16A ABB Installatieautomaat vervangen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Penguin
Contacteer:

16A ABB Installatieautomaat vervangen

Bericht door Penguin »

Hi

Ik ben op zoek naar een alternatief voor een abb haf 0025 050 installatieautomaat

Ik zocht een ouderwetse smeltveiligheid (stoppen) ook 16A die net als de abb haf 0025 050 spanning-rail past.
Dit om zelf een aparte groep 230V~ te maken voor de audioset.
Is dit een PLS patroonlastscheider?

Afbeelding

Is deze op de zelfde rail te plaatsen?
Ben niet zo thuis in deze materie

Dank u bij voorbaat
dre

Re: 16A ABB Installatieautomaat vervangen

Bericht door dre »

dat gaat niet passen.......
zet je toch een kastje er naast,kunje gelijk de aarde zo laag mogenlijk pakken :wink:
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

dre schreef:
dat gaat niet passen.......
zet je toch een kastje er naast,kunje gelijk de aarde zo laag mogenlijk pakken :wink:
Hmmm het leek er zo op

Ja inderdaad een ouderwetse opsnorren of deze op een andere staal rail zetten.
Aarde nee niet die uit mijn flat, te veel rotzooi op :evil:

Zit op 1 hoog en mep van de zomer (ontdooide grond) een pen in de tuin achter mijn woning, allen hoe diep?
Ga geen kraan huren :lol:

Ja het ziet er niet uit, fijne installateur nog gecertificeerd ook met oude bedrading ( rood - groen) mag wel maar als je toch bezig bent ......

Heb maar 1 fase en nul uit de kw/u meter helaas
Meter zit net onder deze kast
Huidige kast
Huidige kast
Laatst gewijzigd door Penguin op wo 29 dec 2010, 9:35, 1 keer totaal gewijzigd.
dre

Bericht door dre »

als ik dit zo zie kun je `m wel op de rail klikken,maar moet je alleen even de draadjes uit de onderzijde van de kast halen.

hoooooooooo! :roll:

wel even draden na de aardlek pakken :mrgreen:
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Ik denk dat die hele rail spanning krijgt van de fase/ nul die uit de meter komt

Even meten, shit kan de rail niet goed meten, meetpennen passen niet.

Maar de voet van de PLS patroonlastscheider ziet er net zo uit als de bestaande schakelaar die je nu ziet.
Laatst gewijzigd door Penguin op wo 29 dec 2010, 9:46, 2 keer totaal gewijzigd.
dre

Bericht door dre »

zo te zien moet je aan de onderzijde van de aardlek zijn.
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

dre schreef:
zo te zien moet je aan de onderzijde van de aardlek zijn.
Voor de aardlek (beter) wil blijven wel, is dit verplicht?

Hmm zelf gevonden helaas wel verplicht

Reglementering
Nederland

De aanwezigheid van aardlekschakelaars in nieuwe en gewijzigde huisinstallaties is in Nederland volgens de NEN 1010 sinds 1975 verplicht. Ze worden veelal in de groepenkast opgenomen.

Tegenwoordig mogen de aardlekschakelaars van IΔn 500mA (=0,50A) niet meer worden gebruikt, en alle aardlekschakelaars van het type AC zijn niet meer toegestaan.

In installaties na 1996 en sinds 1 september 2005 is het zelfs verplicht, om in woningen waarvan de bouwvergunning is afgegeven na deze datum, alle eindgroepen in de groepenkast verdeeld achter twee aardlekschakelaars van IΔn 30mA te plaatsen (bij meer dan twee eindgroepen).

Ook bij het aanpassen van de groepenkast is men verplicht de nieuw te plaatsen eindgroep achter een aardlekschakelaar van maximaal IΔn 30mA (=0,03A) te plaatsen. Met andere woorden moet de volledige installatie dan worden aangepast en achter twee aardlekschakelaars van maximaal IΔn 30mA worden geplaatst en dus ook de wasmachine. Echter, als de wasmachine/droger "vast" is aangesloten d.m.v. een dubbelpolige schakelaar behoeft deze niet achter een aardlekschakelaar te worden aangesloten. In huisinstallaties mogen maximaal 4 groepen worden aangesloten achter één aardlekschakelaar. Per 1 september 2005 is in Nederland overigens ook een hoofdschakelaar verplicht geworden. Dit geldt voor woningen waarvan de bouwvergunning na deze datum is afgegeven of ingrijpende aanpassingen worden gedaan aan de elektrische installatie of groepenkast.

