Corner/boundary woofers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Rizzo

Corner/boundary woofers

Bericht door Rizzo »

De DSP in aanbouw (http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =8&t=12901) heeft als doel om een cornerwoofer/satelliet opstelling mogelijk te maken. Voorlopig ga ik mijn scan speak reference SE monitoren inzetten als satellietspeakers. De cornerwoofers ontbreken nog, dus hoog tijd om eens te kijken welke mogelijkheden er zijn.

Als drivers wil ik de scan speak 23w (http://www.speakerland.nl/paginas/media ... 557T02.pdf) inzetten. Ik heb er al één, dus een tweede is niet zo'n grote stap (al blijft het een dure driver). Inhoud zo'n 38 liter (Qtc 0,707 bij een Fsc van 31Hz). Mocht er iemand dit toch geen goed idee lijken, laat het me dan weten. Dit is de eerste keer dat ik een speaker ontwerp, dus alle input is welkom!

Allereerst een klassiek "corner" ontwerp:
cornerwoofer classic.jpg
Een dergelijke vormgeving past perfect in een hoek, sluit perfect aan op de vloer en de wanden. Volgens Lyngdorf heb je dan meer directe reflecties (maak ik uit zijn website op) en het hoge rendement van een hoekopstelling. Het nadeel is echter dat het niet flexibel is qua opstelling. De hoek staat immers vast. Bovendien kan een dergelijke hoekkast alleen in de hoek staan. Mocht de (woon-)kamer indeling dit niet toelaten heb je een probleem.

Vandaar het volgende idee:
corner-boundary.jpg
Deze vorm laat het indraaien toe, terwijl er toch altijd een nauwe aansluiting mogelijk is met de zijwanden. Bovendien laat de vlakke achterkant een plaatsing tegen de achterwand toe (à la de BW-1 van Lyngdorf). De oplettende lezer is natuurlijk opgevallen dat het ontwerp wat wegheeft van dr Grimmaudio LS-1 (http://www.grimmaudio.com/pro_loudspeakers_ls1.htm) :mrgreen:

Ik vraag me alleen af hoe veel ruimte er achter de driver moet worden gelaten. In het huidige ontwerp is dat zo'n 11 cm. Wat denken jullie?
Pjotr

Re: Corner/boundary woofers

Bericht door Pjotr »

Ik neem aan dat het om een sub gaat die tot ca 80 Hz loopt? Waarom zou je hem anders in de hoek willen hebben? In dat geval maakt het allemaal weinig uit of je hem plat, vierkant, driehoekig of rond maakt.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik zou eerder in elke hoek een subwoofer zetten (dus twee in totaal).

Een diamantvorm is trouwens een heel erg goed compromis tussen formaat en volume.
Dus in die zin kan het wel uitmaken.
Zeker voor staande golven in de kast, maar aangezien je hem maar tot ongeveer 80Hz gaat gebruiken is dat niet echt een probleem meer.
Rizzo

Bericht door Rizzo »

Het is de bedoeling cornerwoofers (geen subwoofers) te maken die gecrossed kunnen worden ronde de 200hz - 250hz. De interne hoogte is bij het 2e ontwerp 48 cm, dat zou pas een staande golf moeten opleveren bij 350 hz.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dan zou mijn keuze sowieso een diamantvorm zijn, maar het hangt ook allemaal een beetje af hoe het in de hoek moet kunnen passen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Audio Physic was het met beide eens :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Rizzo

Bericht door Rizzo »

Die Audio physic lijkt idd sterk op wat ik in gedachten heb :)

De doelstellingen zijn als volgt:

- inzetbaar tot 250 Hz - 300 Hz
- Goed plaatsbaar in een hoek en vlak tegen een wand (de diamandvorm valt daarmee voor mij af)
- het gebruik in een corner/wandwoofer + satelieten à la Asterduc

Ik twijfel nog tussen de scanspeak 23w of de peerless 12 XXLS (http://www.speakerland.nl/paginas/media ... 835017.PDF) De Peerless meet vlakker dan de scan en is inmiddels succesvol toegepast. Dit weekend maar eens meten met de scan in de huige behuizing (standaard sub vorm) en kijken of deze response vlak genoeg te krijgen is met DSP.

