Proof of concept (8x 2" Tangband)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Ziet er gezond uit. :D
Gefeliciteerd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

gefeliciteerd! geniet er van.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

zo en wat is het rendement van dat kleintje :lol:

gefeliciteerd
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Dat heb je mooi gemaakt!
Feli!!! :D
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Fantastisch man!! Gefeliciteerd!!

Wowly
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Bedankt allemaal!!

Jaja, het is me er eentje he? :D

Weet je: stiekum denk ik er al aan hoe hij mij in de garage gaat "helpen" met klussen/bouwen 8)

En weer ontopic :)

Morgen heb ik al het aluminium binnen, whiehoe!

Wowly: ik heb die tekening van de baffle aan hem gemaild, nu wachten op een reactie.

Ik ben er helaas nu wel achter dat hij meerdere tarieven hanteert, want ik dacht dat het wel ging meevallen, maar de inlegdelen waar de Tangbands in komen, die komen op 95 euro PER STUK :shock: Dat dus 4x *gloep*.

Toen kwam de rekening van de rest van de aluminium pijpen...

Ik heb hem wel verteld dat ik dat graag van te voren had gehoord, want ik was in de veronderstelling dat de pijpen 180 euro euro freeswerk waren, maar dat was het voorwerk + 1 proef model. In eerste instantie kwam het zelfs op NOG 300 euro voor 4 pijpen frezen, maar dat heb ik terug gepraat tot 'slechts' 140 euro (nu gaat het onder de toonbank, zeg maar).

Maar goed, het wordt allemaal toch wel wat duurder dan ik verwacht had.
Per aluminium speaker zit ik nu op 225 euro :roll: en dat is alleen het aluminium + freeswerk, want ze moeten ook nog geschuurd en geanodiseerd worden.

Het kostenplaatje ziet er nu als volgt per speaker uit:

Aluminium :225
UCD's, voeding, etc :317
Speakers :308
PVC voor sub : 47,50
MDF, overig : 60
===================
Totaal : 957,50

Dat is nog niet de eindprijs, want er is nog best wat nodig, zoals: hardhouten voet, kabels, schuren/anodiseren.

Ik gok op 1100-1200 per speaker *oef*

De voet ga ik nu van hardhout maken met een aluminium inleg strook waar de UCD's op komen (als radiator). Het geheel komt er dan minder industrieel uit te zien en ik kan dat zelf bewerken. Ik zal proberen hier een tekening van te maken.
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

:o
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

:o
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Het aluminium is binnen! :? Waarom: :? in plaats van: :D

Nou de CNC-man heeft de tekening niet goed gevolgd en een soort van eigen interpretatie gegeven aan de plaat waar de Tangbands op gemonteerd moeten worden. Met andere woorden het past niet! en ik moet nogmaals langs om er 1,3mm aan de bovenkant, in de breedte af te laten halen (op de foto is dat het smalle deel van de "detail zijde achterplaat"). :evil:
Ook heeft hij de schuinte niet goed gedaan...

Ik hem bellen: "zegt 'ie: ja, maar 100% luchtdicht krijg je het toch niet". GRRR. Dat maakt niet uit, want het wordt alsnog gekit, dat moet toch, maar nu zit er een ruimte van 2mm over de volle lengte.

Van de week dus maar weer even langs.

Gelukkig hebben wij alles op de tekening goed gedaan! Geluk bij een ongeluk.

Wat wel mooi is, is dat de Tangbands perfect passen en de afstand van de getapte gaten 100% nauwkeurig is! 8)

Het ziet er wel cool uit :wink:
Bijlagen
Detail achterplaat.jpg
Detail zijde achterplaat.jpg
plaat in speaker.jpg
Zijkant.jpg
4 stuks.jpg
Gebruikersavatar
danielv
Berichten: 613
Lid geworden op: za 19 jan 2008, 16:31
Locatie: zuidhorn