Mijn installatie is uit 15-3-2005 dus
In installaties na 1996 en sinds 1 september 2005 is het zelfs verplicht, om in woningen waarvan de bouwvergunning is afgegeven na deze datum, alle eindgroepen in de groepenkast verdeeld achter twee aardlekschakelaars van IΔn 30mA te plaatsen (bij meer dan twee eindgroepen).

Ik hoef dus geen extra aardlek te plaatsen zie datums
Maar wel moeten alle groepen op de aardlek schakelaar.
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

i.v.m. de wet en eventuele brand en ik installeer het fout dan kan ik denk ik fluiten naar verzekerings gelden en clames van buren

Tjedem echt 4 flat woningen op 1 dikke fase en nul niet echt audiofiel te noemen.
Hmm generator plaatsen ? :rock:
dre

Bericht door dre »

netfilter of scheidingstrafo er tussen?
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

't is wel een kleurrijk geheel, die meterkast van jou.

In de bijlage een documentje over de PLS, echt veel wijzer wordt je er ook niet van moet ik eerlijk toegeven.
Volgens mij kun je die PLS gewoon op de rail klikken en moet je deze inderdaad vanaf de onderzijde van spanning voorzien met draden.

De andere automaten en de aardlek zitten op de rail geklikt, is makkelijker voor de installateur. Vergis je niet in de klemkracht van deze verbindingen, daar is echt veel aandacht aan besteed.

Wat je zou kunnen doen is een tweede aardlek plaatsen die je alleen voor de audio groep gebruikt. Daarachter plaats je dan de patroonlast schakelaar.

Zelf geloof ik niet zo in de audiofiele zekeringen en audiogroepen, ga maar eens na wat er in de schakelstations allemaal aan schakelaars, zekeringen, transformatoren en aftakkingen zijn. En wat denk je van de vervuilers in de flat? Liftinstallaties etc. zitten op dezelfde distributie transformator als jouw audio apparatuur.... Naar mijn idee heeft het niet veel zin om de laatste meter in de voedingslijn van goud te maken, de kilometers die daarvoor zitten zijn een combinatie van koper, lood en aluminium.
Bijlagen
2010.08.06%20pls122044lrkleur.pdf
(169.08 KiB) 382 keer gedownload
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

waar gaan trouwens die dikke blauwe en zwarte draad links onder in de verdeelkast naartoe?
dre

Bericht door dre »

naar de aardlek! :wink:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Als het goed is niet. De aardlek wordt gevoed door de korte bruine en blauwe draad (mooie krul) recht onder de aardlek.
De aardlek moet dan via steekcontacten het railtje voeden, zodat alles wat op de rail zit, achter de aardlek zit.

Ik zal weleens navraag doen bij mijn collega's van Laagspanningscomponenten. (Ben zelf ook ABB'er, maar werk in de midden- en hoogspanning)
dre

Bericht door dre »

de dikke draden gaan vanaf de voeding naar de aardlek volgens mij.
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Even uit gevogeld beetje knullerig aangesloten door installateur

Plaatje zegt genoeg

N.B. vergat de roze kleur aan te geven is nu blanco maar is eigenlijk idem aan de fase nul van de Kw/u meter
Kopie van DSCN2800.JPG
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Dat is een kast met een bus-rail stysteem ("inklik" automaten). Heb ik hier ook. Daar zijn simpelweg geen houders voor smeltpatronen voor te krijgen.

