voeding squeezebox
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
voeding squeezebox
er is al hier en daar wat geschreven over de voeding van de squeezebox, en dat er t.o.v. de standaard wall-wart wel wat te verbeteren valt.
Hannesie heeft bv een buizenvoorverwarmerdinges van Guido Tent gebruikt, JacobH heeft een superteddydinges besteld, en er zijn ook diverse kant en klaar oplossingen
ik kwam op ebay dit ding tegen: een "5 Amps Voltage Regulator Module, Output 1.5-32V, LM338T". Als ik een gewone 5A wall-wart van een volt of 6 pak, die dan door deze heen stuur, dan zou het toch een stuk beter moeten zijn? (of uiteindelijke doel samen met m'n minidsp, relais, etc, enz, in en kastje en dat alles gevoed door een meanwell voeding)
Hannesie heeft bv een buizenvoorverwarmerdinges van Guido Tent gebruikt, JacobH heeft een superteddydinges besteld, en er zijn ook diverse kant en klaar oplossingen
ik kwam op ebay dit ding tegen: een "5 Amps Voltage Regulator Module, Output 1.5-32V, LM338T". Als ik een gewone 5A wall-wart van een volt of 6 pak, die dan door deze heen stuur, dan zou het toch een stuk beter moeten zijn? (of uiteindelijke doel samen met m'n minidsp, relais, etc, enz, in en kastje en dat alles gevoed door een meanwell voeding)
- Bijlagen
-
- 5 Amps Voltage Regulator Module, Output 1.5-32V, LM338T (A-210).pdf
- (517.59 KiB) 190 keer gedownload
Re: voeding squeezebox
Ik heb zelf ook eerst een voeding gemaakt met een LM 317 kitje van Velleman, dat werd alleen verschrikkelijk heet, dat was een 1A uitvoering.
Nou weet ik dat ik een noob ben op het gebied van voeding enz., vandaar dat ik toen dat setje van Guido T. heb gekocht.
Best kans dat het beter had opgelost had kunnen worden, dat weet ik niet, want ik zie hier vaak een voeding met die LM 317 voorbij komen.
Nou weet ik dat ik een noob ben op het gebied van voeding enz., vandaar dat ik toen dat setje van Guido T. heb gekocht.
Best kans dat het beter had opgelost had kunnen worden, dat weet ik niet, want ik zie hier vaak een voeding met die LM 317 voorbij komen.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: voeding squeezebox
Maar zo'n wallwart levert meestal al gelijksspanning, dat werkt dus niet omdat er al een gelijkrichter op dat printje zit. Je hebt een transformator nodig van 6-8V~Henkjan schreef:ik kwam op ebay dit ding tegen: een "5 Amps Voltage Regulator Module, Output 1.5-32V, LM338T". Als ik een gewone 5A wall-wart van een volt of 6 pak, die dan door deze heen stuur, dan zou het toch een stuk beter moeten zijn? (of uiteindelijke doel samen met m'n minidsp, relais, etc, enz, in en kastje en dat alles gevoed door een meanwell voeding)
Rob.
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: voeding squeezebox
Ik heb mijn dac (in aanbouw) volgestouwd met Salas regulators (zoals op diyaudio)... Ik geloof dat ene Quanghau een GB heeft op diyaudio voor de bordjes (1 pcb bevat gelijkrichters, caps, en de regulator).
Is veel stabieler dan een lm317 gebaseerde oplossing.. ook wel wat meer soldeer- en sprokkelwerk om het allemaal up and running te krijgen.
Is veel stabieler dan een lm317 gebaseerde oplossing.. ook wel wat meer soldeer- en sprokkelwerk om het allemaal up and running te krijgen.
Re: voeding squeezebox
ik gebruik ook een Tentlabs gloeiprintje als voeding voor m'n squeezebox.
Al moet ik zeggen dat dat koelprofieltje ook best warm wordt ...
Transfo is van Amplimo.
Gebouwd naar analogie van Triodedick zo'n artikel in de hifi/vifi (of zoiets
).
Al moet ik zeggen dat dat koelprofieltje ook best warm wordt ...
Transfo is van Amplimo.
Gebouwd naar analogie van Triodedick zo'n artikel in de hifi/vifi (of zoiets
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: voeding squeezebox
volgens de text kan er ook DC inBertje schreef:Maar zo'n wallwart levert meestal al gelijksspanning, dat werkt dus niet omdat er al een gelijkrichter op dat printje zit. Je hebt een transformator nodig van 6-8V~Henkjan schreef:ik kwam op ebay dit ding tegen: een "5 Amps Voltage Regulator Module, Output 1.5-32V, LM338T". Als ik een gewone 5A wall-wart van een volt of 6 pak, die dan door deze heen stuur, dan zou het toch een stuk beter moeten zijn? (of uiteindelijke doel samen met m'n minidsp, relais, etc, enz, in en kastje en dat alles gevoed door een meanwell voeding)
Rob.
