voeding squeezebox

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

voeding squeezebox

Bericht door Henkjan »

er is al hier en daar wat geschreven over de voeding van de squeezebox, en dat er t.o.v. de standaard wall-wart wel wat te verbeteren valt.

Hannesie heeft bv een buizenvoorverwarmerdinges van Guido Tent gebruikt, JacobH heeft een superteddydinges besteld, en er zijn ook diverse kant en klaar oplossingen

ik kwam op ebay dit ding tegen: een "5 Amps Voltage Regulator Module, Output 1.5-32V, LM338T". Als ik een gewone 5A wall-wart van een volt of 6 pak, die dan door deze heen stuur, dan zou het toch een stuk beter moeten zijn? (of uiteindelijke doel samen met m'n minidsp, relais, etc, enz, in en kastje en dat alles gevoed door een meanwell voeding)
Bijlagen
5 Amps Voltage Regulator Module, Output 1.5-32V, LM338T (A-210).pdf
(517.59 KiB) 190 keer gedownload
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: voeding squeezebox

Bericht door hannesie »

Ik heb zelf ook eerst een voeding gemaakt met een LM 317 kitje van Velleman, dat werd alleen verschrikkelijk heet, dat was een 1A uitvoering.
Nou weet ik dat ik een noob ben op het gebied van voeding enz., vandaar dat ik toen dat setje van Guido T. heb gekocht.

Best kans dat het beter had opgelost had kunnen worden, dat weet ik niet, want ik zie hier vaak een voeding met die LM 317 voorbij komen.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: voeding squeezebox

Bericht door Bertje »

Henkjan schreef:
ik kwam op ebay dit ding tegen: een "5 Amps Voltage Regulator Module, Output 1.5-32V, LM338T". Als ik een gewone 5A wall-wart van een volt of 6 pak, die dan door deze heen stuur, dan zou het toch een stuk beter moeten zijn? (of uiteindelijke doel samen met m'n minidsp, relais, etc, enz, in en kastje en dat alles gevoed door een meanwell voeding)
Maar zo'n wallwart levert meestal al gelijksspanning, dat werkt dus niet omdat er al een gelijkrichter op dat printje zit. Je hebt een transformator nodig van 6-8V~
Rob.
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: voeding squeezebox

Bericht door studiostevus »

Ik heb mijn dac (in aanbouw) volgestouwd met Salas regulators (zoals op diyaudio)... Ik geloof dat ene Quanghau een GB heeft op diyaudio voor de bordjes (1 pcb bevat gelijkrichters, caps, en de regulator).

Is veel stabieler dan een lm317 gebaseerde oplossing.. ook wel wat meer soldeer- en sprokkelwerk om het allemaal up and running te krijgen.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: voeding squeezebox

Bericht door BertDB »

ik gebruik ook een Tentlabs gloeiprintje als voeding voor m'n squeezebox.
Al moet ik zeggen dat dat koelprofieltje ook best warm wordt ...
Transfo is van Amplimo.
Gebouwd naar analogie van Triodedick zo'n artikel in de hifi/vifi (of zoiets :P).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: voeding squeezebox

Bericht door Henkjan »

Bertje schreef:
Henkjan schreef:
ik kwam op ebay dit ding tegen: een "5 Amps Voltage Regulator Module, Output 1.5-32V, LM338T". Als ik een gewone 5A wall-wart van een volt of 6 pak, die dan door deze heen stuur, dan zou het toch een stuk beter moeten zijn? (of uiteindelijke doel samen met m'n minidsp, relais, etc, enz, in en kastje en dat alles gevoed door een meanwell voeding)
Maar zo'n wallwart levert meestal al gelijksspanning, dat werkt dus niet omdat er al een gelijkrichter op dat printje zit. Je hebt een transformator nodig van 6-8V~
Rob.
volgens de text kan er ook DC in
5 Amps voltage regulator module, based on National Semiconductor LM338T regulator IC design, AC or DC input, DC output, output voltage LED indicator.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: voeding squeezebox

