Tha Box

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

mxbreak
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 36
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 20:10

Re: Tha Box

Bericht door mxbreak »

ok.

maar op die afbeelding die ik heb gemaakt gebruik ik toch ook maar 1 kanaal ?
en die ander laat ik zoals het is, of ik zou hier ook nog een tweeter aan kunnen maken..
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Tha Box

Bericht door Vuurkat »

Klopt, maar als je toch een tweekanaalsversterker hebt kan je hem beter bruggen, dan heb je meer vermogen, dus kan hij harder. Maar dat zou ik alleen doen als de versterker daar een schakelaar voor heeft, anders is het nogal een gedoe om te doen.

De woofer en de tweeter kunnen samen op één kanaal. Als je een piëzotweeter neemt kan je die parallel aan de woofer zetten en hoef je niet te filteren. Mocht je de piëzo te luid vinden, dan kan je die dempen door een kleine condensator (bijv. 150nF) ermee in serie te zetten.
mxbreak
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 36
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 20:10

Re: Tha Box

Bericht door mxbreak »

ok!
dus die tweeter van newline die bartsegers mij aanraadde (pag. 1) kan ik zo zonder filter parallel op de woofer zetten.
ennuh, ff heel wat anders. moet ik alles gewoon aan mekaar vast solderen?
en kan ik overal speakerdraad voor gebruiken? ook voor de accu, schakelaars, led lampjes etc?

en, wat is nou het verschil tussen zo'n tweeter: http://www.new-line.nl/nl/luidsprekers- ... _14284.htm
of zo een: http://www.new-line.nl/nl/luidsprekers- ... r_5415.htm

want die tweeters zijn of heel goedkoop of redelijk duur en nooit iets ertussen O:)
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Tha Box

Bericht door Vuurkat »

Ja op alle vragen (bij het aansluiten moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je het goed aansluit voordat je de versterker aan zet).

Het verschil tussen de tweeters is dat die piëzo met een dun kristalplaatje dat trilt werkt en de bullet tweeter een magneet en een spoel heeft. Dat betekent in de praktijk dat je een piëzo hoef je niet te filteren en dat hij lekker goedkoop is, maar hij klinkt wel behoorlijk schel (lelijk).
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Tha Box

Bericht door nxs77 »

Casper schreef:
Klopt, maar als je toch een tweekanaalsversterker hebt kan je hem beter bruggen, dan heb je meer vermogen, dus kan hij harder. Maar dat zou ik alleen doen als de versterker daar een schakelaar voor heeft, anders is het nogal een gedoe om te doen.

De woofer en de tweeter kunnen samen op één kanaal. Als je een piëzotweeter neemt kan je die parallel aan de woofer zetten en hoef je niet te filteren. Mocht je de piëzo te luid vinden, dan kan je die dempen door een kleine condensator (bijv. 150nF) ermee in serie te zetten.
Ik weet niet wat voor versterkers jij gewend bent maar ik tot nu toe geen een versterker meegemaakt waarbij het bruggen een schakelaartje omgezet moest worden. en gewoon stereo(2 kanaals aansturen) gewoon mogelijk is zonder problemen.
Mijn ervaringen hierin zijn magnat solid 900.2 en Caliber competition 4x75 versterkers en dan heb ik het over oudjes.. 2001 en 2003.

Maar ik denk dat er maar even een duidelijke shop lijstje gemaakt moet worden want anders blijft hij maar veranderen.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Tha Box

Bericht door Vuurkat »

Ik zat wat te zoeken op bruggen en toen kwam ik op New-Line terecht, daar hadden ze het over schakelaars. Ik heb geen idee hoe het bij car-hifi gaat.
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Tha Box

Bericht door Joland »

Bij caraudio gaat het heel eenvoudig, gewoon de plus van het ene kanaal gebruiken en de min van het andere kanaal en voila!
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Tha Box

Bericht door nxs77 »

Staat bij de speaker aansluiting ook wel aangegeven hoe je kan bruggen... mijn ervaring
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Tha Box

Bericht door Marp »

Wel altijd even in de handleiding controleren of de versterker brugbaar is (of inderdaad op de versterker zelf). Dat is niet altijd het geval, al geloof ik dat niet-brugbare autoversterkers steeds minder vaak voor komen.

