SMPS voedingen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Goed, was even gepiel om alles goed op de foto te krijgen.
Dit is een TA2024 versterker getest met de SMPS vs een 9V (=iets meer dan 12V) 50VA trafo+gelijkrichtbrug+10000uF elco.

Ik heb mijn scope op de digitale functie gezet, omdat het beeld dan veel duidelijker is. Time/Div is 10ms. De Ampl/div is 20mV, behalve bij laatste plaatje van de transformator.

De versterker heb ik belast met een load van 7,5ohm. Eerst zonder burst signaal, daarna met. Gemeten signaal is de voedingsspanning.

Eerst de SMPS ongeveer gelijk gesteld met de 9V trafo. Deze trafo gaf toch wat meer aan dan 12V (rond de 13V). De spanning van de SMPS kun je aanpassen op grofweg ±1.5V. Er moet bij vermeldt worden dat de SMPS netjes op die 13V bleef en de trafo 1V in spanning zakte bij belasting met signaal.

Afbeelding

Hier de rimpel van de SMPS zonder signaal.
Afbeelding

Met 10kHz burst:
Afbeelding

Dit is de trafo zonder signaal (tijdschaal en schaal voor de spanning is hetzelfde !)
Afbeelding

Met 10kHz burst wordt het erger:
Afbeelding

En met grote spanning schaal (100mV per divisie)
Afbeelding
Bijlagen
165113.jpg
165108.jpg
165109.jpg
165110.jpg
165111.jpg
165112.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mooie test b_force.

Niks mis in ieder geval met deze exemplaren. De trafo legt het wel heel duidelijk af. :shock:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Net even beiden getest met een luidsprekertje (Tangband w3-871S).
De trafo met elco hoor je duidelijk brommen, de SMPS niet.

Beiden hebben wel last van ruis, maargoed geheel zit niet mooi afgesloten in een kastje etc, dus dat is niet heel vreemd.
Ik vind het iig een mooi alternatief, zeker als je naar het totale prijs kaartje kijkt. De SMPS kun je nmlk zo direct aan de 230V hangen en is teven al beveiligd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Ziet er wel redelijk goed uit Bart, niet echt duidelijk overshoot te zien zo.

Door de ruis is veel niet te zien en vereist interpretatie enige fantasie. Hou er ook rekening mee dat bij dit digitale scoopje de sample frequentie laag is waardoor je sub-sampled t.o.v. het te meten signaal en je veel niet zien krijgt: 1 horizontale trace is 256 (of 512?) samples.

Beste is om een check-up te doen in de analoge mode, ook al geeft dat een onrustig beeld.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Analoog is lastig doordat die burst freq zo laag is.

Zou die hoger kunnen, dan kan ik tenminste normaal kijken zonder dat irritante geflikker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Jah, maar dan wordt de herhaal frequentie weer zo hoog dat het regelgedrag niet meer duidelijk wordt en te veel door de elco's gedempt.

Ik weet niet hoeveel geheugen er in deze scoop zit maar meestal kun je de samplefrequentie verhogen door meer geheugen te gebruiken. Zit ergens in een set-up menu'tje als dat kan.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Setup menu :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

grapje zeker, tis een PM3302, in die tijd kenden ze nog geen menutjes :P
Maar 1,5-2 keer zo hoog moet toch wel kunnen?

Dan zit ik NET goed.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Net met RMAA een test proberen te doen.
Echter bedacht ik me dat een class-d (nouja class-t hier, maar dat is een afgeleide daarvan) niet zomaar te meten is.
Daarvoor heb je eerst een fatsoenlijk lowpass filter nodig geloof ik?

Bij de testen zie je zeer duidelijk verschil, waar de trafo het echt stuk minder goed doet. Ook zie je constant de spanning veranderen bij dergelijke belastingen (ook bij muziek).
Zal morgen kijken of ik een filmpje kan maken (dan hebben we een nieuwe digitale camcorder :D)
Ik hoor nu mensen bijna denken alsof een normale trafo + elco kompleet knudde is. Dat absoluut niet!!!! Ik wil enkel duidelijk maken dat een SMPS minstens net zo goed kan zijn.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Kijk dit is interessant!

Hoewel ikzelf ook van het meten ben, vraag ik mij toch af hoe dit zich vertaald in de klank van een versterker..

