Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Afbouw UL-40S KT66 PP-SuperTriode: Hij Speelt!!!

Bericht door Porcino »

Nou even een nieuw draadje gestart voor de afbouw van de UL-40S van Menno vd Veen. Dit is een zelf gefabriekte versie door mijn "ouwe heer" die welwillend dit project ter beschikking stelde van de wetenschap :roll:

Wat is er reeds:
Een stapel onderdelen bestaande uit een gelast stalen kast, een set trafo's van Amplimo (eerste serie met dopmoer op de UGT) en een half afgemonteerde printplaat. Ook heb ik uit de zoldervoorraad 2 paartjes E88CC van Philips (SQ) en Siemens opgedoken. De printplaat is enigzins krom getrokken echter als ik deze met boutjes vastzet ipv deze zelfklevers, zijn we van dat probleem af.

Wat ontbreekt:
De eindbuizen, bouwschema en afwerkspul. Zeker het schema is even handig om terug te vinden. Het is de versie die bij introductie in een Electuur (?) heeft gestaan. Deze printplaat was vernaggelt in het artikel afgedrukt echter met slim kopierwerk en verschalen is de print etsbaar geworden. Deze versie lijkt echter te verschillen van de huidige.
Bijlagen
DSC_0262a.JPG
Laatst gewijzigd door Porcino op zo 27 feb 2011, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door RobertD »

http://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html

Volgens mij is "Het project" een ontwerp dat voortborduurt op de UL40.
Schema's staan op de site van VanDerVeen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Van Elektuur heb ik een schema met 2x EL34 :D
Of het die is die je zoekt :?
Hang 'm hieraan ,wie weet ,te bekijken met Express.sch (gratis op het net)
Anne

Een paar keer geprobeerd,bestand komt niet mee :cry:
Dan maar tekeningen :-&
Bijlagen
amp.JPG
voe.JPG
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door SSassen »

Zit die print nu met plastic zelfklevende afstandhouders op de metalen bodemplaat? Zonder isolatie onder print om contact met de metalen bodemplaat te voorkomen? Ik zou je toch met klem aanraden e.e.a. deugdelijk te bevestigen en zorgen dat je b.v. een dunne plaat kunststof monteert onder de print, veiligheid is een groot goed!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Mr Tube »

SSassen schreef:
Zit die print nu met plastic zelfklevende afstandhouders op de metalen bodemplaat? Zonder isolatie onder print om contact met de metalen bodemplaat te voorkomen? Ik zou je toch met klem aanraden e.e.a. deugdelijk te bevestigen en zorgen dat je b.v. een dunne plaat kunststof monteert onder de print, veiligheid is een groot goed!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
zeker met die vodingspanning van 500V en piekspanningen van soms 800 a 900V bij flinke uitsturing. Je kan ook beter voorkomen dat de print doorbuigt bij het insteken van de buizen, houd ook rekening met het feit dat na het uitzetten van de versterker de spanning er nog lang op kan blijven staan.

Liggen de eindbuizen niet in de vensterbank?

Schema staat volgens mij in het eerste buizenboek van menno v d Veen, en meteen ook wat uitleg.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Porcino »

Ha Sander,

Nog niet vast hoor... De gulle gever heeft aangegeven dat er nog een tweede kist is met een rubbermat ter isolatie, een setje gebruikte PTT-EL34, toebehoren en afschermkous (wat dat dan ook is).

De vensterbank bewaakt mijn kwijtgeraakte kwartetje 6SL7. Die had ik voor het opmeten van de gaten voor de eindbuizen ingestoken (paste net, dus extra ontluchting maken) waarna ze spontaan waren verdwenen. Bedankt voor het vinden :mrgreen: )

Heeft iemand een idee over de levensduur van benzineslang? Dit wil ik als tules gebruiken in de grote gaten waar de trafodraden doorheen komen...
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Leeuwarden »

Als ik mij niet vergis droogt benzineslang uit als er geen benzine door loopt. Voor de zekerheid zou ik een andere slangsoort kiezen.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door TubeHead »

Silicone slang werkt beter.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door SSassen »

TubeHead schreef:
Silicone slang werkt beter.
Dat zou inderdaad ook mijn suggestie zijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gediplomeerd kabelfluisteraar
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Bertje »

Stond het originele artikel niet in de Radio Bulletin? Kwam dit tegen:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/81177
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Leeuwarden »

Oh ja... Siliconen... waarom kon ik daar nu niet opkomen... :-"
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Porcino »

Ok, dan ga ik eens op jacht naar aquariumslang. Wil geen lichtgevende gebruikers tenslotte!
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door PA4URK »

Van Elektuur heb ik een schema met 2x EL34
Of het die is die je zoekt
@Anne: dat is, pardon, lijkt heel erg op het schema van de zgn. 'Straight' Elektuur versterker die ik in een ander draadje een paar jaar terug gebouwd heb: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=7&t=6436.

