Versterker bouwen met 4% kennis

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: 'Design' versterker met UcD180AD

Bericht door Ronkel »

Erg fraai! Wat een strakke kast :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 'Design' versterker met UcD180AD

Bericht door hannesie »

En welke module heb je nu gebruikt, de SS of de ST?

En met 1 voeding, hoeveel watt pers je er dan uit?

Het lijkt mij een heerlijk simpel nononsens, ala Sassen versterker. :mrgreen: :oops:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 'Design' versterker met UcD180AD

Bericht door Arno »

hannesie schreef:
En welke module heb je nu gebruikt, de SS of de ST?

En met 1 voeding, hoeveel watt pers je er dan uit?
Zoals in de titel: UcD180AD, Dat is een iets ouder type.

De trafo is 2x30V 225VA, dus reken maar uit ofzo :)

Het is vast allemaal veel te magertjes naar de hier heersende opvattingen over watts en microfarads, maar het klinkt gewoon lekker, en ik draai niet hard.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: 'Design' versterker met UcD180AD

Bericht door Ronkel »

Arno schreef:
hannesie schreef:
En welke module heb je nu gebruikt, de SS of de ST?

En met 1 voeding, hoeveel watt pers je er dan uit?
Zoals in de titel: UcD180AD, Dat is een iets ouder type.

De trafo is 2x30V 225VA, dus reken maar uit ofzo :)

Het is vast allemaal veel te magertjes naar de hier heersende opvattingen over watts en microfarads, maar het klinkt gewoon lekker, en ik draai niet hard.
Magertjes?! Vind ik niet eigenlijk :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 'Design' versterker met UcD180AD

Bericht door SSassen »

Arno schreef:
Het is vast allemaal veel te magertjes naar de hier heersende opvattingen over watts en microfarads, maar het klinkt gewoon lekker, en ik draai niet hard.
Nee hoor, lijkt me dik in orde.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Arno »

Door wat ruilhandel heb ik de hand weten te leggen op een stel UcD180SSE (Sander Sassen Edition :) )

Vanmorgen heb ik deze erin gezet. Ik denk zowaar verschil waar te nemen; voller ('warmer') en ruimtelijker geluid.
Of dat nu tussen de oren zit of niet, het klinkt in ieder geval heerlijk.

Wat Sander nu precies gedaan heeft met de modules, het waren 180ST's, kan hij beter zelf zeggen :wink:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door SSassen »

Arno schreef:
Door wat ruilhandel heb ik de hand weten te leggen op een stel UcD180SSE (Sander Sassen Edition :) )

Vanmorgen heb ik deze erin gezet. Ik denk zowaar verschil waar te nemen; voller ('warmer') en ruimtelijker geluid.
Of dat nu tussen de oren zit of niet, het klinkt in ieder geval heerlijk.

Wat Sander nu precies gedaan heeft met de modules, het waren 180ST's, kan hij beter zelf zeggen :wink:
Leuk om te horen dat ze je bevallen, ik heb ze uiteraard audiofiel ingestraald, ben laatst op cursus geweest in Wormer, eerst een workshop figuurzagen gekregen en toen een stoomcursus handoplegging en instralen, kopje ginseng thee erbij en mijn middag was heel erg zen :mrgreen:

Nee, zonder gekheid, de buffer elco's zijn vervangen en er zijn lokaal 100nF SMD condensatoren bijgeplaatst, de koppelcondensatoren (22uF elektrolytisch, bah!) eruit en vervangen door een draadbrug, de opamp is vervangen door een LME49720 (LM4562) en de hele module is even schoongemaakt zodat alle soldeerflux weg is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Arno »

Moet jij geen lijm halen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door SSassen »

Arno schreef:
Moet jij geen lijm halen?
Ik zal meteen even figuurzaagjes voor Co meenemen :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door hannesie »

Sociale controle heet dat :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Leuk om te horen dat ze je bevallen, ik heb ze uiteraard audiofiel ingestraald, ben laatst op cursus geweest in Wormer, eerst een workshop figuurzagen gekregen en toen een stoomcursus handoplegging en instralen, kopje ginseng thee erbij en mijn middag was heel erg zen :mrgreen:
Wat houdt die stoomcursus in? 5 minuten een pijp met oververhitte stoom vast houden ofzo?

Straks in Breda een cursus doorstomen van Sander Ratelsasser, gediplomeerd stoomafblazer :lol: :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Koen K »

Wat een prachtige versterker. Petje af!

:goedzo:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door dre »

goed bezig arno! 8)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door SSassen »

Vanavond even bij Arno wezen buurten, en z'n versterker in levende lijve mogen aanschouwen. Eén ding is meteen duidelijk, in het echt ziet deze er veel imposanter en ook een stuk groter uit dan op de foto's. De kast is een prachtig stuk vakwerk en de massieve RVS volumeknop is echt een ornament op deze versterker, zeker met de blauwe LED verlichting erachter. Ook de binnenkant even mogen bekijken en dat ziet er allemaal netjes en degelijk uit, helemaal niks op aan te merken, gewoon netjes bedraad, prima!