Vrijdag nog naar een Steward Audio geluisterd, dit is een klasse AB met schakelende voeding. Maar deze deed niet veel onder voor mijn 41hz AMP10 (met conventionele voeding).
Gebruikersavatar
sterremuur
Berichten: 174
Lid geworden op: di 15 mei 2007, 15:36
Locatie: Haren Gn.
Contacteer:

Bericht door sterremuur »

sterremuur schreef:
De Meanwell van 24 volt 6.5 A ga ik vanmiddag bij Van Dijken ophalen.
Kost maar 39 euro en dan heb je een (bijna) 200 W voeding.
Deze sluit ik aan op het 2 x 100 W versterkertje van Sure Electronics dat ik gisteren heb ontvangen.
Deed het trouwens goed op twee in serie geschakelde gel-accu's.
Wat me wel opviel was een enorme storing op de FM-band als ik met de hand het koelplaatje aanraakte. Antennetje van de tuner hing er overigens vlak naast. Inblikken dus!
Ik vond nog een passende trafo en heb besloten géén Meanwell te kopen. ;)

Voorlopig geen SMPS dus alhier...

Het gaat er dus min of meer zoals hieronder uitzien.

Afbeelding

Links het Sure electronics class-D versterkertje. Rechts de ringkern met 2 x 22 V a 4 Amp, die ik parallel ga zetten. Resultaat is ca. 30 V 8 A max via 30.000 µF. Kast wordt momenteel gespoten dus de boel is nog niet geassembleerd.
Laatst gewijzigd door sterremuur op wo 24 apr 2013, 0:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

b_force schreef:
Daarvoor heb je eerst een fatsoenlijk lowpass filter nodig geloof ik?
Zit er op de versterker geen lowpass filter dan?

Bijgevoegd het schema van de AMP10, voor zover mijn elektronicakennis reikt bestaat het lowpass filter uit een spoel van 10mH en 2 condensatortjes van 220nF, eentje in serie met een weerstand van 5,6 ohm.
Bijlagen
41hzAMP10.PDF
(22.06 KiB) 93 keer gedownload
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Uiteraard zit er op een klasse-d (of klasse-t) een lowpass, anders krijg je helemaal rommel.
Echter blijft er ondanks dat lowpass filter altijd nog rommel over. Dit is niet erg, maar tijdens meten beïnvloed je wel het eea.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

zijn inderdaad overtuigende resultaten. Wat ik me nog wel afvraag is waarom je die brom nog hoort bij de trafo. Bij een 41Hz ampje dat ik een tijdje terug bouwde, met vergelijkbare voeding, hoorde ik daar helemaal niets van terug. Da's misschien eerder een aardlusje ergens dan dat dat aan de trafo ligt. Niet dat dat verder iets aan de resultaten afdoet trouwens.

Over het meten aan die amp met RMAA: Dat gaat ws ook de mis in omdat je een gebrugde amp hebt, je moet dan al met een differentiele probe gaan meten. Bovendien kun je inderdaad ook last hebben van residuen van de schakelfrequentie. Elektuur heeft daar een aantal jaren geleden eens een 24e orde meetfilter voor gepubliceerd, dat zij hadden moeten gebruiken om te kunnen meten aan 'hun' klasse D versterker, de Clarity, ook op basis van een tripath chip.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: SMPS voedingen

Bericht door JvS »

Interessant topic. Hoe je in een dag helemaal op de hoogte kan komen van SMPS voedingen :). Ik heb voor 15e een 50watt voeding besteld voor mijn TA2024 en ik ga daar eens een flinke tijd mee spelen als eindversterker.

Ik wil namelijk ooit een UCD180 gaan gebruiken voor het 3e kanaal in een actieve 3-weg met AS2.100 van Hypex en vind die normale voedingen wel buitengewoon duur vergeleken met een smps. Het liefst ga ik dan ook voor een wat overgedimensioneerde meanwell (kost 55 euro ofzo).

Ik heb er eigenlijk wel redelijk veel vertrouwen in. Ik heb in blinde tests (ja zo iemand ben ik ;)) sowieso nooit veel verschillen in versterkers gehoord, maar geef wel heel veel om actieve controle van speakers en om m'n portemonnee :).

Ik ga dit dus een kans geven.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door Henkjan »

zo, deze maar eens afstoffen... er was laatst weer de discussie "smps moet speciaal voor audio ontworpen zijn" los. mss moeten we tijdens Breda maar eens een een luistervergelijk houden. en ondertussen eens wat meten enzo...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SMPS voedingen

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
zo, deze maar eens afstoffen... er was laatst weer de discussie "smps moet speciaal voor audio ontworpen zijn" los. mss moeten we tijdens Breda maar eens een een luistervergelijk houden. en ondertussen eens wat meten enzo...
Heb ik iets gemist? Linkje naar die recente posts?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: SMPS voedingen

Bericht door Pjotr »

Guttegut wat leuk. En sommige mods maar jammeren dat sommige posters niet willen antwoorden :(
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door Henkjan »

ff wat luchtiger zeg :roll:

omdat je het zo aardig vraagt:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... hilit=smps
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door b_force »

Henkjan schreef:
zo, deze maar eens afstoffen... er was laatst weer de discussie "smps moet speciaal voor audio ontworpen zijn" los. mss moeten we tijdens Breda maar eens een een luistervergelijk houden. en ondertussen eens wat meten enzo...
Ja en nee.
Ik ben het eens dat het praktisch leuk en leerzaam is om een dergelijke vergelijking te maken.
Feit is echter dat het zo verdomd moeilijk is om een 100% eerlijke vergelijking te doen.