Ik ga thuis even kijken want ik denk dat ik die Radio Bulletin nog heb liggen om die daarna welwillend aan de wetenschap ter beschikking te stellen O:)

Groeten Rein.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Porcino »

Via een masseltje aan een handleiding van de UL40S kunnen komen. Bij Amplimo was de service meer dan top! setje stickers meegekregen om de UGT's van hun lelijke dopmoer te kunnen verlossen en gelijk nog wat kunnen kwijlen bij de ALFI versterkers die daar ook worden gemaakt. Man, dat ziet en fraai uit. (mag ook wel voor de prijs ;-) )
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Als deze versterker met Amplimo trafos werkt zal het wel niet die uit Elektuur zijn,daar is het een Lundahl :o .
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door PA4URK »

Ik bedoelde het schema met de EF86/ECC83 dat jij boven tevoorschijn tovert Anne, de door mij nagebouwde 'Straight' van Elektuur is nagenoeg gelijk. Verschil is alleen dat ik een instelbare BIAS heb en de originele Lundahls heb vervangen door AE trafo's.
Voor Porcino: Ik heb de Radio Bulletin (juli/augustus 1996, nr. 7/8) gevonden, als je wilt kan ik het artikel inscannen en naar je toe mailen. Of eventueel hier plaatsen?
Groeten Rein.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Porcino »

Ja leuk joh, hoe meer kennis op het Forum hoe beter ;-)
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door AatV »

@Porcino,

De printplaat heeft ruimte voor (per kanaal) 2 stuks EL34 en 1 stuks dubbeltriode 6N1P (ongeveer een russiche ECC88). Ik heb het schema nog wel ergens in een boekwerkje van Menno van der Veen staan. Lijkt me dat ik het schema niet zomaar op dit forum kan zetten i.v.m. auteursrechten, maar als je wil kan ik het wel naar je toe mailen.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Porcino »

AatV schreef:
@Porcino,

De printplaat heeft ruimte voor (per kanaal) 2 stuks EL34 en 1 stuks dubbeltriode 6N1P (ongeveer een russiche ECC88). Ik heb het schema nog wel ergens in een boekwerkje van Menno van der Veen staan. Lijkt me dat ik het schema niet zomaar op dit forum kan zetten i.v.m. auteursrechten, maar als je wil kan ik het wel naar je toe mailen.

groet,
Aat
Enorm bedankt Aad! Het schema heb ik inmiddels: Ik heb via Amplimo de oude bouwhandleiding uit ' 93 opgevraagd. Amplimo, bedankt! Morgen de kast spuitklaar maken en donderdag de eindbuizen meten. Ze zien er wat "gebruikt" uit dus houd rekening met een nieuw kwartetje. De eindbuizen zijn oude PTT EL34 met PTT ge-etst in het glas. Lijken mij ook Philipsjes, maar weet het niet zeker. Indien deze buizen niet goed meer zijn, denk ik aan een kwartetje KT66 van JJ. Hier heb ik heel veel goeds over gehoord.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door PA4URK »

Hoi Porcino, hier het artikel uit RB 1996 als pdfje. Dit moet een makkie worden met al die hulp :lol:
Bijlagen
VanderveenUL40S.pdf
(1.87 MiB) 1171 keer gedownload
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Porcino »

Inderdaad is nu alles compleet, je hebt precies gevonden wat ik zocht , Bedankt!!!
Als het nu nog niet lukt... :roll:

Ik ga eerst de Ultralineare instelling gebruiken, later de verschillen onderzoeken tussen UL, Triode en Supertriode. Heb er nu al zin! :D
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door PA4URK »

Graag gedaan Porcino, houdt ons op de hoogte van je vorderingen!
P.S. Porcino's, zijn dat paddestoelen?
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Porcino »

Porcino (m:-i), boletus edulis, dat is Eekhoorntjesbrood. Eveneens is het de naam van mijn platenspeler ;-)

Heerlijk overigens, Eekhoorntjesbrood met zalm... :roll:

Weer wat voorgang: Een kwartetje KT66 van Genalex New Sensor gekocht. Leek de enige moderne productie met een smalle voetmaat. Viel dat even tegen... Ik moet nu bestaande geponste gaten in een plaatstalen kast met enkele mm ruimen. Enige idee wat ik heb is om dat met een vijl te doen, maar dat gaat nooit mooi worden. Ander alternatief is de hele bovenplaat uit te zagen en bij Schaeffer en nieuwe bovenplaat laten maken. Alleen, ook dat is weer niet gratis. Heeft iemand een goed idee voor mij?
Bijlagen
Te klein :-(
Te klein :-(
Doorvoer van de trafodraden: hier komt nog siliconenslang in.
Doorvoer van de trafodraden: hier komt nog siliconenslang in.
Voedingstrafo, passen en meten...
Voedingstrafo, passen en meten...
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door PA4URK »

In roomboter gebakken Noordzeetong, hmmm :kwijl:
Wat dacht je van een stappenboor? Is goedkoper dan een hele nieuwe plaat bij Schaeffer laten maken.
Bijlagen
Stappenboor.jpg
Stappenboor.jpg (3.87 KiB) 1688 keer bekeken
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Afbouw UL-40S eindversterker

Bericht door Porcino »

Of gewoon Heilbot, Tarbot, Schar of Wijting. Och ik mis de visafslag in Stellendam... Kom van Overflakkee weet je...

Die stappenboor zou wel eens een geniale vinding kunnen zijn, icm een kolomboor.
Plaats reactie