En tref je er een die is voorzien van een stereo/mono switch, of van een mode-switch met 2 (bridge / 2-channel) of meer opties, dan moet de bijbehorende instelling natuurlijk wel kloppen.
mxbreak
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 36
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 20:10

Re: Tha Box

Bericht door mxbreak »

en kan ik ook ook met behulp van een schakelaartje een transistor parallel op de stroomkring zetten zodat ik hem ook op netspanning kan laten lopen? en is dit niet schadelijk voor de accu?

thx O:)
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Tha Box

Bericht door Vuurkat »

Nee, je zult eerst van die 230V wisselspanning uit het stopcontact 12V gelijkspanning moeten maken. Daarvoor moet je een voeding hebben. Ook moet je ervoor zorgen dat de accu niet direct aan de voeding zit, dan gaat een van de twee kapot.

Dit gedeelte met een accu enzo heb je ook bij kratradio's, zie daarom dit topic op GoT hoe je het kan doen.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Tha Box

Bericht door nxs77 »

mxbreak schreef:
en kan ik ook ook met behulp van een schakelaartje een transistor parallel op de stroomkring zetten zodat ik hem ook op netspanning kan laten lopen? en is dit niet schadelijk voor de accu?

thx O:)
Wat dacht je van een compacte accu lader?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Tha Box

Bericht door Marp »

Is dat voor een T-ampje met compacte luidsprekers, of voor een 12V amp van 100W rms met 30cm woofer? En what about afvlakking, om niet naar brom te luisteren?

Als je een forse 12V versterker niet uit een accu voedt, wordt de voeding redelijk onbetaalbaar. Althans, dat is de conclusie waar al meer gelijksoortige projecten bij eindigden v.w.b. de wens om een netvoeding te gebruiken.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Tha Box

Bericht door nxs77 »

Dan vraag ik mij af hoe hoog de eisen zijn voor de topic starter.
Ik denk dat ie z'n beetje alles wel 2e hands van marktplaats kan halen
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Tha Box

Bericht door bartsegers »

inderdaad, niet met voedingen gaan kloten etc. dat loopt echt in de papieren dan.

met een kleine autoaccu, of losse 12v blokken van zeg 20A samen kun je echt lang muziek luisteren!
's avonds weer aan de lader hangen en klaar is ie de volgende dag.

het is nu al erg vaak geschreven overigens allemaal.

maar, het verschil tussen een piezo en echte tweeter is vooral dynamiek en klankkleur.
Wil je eenvoudig en goedkoop, koop een piezo tweeter.
wil je wat beter en ook robuuster, koop dan een sterke bullet tweetert bv.

allemaal aan jou de keus :)

kabels: speakerkabel 1,5mm2 is goed.

van accus naar versterker, 4mm2 of dikker.

en nu bouwen die hap :D :mrgreen:
mxbreak
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 36
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 20:10

Re: Tha Box

Bericht door mxbreak »

jep

uitbetalen met die handel !! :twisted:
weet iemand trouwens de prijs van mdf hout en kan ik dit gewoon bij Gamma halen?
en waar kan ik line-x of een andere coating vinden ? "D

thx !
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Tha Box

Bericht door wouter »

mxbreak schreef:
weet iemand trouwens de prijs van mdf hout en kan ik dit gewoon bij Gamma halen?
Wordt dit je allereerste klus? :lol:

MDF kun je halen in de bouwmarkt ja.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Tha Box

Bericht door EppeRRR »

Met een gamma pas kun je het ook nog gratis op maat laten zagen ;)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Tha Box

Bericht door b_force »

EppeRRR schreef:
Met een gamma pas kun je het ook nog gratis op maat laten zagen ;)
Ongeveer op maat laten zagen :(
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Tha Box

Bericht door EppeRRR »

Ja 't zijn en blijven 'vakantiewerkers' achter de machines.
Hubo hoor ik wel goede verhalen over, maar weinig tot geen ervaring ermee.


