MOB3W - mijn open baffle drieweg

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door bertor »

Mooi hoor, toch best een volle kast zo!

Hoe ziet de achterkant er uit?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door jeroen_d »

Das effe lastig fotograferen, hij staat nu bovenop het audiomeubel net voor de TV waarbij de rest van het gezin nu 'boer zoekt vrouw' zit te kijken. Maar ok, het is gelukt.
Bijlagen
DSCF5722.jpg
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door bertor »

Ah, dat is wel netjes met die Neutrik connectoren zo, dat ga ik ook maar doen. Waarom zijn beide ingangen dubbel uitgevoerd, doorlussen naar subversterkers?

Ik zag in een andere foto dat je de volumeregeling met een simpele instelpotmeter doet, is wel een idee.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door jeroen_d »

Volumeregeling subs gaat met simpele instelpot van 10k, die heb ik direct op de ingangstekker van de UcD400ST gemonteerd. Staat garant voor minimale brom en ruis op de uitgang.

De tweede cinchplug is voor doorlussen van het actieve filter naar de versterker voor de SLS-12 woofers van MOB3W.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door jeroen_d »

Gisteren en vandaag eindeloos zitten pielen met fasedraaier, laagdoorlaatfilter en level setting voor de 2 subwoofers. Uiteindelijk kreeg ik er een acceptabel plaatje uit waarbij slechts 2 frequenties nog met een notch moesten worden aangepakt.

Nadat die waren geïnstalleerd zag het er prima uit. Je ziet dat het volume van het laag wel behoorlijk hoger ligt dan het midden en hoog. Maar dit is het effect van de luisterruimte en ik ga het algehele niveau van het laag pas zachter zetten als dat na uitgebreid luisteren nodig blijkt. Eventueel kan ik het gebied rond 250Hz nog wat optillen, daar levert de luisterruimte een deuk in de respons op.

Eerste luisterindruk is prima. Strakke bas, volumineus, en het loopt door tot 20Hz wat ook het streven was met toevoeging van de subs.

De sub in de hoek is hier verantwoordelijk voor, op deze plek blijkt hij in staat om roommodes zo laag als 20Hz aan te spreken.
Door slim inregelen met een fasedraaier heft deze sub ook een roommode bij 80Hz van de dipolen op, die een zeer hoge Q heeft en lastig te notchen valt. Maar nu dus zonder notch ook netjes in balans met de sub erbij.

De sub die op 1,5 meter hoogte hangt bij de deur spreekt de roommodes onder 40Hz niet aan. Hij blijkt vooral nuttig om de veel te sterke roommode bij 40Hz op te heffen. Je kunt hem zien als een actieve bass trap.

Zo bleven 2 roommodes net onder 50Hz en 70Hz over om te notchen.

N.B. de getoonde respons is een gemiddelde genomen over 6 plekken om de luisterplek heen.
Bijlagen
DSCF5781.jpg
DSCF5782.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door dre »

eindelijk! 8)
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door bertor »

Netjes! Heb je em al flink opengetrokken? ;)

Inderdaad die dip bij 250 Hz nog een beetje opvullen.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door Martijn M »

Kijk eens aan, dan hebben we volgende week een optimaal geluid!
bertor schreef:
Inderdaad die dip bij 250 Hz nog een beetje opvullen.
Eens!
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door Martijn H »

Wordt die niet veroorzaakt door de dipool? Afhankelijk van je afstand tot de achtermuur dus? Bij mij is het laag ook iets harder, maar niet zoveel als dit..
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door jeroen_d »

bertor schreef:
Netjes! Heb je em al flink opengetrokken? ;)

Inderdaad die dip bij 250 Hz nog een beetje opvullen.
Ik heb Marcus Miller er eens ingegooid, dat is wel beestachtig ja. Misschien de bas toch maar wat zachter zetten, maar zoals Asterduc altijd zegt: Als de bas goed is heb je er nooit genoeg van. :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door jeroen_d »

Martijn M schreef:
Kijk eens aan, dan hebben we volgende week een optimaal geluid!
bertor schreef:
Inderdaad die dip bij 250 Hz nog een beetje opvullen.
Eens!
Ik ga daar denk ik vanavond eens even tijd in stoppen om dat te fixen. Betekent dat JeroenGRT nog even moet wachten totdat ik zijn scanspeak Vertigo ga opmeten.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door jeroen_d »

Martijn H schreef:
Wordt die niet veroorzaakt door de dipool? Afhankelijk van je afstand tot de achtermuur dus? Bij mij is het laag ook iets harder, maar niet zoveel als dit..
Nee, dit is veel meer een kwestie van hoe het toevallig uitpakt rond mijn luisterplek, op basis van de afstand tot de muur zou de dip lager in frequentie moeten liggen.

