Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver : Klonatine

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Ik wil eerst nog een laag aanbrengen, maar in de sneeuw was buiten schuren geen optie.
Dit weekend ga ik er even lekker tussenuit, daarna hoop ik weer wat te kunnen doen.

Ik heb op Ebay een paar Fostex TW17 tweeters gescoord, die wil ik proberen te combineren met deze kasten voor wat meer sprankeling in het hoog. Zodra ze binnen zijn ga ik wat proberen met een simpel filtercondensatortje.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Inmiddels spelen de Fostex tweeters lekker mee met de Cello's.
Ik heb er een condensator van 1uF tussen zitten, twijfel nog een beetje of ik deze groter moet maken. Ik hoor met 1,5uf weinig verschil.

Binnenkort wil ik de tweeters in de kast inbouwen, kan ik deze zomaar zonder meer tussen breedbander en bovenrand plaatsen?
hemaworst
Berichten: 113
Lid geworden op: za 14 jun 2008, 13:25

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door hemaworst »

vraagje: heb je het idee dat het bonkerige minder is geworden door de lak, of door iets anders(gewenning van het gehoor, minder gespannen van de zijkanten)? Is het geluid met de tweeter nu helemaal top? Of valt er nog wat op aan te merken.

Ps. Dit weekend gaan mijn zijkanten van de 2e speaker er tegenaan.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door sietse »

RobertD schreef:
Inmiddels spelen de Fostex tweeters lekker mee met de Cello's.
Ik heb er een condensator van 1uF tussen zitten, twijfel nog een beetje of ik deze groter moet maken. Ik hoor met 1,5uf weinig verschil.

Binnenkort wil ik de tweeters in de kast inbouwen, kan ik deze zomaar zonder meer tussen breedbander en bovenrand plaatsen?
Als je het hebt, ga dan naar 4,7uF in serie met de tweet en hang een spoeltje van 0,3 parr. aan de mid. je zit dan op een scheidings freq. van 4000 Hz (bij 8 Ohm units) Mogelijk moet je de tweet iets dimmen, maar dat kan ik hier moeilijk bepalen. Zou wel es kunnen dat jou dat goed bevalt.

Als je tweet tussen bovenrand en breedbander past, gewoon doen. 'T is wel lekker als die twee een beetje op oor hoogte zitten. Anders de tweet er maar onder.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door richard »

sietse schreef:
en hang een spoeltje van 0,3 parr. aan de mid.
Bedoel je niet in serie met de mid? Als je hem parallel zet zal het een kortsluiting voor lage frequenties.

Bij een breedbander met tweeter is het erg belangrijk dat het akoestisch centum van beide units op exact gelijke afstand met het oor is. Enkele mm's verschil kan al onregelmatigheid in de hoogweergave geven, het kan bepaalde frequenties zelfs uitdoven. Bij een tweeter los op de kast heb je meer vrijheid bij het bepalen van de optimale tweeterafstand dan bij vast montage in de baffle. Maar Sietse heeft ook gelijk dat ze beide een beetje op oorhoogte moeten zitten.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Ik zal eens kijken of ik zo'n spoeltje en condensator in huis heb. Uiteraard de spoel in serie met de mid-woofer, want anders sluit ik mijn versterker kort. Net zat ik even te rekenen, de wisselfrequentie ligt met 1,5uF nog wel erg hoog ( 13,2kHz ) Toch is het wel hoorbaar.

Het geluid wordt inderdaad minder bassis. Waarschijnlijk doordat het hout zich is gaan zetten. De lak zal er ook aan bijdragen. Dit weekend wil ik de tweede laag lak erop gaan zetten als ik eraan toekom. Wellicht frees ik ook die tweeter gelijk in de kast. Ik zal hem inderdaad gewoon uitmeten tussen breedbander en de bovenkant.

