16A ABB Installatieautomaat vervangen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: 16A ABB Installatieautomaat vervangen

Bericht door Marp »

Penguin schreef:
Als je al storingen via het net zou krijgen dan is/zijn je voeding/en van je apparaten blijkbaar niet je van het...
Kan ook zijn dat jouw het niet opvalt omdat het gewoon niet waar te nemen is op JOUW set :D
Heb in vv en ev al handgewikkelde trafos geen mega ge-fabriceerde standaard rommel
Twijfel ook niet aan een teac voedings trafo
Wat doet je denken dat een handgewikkelde trafo de ontvangen spanning schoner/anders transformeert dan een machinaal gewikkelde standaard trafo?
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Einde loze discussies.

Weet je ik begon deze topic om te vragen naar die installatie schakelaar.
Dat er een hele discussie op komt was niet de bedoeling.
Ik weet nu met dank aan velen hier wat ik nodig heb ne hoe te gaan bouwen, daar ging het mij om :wink:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Penguin schreef:
Einde loze discussies.
Je had kunnen weten dat "men" hier nogal kritisch is op dat soort zaken....
Er zitten hier tenslotte veel mensen met vakmatig een elektrotechnische achtergrond. en die kijken daar vaak heel anders tegenaan.
En discussie voeren is toch juist het bestaansrecht van een forum als dit?
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Tuurlijk maar ik vroeg er niet om als jullie dat wel willen.
Heb ik echt niets tegen hoor.
Doe er allen niet meer aan mee O:)
Ging mij om de topic vraag en die is voor mij beantwoord. :wink:

Go ahead zou ik zeggen :lol:
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

ray5150 schreef:
Penguin schreef:
Einde loze discussies.
Je had kunnen weten dat "men" hier nogal kritisch is op dat soort zaken....
Er zitten hier tenslotte veel mensen met vakmatig een elektrotechnische achtergrond. en die kijken daar vaak heel anders tegenaan.
En discussie voeren is toch juist het bestaansrecht van een forum als dit?
En je hebt gelijk. Ik heb zat ervaring met de elektro techniek. Ben dan ook elektromonteur.
Maar bepaalde dingen deden mij wel wat denken over bepaalde in mijn ogen totaal nutteloze en erg dure producten voor je audio installatie. Erg leuk maar die dingen hebben geen invloed op je kwaliteit...
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Heren electro,

Als jullie ooit met een mechanisch probleem zitten "Feel free to ask" :lol:

Heb 23 jaar ervaring in alles in de mechnica
Lassen, draaien, frezen, auto motoren :mrgreen:

Nogmaals dank voor de hulp :)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Marp schreef:
Wat doet je denken dat een handgewikkelde trafo de ontvangen spanning schoner/anders transformeert dan een machinaal gewikkelde standaard trafo?
Penguin schreef:
Einde loze discussies.

Weet je ik begon deze topic om te vragen naar die installatie schakelaar.
Ik weet nu met dank aan velen hier wat ik nodig heb ne hoe te gaan bouwen, daar ging het mij om :wink:
Wat is dat nou voor vreemd antwoord? :shock:

Je maakt een zijsprong naar trafo's, en geeft min of meer aan dat dure trafo's netstoringen onderdrukken waar standaard trafo's dat niet doen. Aangezien ik me niet kan indenken dat een stel wikkelingen onderscheid maakt tussen een wisselend voedingssignaal of stoorsignaal, wil ik weten wat de achterliggende gedachte is. Vragen niet willen beantwoorden vind ik prima, maar minder fair wanneer deze zelf worden opgeroepen. Uitspraken waarop niet gereageerd mag worden zijn nu eenmaal niet wat men op een forum verwacht.

"Feel free to ask"? Nee dank u.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Marp, ik krijg toch de indruk dat diegene die het allemaal niets vinden er graag over door willen zeuren. Laten ze dan een eigen topic starten over meta-audio of zo.

Dit topic ging over een groepenkast en die vraag is beantwoord. Beetje flauw om TS aan te spreken dat ie geen zin heeft in een discussie over meta-audio. Dat is zijn goed recht.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Nee Pjotr, niks eigen topic. Ik vraag naar een uitspraak van TS in dit topic, en het overrompelde me best hoe dat werd afgedaan.

