Aluminium stralen?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Aluminium stralen?

Bericht door xander79 »

Beste mede bouwers,

Ik zit te denken om mijn aluminium behuizing te laten stralen.
Heeft iemand ervaring met bedrijven die dit doen in de regio Utrecht?
En wat zijn ongeveer de kosten om iets te laten stralen?

Xander.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Aluminium stralen?

Bericht door Barry2001 »

Ik kan je zelf niet helpen, maar ik weet dat TubeHead dit wel eens doet, wellicht dat je hem een PB kunt sturen. Succes!
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: Aluminium stralen?

Bericht door xander79 »

Barry2001 schreef:
Ik kan je zelf niet helpen, maar ik weet dat TubeHead dit wel eens doet, wellicht dat je hem een PB kunt sturen. Succes!
Dank u!

Ga ik gelijk doen:)!
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Aluminium stralen?

Bericht door sander1238 »

waarschijnlijk heeft ieder goed las bedrijf wel een mogelijkheid om te glasparelen, zal weinig kosten
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aluminium stralen?

Bericht door Pjotr »

Maar of TS dat wil? Daarvan krijgt het een dof matgrijs uiterlijk.
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: Aluminium stralen?

Bericht door xander79 »

Ik zat te denken om de voor en achterkant mat uit te voeren en de boven en zijkanten in kleur te spuiten.
Er zitten een paar kleine krassen op, die ben ik na het stralen dan ook kwijt(ze zijn niet al te diep).
Het spuit toch ook makkelijker als het gestraald is?

Heb met Tubehead gemailed, hij gaat even kijken als hij het op zijn werk kan doen, dit omdat mijn chassis
niet al te klein is :).

Xander.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aluminium stralen?

Bericht door Pjotr »

Glasparel stralen is zo fijn dat het toch aanbeveling verdient krasjes er eerst uit te polijsten. Het is idd een goede voorbewerking voor het spuiten. Wil je het met alu helemaal goed doen zet er dan ook een etsende "wash" primer op.

Voor spuiten is stralen eigenlijk niet nodig, nat schuren met korrel 800 is dan ook prima. Ik schuur dan met water en een flinke hoeveelheid afwasmiddel, dan loopt het niet dicht en is het gelijk goed vetvrij (als je er daarna niet meer met je vingers aanzit).
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: Aluminium stralen?

Bericht door xander79 »

Pjotr schreef:
Glasparel stralen is zo fijn dat het toch aanbeveling verdient krasjes er eerst uit te polijsten. Het is idd een goede voorbewerking voor het spuiten. Wil je het met alu helemaal goed doen zet er dan ook een etsende "wash" primer op.

Voor spuiten is stralen eigenlijk niet nodig, nat schuren met korrel 800 is dan ook prima. Ik schuur dan met water en een flinke hoeveelheid afwasmiddel, dan loopt het niet dicht en is het gelijk goed vetvrij (als je er daarna niet meer met je vingers aanzit).
Mocht ik alles nat schuren met korrel 800, ben ik dan ook de krassen kwijt?
En moet ik dan nog steeds een etsende "wash"primer gebruiken?

xander
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aluminium stralen?

Bericht door Pjotr »

Hangt van de diepte van de krassen af, anders eerst met 400 schuren. En als het echt diepe krassen zijn kun je ze beter eerst vullen met (polyester) autoplamuur. Glasstralen doe je eigenlijk alleen bij fijn freeswerk als er kleine niet te bereikbare hoekjes in zitten.

Washprimer heb je eigenlijk sowieso nodig voor een optimale hechting. Je kunt wel andere gebruiken maar dat zit minder vast dan en wordt het minder krasbestendig.
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: Aluminium stralen?

Bericht door xander79 »

@pjotr

Ok........eerst nat schuren met korrel 800 en afwasmiddel. Kijken hoe het alu. eruit ziet.
Als de krassen nog steeds zichtbaar zijn opnieuw schuren met korrel 400.
Eventueel opnieuw schuren met korrel 800, washprimer erop en spuiten maar :).

Welke washprimer en verf gebruik jij altijd?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Aluminium stralen?

Bericht door Pjotr »

Gewoon die bij een goede verfhandel verkrijgbaar is, laatste was van Sikkens. Voor de lak gebruik de ik spuitbussen van Motip (maar die van de Hema is ook erg goed).

Er is ook een 2K washprimer maar dat is wel heel lang geleden dat ik die gebruikte, was toen meen ik van Sigma.
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 19 jan 2011, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: Aluminium stralen?

Bericht door xander79 »

Op mijn boodschappenlijstje gezet :).
Thanks voor alle info!!

Xander.
Gebruikersavatar
595ss
Berichten: 326
Lid geworden op: vr 02 dec 2005, 16:26
Locatie: Gullringen, sverige

Re: Aluminium stralen?

Bericht door 595ss »

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Aluminium stralen?

Bericht door richard »

595ss schreef:
Uitstekend beeldmateriaal als je de slaap niet kan vatten.
Gebruikersavatar
xander79
Berichten: 106
Lid geworden op: za 21 aug 2010, 8:26
Locatie: Nieuwegein

Re: Aluminium stralen?

Bericht door xander79 »

richard schreef:
595ss schreef:
Uitstekend beeldmateriaal als je de slaap niet kan vatten.
LOL.....maar het filmpje laat wel zien wat je allemaal wel zelf kan doen met aluminium :)!

Kost even tijd maar de eind resultaat mag er wezen!!

Xander
weetikveel!
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 19:52

Re: Aluminium stralen?

Bericht door weetikveel! »

Pas wel op voor krassen op gestraald aluminium. Een kras zal direct glimmen en valt daardoor extra op. Dit is echt een nadeel en spreek uit ervaring.
Plaats reactie