M'n complimenten Arno, mooi stuk werk, nu de CD speler nog, maar daar zit je inmiddels al op te broeden :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Arno »

Yes! Complimenten van de meester :D
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door fritzie »

I.D.D

aardig volume knoppie :lol:

Bert
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door dre »

die arno! 8)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Arno »

fritzie schreef:
I.D.D

aardig volume knoppie :lol:

Bert
Bert is zo lief geweest om die knop voor me te draaien :rock:
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: 'Design' versterker met UcD180AD

Bericht door hanselchen »

Arno schreef:
hannesie schreef:
En welke module heb je nu gebruikt, de SS of de ST?

En met 1 voeding, hoeveel watt pers je er dan uit?
Zoals in de titel: UcD180AD, Dat is een iets ouder type.

De trafo is 2x30V 225VA, dus reken maar uit ofzo :)

Het is vast allemaal veel te magertjes naar de hier heersende opvattingen over watts en microfarads, maar het klinkt gewoon lekker, en ik draai niet hard.

Bravo, prima stukje vakwerk, ziet er prachtig uit.

Zelf wil ik dit jaar ook aan de gang met een 2 maal UCD 180st versterkers. (nog niet aan deze versterkertjes gewaagd).
Ik zit nu in de brainstorm fase en ben een beetje met componenten aan het schuiven om zo de kastvorm te bepalen.

Wat me opvalt aan de foto is dat de koeling heel minimaal is, een aluminium hoekprofiel 50 x 50 mm, ca 20 cm lang voldoet neem ik aan? Hoe warm worden de modules zo ongeveer?
Voedingstrafo; ik heb een mooie Amplimo 2x30V 500VA en een setje Amplimo's 2x30V 120VA op de plank lliggen.
Wat is het advies van de experts/kenners, zal ik voor de 2 "kleintjes" gaan (dubbel mono a la high end) of voor de enkele 500 watter (overkill?)?
Edoch de volle 180W per kanaal zal ik bij normaal gebruik bij lange na niet nodig hebben.

Ik kan het op de foto niet zo heel goed zien, jij hebt een enkele 225VA trafo toegepast?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Arno »

Ik heb idd een enkele 225VA trafo gebruikt. Ik kan me voorstellen dat dit in theorie wat karig is voor twee 180 Watt modules, maar voor mij voldoet het prima.
hanselchen
Berichten: 203
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
Locatie: Nederweert

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door hanselchen »

ff rondgekeken op de web shop pagina's van Hypex zelf;
Zij bieden de TR180 aan voor de UCD 180 modules.

Transformer TR180
The TR180 is a 160VA double insulated potted toroidal transformer with earth screening for use with a single UcD180 (two max) .


Dan zit je inderdaad met een enkele 225VA trafo prima-goed denk ik.
(dus 2x 120VA moet kunnen :wink: .)
Ik weet dat het rendement van deze versterkertjes heel hoog is, edoch alleen een hoekprofiel voor de koeling is afdoende dus. Zijn de modules temperatuur beveiligd als je weet?

De versterker al eens geprobeerd met een buizen preamp ervoor?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Pjotr »

Als je niet constant hard wilt blazen en geen grote laag speakers aan stuurt kan dat prima Arno. Maar dat heb je zelf ook al gemerkt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Wowly »

Ik heb mijn buizen DAC op de hypex gehad.....JUMMIE!!!! klinkt erg goed. De volmaakte combi, de enorme controle en strakheid (kaalheid??) met de natuurlijk diepte en warmte (slecht gekozen woord, maar weet ff nix beters te verzinnen) van de buis geeft een bijzonder prettig geluid.

jan
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 'Design' versterker met UcD180AD

Bericht door Arno »

hanselchen schreef:
Wat me opvalt aan de foto is dat de koeling heel minimaal is, een aluminium hoekprofiel 50 x 50 mm, ca 20 cm lang voldoet neem ik aan? Hoe warm worden de modules zo ongeveer?
Ik ben eigenlijk afgegaan op uitspraken van anderen hier op het forum. Een metalen kastwandje zou al volstaan als koelblok. Het alu hoekprofiel wordt wel warm, maar ik kan goed mijn hand erop houden. Iets meer convectie in de kast zou wel wenselijk zijn denk ik. Misschien doe ik daar nog eens wat aan, al heb ik niet het idee dat het nodig is.

Of de modules beveiligd zijn tegen temperatuuroverschrijding weet ik eerlijkgezegd niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 'Design' versterker met UcD180

Bericht door Pjotr »

Bij mijn weten niet tegen te hoge temperatuur. Als het in de kast niet heter wordt dan 40 a 50 graden zou ik mij geen zorgen maken. 50 graden metaal voelt al vrij heet aan en kun je niet echt lang vasthouden.

Voor de elektronica is dat geen probleem. Vrogâh maakte ik vesterkerkasten helemaal van hout rondom met een alu binnenchassis. Heeft nooit problemen gegeven.
Plaats reactie