Versterker bouwen met 4% kennis
Moderator: Beheerdersteam
Re: 'Design' versterker met UcD180AD
En welke module heb je nu gebruikt, de SS of de ST?
En met 1 voeding, hoeveel watt pers je er dan uit?
Het lijkt mij een heerlijk simpel nononsens, ala Sassen versterker.

En met 1 voeding, hoeveel watt pers je er dan uit?
Het lijkt mij een heerlijk simpel nononsens, ala Sassen versterker.
Re: 'Design' versterker met UcD180AD
Zoals in de titel: UcD180AD, Dat is een iets ouder type.hannesie schreef:En welke module heb je nu gebruikt, de SS of de ST?
En met 1 voeding, hoeveel watt pers je er dan uit?
De trafo is 2x30V 225VA, dus reken maar uit ofzo
Het is vast allemaal veel te magertjes naar de hier heersende opvattingen over watts en microfarads, maar het klinkt gewoon lekker, en ik draai niet hard.
Re: 'Design' versterker met UcD180AD
Magertjes?! Vind ik niet eigenlijkArno schreef:Zoals in de titel: UcD180AD, Dat is een iets ouder type.hannesie schreef:En welke module heb je nu gebruikt, de SS of de ST?
En met 1 voeding, hoeveel watt pers je er dan uit?
De trafo is 2x30V 225VA, dus reken maar uit ofzo![]()
Het is vast allemaal veel te magertjes naar de hier heersende opvattingen over watts en microfarads, maar het klinkt gewoon lekker, en ik draai niet hard.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: 'Design' versterker met UcD180AD
Nee hoor, lijkt me dik in orde.Arno schreef:Het is vast allemaal veel te magertjes naar de hier heersende opvattingen over watts en microfarads, maar het klinkt gewoon lekker, en ik draai niet hard.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
Re: 'Design' versterker met UcD180
Door wat ruilhandel heb ik de hand weten te leggen op een stel UcD180SSE (Sander Sassen Edition
)
Vanmorgen heb ik deze erin gezet. Ik denk zowaar verschil waar te nemen; voller ('warmer') en ruimtelijker geluid.
Of dat nu tussen de oren zit of niet, het klinkt in ieder geval heerlijk.
Wat Sander nu precies gedaan heeft met de modules, het waren 180ST's, kan hij beter zelf zeggen
Vanmorgen heb ik deze erin gezet. Ik denk zowaar verschil waar te nemen; voller ('warmer') en ruimtelijker geluid.
Of dat nu tussen de oren zit of niet, het klinkt in ieder geval heerlijk.
Wat Sander nu precies gedaan heeft met de modules, het waren 180ST's, kan hij beter zelf zeggen
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: 'Design' versterker met UcD180
Leuk om te horen dat ze je bevallen, ik heb ze uiteraard audiofiel ingestraald, ben laatst op cursus geweest in Wormer, eerst een workshop figuurzagen gekregen en toen een stoomcursus handoplegging en instralen, kopje ginseng thee erbij en mijn middag was heel erg zenArno schreef:Door wat ruilhandel heb ik de hand weten te leggen op een stel UcD180SSE (Sander Sassen Edition)
Vanmorgen heb ik deze erin gezet. Ik denk zowaar verschil waar te nemen; voller ('warmer') en ruimtelijker geluid.
Of dat nu tussen de oren zit of niet, het klinkt in ieder geval heerlijk.
Wat Sander nu precies gedaan heeft met de modules, het waren 180ST's, kan hij beter zelf zeggen
Nee, zonder gekheid, de buffer elco's zijn vervangen en er zijn lokaal 100nF SMD condensatoren bijgeplaatst, de koppelcondensatoren (22uF elektrolytisch, bah!) eruit en vervangen door een draadbrug, de opamp is vervangen door een LME49720 (LM4562) en de hele module is even schoongemaakt zodat alle soldeerflux weg is.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: 'Design' versterker met UcD180
Ik zal meteen even figuurzaagjes voor Co meenemenArno schreef:Moet jij geen lijm halen?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Re: 'Design' versterker met UcD180
Wat houdt die stoomcursus in? 5 minuten een pijp met oververhitte stoom vast houden ofzo?SSassen schreef:Leuk om te horen dat ze je bevallen, ik heb ze uiteraard audiofiel ingestraald, ben laatst op cursus geweest in Wormer, eerst een workshop figuurzagen gekregen en toen een stoomcursus handoplegging en instralen, kopje ginseng thee erbij en mijn middag was heel erg zen![]()
Straks in Breda een cursus doorstomen van Sander Ratelsasser, gediplomeerd stoomafblazer
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: 'Design' versterker met UcD180
Vanavond even bij Arno wezen buurten, en z'n versterker in levende lijve mogen aanschouwen. Eén ding is meteen duidelijk, in het echt ziet deze er veel imposanter en ook een stuk groter uit dan op de foto's. De kast is een prachtig stuk vakwerk en de massieve RVS volumeknop is echt een ornament op deze versterker, zeker met de blauwe LED verlichting erachter. Ook de binnenkant even mogen bekijken en dat ziet er allemaal netjes en degelijk uit, helemaal niks op aan te merken, gewoon netjes bedraad, prima!
