Filterhulp gevraagd windowlicker monitor vanaf page 4
Moderator: Beheerdersteam
- simsalabim
Filterhulp gevraagd windowlicker monitor vanaf page 4
Naar aanleiding van mijn bouwtopic:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6#p1507996
In dit topic over het filteren van mijn monitors zou ik heel graag wat hulp kunnen gebruiken met het inmeten van mijn units in de kast alvorens ik kan gaan meten.
Muchos gracias alvastas
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6#p1507996
In dit topic over het filteren van mijn monitors zou ik heel graag wat hulp kunnen gebruiken met het inmeten van mijn units in de kast alvorens ik kan gaan meten.
Muchos gracias alvastas
Laatst gewijzigd door simsalabim op zo 20 feb 2011, 12:59, 10 keer totaal gewijzigd.
Re: Hulp gezocht bij filteren, eerst de units meten in de ka
inmeten? wasdacias?
Heb je de kasten al voorzien van wat pritex op de wanden en wat baf in het midden?
Heb je de kasten al voorzien van wat pritex op de wanden en wat baf in het midden?
- simsalabim
- simsalabim
Klasiek begin van filteravontuur,
ER KOMT GEEN GELUID UIT MIJN TWEETERRR...

Heb nu de tweeter aangesloten, alleen de tweeter zit in de kast.
ER KOMT GEEN GELUID UIT MIJN TWEETERRR...
Heb nu de tweeter aangesloten, alleen de tweeter zit in de kast.
- simsalabim
Yesss geluid, das best een goed begin toch??
Nu eerst maar eens een respons proberen te meten met Arta. Veiliger is het om te beginnen met je woofer. Als je setup goed werkt kan je de tweeter testen.
- simsalabim
Ik heb een respons gemeten met Arta met de tweeter.
Ik ga het resultaat eens even bekijken, moet ik een printscreen maken of kan dat makkelijker met Arta?
Ik ga het resultaat eens even bekijken, moet ik een printscreen maken of kan dat makkelijker met Arta?
je kan op copu klikken als je in het scherm zit van de respons. Dat plak je in paint en sla je als jpg op.
Lees je ook alvast in over gating. Er is in je andere topic gelinkt naar een uitleg van Jeroen_D.
Lees je ook alvast in over gating. Er is in je andere topic gelinkt naar een uitleg van Jeroen_D.
- simsalabim
- simsalabim
ik heb de microfoon heel dicht tegen de conus van de woofer gezet een een response meting gedaan de volgende grafiek komt daar uitrollen:
Laatst gewijzigd door simsalabim op ma 31 jan 2011, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je tegen de conus aan meet hoef je geen gate in te stellen. Er komen namelijk geen reflecties bij je mic die enigszins het niveau van het signaal evenaren.
Zet alleen de rode cursor vlak voor de grote piek en laat de gele weg. Post dan ook de bijbehorende grafiek. Doe het dan nogeens op bijv 80 cm en stel je gate dan in zodat je de gele lijn net voor de eerste reflectie zet, zoals je bij jeroen kan zien.
Zet alleen de rode cursor vlak voor de grote piek en laat de gele weg. Post dan ook de bijbehorende grafiek. Doe het dan nogeens op bijv 80 cm en stel je gate dan in zodat je de gele lijn net voor de eerste reflectie zet, zoals je bij jeroen kan zien.
- simsalabim
Maar weer eens een domme vraag, hoe kan ik die gate instellen?
rechter en linker muisklik als je in het scherm van de impuls staat. Meet trouwens met 48Khz en een lengte van 32k.(mls) Rode moet links van de eerste impuls en de gele moet links van de eerste reflectie. vaak na enkele ms te zien als een klein puntje met daarachter meerdere. Je moet er even mee spelen en steeds terugkijken naar de grafiek om te kijken wat het doet.
- simsalabim
Moet ik daarna om de juiste graph (tussen de gate) te krijgen nog ergenst op drukken zeg maar 'enter' ofzo? of moet je met offset gain en zoom rommelen?
bovenaan zie je buttons. De eerste is (smoothed) FR. smoothing kan je in het scherm van FR aanpassen. Eigenlijk zou je het 1 keer moeten zien bij iemand. Scheelt een hoop zoeken de eerste keer.
Arta heeft ook een help functie trouwens...
Arta heeft ook een help functie trouwens...
- simsalabim
.
Laatst gewijzigd door simsalabim op ma 31 jan 2011, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- simsalabim
Als ik het goed begrijp is dit de respons op 80cm
Laatst gewijzigd door simsalabim op ma 31 jan 2011, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- simsalabim
Dit is allemaal nog even proefondervindelijk leren, de manual van Arta vind ik moeilijk.