Ik heb al eens nagedacht over een uitgebreide test (met een addertje onder het gras).
Maar steeds weer kom ik uit op dat zoiets zo gigantisch veel werk wordt om zoiets te organiseren om het 100% eerlijk te doen.


(overigens kun je natuurlijk nooit 100% krijgen, maar 2 of 3 sigma lijkt me voldoende (ik mis een smily met een nerdy bril :lol: ))
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: SMPS voedingen

Bericht door Arno »

Afbeelding
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: SMPS voedingen

Bericht door cve »

b_force schreef:
Henkjan schreef:
zo, deze maar eens afstoffen... er was laatst weer de discussie "smps moet speciaal voor audio ontworpen zijn" los. mss moeten we tijdens Breda maar eens een een luistervergelijk houden. en ondertussen eens wat meten enzo...
Ja en nee.
Ik ben het eens dat het praktisch leuk en leerzaam is om een dergelijke vergelijking te maken.
Feit is echter dat het zo verdomd moeilijk is om een 100% eerlijke vergelijking te doen.

Ik heb al eens nagedacht over een uitgebreide test (met een addertje onder het gras).
Maar steeds weer kom ik uit op dat zoiets zo gigantisch veel werk wordt om zoiets te organiseren om het 100% eerlijk te doen.


(overigens kun je natuurlijk nooit 100% krijgen, maar 2 of 3 sigma lijkt me voldoende (ik mis een smily met een nerdy bril :lol: ))
Wat is dat nu Bart? Dit is toch een mooie uitdaging. :wink:

Co
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door b_force »

Uitdaging is het zeker! 8)
Maar je moet ook realistisch blijven.
Ik persoonlijk wil alleen een echt goeie test hebben die controleerbaar en herhaalbaar is.
Anders heb je er nog niets aan.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door Henkjan »

Laten we dan eerst maar eens over die test bomen.

De testomgeving:
  • met wat voor versterker gaan we t doen?
  • wat voor SMPS voeding(en)
  • nemen we de SMPS voeding zo uit de doos, of doen we nog wat aan buffering/filtering?
  • wat voor trafo, elko's, gelijkrichters, etc, enz, voor de traditionele voeding
  • gaan we, als we toch bezig zijn, ook een accu voeding testen?
  • hoe gaan we de handel afstellen zodat de test valide wordt
  • wat gaan we meten
  • hoe gaan we de luistertest doen
Praktische punten:
Ik heb liggen:
  • een Sure 2*"100W" TK2050 bordje (wil het liefst 32V geloof ik; ik heb alleen een 60W Meanwell 24V voeding liggen) Dit lijkt me wel de juiste doel-versterker, omdat we willen beoordelen of een low budget SMPS voldoet, daar hoort dan wel een low budget amp bij; nadeel is wel dat deze gebrugd is wat het meten lastiger maakt
  • een goede klasse A car-hifi versterker (wil het liefst 13.5V; ik heb een Meanwell 12V 29A voeding liggen, die komt aardig in de buurt lijkt me)
  • een redelijke budget car-hifi versterker (wil het liefst 13.5V; ik heb een Meanwell 12V 29A voeding liggen, die komt aardig in de buurt lijkt me); ook deze versterker lijkt me de doelgroep
  • Een ori T-amp (wil 12V; ik heb een gewone gestabiliseerde netvoeding en een 12V 60W Meanwell liggen die me beide ruimschoots voldoende lijken voor dit dingetje)
  • zo'n klein ding van 41Hz, lang geleden met een GB van hier (wil 12V; ik heb een gewone gestabiliseerde netvoeding en een 12V 60W Meanwell liggen die me beide ruimschoots voldoende lijken voor dit dingetje)
@Bart: welke SMPS voedinge had jij t nou in dat andere topic over die je wel eens wilde gaan testen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: SMPS voedingen

Bericht door Henkjan »

een technische vraag tussendoor: als je "achter" een SMPS nou een ferrietring, vervolgens een dikke spoel en dan wat bufferelko's zet, dan lijkt t me dat de HF "rommel" toch wel flink onderdrukt wordt?
Plaats reactie