Is er een nog een vuistregel te hanteren ivm met de afstand van de achterkant van de woofer tot de achterwand van de behuizing?
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Ik speel al geruime tijd met corner/boundarywoofers (4 stuks) en ik heb ze met de luidspreker naar de muur staan. In dat geval hoeven ze niet ondiep te zijn, werkt prima.
Rizzo

Bericht door Rizzo »

bertor schreef:
Ik speel al geruime tijd met corner/boundarywoofers (4 stuks) en ik heb ze met de luidspreker naar de muur staan. In dat geval hoeven ze niet ondiep te zijn, werkt prima.
Hmmm, interessant idee! Na aanleiding van je post heb ik je draadjes (nog) eens doorgenomen en ga het dit weekend ook eens proberen. Begrijp ik het goed dat je de crossover rond de 175 hz hebt staan?

Ivm het instellen van de delay, meet je dan de afstand vanaf de muur? Vanaf de conus lijkt me dan niet logisch.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Bij mijn huidige systeem, El Cuerno, staat ie op 200 Hz. Het is wel een 8e orde filter (Linkwitz-Riley, maar dat is niet zo interessant), ik heb wel eens 4e orde geprobeerd, maar volgens mij werkte dat toch minder goed. Een crossover op 350 Hz vond ik ook veel minder goed klinken.

Voor het bepalen van de delay moet je dan inderdaad de afstand tot de muur hebben. Maar zo nauw komt dat niet, de woofer staat er dan een paar cm vanaf en die laatste paar cm's zullen het em niet doen.

Qua keuze van woofer, zo groot en bruut mogelijk, zover je budget en gewenste afmetingen dat toelaten. Dus liever die 12" XLS dan de 9" scan-speak.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

wat mij steeds opvalt bij dergelijke keuzes voor een hoekwoofer (of ander type woofer), is dat er steeds onmiddelijk naar Subwoofers wordt gekeken.

Bij cornerwoofers met dsp en een hoge cross zijn imo 'gewone woofers' een betere keuze. Wel effe simuleren of ze de gewenste uitslag en belasting aankunnen.

Bedenk zelf eens aan het verschil tussen en meembraan van 50 of 150 gram dat tot 250 hz moet doorspelen. Jaja, een sterkere motor blablabla. Ik zit terug al maanden lekker van de 25W-8567-SE te genieten, en kom dankzij voldoende boost met de DSP geen (sub)laag tekort. Bij films gaan ze wel al eens tegen de limiet aan.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Klopt zeker asterduc , zou dan toch eens naar units kijken met een lichtere membraam Rizzo.
Rizzo

Bericht door Rizzo »

Bedankt voor alle reacties. De reden waarom ik eerst naar de scan 23w heb gekeken is omdat ik deze al heb. De opmerking van Asterduc versterkt mijn vermoeden dat deze driver wat minder geschikt zou zijn.

Bij wijze van experiment heb ik daarom een cornerwoofer opstelling gemaakt aan 1 kant (op dit moment is er slechts 1 woofer). Mono dus, in vergelijk met de reference se monitor met een full range signaal. Met een minidsp een delay ingesteld en een LR48db crossover op 200hz. Aan de hand van metingen de grootste pieken afgevlakt.

Het laag is massaal en gaat zeer diep, maar ik miste de precisie en het detail van de monitor. De conclusie is dat de cornerwoofers niet gebouwd gaan worden met de 23w.

Welke dan wel? De 25W/8567-SE heeft 51g moving mass en bijvoorbeeld de peerless 835017 XXLS 12 119g. Asterduc, uit eerdere posts op dit forum begrijp ik dat jij een voorkeur hebt voor de lichtere scan. Is dat nog steeds zo?
Rizzo

Bericht door Rizzo »

Rizzo schreef:
Bedankt voor alle reacties. De reden waarom ik eerst naar de scan 23w heb gekeken is omdat ik deze al heb. De opmerking van Asterduc versterkt mijn vermoeden dat deze driver wat minder geschikt zou zijn.

Bij wijze van experiment heb ik daarom een cornerwoofer opstelling gemaakt aan 1 kant (op dit moment is er slechts 1 woofer). Mono dus, in vergelijk met de reference se monitor met een full range signaal. Met een minidsp een delay ingesteld en een LR48db crossover op 200hz. Aan de hand van metingen de grootste pieken afgevlakt.