Kast is nog niet helemaal klaar, misschien dat dat de meting nog iets beinvloed?
Baspoortje heeft nog niet de juiste lengte, ik heb m wel al afgekort maar Camiel vertelde dat met mijn inhoud van de kast de baspoort zo een 5 cm moest zijn, ik denk dat ik m nu op bijna 10cm heb.
Baspoort is niet vrij nu met de meting, de uiteindelijke opstelling gaat wel zo zijn dat die vrij komt maar dat gaat nu even lastig, de br poort zit in de bodem.
Kast heeft wel al wat demping materiaal maar uiteindelijk komt er wel wat anders in, is nu baf maar ik heb liever glaswol beschermt met een gaas van panty ofzo, even de kast van de vrouw plunderen..
Meetmic is nog niet gecalibreerd.
Uitgangsvoltage etc zoals JeroenD in zijn topic omschrijft is niet gedaan.
Dit zal allemaal wel het een en ander uitmaken kan ik mij zo voorstellen..
Kast is nog niet helemaal klaar, misschien dat dat de meting nog iets beinvloed?
Baspoortje heeft nog niet de juiste lengte, ik heb m wel al afgekort maar Camiel vertelde dat met mijn inhoud van de kast de baspoort zo een 5 cm moest zijn, ik denk dat ik m nu op bijna 10cm heb.
Baspoort is niet vrij nu met de meting, de uiteindelijke opstelling gaat wel zo zijn dat die vrij komt maar dat gaat nu even lastig, de br poort zit in de bodem.
Kast heeft wel al wat demping materiaal maar uiteindelijk komt er wel wat anders in, is nu baf maar ik heb liever glaswol beschermt met een gaas van panty ofzo, even de kast van de vrouw plunderen..
Meetmic is nog niet gecalibreerd.
Uitgangsvoltage etc zoals JeroenD in zijn topic omschrijft is niet gedaan.
Dit zal allemaal wel het een en ander uitmaken kan ik mij zo voorstellen..
- simsalabim
Nogmaals de meting op 80cm:
- simsalabim
Ik kan helaas pas zaterdag weer verder
De hele week in de avond op school en vrijdag krijgen we visite.....
Naja, probeer ik me verder in te lezen, met de Arta en Speakerworkshop handleidingen.
Wat is die voltmeter die je nodig hebt om de uitgangen te calibreren?
Heb ik veder nog iets nodig?
Mvg,
Simon
De hele week in de avond op school en vrijdag krijgen we visite.....
Naja, probeer ik me verder in te lezen, met de Arta en Speakerworkshop handleidingen.
Wat is die voltmeter die je nodig hebt om de uitgangen te calibreren?
Heb ik veder nog iets nodig?
Mvg,
Simon
- simsalabim
Re: Filter avontuur van mijn windowlicker monitors, hulp wel
Edit.
ik kan toch verder vandaag, straks eerst even glaswol halen om de interne damping af te maken.
Nogmaals vraag:
Moet ik eerst mijn meet mic calibreren en uitgangen?
Heb ik daar een voltmeter voor nodig?
ik kan toch verder vandaag, straks eerst even glaswol halen om de interne damping af te maken.
Nogmaals vraag:
Moet ik eerst mijn meet mic calibreren en uitgangen?
Heb ik daar een voltmeter voor nodig?
Re: Hulp zeer welkom bij filteren van mijn windowlicker moni
Meting lijkt wel oke zo op het eerste oog. Je moet heel veel spelen met meten onder hoeken en spelen met de gate. instellingen van het scherm bij record en bij impuls linksboven FFT, volume etc etc. Zo leer je wat je handelingen voor gevolgen hebben. Kan je opzich al een dag zoet mee zijn..
Wat je doet is ALLE meetdata verzamelen als je de versterker goed ingesteld hebt. Dus onder 0-10-20-30-40-60 graden steeds tweeter en woofer meten, terwijl je versterker niet aanraakt. Dan hoef je niks te callibreren.
Kan je de impuls respons posten die bij dit plaatje hoort? incl de gate die je hebt gebruikt.
Wat je doet is ALLE meetdata verzamelen als je de versterker goed ingesteld hebt. Dus onder 0-10-20-30-40-60 graden steeds tweeter en woofer meten, terwijl je versterker niet aanraakt. Dan hoef je niks te callibreren.
Kan je de impuls respons posten die bij dit plaatje hoort? incl de gate die je hebt gebruikt.
- simsalabim
Wat is de versterker goed instellen?
Uitgangsvoltage?
Uitgangsvoltage?
- simsalabim
meting tweeter 80cm op MLS.
- simsalabim
Ziet er redelijk recht uit boven 1 khz toch?