellen.Koen K schreef:GRMBLLLL... Klopt het dat Parts-express zo'n 250 euro rekent voor verzenden naar Nederland?
maar waarom niet gewoon naar http://www.speakerenco.nl voor je spullen? ben je op 1 adres klaar, zij hebben TB, Dayton en B&G
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Laten dat dan maar even via PB doen, volgende week kan zeker wel een keer, maar donderdagavond ben ik met de Audioclub in Hilversum.Koen K schreef:@ Hannesie: Voor luisterbezoekjes ben ik altijd wel te porrenZou volgende week in de avond een keer uitkomen?
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
@ Henkjan: Zie PM 
@ Hannesie: OK, ik stuur je even een PM in het weekend of zo.
@ Hannesie: OK, ik stuur je even een PM in het weekend of zo.
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Als er iemand trouwens (nu al) een leuke suggestie heeft voor een naam... Shoot!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Big Tasty? Je hebt iets met hamburgers volgens mij?Koen K schreef:Als er iemand trouwens (nu al) een leuke suggestie heeft voor een naam... Shoot!
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Beëdigd versterkerhypnotiseur
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Da's de verkeerde snack-keten Sander! Ik ga voor Whopper!
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Grappig, ik kom niet verder als Big Mac, maar als ik dit type, dan krijg ik al pijn in mijn buik van het idee.
Ik rij daar altijd snel voorbij

Ik rij daar altijd snel voorbij
Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers
Haha, goede suggesties heren! Wellicht dat deze namen echter wat meer "Amerika" uitstralen dan feitelijk de bedoeling is. Evenwel meegenomen!
- Big Tasty
- Whopper
- Big Mac
...
- Big Tasty
- Whopper
- Big Mac
...