M'n complimenten Arno, mooi stuk werk, nu de CD speler nog, maar daar zit je inmiddels al op te broeden
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
M'n complimenten Arno, mooi stuk werk, nu de CD speler nog, maar daar zit je inmiddels al op te broeden
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Re: 'Design' versterker met UcD180
Bert is zo lief geweest om die knop voor me te draaienfritzie schreef:I.D.D
aardig volume knoppie![]()
Bert
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: 'Design' versterker met UcD180AD
Arno schreef:Zoals in de titel: UcD180AD, Dat is een iets ouder type.hannesie schreef:En welke module heb je nu gebruikt, de SS of de ST?
En met 1 voeding, hoeveel watt pers je er dan uit?
De trafo is 2x30V 225VA, dus reken maar uit ofzo![]()
Het is vast allemaal veel te magertjes naar de hier heersende opvattingen over watts en microfarads, maar het klinkt gewoon lekker, en ik draai niet hard.
Bravo, prima stukje vakwerk, ziet er prachtig uit.
Zelf wil ik dit jaar ook aan de gang met een 2 maal UCD 180st versterkers. (nog niet aan deze versterkertjes gewaagd).
Ik zit nu in de brainstorm fase en ben een beetje met componenten aan het schuiven om zo de kastvorm te bepalen.
Wat me opvalt aan de foto is dat de koeling heel minimaal is, een aluminium hoekprofiel 50 x 50 mm, ca 20 cm lang voldoet neem ik aan? Hoe warm worden de modules zo ongeveer?
Voedingstrafo; ik heb een mooie Amplimo 2x30V 500VA en een setje Amplimo's 2x30V 120VA op de plank lliggen.
Wat is het advies van de experts/kenners, zal ik voor de 2 "kleintjes" gaan (dubbel mono a la high end) of voor de enkele 500 watter (overkill?)?
Edoch de volle 180W per kanaal zal ik bij normaal gebruik bij lange na niet nodig hebben.
Ik kan het op de foto niet zo heel goed zien, jij hebt een enkele 225VA trafo toegepast?
Re: 'Design' versterker met UcD180
Ik heb idd een enkele 225VA trafo gebruikt. Ik kan me voorstellen dat dit in theorie wat karig is voor twee 180 Watt modules, maar voor mij voldoet het prima.
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: 'Design' versterker met UcD180
ff rondgekeken op de web shop pagina's van Hypex zelf;
Zij bieden de TR180 aan voor de UCD 180 modules.
Transformer TR180
The TR180 is a 160VA double insulated potted toroidal transformer with earth screening for use with a single UcD180 (two max) .
Dan zit je inderdaad met een enkele 225VA trafo prima-goed denk ik.
(dus 2x 120VA moet kunnen
.)
Ik weet dat het rendement van deze versterkertjes heel hoog is, edoch alleen een hoekprofiel voor de koeling is afdoende dus. Zijn de modules temperatuur beveiligd als je weet?
De versterker al eens geprobeerd met een buizen preamp ervoor?
Zij bieden de TR180 aan voor de UCD 180 modules.
Transformer TR180
The TR180 is a 160VA double insulated potted toroidal transformer with earth screening for use with a single UcD180 (two max) .
Dan zit je inderdaad met een enkele 225VA trafo prima-goed denk ik.
(dus 2x 120VA moet kunnen
Ik weet dat het rendement van deze versterkertjes heel hoog is, edoch alleen een hoekprofiel voor de koeling is afdoende dus. Zijn de modules temperatuur beveiligd als je weet?
De versterker al eens geprobeerd met een buizen preamp ervoor?
Re: 'Design' versterker met UcD180
Als je niet constant hard wilt blazen en geen grote laag speakers aan stuurt kan dat prima Arno. Maar dat heb je zelf ook al gemerkt 
Re: 'Design' versterker met UcD180
Ik heb mijn buizen DAC op de hypex gehad.....JUMMIE!!!! klinkt erg goed. De volmaakte combi, de enorme controle en strakheid (kaalheid??) met de natuurlijk diepte en warmte (slecht gekozen woord, maar weet ff nix beters te verzinnen) van de buis geeft een bijzonder prettig geluid.
jan
jan
Re: 'Design' versterker met UcD180AD
Ik ben eigenlijk afgegaan op uitspraken van anderen hier op het forum. Een metalen kastwandje zou al volstaan als koelblok. Het alu hoekprofiel wordt wel warm, maar ik kan goed mijn hand erop houden. Iets meer convectie in de kast zou wel wenselijk zijn denk ik. Misschien doe ik daar nog eens wat aan, al heb ik niet het idee dat het nodig is.hanselchen schreef:Wat me opvalt aan de foto is dat de koeling heel minimaal is, een aluminium hoekprofiel 50 x 50 mm, ca 20 cm lang voldoet neem ik aan? Hoe warm worden de modules zo ongeveer?
Of de modules beveiligd zijn tegen temperatuuroverschrijding weet ik eerlijkgezegd niet.
Re: 'Design' versterker met UcD180
Bij mijn weten niet tegen te hoge temperatuur. Als het in de kast niet heter wordt dan 40 a 50 graden zou ik mij geen zorgen maken. 50 graden metaal voelt al vrij heet aan en kun je niet echt lang vasthouden.
Voor de elektronica is dat geen probleem. Vrogâh maakte ik vesterkerkasten helemaal van hout rondom met een alu binnenchassis. Heeft nooit problemen gegeven.
Voor de elektronica is dat geen probleem. Vrogâh maakte ik vesterkerkasten helemaal van hout rondom met een alu binnenchassis. Heeft nooit problemen gegeven.