5 Amps voltage regulator module, based on National Semiconductor LM338T regulator IC design, AC or DC input, DC output, output voltage LED indicator.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: voeding squeezebox
OK, dan is 't een mooi flexibel printje...
Maar voor een goede regeling heb je ca. 3V verschil nodig, dus 8V dc in voor 5V out bijvoorbeeld.
Rob.
Rob.
Re: voeding squeezebox
Ik heb bij dezelfde jongens de LM317 variant gekocht. Niet zozeer voor de squeezebox maar om andere goedkope adapters te kunnen vervangen.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWNX:IT
Printje zit er degelijk uit, versturen e.d gaat allemaal bijzonder vlot.
De superteddyreg heb ik meer gekocht om het "gevoel" of het echt wat uitmaakt of dat het te horen is weet ik niet maar ben ik wel benieuwd naar.
Jacob
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWNX:IT
Printje zit er degelijk uit, versturen e.d gaat allemaal bijzonder vlot.
De superteddyreg heb ik meer gekocht om het "gevoel" of het echt wat uitmaakt of dat het te horen is weet ik niet maar ben ik wel benieuwd naar.
Jacob
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: voeding squeezebox
zo, dit maar eens afstoffen... ik had namelijk gedacht om in m'n 4 kanaals versterker voor in de woonkamer ook maar meteen een nette voeding voor de SB te zetten. Als ik zo de beschrijving van deze lees, kan die direct AC van een trafo krijgen wat het we makkelijk maakt. bij die zelfde bezorgchinees zie ik ook een "VERY LOW NOISE <40μV Adjustable Voltage Regulator Board, 3 Amp" staan. als ik die nou eens achter die eerste zet, dan zou het toch een nette audiofiele schone voeding op moeten leveren toch?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: voeding squeezebox
Ik heb zelf deze in gebruik:
http://www.ebay.co.uk/itm/Voltage-Regul ... 3580wt_982
Kost een stuk minder en doet hetzelfde. De LM317 is een gerenomeerd stuk hardware en zit overal in.
http://www.ebay.co.uk/itm/Voltage-Regul ... 3580wt_982
Kost een stuk minder en doet hetzelfde. De LM317 is een gerenomeerd stuk hardware en zit overal in.
Re: voeding squeezebox
Maar, die heeft ook een stuk lagere maximum stroom... dat vind een SB niet zo fijn, meen ik.
Re: voeding squeezebox
het schermpje van zo'n SB lust inderdaad een aardige slok stroom.
Was de originele adapter van de SB niet voor 1 of 2A ?
je kan altijd een 2N3055 transistor erbij zetten om meer stroom te laten leveren.

Was de originele adapter van de SB niet voor 1 of 2A ?
je kan altijd een 2N3055 transistor erbij zetten om meer stroom te laten leveren.

Re: voeding squeezebox
Zo'n zeer lage ruis is wel gunstig, zeker als het tot op hoge frequenties werkt. Lijkt me zeker wel wat, dat very low noise bordje.Henkjan schreef:zo, dit maar eens afstoffen... ik had namelijk gedacht om in m'n 4 kanaals versterker voor in de woonkamer ook maar meteen een nette voeding voor de SB te zetten. Als ik zo de beschrijving van deze lees, kan die direct AC van een trafo krijgen wat het we makkelijk maakt. bij die zelfde bezorgchinees zie ik ook een "VERY LOW NOISE <40μV Adjustable Voltage Regulator Board, 3 Amp" staan. als ik die nou eens achter die eerste zet, dan zou het toch een netteaudiofieleschone voeding op moeten leveren toch?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: voeding squeezebox
dan gaan we daar er maar eens een stelletje van laten komen. nog ff een paar bijpassende trafo-tjes scoren. als ik er van uit ga dat beide ~3V drop nodig hebben om lekker te kunnen regelen, wat voor trafo moet je dan op de AC ingang zetten?
)
yep, de classic's wall-wart is 5V, 2A; de receiver's is 9V 0.5A (daar zou de 317 prima kunnen dus), de touch weet ik niet (Hans, kom er maar inBertDB schreef:het schermpje van zo'n SB lust inderdaad een aardige slok stroom. Was de originele adapter van de SB niet voor 1 of 2A ?