Het laag is massaal en gaat zeer diep, maar ik miste de precisie en het detail van de monitor. De conclusie is dat de cornerwoofers niet gebouwd gaan worden met de 23w.

Welke dan wel? De 25W/8567-SE heeft 51g moving mass en bijvoorbeeld de peerless 835017 XXLS 12 119g. Asterduc, uit eerdere posts op dit forum begrijp ik dat jij een voorkeur hebt voor de lichtere scan. Is dat nog steeds zo?
Even nagekeken, de scanspeak 23w heeft een moving mass van 101g. Minder nog dan de peerless. Ik zal de 25W/8567-SE eens simuleren.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

asterduc schreef:
wat mij steeds opvalt bij dergelijke keuzes voor een hoekwoofer (of ander type woofer), is dat er steeds onmiddelijk naar Subwoofers wordt gekeken.

Bij cornerwoofers met dsp en een hoge cross zijn imo 'gewone woofers' een betere keuze. Wel effe simuleren of ze de gewenste uitslag en belasting aankunnen.

Bedenk zelf eens aan het verschil tussen en meembraan van 50 of 150 gram dat tot 250 hz moet doorspelen. Jaja, een sterkere motor blablabla. Ik zit terug al maanden lekker van de 25W-8567-SE te genieten, en kom dankzij voldoende boost met de DSP geen (sub)laag tekort. Bij films gaan ze wel al eens tegen de limiet aan.
Hmm, ik zou nooit op basis van individuele parameters de keuze voor een bepaalde driver maken. De samenhang is van doorslaggevend belang en die samenhang is goed te simuleren met een programma als unibox, winisd of whatever.

Ik heb met Unibox een klein vergelijk gedaan met de Spanspeak 25W, Peerless XLS12 en Peerless SLS12 in een gesloten box van 30 liter.
20110219 - Vergelijk 25W, XLS12, SLS12 closed box 30l.png
De blauwe lijn is de Scanspeak 25W, die al op z'n xmax zit bij 60W. De maximale SPL in halfspace bij 20 Hz is 88 dB, dat verklaart goed waarom Asterduc wat tekort komt bij films.

De XLS12 is bij 20 Hz en 60W (paars/magenta) al 2dB efficienter, echter boven de 30 hz is deze minder efficient dan de scanspeak. Dat ondersteunt het verhaal van asterduc, veel muziek zal zich in hetg gebied tussen de 30 en 200 Hz afspelen, daar is het rendement van de 25W hoger en de maximale SPL waarschijnlijk ruim voldoende. De XLS12 zit pas op z'n xmax op 20 Hz bij een vermogen van 250 W (zwart). Dus met voldoende versterkervermogen kun je met de XLS dus altijd harder spelen.

Voor het vergelijk heb ik ook nog even de Peerless SLS12 erin gezet (rood), deze gebruik ik in mijn subwoofers. Deze heeft tot 70 Hz 1 dB minder rendement dan de 25W, maar daarboven tot 200 Hz is ie efficienter. Daarnaast is voor xmax een vermogen nodig van 200W. Op 20 Hz speelt ie dan 4 dB harder dan de 25W, maar 4 dB minder luid dan de XLS.

Ik zou dus niet de 25W nemen, tenzij je 1 of 2 octaven boven de 200 Hz wilt gaan, daar is ie gewoon beter. Een driver als de Peerless SLS lijkt een heel aardig compromis en voor het diepe sublaag heb je gewoon de XLS nodig, die levert de meeste geluidsdruk bij het hoogste rendement.

Je zou nog eens kunnen kijken naar de Peerless SLS10. Die kunnen per stuk in een veel kleinere kast en dan doe je er 2 per kast. Dan kom je op een impedantie van 4 Ohm uit, dat is fijn want de meeste versterkers leveren dan 'gratis' tweemaal het vermogen. Ook is die aanzienlijk goedkoper dan de scanspeak...
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ben het eens met Bertor, data alleen is hier niet de enige faktor.

Zelf ben ik er eerlijk gezegd ook nog niet uit.