Bedankt voor jullie bijdragen, ik ga er lekker mee aan de gang.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door sietse »

richard schreef:
sietse schreef:
en hang een spoeltje van 0,3 parr. aan de mid.
Bedoel je niet in serie met de mid? Als je hem parallel zet zal het een kortsluiting voor lage frequenties.
:oops: :oops: :oops:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door Henkjan »

sietse schreef:
Als je het hebt, ga dan naar 4,7uF in serie met de tweet en hang een spoeltje van 0,3 parr. aan de mid. je zit dan op een scheidings freq. van 4000 Hz (bij 8 Ohm units) Mogelijk moet je de tweet iets dimmen, maar dat kan ik hier moeilijk bepalen. Zou wel es kunnen dat jou dat goed bevalt.
zeker de moeite van t proberen waard, maar is wel een ander concept dan een breedbander met supertweeter natuurlijk. ik zou t allebei proberen
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Henkjan schreef:
zeker de moeite van t proberen waard, maar is wel een ander concept dan een breedbander met supertweeter natuurlijk. ik zou t allebei proberen
Dat realiseerde ik me zojuist ook. Ik ben nu bezig de gaten voor de tweeter in de kasten de maken. Dan probeer ik het eerst nog eens met de 1uF of 1,5uF.

De spoel heb ik liggen voor het Fountek boekenplankspeaker project dat Edo heeft ontworpen. Die ga ik binnenkort voor mijn ouders bouwen.
Condensator wordt dan waarschijnlijk een stapeltje 1uF of 2,2uF in parallel, maar voor het experimenteren is dat prima.

In elk geval is de kast lekker open, dus kan ik makkelijk wat verschillende dingen proberen.
Gebruikersavatar
Paul groot
In memoriam †
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 12:00
Locatie: rijswijk

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door Paul groot »

[quote="RobertD]Ik ben nu bezig de gaten voor de tweeter in de kasten de maken. [/quote]


....foto's.........?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

U vraagt, wij draaien ...

De tweeter ingebouwd in de kast. Staat best mooi, al zeg ik het zelf.
DSC01643.JPG
Ik heb bij de andere speaker een kras weg moeten werken, want mijn vlinderboor schoot los. Een vervelende cirkelvormige kras achterlatend op de baffle. Gelukkig zie je er met kneedbaar hout bijna niets meer van.

Het filter is nu alleen maar een 1uF condensator. Ik vraag me af of ik er ooit nog iets anders in ga zetten, ben hier heel teveden mee.
DSC01644.JPG
Voorlopig blijft het even zo zitten, als ik de condensator ín de kast wil gaan maken, ga ik vast nog wel even met een ander filtertje prutsen. Nu eerst lekker luisteren. (En nog een keer lakken...)
Gebruikersavatar
Àadjo
Berichten: 142
Lid geworden op: ma 12 feb 2007, 22:55
Locatie: Bennekom

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door Àadjo »

Robert, Je was me net een paar dagen voor.. Dit is wat ik gisteren voltooid heb: 2 hardhouten blokjes (inwendig uitgeboord met 7 gatenboor) .
Ik had ze best aan je willen uitlenen,. Dat hoeft dus nu niet meer want je bent al voorzien.

Het resultaat is wel aardig geworden al zeg ik het zelf. Vanavond in de lijnolie gezet.
Voorzien van L-Pad en 0,47 uF C (~15 kHz & up) subtilos..
Bijlagen
DSCN2921-2.jpg
DSCN2922-2.jpg
FT17H filter.jpg
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door TubeHead »

Tis alweer een tijdje over heen gegaan. Maar hoe bevallen ze Robert ?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door RobertD »

Ze bevallen uitstekend!

Van de week is Edo wezen luisteren en die zei dat hij niet verwacht had dat ze zo goed zouden klinken. We hebben lekker genoten van allerlei muziekjes en een lekker glaasje whisky.

Die tweeters zijn echt de juiste aanvulling en ik geloof dat ik het gewoon bij die simpele 1uF condensator als "filter" laat.
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver

Bericht door TubeHead »

Gelukkig :D Neem aan dat ze spelen op de 300B amp ?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver : Klonatine

Bericht door RobertD »

Zoals al eerder gemeld zullen de speakers meekomen naar Breda.
Gisteren is Forumlid PCdeGoede bij mij op bezoek geweest en we hadden het over de Sonatine Kloon. Hij maakte toen de opmerking "Klonatine" en dat vond ik wel een passende naam voor de speakers.
Vanaf nu noem ik ze dus "Klonatines".