Re: voeding squeezebox
Op hoeveel Volt DC draait jouw SB ?Henkjan schreef:dan gaan we daar er maar eens een stelletje van laten komen. nog ff een paar bijpassende trafo-tjes scoren. als ik er van uit ga dat beide ~3V drop nodig hebben om lekker te kunnen regelen, wat voor trafo moet je dan op de AC ingang zetten?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: voeding squeezebox
nog een gedachte: wat beter zijn:
- trafo -> LM bordje -> low noise bordje
- SMPS -> inductie (spoel of ferriet-kraal) -> low noise bordje
ik heb zowel een classic (die lust 5V) als een receiver (die lust 9V); die vervanger met de Raspbery pi zou ook op 5V gaan draaienray5150 schreef:Op hoeveel Volt DC draait jouw SB ?Henkjan schreef:dan gaan we daar er maar eens een stelletje van laten komen. nog ff een paar bijpassende trafo-tjes scoren. als ik er van uit ga dat beide ~3V drop nodig hebben om lekker te kunnen regelen, wat voor trafo moet je dan op de AC ingang zetten?
Laatst gewijzigd door Henkjan op ma 24 sep 2012, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link toegevoegd
Reden: link toegevoegd
Re: voeding squeezebox
Dan zul je op zoek moeten naar een trafo van 12 VAC bij een stroom van minimaal 2 A.
Zou geen hogere spanning nemen, dat moet de voeding alleen maar wegstoken. (overbodige warmte.)
Hogere maximale stroom mag wel, maar is wel groter en duurder.
Zou geen hogere spanning nemen, dat moet de voeding alleen maar wegstoken. (overbodige warmte.)
Hogere maximale stroom mag wel, maar is wel groter en duurder.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: voeding squeezebox
is dat voor de 5V of de 9V?ray5150 schreef:Dan zul je op zoek moeten naar een trafo van 12 VAC bij een stroom van minimaal 2 A.
Zou geen hogere spanning nemen, dat moet de voeding alleen maar wegstoken. (overbodige warmte.)
Hogere maximale stroom mag wel, maar is wel groter en duurder.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: voeding squeezebox
OK, dus voor de 5V zou iets van 9VAC genoeg zijn?
algemene vraag over trafo's [ -!- blonde vraag alert -!- ] die zijn vrijwel altijd met 2 secundaire aansluitingen, dit voor als je zowel + als - spanning nodig hebt. hoe zit dat met de opgegeven stroom, is die per wikkeling of is dat voor beide samen? dus als je ze parallel zet omdat je alleen maar 2A + nodig hebt moet je dan een 12V trafo komen van 12VA of 24VA?
algemene vraag over trafo's [ -!- blonde vraag alert -!- ] die zijn vrijwel altijd met 2 secundaire aansluitingen, dit voor als je zowel + als - spanning nodig hebt. hoe zit dat met de opgegeven stroom, is die per wikkeling of is dat voor beide samen? dus als je ze parallel zet omdat je alleen maar 2A + nodig hebt moet je dan een 12V trafo komen van 12VA of 24VA?
Re: voeding squeezebox
Een uitgangsvermogen staat altijd gespecifieerd voor de gehele secundaire.
Stel je hebt een trafo van 24VA, met een spanning van 12V
De secundaire kan dan 2A leveren, ongeacht of dat over 1 of over 35 secundaire aansluitingen verdeeld is
Een trafo die meerdere verschillende spanningen heeft zal altijd per wikkeling voltage+ampèrage vermelden.
! bij de weg !
Secundairen van trafo's mag je nooit zomaar parallel schakelen !
Stel je hebt een trafo van 24VA, met een spanning van 12V
De secundaire kan dan 2A leveren, ongeacht of dat over 1 of over 35 secundaire aansluitingen verdeeld is
Een trafo die meerdere verschillende spanningen heeft zal altijd per wikkeling voltage+ampèrage vermelden.
! bij de weg !
Secundairen van trafo's mag je nooit zomaar parallel schakelen !
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33821
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: voeding squeezebox
bedankt voor de waarschuwing. maar je ziet t wel op schema's staan. onder welke voorwaarden kan dat dan wel?BertDB schreef:Secundairen van trafo's mag je nooit zomaar parallel schakelen !![]()
Re: voeding squeezebox
parallel schakelen kan eigenlijk enkel als het 2 gescheiden wikkelingen zijn (niet 1 wikkeling met middenaftakking dus !), en de 2 wikkelingen exact gelijk zijn. Je moet daarbij ook op de polariteit letten (zie maar eens na, in veel schema's wordt dat aangeduid met een bolletje)
Re: voeding squeezebox
De wikkelingen moeten in fase staan. (toch ?
)
Rood op blauw, en grijs op geel. let op de stipjes.
Rood op blauw, en grijs op geel. let op de stipjes.
