Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door Arno »

Aangezien mijn toch al gare HK cd-speler optisch niet best bij mijn nieuwe versterker past, wil ik zelf wat in elkaar gaan flansen.
Afbeelding

Gelukkig heb ik al een complete en werkende set spullen
Afbeelding

Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door dre »

welk nummer heeft dit project? :sure:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door ray5150 »

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat daar ook zo'n ubergeil houten kastje onmheen komt... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15175
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door Barry2001 »

Leuk! Misschien een buizentrapje uit?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door Arno »

Barry2001 schreef:
Leuk! Misschien een buizentrapje uit?
Wat dat precies inhoudt moet ik nog uitzoeken ( :oops: ), maar er mag best een extra uitdaging bij hoor. :D
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door Arno »

ray5150 schreef:
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat daar ook zo'n ubergeil houten kastje onmheen komt... :mrgreen:
Ik ga het wel proberen heel netjes te doen, maar het wordt in ieder geval niet van datzelfde hout. Waarschijnlijk wordt het door en door zwart mdf. Natuurlijk wordt de vormgeving wel zo, dat het (hopelijk) goed bij elkaar past.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door democles »

.. succes
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door Fokko »

Ziet er goed uit!

Ik zeg:
http://www.lampizator.eu/lampizator/LAM ... zator.html

Er is heel veel geschreven op het forum over deze opstelling (bv hier of hier). Een handvol weerstanden, wat condensatoren en een trafo voor de voeding, veel meer is het niet. Ik heb nog wel een setje 6n6p's voor je liggen, mocht je er een buisje achter willen hangen, kan ik zo op de post doen ;) Zelf wil ik nog een keer de gebalanceerde versie bouwen, maar kom tijd tekort :D
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door BertDB »

kijk eens aan, die opstelling komt me wel HEEL bekend voor :mrgreen: :rock:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door Arno »

Of er buizen inkomen, daar moet ik me nog even in verdiepen.

Ik heb wel al een vraag over de controller. De schakelaartjes voor de bediening, die zitten gesoldeerd met 4 pootjes. Voor zover ik het kan zien zijn er telkens maar 2 pootjes verbonden. En dan wel 1 met een gemeenschappelijke gnd, en 1 met de overeenkomstige 'datalijn'. Zie ik dat goed? En kan ik die schakelaartjes gewoon los solderen en dan met draadjes verlengen naar een andere locatie op het front van de behuizing?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door hannesie »

Mooi met zo een slot-in drive, dat maakt het mogelijk om er een heel gaaf kastje voor te maken.

Frontje is er zo of en je kunt dan een bijna niet te herkennen sleuf in het front maken.

Echt mooi snoepgoed :oops:
Voor wat betreft de schakelingen, volgens mij moet dat simpel kunnen.
Een verlenging van een draadje mag geen probleem zijn, een muziek signaalkabeltje is wel anders denk ik.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door SSassen »

Arno schreef:
Of er buizen inkomen, daar moet ik me nog even in verdiepen.

Ik heb wel al een vraag over de controller. De schakelaartjes voor de bediening, die zitten gesoldeerd met 4 pootjes. Voor zover ik het kan zien zijn er telkens maar 2 pootjes verbonden. En dan wel 1 met een gemeenschappelijke gnd, en 1 met de overeenkomstige 'datalijn'. Zie ik dat goed? En kan ik die schakelaartjes gewoon los solderen en dan met draadjes verlengen naar een andere locatie op het front van de behuizing?
Ja, ik zou wel even de draden twisten als ze wat langer worden, dan voorkom je dat er eventueel storing wordt opgepikt van andere onderdelen in de CD-speler.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Gediplomeerd kabelfluisteraar
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door Arno »

Hier een sketchup brainstormpje.
Ik heb even een klein stukje rood plexiglas voor de vfd gehouden, en dat maakt van het harde groen/blauw een bijzonder chique oranje-achtig kleurtje.
Bijlagen
cd.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door hannesie »

Heb je al gemeten hoeveel centimeter de cd er uit steekt als hij uit wordt geworpen?