Ze brengen erg veel luisterplezier. Met verschillende versterkers hoorden we de verschillende karakters van de versterkers terug.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver : Klonatine

Bericht door audioot »

top robert,
ik ben erg benieuwd
mss iets om een 9710m in te proberen.....wie weet?
mvg
audioot
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver : Klonatine

Bericht door Pcdg »

Ik vroeg mij nog iets af. Die kennis van je die over de échte Sonatines beschikt: hoe oordeelt die over de kwaliteit van je Klonatines? Dat moet toch wel veelzeggend zijn.

Het zal je niet verbazen dat ik inderdaad geinspireerd ben geraakt en wellicht een vergelijkbaar project oppak. Ik ben me nu aan het inlezen....

mvg, Paul
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver : Klonatine

Bericht door RobertD »

pcdegoede schreef:
Ik vroeg mij nog iets af. Die kennis van je die over de échte Sonatines beschikt: hoe oordeelt die over de kwaliteit van je Klonatines? Dat moet toch wel veelzeggend zijn.

Het zal je niet verbazen dat ik inderdaad geinspireerd ben geraakt en wellicht een vergelijkbaar project oppak. Ik ben me nu aan het inlezen....

mvg, Paul
Ron was erg onder de indruk van mijn speakers. In vergelijking met de TQWT's die ik eerst had ervaarde hij -net als ik- veel meer ruimte. Als hij de echte Sonatines niet had gehad, zou hij zeker ook zoiets als dit gaan maken.

@Audioot: Ik denk dat dit met de 9710 zeker ook heel goed moet klinken. Volgens mij kunnen die zo in deze kast geplaatst worden, want mijn speakers zijn ook 20cm. Ik ken de weergave van de 9710 niet, maar ik vermoed dat een toptweetertje daarbij ook geen overbodig luxe zal zijn. Het hoog van de breedbanders bundelt nogal. Met de Fostex tweeters erbij loopt het hoog verder door en is de bundeling minder. Het maakt nu niet meer zoveel uit waar je in de huiskamer gaat zitten, voorheen moest ik echt op de sweetspot zitten.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver : Klonatine

Bericht door molekuul »

Ik zag dat de Klonaties naar Breda komen volgende week heb je al een versterker waarmee deze aangestuurd gaan worden?
wordt dit een 300B?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver : Klonatine

Bericht door RobertD »

Ik laat mijn 300B denk ik thuis, anders wordt het allemaal wat te veel om te sjouwen.

Deze week probeer ik mijn "Darling" versterkertje om te bouwen naar een 6V6 single ended. Hopelijk krijg ik dan de trafo brom ook onder controle.

Verder neem ik waarschijnlijk mijn EL84 PP versterker mee en een Thorens draaitafel.

Ik zal kijken wat er in mijn auto past.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver : Klonati

Bericht door RobertD »

Zo, inmiddels zijn we alweer een jaartje verder.
In de huiskamer speelt nu een gainclone versterker op de Klonatines. Dat bevalt me eigenlijk beter dan ik van zo'n chipje had verwacht.

Een poosje geleden was ik bij forumlid "Dre" op bezoek met mijn PhonoDude. Hij gaf me een paar AmpOhm papier in olie condensatoren mee van 1uF; "om eens te proberen voor de toptweeters in de Klonatine".
Ik heb nu eindelijk eens even de tijd genomen om dat moois in mijn speakers te solderen.

Het geeft een veel groter verschil dan ik van tevoren had verwacht. De hoge tonen zijn veel zuiverder geworden, het "harige" is ervanaf. Hoge noten van een viool klinken veel echter.

De toptweeter begint mee te spelen vanaf ongeveer 10kHz, of zelfs meer. (weet ik niet meer precies...)
Het gekke is dat ik vind dat met de nieuwe filtercondensator ook de middentonen beter klinken. Verklaren kan ik het niet, maar vooral pianomuziek klinkt gewoon mooier.

Met dank aan Dre is het dus een verbetering geworden.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver : Klonati

Bericht door dre »

en dan zijn ze ook nog nieuw....... :wink:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver : Klonati

Bericht door RobertD »

snel nog even een uurtje luisteren.... :wink:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Saba Cello / Sonatine Kloon met Monacor driver : Klonati

Bericht door RobertD »

Met een beetje weemoed vandaag afscheid genomen van de Klonatines. Forumlid DKM gaat er nu naar luisteren.
Ik heb de Stella Lights gebouwd en die passen een stuk beter in het interieur. (Juiste kleur, betere WAF...)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”