Maar laten zagen door de 'vakantiewerkers' is denk ik beter dan de TS het laten zagen met een handzaag of decoupeerzaag ;)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Tha Box

Bericht door bartsegers »

een beetje grotere gamma heeft vaak een vast persooneelslid bij de zaag. (of iemand die daar rond rent)
de Hubo heb ik betere ervaringen mee, die zijn veelal kleiner en iets meer "meedenkend", of hoe zal ik het noemen.

Maar maak je daar maar niet druk om nu, ik heb begrepen dat dit projectje op de lange baan wordt gezet toch?

laatste waar je je druk over moet maken is het hout :lol:
Gebruikersavatar
fterheide
Ook commercieel actief
Berichten: 28
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 20:41

Re: Tha Box

Bericht door fterheide »

Weet je al zeker dat je MDF wilt gaan gebruiken? Gezien de afmetingen, elektronica, accu en versterker wordt het een heel zwaar geheel, als je 'Tha Box' wil verplaatsen heb je zeker 2 man nodig of iets met wieltjes.

Als je het wil coaten of schilderen, eerst goed grondverf gebruiken want MDF 'zuigt' nogal erg.

Het is heel erg afhankelijk van je versterker wat voor voeding je nodig zal hebben, heb je al een idee welke het gaat worden?
5 ampère voedingen zijn nog wel betaalbaar...

Overigens heb ik zelf wel een goede ervaring met het op maat laten zagen bij de Gamma, alles sloot netjes aan.

Als laatste heb ik nog wat info over het aansluiten hier: http://kratradio-ta2024-versterker.nl/aansluiten/
mxbreak
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 36
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 20:10

Re: Tha Box

Bericht door mxbreak »

nee, het maakt me vrij weinig uit welk hout ik gebruik, als het maar niet te hoog in de prijzen loopt.
maar aangezien mdf makkelijk te bewerken is en er veel positieve berichten over las leek het me wel redelijk.

iemand ervaring met multiplex?
Gebruikersavatar
fterheide
Ook commercieel actief
Berichten: 28
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 20:41

Re: Tha Box

Bericht door fterheide »

Vooral als je MDF in 14mm, 16mm of dikker neemt wordt het echt heel zwaar. Met multiplex heb ik ook wel eens gewerkt en dat laat zich ook makkelijk zagen, kan wel iets splinteren langs de randen.

Overigens nog een tip voor MDF, als je vaak schroeven erin draait en weer losmaakt, dan kan het schroefgat helemaal dol worden. Hier op hebben ze inslagmoeren op verzonnen: Afbeelding

Deze boor en zet je eenmalig in het hout en de speakers zet je vast met inbusboutjes.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Tha Box

Bericht door EppeRRR »

Is het niet mogelijk om bijv gaten te maken tbv gewichtsbesparing?
In de auto en vliegtuigenindustrie wordt het al jaren toegepast.


Hier even een voorbeeld van bijv. 2x9mm.
Voorbeeld gewichtsbesparing
Voorbeeld gewichtsbesparing

Even snel gerekend is het
- 50x20= 900cm2
- (6x8cm rond)+(3x6cm rond)= +/- 486cm2

Dus even snel rekenen geeft als resultaat dat je +/- 75% van het gewicht hebt in vergelijking met 18mm mdf, met een beetje reken/tekenwerk zul je waarschijnlijk nog wel iets meer eruit kunnen halen ;)



EDIT: (ook de rekenfout hierboven hersteld :oops: )

In dit voorbeeld (zou je 10mm uitfrezen met de bovenfrees) zou je zelfs 672cm2 weghalen, dan zou je ipv 1800cm2 zo'n 1128cm2 hebben. Dan is zo'n 63% van het oorspronkelijke gewicht :D
Voorbeeld gewichtsbesparing 2
Voorbeeld gewichtsbesparing 2

suc6
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”