De dikte van het front kan ik zo niet inschatten maar het is weer een uniek stukje audio-vormgeving. :-# :kwijl:

De Pioneer DVD Slot-in die ik had, ging net 2,5 cm naar buiten.
Je nooduitworp of normale uitworp knop, ga je die nog gebruiken, ik zie geen knopje daarvoor :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door Arno »

hannesie schreef:
Heb je al gemeten hoeveel centimeter de cd er uit steekt als hij uit wordt geworpen?

De dikte van het front kan ik zo niet inschatten maar het is weer een uniek stukje audio-vormgeving. :-# :kwijl:

De Pioneer DVD Slot-in die ik had, ging net 2,5 cm naar buiten.
Je nooduitworp of normale uitworp knop, ga je die nog gebruiken, ik zie geen knopje daarvoor :mrgreen:
Deze drive spuugt het schijfje wel iets verder uit, maar ik weet niet precies hoeveel. Het front zou 19 mm dik zijn, maar ik kan dat aan de achterkant ter plaatse van de drive wegfrezen.
De gewone eject knop is er idd nog niet. Maar je weet hoe ik daar over denk; als het niet in het ontwerp past, dan gaat het aan de achterkant :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door hannesie »

Arno schreef:
De gewone eject knop is er idd nog niet. Maar je weet hoe ik daar over denk; als het niet in het ontwerp past, dan gaat het aan de achterkant :mrgreen:
Een zwarte knop of in de kleur van de kast met geen of nauwelijks een verhoging of licht bol zou kunnen.

Ik moet nog zien hoe jij een constructie maakt vanaf de achterkant. :P

Dan kan het waarschijnlijk makkelijker aan de voorzijde van de onderkant, zie je hem ook niet. :D :mrgreen:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door BertDB »

Je maakt er wel iets uniek van Arno !
Ben benieuwd om mijn verkocht project vorm te zien krijgen :lol:

Schakelaartjes kan je prima verlengen maar zoals Sander zegt: torsen :)
Ook het IR oogje kan je zo verlengen (GND, PWR, DATA)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door Arno »

Idee nr. 1 had iets teveel weg van een schoenendoos.

Nr. 2:
Bijlagen
cd2.png
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door richard »

Arno schreef:
Idee nr. 1 had iets teveel weg van een schoenendoos.

Nr. 2:
Afbeelding
Lijkt wel een Harman Kardon speler. Dan is de eerste toch veel sjieker.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door dre »

kun je niet wat meer details van de versterker terug brengen?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door Arno »

dre schreef:
kun je niet wat meer details van de versterker terug brengen?
Veel details zitten er niet in de versterker. De pootjes worden hetzelfde :mrgreen:
Het hoeft van mij ook niet zo'n sterk bijeenpassend setje te worden.

Ik heb nog een vraag over die controller. Als de speler gestopt is, hoor je hem toch heel de tijd draaien. Is dit normaal?
Marvin.
Berichten: 22
Lid geworden op: do 06 mei 2010, 12:49

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door Marvin. »

En iets in de stijl van mijn prototype-ontwerp voor mijn versterker ?
Als je wilt kan ik zo een cd-speler in dezelfde stijl voor je maken.
Kleine uitleg bij het ontwerp : het zwarte gedeelte op het front is half-doorzichtig plexiglas, (is op deze afbeelding niet zo goed te zien, als je wilt kan ik het SketchUp bestand posten)met daarachter zit dus je display, lampjes, meters, indicators, wat dan ook.
Zoals ik het in gedachten had, wordt de kleur van de getallen rood (backlit dus).
Vind je het wat ?
Het is wel relatief moeilijk om te maken, maar het resultaat mag er dan zeker zijn !
Wat vind je ervan ?
Als je het niks vindt is het ook niet erg, hoor :lol: !
Bijlagen
UcD ontwerp.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door hannesie »

Hoi Arno, nog een tipje voor het display, male stekkertjes. :mrgreen:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9#p1516499
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door Arno »

hannesie schreef:
Hoi Arno, nog een tipje voor het display, male stekkertjes. :mrgreen:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 9#p1516499
Waar heb je dat vandaan dan?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw cd-speler met cd-rom controller

Bericht door hannesie »

DIL Rotterdam :mrgreen:
Ik ging ik even shoppen op het Zuidplein met vrouwlief en kon het niet laten, even met een zijsprongetje, even te vragen naar opties voor dit soort dingen, ik kende deze nog niet.
Plaats reactie