Tubular Subwoofer overdenkingen.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door blueznl »

Doppie erop, poort erin, en je hebt een gepoorte kast :-) wel een manier om 100 liter 'salonfahig' te maken :-)
huub
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 04 jul 2010, 14:08
Locatie: helmond

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door huub »

waarom plaats je de woofer niet in de pijp.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door pompebled »

Hallo Huub,
pompebled schreef:
Vanmiddag wat zaagwerk verricht; de speaker komt niet downfiring, omdat 'ie daar niet geschikt voor is, om uitzakken te voorkomen komt 'ie gewoon vertikaal in een vierkant kastje waar de buis op staat.
Of ik moet de buis plat neerleggen, dan zou de speaker er zonder uitzakken zó in kunnen...

Groeten, Jan.
huub1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2010, 20:32

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door huub1 »

nee dat niet bij mij zat de woofer boven in de pijp gelijmd. moet niet zon probleem zijn. heb je niet zon lelijke kist eronder. boven pijp mooi schuin afzagen.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door blueznl »

Fijn voor de kinderen, een woofer onder hun bedje :-)
huub1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2010, 20:32

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door huub1 »

leuk toch :lol:
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door pompebled »

Even een update.

De 20 cm Isophon zit in een 18 mm multiplex kubus inwendig 22 x 22 x 22 cm.
Op de kubus staat de buis, deels ingefreesd in de dubbeldikke bovenplaat.

Op het moment is de buis maar Ø 125 mm, omdat ik die had liggen.

Gisteravond de boel even in elkaar gepast en een stuk opgerolde stuk demping op 1/5 van de lengte, vanaf de speaker gemeten losjes in de buis geduwd.

De 150W Conrad subamp heb ik op dezelfde instelling laten staan als voor m’n Vifa sub.

In ben zeer onder de indruk hoe ontzettend laag zo’n pijp gaat, helemaal met slechts een 20 cm woofer.
Een scene uit de detective op de TV waarbij er vrachtauto’s door het beeld rijden was angstwekkend, ook de plopgeluiden bij ondeskundig microfoongebruik in radiouitzendingen alsmede het rampzalige gebruik van teveel eq in het laag, zodat de DJ maar vooral een ‘warme’ stem heeft, zorgt voor enorme druk in het laag.

Wat nu nadelig uitpakt is de ingebouwde boost van de subamp, die een enorme bult in het signaal veroorzaakt, buitengewoon storend.
Die gaat er dus één dezer dagen uit.

Vanwege WAF staat de pijp momenteel op de vensterbank achter de gordijnen uit het zicht, je had het gezicht van m’n vrouw moeten zien toen ik met 2,4 m buis de kamer in kwam zetten…
Ik heb de buis iets langer gelaten dan 240cm en heb nu precies één centimeter speling tot het plafond, daar moet dus nog iets van af.

Ik ga nu eerst een poosje luisteren en spelen met de lengte en de hoeveelheid demping, om te zien of ik de weergave naar behoren kan krijgen.

Dan eens op zoek naar een stuk 200 mm buis zonder dat ik daarvoor de hypotheek moet verhogen... (ruim €100,00 voor vijf meter vind ik wat te gortig).

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door blueznl »

Eerlijk gezegd snap ik de theory achter zo'n buis niet zo goed (het lijkt haast een soort 'oneindig grote kast' waardoor het misschien heel goed zou werken met auto subs welke 'open' in de hoedenplank worden gehangen) maar zou het ook werken met meerdere kleinere buizen?

Er is nl gemakkelijk te komen aan restjes HDPE, het spul waarin glasvezelkabel in de grond wordt gelegd, vaak is dit ca. 65 mm rond. Maar ja, een handvol van die dingen samenvoegen is misschien ook veel werk... Hoewel ik me iets zou kunnen voorstellen met een stok en het midden en wat heavy duty tie wraps :-)

Mijn Infinity Kappa Perfect 12 is binnen, nu gaan nadenken over een amp en een kast...
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door nxs77 »

Is deze woofer ook te gebruiken hiervoor? http://cgi.ebay.nl/Pair-8-20cm-WOOFER-S ... 1407wt_905
Ik heb 2 van deze aangeschaft en ingebouwd in 60 liter gesloten 2 weg kasten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door Henkjan »

blueznl schreef:
Eerlijk gezegd snap ik de theory achter zo'n buis niet zo goed ...
het is een transmissielijn, hierbij maak je gebruik van een staande golf om de laag output te verbeteren. net als een BR poort dat doet.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door weidok »

pompebled schreef:
Dan eens op zoek naar een stuk 200 mm buis zonder dat ik daarvoor de hypotheek moet verhogen... (ruim €100,00 voor vijf meter vind ik wat te gortig).