Bericht door danielv »

wat een @#%&* zak zeg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

blijft lastig voor sommige mensen, precies bouwen wat op tekening staat... :x naja, als hij extra werk erdoor heeft leert-ie t mss
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Goed, de aluminium achter platen liggen weer bij de CNC'er en het is hem nu duidelijk wat de bedoeling is (en al was). Hopenlijk krijg ik vandaag een belletje dat het klaar is [-o< :evil:
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Quote:

zo en wat is het rendement van dat kleintje



:shock: Zeker 6 luiers op een dag :shock:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

MichaelB schreef:
Goed, de aluminium achter platen liggen weer bij de CNC'er en het is hem nu duidelijk wat de bedoeling is (en al was). Hopenlijk krijg ik vandaag een belletje dat het klaar is [-o< :evil:
En? :?:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

:cry:

Wat dacht ik ook he? Dat wordt dus weer ergens volgende week...

Ik ben ZOOOO blij dat als deze delen klaar zijn dat ik dan eindelijk eens echt verder kan! Goed het PVC moet dan nog wel gespoten worden en het aluminium geborsteld en geanodiseerd, maar dat gaat gewoon op afspraak :roll:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Wachten is nooit leuk natuurlijk. Maar eens je het geweldige afgewerkte resultaat ziet en hoort ben je dat al lang vergeten. :)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Vandaag het lang verwachte telefoontje van de CNC'er gehad dat ik alles kon ophalen! :D

Zoals op de foto's te zien is, past alles perfect! De speakers sluiten naadloos op elkaar aan en de voorgetapte gaten voor de boutjes liggen zo goed als 100% in het midden. Het lijkt alsof er een kietje tussen de buis en de plaat zit, maar dat is niet zo. De plaat loopt naar achteren schuin weg, zodat deze naadloos tegen de pijp geklemd zit.

Het enige wat ik nog ga doen, is tussen de plaat waar de Tangbands op vast komen een dun laagje vilt stoppen wat een luchtdichte afdichting moet worden.
Het is zelfs niet nodig om de achterplaat vast te lijmen, aangezien deze door 32 boutjes (van de speakers) strak tegen de buis getrokken wordt.

Vanavond ga ik maar eens beginnen met solderen en twee cirkels maken, die aan de boven en onderzijde van de speakers in de buis de kast moeten vormen.
Ik vraag me alleen wel af of 5mm aluminium, wellicht met wat bitumen en schaap, voldoende demping geeft of dat het gaat klinken als een klok (letterlijk) :?

Wat ik dan nog zou kunnen doen, is een ruimte rondom de interne behuizing laten (5mm of zo) en deze ook met zand vullen. Awel, eerst prutsen en meten, dan verder zien!

Ondertussen ben ik al HEEL blij dat ik alles voor de feestdagen in huis heb, zodat ik lekker kan rommelen :lol:
Bijlagen
Alles past perfect.jpg
Luchtdichte afsluiting.jpg
Naadloze aansluiting.jpg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

5mm is toch al redelijk stevig. Ik verwacht met die kleine drivertjes betrekkelijk weinig kleuring eigenlijk.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

MichaelB schreef:
Ik vraag me alleen wel af of 5mm aluminium, wellicht met wat bitumen en schaap, voldoende demping geeft of dat het gaat klinken als een klok (letterlijk) :?
Bitumen helpt in dat geval gegarandeerd. Echter, als je van een klok de rand nog maar licht vastpakt klinkt hij al niet meer. Ik verwacht van jouw behuizing niet anders, aangezien hier de randen zelfs gefixeerd zijn. BTW: misschien is tefflontape handig als je nog naadjes gegarandeerd luchtdicht wilt maken.

Wol zou ik overigens sowieso toepassen om staande golven te dempen (zie ook dit topic), al was je dat waarschijnlijk toch al van plan. Bij deze diameter ligt de frequentie waarschijnlijk hoog genoeg om het daarmee effectief te dempen.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Vandaag eindelijk weer even de tijd gehad om het e.e.a. te doen.

Ik heb de Tangbands serie-parallel geschakeld, zodat de uiteindelijk weerstand 8 ohm is.