Ik heb de 23W gehad, de 25W's staan hier ondertussen al zo'n jaartje of 2 te draaien en de XXLS heeft een paar maanden naast de 25W gestaan. Allemaal in een gesloten kast en individueel afgesteld met de DSP.

Enkele forumleden hebben de verschillen gehoord en zijn er volgens mij ook niet echt uit gekomen wat hun persoonlijke voorkeur zou genieten.

Mijn voorlopige en voorzichtige mening is dat een driver met lager membraangewicht het steeds goed doet en dat de zwaardere versies wat gewenning vragen.

Over de DSP gaan ze allemaal laag, waar de niet-subwoofers op een bepaald moment op hun mechanische grens stuiten.
De Subunits zetten eveneens een strak midlaag weer maar missen daarbij imo iets aangenaams.

Bijgevoegd een klein vergelijk tussen de units die je noemt (de XXLSsen zijn hier vervangen door hun ScanSpeak broertjes).

Kijk ook eens naar de 26W/4861 (of 67, is eigenlijk hetzelfde maar zonder rubber rond de magneet). Dat is een woofer uit de Revelator serie. Een verbeterde versie van de 25W-8567-SE (die vnml voor de OEM wordt gebruikt) zo lijkt het.
Deze Revelator driver zit met een lineaire uitslag van +- 9mm zowat tussen de woofer en sub serie, heeft een uiterst lage massa (gelijk aan de 25W en slechts de helft van de XXLS 26W) en zet daar ook nog eens een lage mechanische weerstand naast (50% minder dan de 25W en 2,5 keer minder dan de XXLS).
Elke driver is een kompromis tussen x-max, massa, en mechanische weerstand moet je denken, waar de revelator toch wel buitengewoon goed scoort.

By the way: op de grafiek merk je gelijk het nadeel van de 23W, 'rendement'!
De zwarte lijn is de Revelator. Hij gaat zelfs de XXLS 26W voorbij wat diepgang betreft. Heeft daar wel een paar literkes meer volume voor nodig (28 l ipv 14 l).

Ed
Bijlagen
cornerwoofer ScanSpeak.JPG
Rizzo

Bericht door Rizzo »

Hehe, de 26W/4867T00 was precies de driver waarop ik vandaag was uitgekomen. Deze driver lijkt het idd allemaal in zich te hebben. Als maximum had ik me zo'n 40 à 45 liter gesteld. Dat moet met deze driver makkelijk lukken.

Morgen maar weer eens verder!
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

het valt me net op dat de 26W-4867T00 in de laatste HobbyHifi staat.
Daar geeft Bernd Timmerman echter een kastvolume op van 100 liter!!!

Hoe hij daar bij komt is mij niet bekend.
De TS parameters die hij gebruikt wijken sterk af van de ScanSpeak parameters, vooral de VAS.
Die is bij ScanSpeak 220 en bij HH 329. Dit geeft natuurlijk een serieus verschil in kastvolume.

Als ik de HH paramters ingeef in Boxcalc geeft dat een volume van 54 liter (Q-0.71) tegenover 26 liter met de SS parameters.
Aan de 100 liter met Fe van 30 hz (-3db) van Hobby Hifi kom ik niet, ook niet met een kritische Q van 0.5.
Als iemand daar klaarheid in kan brengen hoor ik het graag.

Bernd Timmerman werkt hoofdzakelijk met AJhorn (afdruk staat in de HH afgebeeld). Ter controle heb ik de simulatie daar eveneens in uitgevoerd (versie 4.1). Op 100 liter met Fe van 30 en een mooie Q van .7 zoals die op de HH grafiek staat, kom ik niet. Het is me een raadsel.
Bijlagen
cornerwoofer ScanSpeak HH.JPG
cornerwoofer ScanSpeak HH ajhorn.JPG
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

De 26W-4558T00 (broertje van de XXLS 10) staat eveneens in die HH. Hier liggen de door HH gemeten parameters wel zeer dicht bij de Scan Speak parameters.
De simulatie van de beide inputs in Boxcalc loopt daarmee zo goed als parallel.