-edit- Marieke vindt dat er te weinig bas in zit. :o Veel te beschaafd, het boemt niet en het resoneert niet.
Ik hoop dat dit zich oplost als die dip bij 250Hz eruit is gehaald. :?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door jeroen_d »

Ik heb met een omgekeerd notch circuit de dip rond 250Hz ingevuld. Dit maakt het wel af, heel goed zo.

Marieke vind er nog steeds te weinig bas in zitten, maar dat slaat nergens op natuurlijk als je die metingen ziet. Ik vind het zelf erg goed zo en laat het een tijdje zo. A.s. zondag komen Martijn en Marius langs (Orion en Pluto bezitter) dan zullen we eens verder kijken hoe de afstemming bevalt. Martijn neemt naast zijn DSP-apparaat ook zijn unbaffled dipool mee en de Behringer B2021A speaker, zie http://www.behringer.com/EN/Products/B2031A.aspx
Marius neemt het Pluto systeem mee. Wordt gezellig, leuk en leerzaam! :D
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door JeroenGRT »

Laatst heb ik deze speakers nog weer even kunnen beluisteren (zonder subs) ...had een cd van Muse en de Editors meegenomen. Hier miste ik wat in het laag, kan er ook mee te maken hebben dat ik gewoon wat meer laag gewend ben.

Toen ik daarna een stukje van Yello (Essential) opzette miste ik weer niets...en met de wat rustige muziek klonk het weer grandioos. Ben nou wel benieuwd hoe het klinkt met de subs erbij, kan misschien net dat beetje extra geven. Maar goed jeroen_d zal niet zo snel dezelfde muziek als mij luisteren, ik kan me nog goed herrineren wat hij zei: "Voor deze muziek heb ik geen goede speakers nodig" :lol: :rock:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door jeroen_d »

Sorry. :oops:

Ik denk dat zoals het nu is jouw muziek niets meer zal missen. Het gaat hoorbaar dieper en het zet op een andere manier druk. De diepgang en rust in het laag doet een beetje denken aan systemen met heel grote woofers.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door JeroenGRT »

Ik had er ook een smiley bijgezet, vond het wel grappig...Over smaak valt niet te twisten :D , bij dat soort muziek vind ik het altijd wel prettg als er wat druk in het laag zit. Bij de wat "rustige" muziek heb ik dit minder. De eerste keer dat ik deze speakers beluisterde hadden we volgens mij Shirley Horn op staan, dat klonk fantastisch.

Zal zeker nu een completer plaatje geven met de subs erbij, ben erg benieuwd!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door jeroen_d »

Ik heb het laag nu toch 1,5dB zachter gezet (Marieke kan de boom in) en ik vind dat het qua totale balans nu meer op zijn plek valt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door dre »

aangezien jij nog meer van stevig laag houdt als ik .....
ben ik nu toch echt zeer benieuwd aan het worden.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door anonamemouse »

dre schreef:
aangezien jij nog meer van stevig laag houdt als ik .....
ben ik nu toch echt zeer benieuwd aan het worden.
ditto! ik wil echt nog es een keertje komen genieten!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door jeroen_d »

Geen probleem hoor, doen we binnenkort dan wel. Stuur maar een PB.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door bertor »

Hoe werd de laagweergave gewaardeerd afgelopen zondag?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door jeroen_d »

Goed. We hebben kanonnen afgeschoten. De dipolen van Martijn lagen bijna bij hem op schoot. :lol:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door bertor »

Ja, dat heb je met dipool voor het sublaag he? :mrgreen:

Ouverture 1812 van Tchaikovsky?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door jeroen_d »

Inderdaad, ouverture 1812 op het Telarc label.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: MOB3W - mijn open baffle drieweg

Bericht door jeroen_d »

Het project is nu definitief ten einde. Ik heb zojuist controle metingen gedaan voor het laag. Het laagniveau is de afgelopen week getuned op gehoor en dan blijkt dat het meettechnisch ook gewoon in balans is met het middengebied.
Bijlagen
luisterplek 1-6th oct smoothing.jpg
gemiddelde van 6 plaatsen rond luisterplek 1-6th oct smoothing.jpg
Gesloten