Uiteraard kon ik het niet laten om een test meting te doen :) Damn! dat ziet er eigenlijk meteen niet verkeerd uit. De blauwe lijn is de ongefilterde lijn, de rode met een -6dB op 900Hz. Het gewobbel vanaf 5khz komt waarschijnlijk door de dichtbij meting op 40cm, want op 1meter is deze weg en begint de af-val na 12-13khz in te zetten.

Al met al ben ik NIET ontevreden met hoe het er in eerste instantie, na nagenoeg geen filtering uit ziet! :D

edit
Ik heb ook een L-R HP filter van 24dB op 247Hz staan.[/b]
Bijlagen
inbouw test.jpg
solderen.jpg
Correctie 900hz -6dB.JPG
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Eindelijk begin ik de krochten van de DCX te doorgronden en zie ik dat het aanbrengen van aanpassingen op de EQ de overige EQ's ook aanpast.
Hoe hoger de Q van de aanpassing, hoe groter de aanpassing op de overige instellingen.

Er zitten nu 7 filters in:

- 48dB L-R, HP, 254Hz
- 1Khz, -2dB, q3.2
- 1,5Khz, -1dB, q1.0
- 2,51Khz, -5dB, q3.2
- 4,47Khz, +1.2dB, q2.0
- 11Khz, +1.0dB, q1.0
- 15,1Khz, +2.0dB, q1.4

Ik heb nu ook onder verschillende hoeken gemeten. Niet dat het me echt boeit, want ik/we zitten altijd op dezelfde plaats muziek/film te kijken, maar toch leuk om te weten :)

De hoeken zijn 0, 15 en 30'ish graden op 1 meter. -ish omdat ik het even moest doen met een oude geodriehoek :lol:

Het is nu ook goed te zien dat de Tangbands geen hoogvliegers zijn voor wat betreft de hoogweergave. Vanaf +/- 17Khz is er een geleidelijke afval naar -3/-4dB op 20Khz te zien. Overigens valt het me niet op als ik muziek luister over deze speaker (in hoe verre dat te beoordelen is in mono, zonder sub.).

edit:
Ik moet toch eens meteen alles tikken wat ik wil i.p.v. van steeds te editten... :oops:
Elkeweg: wat ik vergeten was te tikken: het luisteren doet me weer een beetje denken aan de Final 80 electrostaten die ik gehad heb en dat is een GOED ding. Volgens mij zijn dit waarlijk snelle drivertjes!
Bijlagen
verschillende hoeken.JPG
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ga je ze echt pas rond 250Hz inzetten?
Is dat niet een beetje hoog om ze op een sub te laten aansluiten?

Voor de rest ziet het er al erg goed uit. :)
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Jups, pas vanaf 250Hz, want echt lager komen de Tangbands niet. Dit is zelfs al een deel natuurlijke af-val...

Ik ga nog wel spelen met de stijlheid van de flank, deze staat nu voor de test even op 48dB, maar ik vermoed dat v.w.b. de klank de steilheid richting 12dB zal gaan. Hoe dit uitpakt kan ik pas meten/horen als de subs terug zijn van de spuiter.

Wat me overigens ook verrast is de ruimtelijkheid van zo'n smalle baffle! Als je naar de zijkant loopt of er zelfs achter staat, dan is het net alsof er aan de achterkant speakers zitten. Zo duidelijk krult het geluid om de speaker heen. Dit is de eerste keer dat ik dit zo duidelijk waarneem.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Bericht door MichaelB »

Oh ja, ik heb het trouwens wel de hele tijd over een sub, maar kan beter "sub" schrijven, want 250Hz heeft natuurlijk niets meer met sub te maken 8)

Ze worden van 250Hz op de WOOFER aangesloten :lol:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik was alweer vergeten dat die woofer vlak achter je speaker komt te staan en het dus wel allemaal zal meevallen met dat hoge overname-punt. :oops:

Hoe zit het met de kleuring die je krijgt van de alu behuizing? Valt die wel mee, zoals we dachten, of zit er toch een klokje in zoals je vreesde?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”