De volumeberekening in Boxcalc geeft echter weer een enorm verschil in kastgrootte.
Bijlagen
cornerwoofer ScanSpeak disc HH.JPG
CornelisJ

Bericht door CornelisJ »

asterduc schreef:
Bernd Timmerman werkt hoofdzakelijk met AJhorn (afdruk staat in de HH afgebeeld). Ter controle heb ik de simulatie daar eveneens in uitgevoerd (versie 4.1). Op 100 liter met Fe van 30 en een mooie Q van .7 zoals die op de HH grafiek staat, kom ik niet. Het is me een raadsel.
HH heeft bij het berekenen van de kastinhoud rekening gehouden met een Vorwiderstand (serie-weerstand) van 0,5 Ohm. Heb jij deze serie-weerstand ook meegenomen in jouw simulatie? Deze weerstand zou je in AJHorn moeten invoeren onder "Crossover".

Door de serie-weerstand van 0,5 ohm wordt de elektrische Q-factor van de Scan-Speak 26W/4867T00 met een factor (3,6+0,5)/3,6 = 1,139 verhoogd. De Qes wordt dan 0,41 in plaats van 0,36, en de Qts wordt bijna 0,38 in plaats van 0,33. Dat betekent dat je een fors grotere kast nodig hebt om op een systeem Q van 0,7 uit te komen.
CornelisJ

Bericht door CornelisJ »

Ter controle van mijn uitspraak hierboven heb ik een simulatie gedaan van de Scan-Speak 26W/4867T00 in een gesloten kast met een demo versie van AJHorn 5.
Voor de driver parameters heb ik de cijfers van Hobby-Hifi overgenomen.
De simulatie is gedaan met een serie-weerstand van 0.5 ohm, en verder heb ik de simulatie gedaan voor opstelling "Frei" in plaats van "Halbraum".
De gesimuleerde curves (zie plaatje hieronder) komen goed overeen met die van HH.
Bijlagen
Simulatie van SS 26W/4867T00 in gesloten kast met AJHorn 5
Simulatie van SS 26W/4867T00 in gesloten kast met AJHorn 5
26W-4867T00_AJH5.zip
AJHorn5 simulatie-bestand
(916 Bytes) 62 keer gedownload
Laatst gewijzigd door CornelisJ op zo 20 feb 2011, 20:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Rizzo

Bericht door Rizzo »

Hmmm, ik heb zojuist de 23W, 25W, 26W en de 30W ingevoerd in WinISD.
clip_image002.jpg
Wat ik niet begrijp hoe het komt dat er zulke verschillen in benodigd volume zitten tussen Asterduc en boxcalc en ik met met WinISD? Nu kom ik uit op 48 liter om met de 26W een Q te halen van 0.7 VS de 26/28 liter die Asterduc hierboven vermeldt.
Rizzo

Bericht door Rizzo »

De specificaties van de 25W/8567-SE hangen trouwens nogal af van welke spec sheet je gebruikt. Je zou bijna gaan afvragen of er verschillende speakers worden bedoeld.
25w-8567-se.pdf
(482.47 KiB) 140 keer gedownload
25W_8567-SE.pdf
(166.25 KiB) 87 keer gedownload
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Bij 1 pdf staat een datum c.q. jaartal, voor mij de bekende sheet, de andere met het rood is nieuw voor mij, is er iets in de fabricage of iets dergelijks veranderd of is men anders tegen het product aan gaan kijken voor wat betreft de parameters.
bertor
Contacteer:

Bericht door bertor »

Als je toch in die prijsklasse zit, kijk dan ook naar 15" of 18" PA drivers en neem die in een simulatie mee. Het voordeel van die drivers is dat ze een grote spreekspoel hebben (76 tot 100 mm itt 42 mm) waardoor (meen ik) hun powerhandling toch wel een factor 4 hoger ligt.

Verder gebruik je DSP, ik zou me dan niks aantrekken van de Q die je dan krijgt, je kunt toch alles recht trekken. Ik zou beginnen met bepalen wat de maximale afmetingen van de box mogen zijn (groter is altijd beter, want rendement in het sublaag stijgt) en afhankelijk van de gewenste maximale SPL en bandbreedte een woofer en bijbehorende versterker kiezen.

Controleer ook of de software die je gebruikt de spoelinductie meeneemt (Unibox doet dat wel), al zal het verschil tot 200 Hz niet heel groot zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”