Mij zie je niet snel deelnemen aan discussies over bijv. de hoorbaarheid van een aparte groep of een smeltveiligheid. We weten exact welke gedachten daar soms achter schuilgaan, en dat willen weerleggen is veelal zinloos. Wat Penguin beweerde over een goedkope of dure trafo is volstrekt nieuw voor me. Daarvan weet ik niét wat iemand op zo'n gedachte brengt, dus daar vraag ik naar.

Had ik vermoed hoe die vraag gelijk in een tegenoverliggende hoek werd gedreven, dan had ik hem niet eens gesteld, want zo beland je inderdaad in eindeloze discussies. Maar mij hoor je niet meer, anders ben ik straks nog de sensatiezoeker die ik nou juist niet wil zijn.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Marp heeft wel een punt. ik las gisteren ook die stelling over handgewikkelde trafo's, was erg verbaasd en wilde eigenlijk erop ingaan.
Maar heb me toen weer bedacht. bij nader inzien zou ik die stelling toch wel eens onderbouwt willen zien. ik kan me namelijk niet voorstellen dat het met de hand net zo strak en precies kan als met een machine.

(zelf heb ik ook een door mijzelf gewikkelde trafo in mijn eindversterker zitten, maar dat heeft puur een economische reden. het scheelde me zo'n 40 euro. :mrgreen: )
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Was niet mijn bedoeling iemand op de kast te jagen hoor
Ik heb ook geen verstand van de gevolgen omtrent die zaken betreffende geluids effecten apparatuur
Had dan ook niet in die discussie moeten mengen, daarvoor mijn excuses
Kom op zeg het is maar een discussie er zijn al genoeg te serieuze kwesties in het leven.
Neem het allemaal niet te serieus ging mij als eerste om te vragen wat ik kon gebruiken ipv die installatie schakelaar dat we daar van af dwaalde naar wat het doet is een tweede.
Bij deze was het niet mijn intentie je boos te maken.
Deed ik dat wel dan nogmaals mijn excuses, er is al genoeg ellende in de wereld waar men zich druk over maakt.

Als de discussie doorgang zou willen ga uw gang, ik meng mij er niet meer in heb er geen ervaringen mee.
no hard feelings oke? :wink:
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Boos is een groot woord, Martin.

Laat me wat toelichten: het overrompelde me dat ik gelijk in het "einde-loze" discussiehoekje werd geschoven, zonder dat mijn vraag, over iets wat notabene jijzelf aandroeg, ook maar enigzins serieus werd genomen. Alsof ik op zinloos gewauwel uit zou zijn. Als dan ook nog iemand me komt wegzetten als een persoon die graag doorzeurt over metadata, en me naar een eigen topic verwijst, is dat natuurlijk olie op het vuur gooien.

Het was een oprechte vraag wat je doet denken dat de door jou aangehaalde trafo's zich verschillend gedragen m.b.t. netstoring. Dat was een insteek die ik niet eerder hoorde, en dáár was ik nieuwsgierig naar. Wat jij of wie dan ook met trafo's en zekeringen doet zal me verder een zorg zijn, om het even plat uit te drukken. Daar zie je me geen discussies aan besteden, laat staan er een topic over beginnen. Ieder het zijne...

Dat je het niet wilde toelichten was op zich geen punt. Was dat het gegeven antwoord, dan was dat prima. Dat zou niet doen lijken alsof ik degene was die een zijpad insloeg, en had niet de indruk gewekt dat mijn vraag als ongeoorloofd opzij werd geschoven. Hier moet ik aan toevoegen dat ik er vandaag nogal luchtig tegenaan kijk. Net als velen <- dat valt me al maanden op- heb ook ik kennelijk momenten op donkere dagen dat ik wat kritischer ben.

Ik denk dat we mogen concluderen dat er geen eindeloze discussie over trafo's is of was, en dat er geen behoefte aan is. Ook ik laat het hierbij... without any hard feelings. ;)
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Marp, verontschuldig je aub niet. Zoals wel vaker deze maanden worden er zaken geponeerd.

Als iemand plompverloren claimt dat bepaalde trafo's andere eigenschappen dan anderen waarbij niet meteen duidelijk is waarom mag daar rustig naar worden gevraagd.

Indien hier geen antwoord op komt is het duidelijk dat de geponeerde stelling generlei waarde heeft voor het forum, en vooral voor martin van belang is. Wat op zich totaal niet erg is, iedereen heeft het recht op zijn mening, en is niet verplicht deze te verdedigen.