Bericht door Bertje »

OK, dan is 't een mooi flexibel printje... :D Maar voor een goede regeling heb je ca. 3V verschil nodig, dus 8V dc in voor 5V out bijvoorbeeld.
Rob.
JacobH
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 02 sep 2009, 15:20
Locatie: Epse

Re: voeding squeezebox

Bericht door JacobH »

Ik heb bij dezelfde jongens de LM317 variant gekocht. Niet zozeer voor de squeezebox maar om andere goedkope adapters te kunnen vervangen.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWNX:IT

Printje zit er degelijk uit, versturen e.d gaat allemaal bijzonder vlot.

De superteddyreg heb ik meer gekocht om het "gevoel" of het echt wat uitmaakt of dat het te horen is weet ik niet maar ben ik wel benieuwd naar.

Jacob
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: voeding squeezebox

Bericht door Henkjan »

zo, dit maar eens afstoffen... ik had namelijk gedacht om in m'n 4 kanaals versterker voor in de woonkamer ook maar meteen een nette voeding voor de SB te zetten. Als ik zo de beschrijving van deze lees, kan die direct AC van een trafo krijgen wat het we makkelijk maakt. bij die zelfde bezorgchinees zie ik ook een "VERY LOW NOISE <40μV Adjustable Voltage Regulator Board, 3 Amp" staan. als ik die nou eens achter die eerste zet, dan zou het toch een nette audiofiele schone voeding op moeten leveren toch?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: voeding squeezebox

Bericht door ray5150 »

In principe wel, ja.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: voeding squeezebox

Bericht door Vinculum »

Ik heb zelf deze in gebruik:
http://www.ebay.co.uk/itm/Voltage-Regul ... 3580wt_982

Kost een stuk minder en doet hetzelfde. De LM317 is een gerenomeerd stuk hardware en zit overal in.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: voeding squeezebox

Bericht door ray5150 »

Maar, die heeft ook een stuk lagere maximum stroom... dat vind een SB niet zo fijn, meen ik.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: voeding squeezebox

Bericht door BertDB »

het schermpje van zo'n SB lust inderdaad een aardige slok stroom.
Was de originele adapter van de SB niet voor 1 of 2A ?
je kan altijd een 2N3055 transistor erbij zetten om meer stroom te laten leveren.

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: voeding squeezebox

Bericht door jeroen_d »

Henkjan schreef:
zo, dit maar eens afstoffen... ik had namelijk gedacht om in m'n 4 kanaals versterker voor in de woonkamer ook maar meteen een nette voeding voor de SB te zetten. Als ik zo de beschrijving van deze lees, kan die direct AC van een trafo krijgen wat het we makkelijk maakt. bij die zelfde bezorgchinees zie ik ook een "VERY LOW NOISE <40μV Adjustable Voltage Regulator Board, 3 Amp" staan. als ik die nou eens achter die eerste zet, dan zou het toch een nette audiofiele schone voeding op moeten leveren toch?
Zo'n zeer lage ruis is wel gunstig, zeker als het tot op hoge frequenties werkt. Lijkt me zeker wel wat, dat very low noise bordje.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: voeding squeezebox

Bericht door Henkjan »

dan gaan we daar er maar eens een stelletje van laten komen. nog ff een paar bijpassende trafo-tjes scoren. als ik er van uit ga dat beide ~3V drop nodig hebben om lekker te kunnen regelen, wat voor trafo moet je dan op de AC ingang zetten?
BertDB schreef:
het schermpje van zo'n SB lust inderdaad een aardige slok stroom. Was de originele adapter van de SB niet voor 1 of 2A ?
yep, de classic's wall-wart is 5V, 2A; de receiver's is 9V 0.5A (daar zou de 317 prima kunnen dus), de touch weet ik niet (Hans, kom er maar in :mrgreen: )
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: voeding squeezebox