Betekent dus dat je zo'n losse smeltpatroon houder, als die al past, apart op de aardlek moet gaan aansluiten. Maar ik zie dat je al 4 groepen hebt en je mag niet meer dan 4 groepen op 1 aardlek aansluiten. Beste is dan aardlek erbij plaatsen met die smeltpatroonhouder in een uitbreidingskast er naast. Tenzij de automaat er uit vliegt bij het inschakelen van een versterker schiet je daar "audiofiel" weinig mee op: De aardlek is ook een automaat.
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

oke duidelijk betreft inklikken smelt veiligheid
je mag niet meer dan 4 groepen op 1 aardlek aansluiten
Ik val net buiten die aanvangs datum die is ingesteld op 1-9-2005
Mijn installatie is uit 15-3-2005 dus
Ik hoef dus geen extra aardlek te plaatsen zie datums
Maar wel moeten alle groepen op de aardlek schakelaar 4x maximaal

maar goed is een aparte aardlek alleen voor de smeltveiligheid wel beter.
komt een aparte aardlek schakelaar en een ouderweste smeltveiligheid naast de bestaande kast
Even F/N uit de onderste rail doorleggen.
Laatst gewijzigd door Penguin op wo 29 dec 2010, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
dre

Bericht door dre »

lijkt mij ook de beste keuze! 8)
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

dre schreef:
Heb geen trek in brandjes tijdens de test aansluiting zet ik even mijn nog in tact zijnde halonblusser erbij :lol:

Ja ik weet het halon is over MAAAAAAR flessen die niet gebruikt zijn en nog een laatste vulling hebben mogen leeg gespoten worden, maar nooit meer hervult worden.

halonblusser geeft namelijk geen nevenschade zoals de poederblussers
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Penguin schreef:
Ik zocht een ouderwetse smeltveiligheid ....
waarom dat eigenlijk?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Penguin schreef:
dre schreef:
Heb geen trek in brandjes tijdens de test aansluiting zet ik even mijn nog in tact zijnde halonblusser erbij :lol:
En vergeet je rubber handschoenen niet :P :lol:

Overigens zoals het nu zit is door een amateur gedaan lijkt het wel. Die aardlekschakelaar hoort daar niet op die plaats te zitten. Die zit normaliter geplaatst onder de rail voor de zekering automaten.
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Pjotr schreef:
Penguin schreef:
dre schreef:
En vergeet je rubber handschoenen niet :P :lol:

Overigens zoals het nu zit is door een amateur gedaan lijkt het wel. Die aardlekschakelaar hoort daar niet op die plaats te zitten. Die zit normaliter geplaatst onder de rail voor de zekering automaten.
Je leest dan niet het hele verhaal :lol:
Elektrisch zit het goed alleen niet mechanisch, denk dat hij er op een vrijdag snel naar huis wilde :lol:
Moet zeggen het ziet er niet uit. gelukkig heeft hij niet de aarde draad ook gebruikt als fase :mrgreen:

kemakeur gecertificeerd hij moest zich schamen
Bijlagen
DSCN2805.JPG
DSCN2805.JPG (10.58 KiB) 4295 keer bekeken
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Het was gewoon een prutser :P :lol: Of hij had nog wat oude zooi liggen en wilde er op een koopje van af zijn :twisted:
kemakeur gecertificeerd hij moest zich schamen
De Kema keurt alleen apparaten, géén elektriciens. Maar goed als ze een doorslagtest of ESD test op de beste man hebben los gelaten kan ik mij wel voorstellen dat het niet meer helemaal op een rijtje zit bij hem :lol:

Die 12 positie kasten worden normaal compleet geleverd met 2 aardlekschakelaars voor-gemonteerd verdeeld over 2x6
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Kan natuurlijk bij mijn verhuurder klagen.
Dat het niet deugt.
K`weet niet of het wat uithaalt

Ehh wie heeft er nog zo`n oude smeltveiligheid houder liggen, trap hem wel naast die kast met een aardlek ervoor.
Van de zomer ff een paal rammen in het gemeenschappelijke gras veld.
Dicht bij de muur zodat het niet opvalt :lol:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Als ik mij ook even in deze discussie mag mengen, ik vraag mij namelijk het volgende af: is 16 Ampere niet een beetje aan de hoge kant voor een aparte audio groep?
Dat zou betekenen dat je meer dan 3 KW zou moeten trekken voordat die zekering er uberhaubt uitvliegt.
Ter vergelijking: mijn hele set van draaitafel, cd-speler, tuner, voorversterker en eindversterker staat op een glasbuisje (6x30mm) van 6 Ampere, en die is er in 3 jaar nog niet een keer uitgevlogen.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”