Audio switch LL-One

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
MichaelB

Audio switch LL-One

Bericht door MichaelB »

Een week geleden heb ik onderstaand apparaatje binnen gekregen en die werkt:
LL_One_4b954d867c593.png
LL_One_4b954d867c593.png (128.28 KiB) 333 keer bekeken
Dit is een automatische schakelaar om 2 bronnen op 1 ingang aan te sluiten. A is default, B gaat aan zodra er signaal is. De gevoeligheid en terugschakeltijd (van B naar A om schakelen tijdens stille passages te voorkomen) is ook in te stellen.

Echter :mrgreen: de gevoeligheid is in te stellen van 100mV to 10mV en ik ben er achter dat 10mV te ongevoelig is. Het center kanaal van de versterker moet dan te hard staan. Het instellen wordt geregeld met een eenvoudige regelbare weerstand (de witte).

Maak ik een denkfout als ik deze weerstand opmeet (van maximaal naar minimaal) en dan een weerstand plaats die het toelaat om te schakelen op bijv. 5mV?
boardIMG_0385.jpg
boardIMG_0386.jpg
MichaelB

Re: Audio switch LL-One

Bericht door MichaelB »

Wegens de overweldigende antwoorden, ben ik zelf op onderzoek gegaan.

Er staat een code op deze trimmer: Y105. Dan kom ik op diverse sites tegen dat dit een maximale waarde vertegenwoordigd van 1.000Kohm (1 miljoen). Dit strookt ook met de waarde die ik op mijn multimeter meet: 912Kohm op stand "Hi sensitivity"
De minimale waarde is eigenlijk "open" in de zin dat dit slechts 5ohm is op "Lo sensitivity".

Mja, welke waarde moet ik dan kiezen om de gevoeligheid op bijv. 5mV te krijgen.... Eigenlijk zou ik dan een trimmer van 1.000Kohm - 2.000Kohm moeten aansluiten en zien wat daar het effect van is.

Zou het in het geheel weghalen van deze trimmer het zaakje kapot kunnen maken?
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

1e bericht geplaatst om vr feb 11, 2011 22:07.
Jij verwacht dat binnen een dag berichten zijn? :mrgreen:

Het zou natuurlijk mooi zijn om een schema te hebben.
Zou je misschien zelf vanaf de potmeter een kleine stukje ervoor en erna kunnen tekenen?
Ik heb het idee dat het met een comparator gaat, dan kun je op een andere manier nog wel wat tweaken.
MichaelB

Bericht door MichaelB »

b_force schreef:
1e bericht geplaatst om vr feb 11, 2011 22:07.
Jij verwacht dat binnen een dag berichten zijn? :mrgreen:
Tuurlijk, antwoord zullen jullie en snel een beetje! :wink: Het was ook bedoelt met een :wink: , die stond er alleen niet :mrgreen:

Zo genoeg emoticons gebruikt voor vandaag!

Uhm, een schema tekenen. Jaja, nu schat je me te hoog in. Ik hoopte dat er iets te zien zou zijn op de foto's, alhoewel die lastig zijn te maken zonder schitteren.

Ik zie het rechterpootje van de potmeter (van boven gezien) naar een LM358L gaan. De andere pootjes gaan via een aantal weerstandjes naar een wirwar van andere componenten... Kon ik dit maar beter verwoorden :roll:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zou best 's kunnen dat twee van de drie pootjes aan elkaar zitten en dat het gewoon een instelbare weerstand is.
Als je ermee van 100 naar 10mV kunt regelen zit er een weerstand van 100k in serie.Door daar 2,2M (standaardwaarde)te zetten zou de gevoeligheid dan naar 5mV gaan.
Zelfs als het werkt ben ik bang dat je er niet veel mee opschiet,om beduidend zachter te kunnen spelen zal er wel meer afmoeten.Vermoed dat de schakeling zoveel niet wil versterken.Maar zonder schema :?: :?: :?: .
Anne
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Ah!buis schreef:
Zou best 's kunnen dat twee van de drie pootjes aan elkaar zitten en dat het gewoon een instelbare weerstand is.
Als je ermee van 100 naar 10mV kunt regelen zit er een weerstand van 100k in serie.
Klopt en klopt. 2 van de 3 pootjes zitten aan elkaar EN er zit een serie weerstand aan (waarde moet ik even opzoeken). :goedzo:

Het verschil wat ik wil bereiken is 'slechts' 3dB lager. Je bedoelt met het versterken vast: "de versterking van de print om waar te nemen of er een signaal op staat", of niet? Die 3 dB zorgt er net voor dat je zachtjes naar een film kan kijken. Nu moet het geluid iets te hard staan.

Naja, ik kan er nu niet veel mee (niets), dus ik ga gewoon een paar weerstandjes halen (shit, was gisteren nog bij Van Hove in A'foort) en het uitproberen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

waar heb je dat ding gekocht overigens?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

is dat niet op ons continent te krijgen?
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Henkjan schreef:
is dat niet op ons continent te krijgen?
Wel in de Verenigde Staten van Engeland. Daar kost 'ie meestal 75 pond ex. verzendkosten.

Kwam ik trouwens nog bedrogen mee uit bij avhifi, want de douane gooide er nog 25 euro bovenop :( Dat zal je via Engeland niet hebben. Al met al was ik 90 euro kwijt :shock: Maar goed, dan heb je ook wat (wat het niet doet :lol: ).
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Et avec une nouvelle résisteur :mrgreen:
boardIMG_0390.jpg
Het werkt wel/niet.
Wel, omdat de versterker nu idd. wat zachter kan staan en niet, omdat ik eigenlijk vind dat het nog wel ietsje zachter zou mogen. Het is wel okee, maar stel nou dat we het geluid een keer nog wat zachter zouden willen :roll:

Ik bedacht me dat het eigenlijk handiger zou zijn als ik een RCA selector met afstandsbediening gekozen zou hebben (en die zijn er ](*,) )
MichaelB

Bericht door MichaelB »

MichaelB schreef:
Et avec une nouvelle résisteur :mrgreen:
De bijlage boardIMG_0390.jpg is niet meer beschikbaar
Het werkt wel/niet.
Wel, omdat de versterker nu idd. wat zachter kan staan en niet, omdat ik eigenlijk vind dat het nog wel ietsje zachter zou mogen. Het is wel okee, maar stel nou dat we het geluid een keer nog wat zachter zouden willen :roll:

Ik bedacht me dat het eigenlijk handiger zou zijn als ik een RCA selector met afstandsbediening gekozen zou hebben (en die zijn er ](*,) )
EDIT:
zoiets dus:
1613637571.jpg
1613637571.jpg (5.99 KiB) 213 keer bekeken
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zeg Michael, 't is niet resisteur maar resistance :shock:

En 't ja,had ik het niet gedacht,te weinig gevoelig ook met grotere weerstand :(
Zou ie het nog doen zonder weerstand :?:
Anne
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Ah!buis schreef:
Zeg Michael, 't is niet resisteur maar resistance :shock:
Goh! :wink: (viva la resistance!)
Ah!buis schreef:
En 't ja,had ik het niet gedacht,te weinig gevoelig ook met grotere weerstand :(
Zou ie het nog doen zonder weerstand :?:
Anne
Geen idee, dat ga ik vanavond even proberen!
Het werkt nu dus wel, maar of het echt het juiste nivo is, dat zou de tijd moeten uitwijzen (maar eerst eens zonder weerstand).

EDIT: had het verkeerde filmpje geplakt, dat moest uiteraard van Southpark zijn! :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”