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
dan gaan we daar er maar eens een stelletje van laten komen. nog ff een paar bijpassende trafo-tjes scoren. als ik er van uit ga dat beide ~3V drop nodig hebben om lekker te kunnen regelen, wat voor trafo moet je dan op de AC ingang zetten?
Op hoeveel Volt DC draait jouw SB ?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: voeding squeezebox

Bericht door Henkjan »

nog een gedachte: wat beter zijn:
  • trafo -> LM bordje -> low noise bordje
  • SMPS -> inductie (spoel of ferriet-kraal) -> low noise bordje
de laatste is in elk geval een stuk goedkoper zo op t eerste gezicht
ray5150 schreef:
Henkjan schreef:
dan gaan we daar er maar eens een stelletje van laten komen. nog ff een paar bijpassende trafo-tjes scoren. als ik er van uit ga dat beide ~3V drop nodig hebben om lekker te kunnen regelen, wat voor trafo moet je dan op de AC ingang zetten?
Op hoeveel Volt DC draait jouw SB ?
ik heb zowel een classic (die lust 5V) als een receiver (die lust 9V); die vervanger met de Raspbery pi zou ook op 5V gaan draaien
Laatst gewijzigd door Henkjan op ma 24 sep 2012, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link toegevoegd
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: voeding squeezebox

Bericht door ray5150 »

Dan zul je op zoek moeten naar een trafo van 12 VAC bij een stroom van minimaal 2 A.
Zou geen hogere spanning nemen, dat moet de voeding alleen maar wegstoken. (overbodige warmte.)
Hogere maximale stroom mag wel, maar is wel groter en duurder.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: voeding squeezebox

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Dan zul je op zoek moeten naar een trafo van 12 VAC bij een stroom van minimaal 2 A.
Zou geen hogere spanning nemen, dat moet de voeding alleen maar wegstoken. (overbodige warmte.)
Hogere maximale stroom mag wel, maar is wel groter en duurder.
is dat voor de 5V of de 9V?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: voeding squeezebox

Bericht door ray5150 »

Da's voor de 9 Volt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: voeding squeezebox

Bericht door Henkjan »

OK, dus voor de 5V zou iets van 9VAC genoeg zijn?

algemene vraag over trafo's [ -!- blonde vraag alert -!- ] die zijn vrijwel altijd met 2 secundaire aansluitingen, dit voor als je zowel + als - spanning nodig hebt. hoe zit dat met de opgegeven stroom, is die per wikkeling of is dat voor beide samen? dus als je ze parallel zet omdat je alleen maar 2A + nodig hebt moet je dan een 12V trafo komen van 12VA of 24VA?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: voeding squeezebox

Bericht door BertDB »

Een uitgangsvermogen staat altijd gespecifieerd voor de gehele secundaire.
Stel je hebt een trafo van 24VA, met een spanning van 12V
De secundaire kan dan 2A leveren, ongeacht of dat over 1 of over 35 secundaire aansluitingen verdeeld is O:)
Een trafo die meerdere verschillende spanningen heeft zal altijd per wikkeling voltage+ampèrage vermelden.

! bij de weg !
Secundairen van trafo's mag je nooit zomaar parallel schakelen ! [-X
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: voeding squeezebox

Bericht door Henkjan »

BertDB schreef:
Secundairen van trafo's mag je nooit zomaar parallel schakelen ! [-X
bedankt voor de waarschuwing. maar je ziet t wel op schema's staan. onder welke voorwaarden kan dat dan wel?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: voeding squeezebox

Bericht door BertDB »

parallel schakelen kan eigenlijk enkel als het 2 gescheiden wikkelingen zijn (niet 1 wikkeling met middenaftakking dus !), en de 2 wikkelingen exact gelijk zijn. Je moet daarbij ook op de polariteit letten (zie maar eens na, in veel schema's wordt dat aangeduid met een bolletje)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: voeding squeezebox

Bericht door ray5150 »

De wikkelingen moeten in fase staan. (toch ? :hide: )
rin-230v.gif
Rood op blauw, en grijs op geel. let op de stipjes.
Plaats reactie