Wel erg flauw om niet rechtuit antwoord te geven en te antwoorden met "einde loze discussie". Hiermee wordt idd een meta-discussie hoek ingeslagen die nu niet NIET de bedoeling was. Anderen liftten gauw mee op deze boot :roll:

Enfin, case closed

Wowly
JBHC

Bericht door JBHC »

Om nog even terug te komen op het installatietechnische verhaal:

Ik lees dat TS denkt dat omdat zijn installatie van voor 2005 is hij nu alsnog 5 groepen achter een aardlekschakelaar mag plaatsen. Dit is onjuist!
Bij wijzigingen die nu uitgevoerd worden gelden de regels van nu en niet die van 6 jaar geleden.
Dat wil zeggen dat als er nu 4 groepen achter de aardlekschakelaar zitten er voor het bijplaatsen van een extra groep er ook een extra aardlekschakelaar geplaatst moet worden.

(Ik weet dat dit verder niet meer van toepassing is maar wilde het toch nog even gemeld hebben)

Om ook nog even terug te komen op het gebruik van een zwarte draad als fase:

Vroeger bestond kabel (3x2,5mm2) uit zwart, blauw en geel/groen en niet zoals tegenwoordig uit bruin, blauw en geel/groen. Het was dan ook normaal om de zwarte draad als fase te gebruiken.

(Overigens was heel vroeger grijs aarde en heeft een of andere idioot besloten om dat nu fase te maken)
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Tja vroeger moest je ook blank koperdraad gebruiken voor de aarding van je badkamer. en dan moest deze aarde draad direct aangesloten zijn op het aardpunt in de meterkast.
Dat is ook al veranderd. Tegenwoordig haal je de aarding van de elektra in de badkamer.

Tja er veranderd nog wel eens wat.
595ss

Bericht door 595ss »

JBHC schreef:
(Overigens was heel vroeger grijs aarde en heeft een of andere idioot besloten om dat nu fase te maken)
Vroeger was rood ook de min en groen de plus, dat was lekker logisch.
Toen ik ooit nog elektricien was heb ik daar de meest waanzinnige storingen van gezien.
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

rood ook de min en groen de plus

Ehh weet niet al te veel van electra

Het is wisselspanning dus geen duideljke +/- bij mijn weten :)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Noem het dan maar fasedraad en nuldraad. De nuldraad is waarbij het lampje van de spanningszoeker niet* brandt, en waarvan ook je haar niet gaat roken als je onveilig werkt en hem per ongeluk aanraakt.

*) Mits niet aangelegd door een electricien voor vindt dat het voor wisselspanning
weinig uitmaakt. Sporadisch komt dat helaas wel eens voor.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dan is de Engelse terminologie wel duidelijker: "Live" en "Neutral".
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Ahh ja "Live" en "Neutral" is mij meer bekend :lol:

Stroom door de vingers doet gewoon pijn, te hoog meestal fataal :sure:
JBHC

Bericht door JBHC »

595ss schreef:
JBHC schreef:
Vroeger was rood ook de min en groen de plus, dat was lekker logisch.
Toen ik ooit nog elektricien was heb ik daar de meest waanzinnige storingen van gezien.

Ja maar rood en groen gebruiken we (voorlopig??) niet meer en grijs weer wel (en dus ook nog als fase (!) ipv als aarde).......

Wat ook maar weinig mensen weten is dat de aarde uiteindelijk aan de nul-draad is gekoppeld O:)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Grijs is toch enkel fase in een driefasennet? :roll:
(in België ook nog wel schakeldraad in huisinstallaties)
dre

Bericht door dre »

grijs is de aarde in het `oude`systeem.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Inderdaad ook dat (vóór 1970 in NL), maar ik vraag me vooral af hoe dat dan zit met grijs als fasedraad. Wordt daarmee bedoeld in driefasennetwerken, of zit er iets nieuws voor enkelfasige netwerken aan te komen?
CarloPJB

Bericht door CarloPJB »

Marp schreef:
Inderdaad ook dat (vóór 1970 in NL), maar ik vraag me vooral af hoe dat dan zit met grijs als fasedraad. Wordt daarmee bedoeld in driefasennetwerken, of zit er iets nieuws voor enkelfasige netwerken aan te komen?

In 5 aderige kabel is dit inderdaad
L1 = bruin
L2 = zwart
L3 = grijs
N = blauw
Aarde = Gl/Gr
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”