Groeten, Jan.
als je begint met een stuk buis van rond 200 mm en dan een stuk rond 160 mm kun je eindigen met een stuk rond 125 mm
krijg je een taps verloop in je TL en kan je de lengte dus korter maken het einde dus het 125 mm stuk zou je nog kunnen
afschuinen !!

er zijn verllopstukken in de handel..

misschien heeft een plaatselijke aannemer wat afvalstukken te leggen om de kosten te drukken :)
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door pompebled »

nxs77 schreef:
Is deze woofer ook te gebruiken hiervoor? http://cgi.ebay.nl/Pair-8-20cm-WOOFER-S ... 1407wt_905
Ik heb 2 van deze aangeschaft en ingebouwd in 60 liter gesloten 2 weg kasten.
Dat zou best kunnen.
Hoe werken/klinken ze in de gesloten kasten?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door nxs77 »

Zoals ik ze net nog beluisterd heb op mijn autoradio met bas op neutraal en loudness aan, vol en diep.
Totaal niet boemerig. Met het inspelen op mijn plateamp gingen ze tekeer als een beest zonder problemen.
Mag ook wel met een 5cm spreekspoel met gat in de magneet en trouwens een best forse magneet.
Zwaar voor het doen van een 8"er.
Ik heb ze nu in gesloten 60liter zitten. het kan niet misgaan. Ik vind ook dat de middentonen er mooi uitkomen.
Echt niet slecht voor dat geld.

Ik heb alleen wel de roostertjes die op de achterkant van de magneet eraf gesloopt omdat deze bij hoge volume begonnen te fluiten. Kun je nagaan wat een lucht verplaatsing alleen daar al :mrgreen:
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door blueznl »

Aangenomen dat een speaker niet 'beneden' zijn laagste frequentie kan werken denk ik dat je dan misschien beter uit bent met een poortje? (30 Hz...)
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door nxs77 »

Heb je het nu over mijn post??
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door audiomanics »

blueznl schreef:
Mijn Infinity Kappa Perfect 12 is binnen, nu gaan nadenken over een amp en een kast...
Toch eens in de gaten houden.. ik heb nog precies zo'n speaker in de schuur liggen... al een tijdje..
Kasten en ampen zijn er zat op internet..

Kees
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door sietse »

weidok schreef:
pompebled schreef:
Dan eens op zoek naar een stuk 200 mm buis zonder dat ik daarvoor de hypotheek moet verhogen... (ruim €100,00 voor vijf meter vind ik wat te gortig).

Groeten, Jan.
als je begint met een stuk buis van rond 200 mm en dan een stuk rond 160 mm kun je eindigen met een stuk rond 125 mm
krijg je een taps verloop in je TL en kan je de lengte dus korter maken het einde dus het 125 mm stuk zou je nog kunnen
afschuinen !!

er zijn verllopstukken in de handel..

misschien heeft een plaatselijke aannemer wat afvalstukken te leggen om de kosten te drukken :)
Ik ben het wel eens met Weidok.
Weet je Pompebledsje. je bouwt geen TL maar een toeter. :!: Eigenschap van ronde buizen.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door blueznl »

nxs77 schreef:
Heb je het nu over mijn post??
Euh, ja. Maar we zijn nu deze thread aan het highjacken :-$
threshold
Berichten: 104
Lid geworden op: za 09 jan 2010, 13:44

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door threshold »

Geen last van gedreun met PVC?
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door pompebled »

threshold schreef:
Geen last van gedreun met PVC?
Nee, niet echt, alleen de boost van de plate amp zorgt voor een bult in de weergave.

Kleine aanpassing:

Ik heb de buis 8 cm ingekort, zodat de bovenkant meer ruimte tot het plafond heeft, dat scheelde direct in de weergave, geen expliciete dreun op bepaalde frequenties die ik gisteren met een nagenoeg afgedekte pijp wél had
Vanavond wat radio geluisterd en wat TV, de buis valt niet op in het geluidsbeeld, de lage tonen zijn er gewoon.

Naast het inkorten ook de demping op 1/5 iets lager geplaatst.

Vraagje: hoeveel demping over welke afstand?
Er zit nu een opgerold stuk filtermateriaal (groffilter voor luchtverversing/afzuigkap) van 40 cm hoog in.
Moet dat korter, langer?
Momenteel is de buis op die plek compleet gevuld, is dat goed, of moet er een doorgang vrij blijven in het midden?

Waar vind ik info over deze materie?

Groeten, Jan.
huub1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2010, 20:32

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door huub1 »

pvc dreunt niet. je kan aan de onderkant ook nog sleuven zagen.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door pompebled »

huub1 schreef:
pvc dreunt niet. je kan aan de onderkant ook nog sleuven zagen.
Leg eens uit als je wilt.

Aan welke kant moet je dan sleuven zagen en wat is het doel daarvan?

Groeten, Jan.
huub1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2010, 20:32

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door huub1 »

bij mijn baspijp die ik in het verleden heb gehad. waren twee sleuven gezaagd. bedoeld als br. grt.huub.
huub1
Berichten: 65
Lid geworden op: wo 17 feb 2010, 20:32

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door huub1 »

jan kijk eens op marktplaats on advert. 425145383. daar staat zon baspijp te koop.
kun je zien wat ik bedoel. die blaast je echt van je sokken.grt.huub.
Gebruikersavatar
blueznl
Berichten: 469
Lid geworden op: vr 21 sep 2007, 21:40

Re: Tubular Subwoofer overdenkingen.

Bericht door blueznl »

Maar ja, dit is geen BR :-)

Hmmm. Als je een semi transparante buis zou kunnen vinden, dan zou je met een lamp de WAF factor misschien nog kunnen verbeteren :-)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”