DIY Mantel gezocht
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
DIY Mantel gezocht
Voor mijn DIY kabel zoek ik een mooie mantel, puur voor het uiterlijk.
Iemand suggesties? De kabel is slechts 3 mm dik.
Lastig onderdeel is de overgang van de mantel van de draad naar de plug. van 3mm naar 9mm.
Eventueel ideeën om de kabel dikker te maken zijn ook welkom als dit resulteert in het makkelijker verkrijgen van een passende mantel.
Iemand suggesties? De kabel is slechts 3 mm dik.
Lastig onderdeel is de overgang van de mantel van de draad naar de plug. van 3mm naar 9mm.
Eventueel ideeën om de kabel dikker te maken zijn ook welkom als dit resulteert in het makkelijker verkrijgen van een passende mantel.
Re: DIY Mantel gezocht
Microfoonkabel gebruiken? Eventueel met een krimpkous afsluiten bij de plug.
Je had ook even de searchknop kunnen gebruiken: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=123
.
Je had ook even de searchknop kunnen gebruiken: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=123
Re: DIY Mantel gezocht
Dat wordt een tochtje naar de watersportwinkel:

De kern trek je er uit en vervang je door je kabel. Of je neemt een dikkere lijn en voert de kabel door de kern van de kern (wel even prutsen).

De kern trek je er uit en vervang je door je kabel. Of je neemt een dikkere lijn en voert de kabel door de kern van de kern (wel even prutsen).
Re: DIY Mantel gezocht
Uit dergelijk 'touw' trek je makkelijk de kern?
En dan een krimpkous als overgang tussen de plug en het installatiedraad? Dan hoeft het installatiedraad niet verdikt te worden.
Re: DIY Mantel gezocht
Touw? Schaam jejurriaan schreef:Uit dergelijk 'touw' trek je makkelijk de kern?
Als de lijn nieuw is is de kern is er redelijk makkelijk uit te halen, of je koopt zogenaamd singlebraid, daar zit geen kern in. Je hebt lijn in verschillende kwaliteiten, voor jouw doel is polyester goed genoeg. Wil je wat sterkers dan neem je dyneema (is wel wat stugger), dan kun je de interlinks ook als sleepkabel gebruiken.
Je kunt de uiteinden afwerken met krimpkous in bijpassende kleur, om rafelen van de strengen te voorkomen kun je de uiteinden een beetje smelten.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: DIY Mantel gezocht
Deze kabelsleeve gebruik ik ook. (scrollen naar beneden)
http://www.dewatersportwinkel.nl/artike ... geenzoek=x
Goedkoop en netjes.
(Rekt iets uit, dus neem een niet al te grote diameter)

http://www.dewatersportwinkel.nl/artike ... geenzoek=x
Goedkoop en netjes.
(Rekt iets uit, dus neem een niet al te grote diameter)

Re: DIY Mantel gezocht
Krimpkous blijft op zich niet erg goed vast zitten op den duur. Doe er daarom eerst een beetje smeltlijm tussen. Laat dat wel eerst afkoelen anders krimpt de kous gelijk door de hete lijm op de verkeerde plek. Dan wederom verhitten met een "heat gun" totdat de lijm weer smelt en goed vloeit. Er is ook krimpkous met een reeds aangebracht laagje smeltlijm aan de binnenkant maar dat is gruwelijk duur.richard schreef:Je kunt de uiteinden afwerken met krimpkous in bijpassende kleur, om rafelen van de strengen te voorkomen kun je de uiteinden een beetje smelten.
Re: DIY Mantel gezocht
Nou gruwelijk duur valt wel mee hoor. Ongeveer het dubbele. Zie qables.com.
Grt
Grt
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: DIY Mantel gezocht
siliconeslang bij de lokale aquariumboer.
Van die slang waar je zo'n bruisballetje op een beluchtingspompje kunt aansluiten komt imho aardig in de buurt, deze tip kwam naar voren in één v.d. versterkertopics.
gevonden:
linkje
Kappa7:
"Ik heb zelf mijn kabels opgebouwd met 0.8mm zilver draad van AE Europe.
Deze gaat dan in de teflon tube deze gaat dan weer in een aquarium slang van 6mm daaromheen afscherming die afkomstig is van RG8 kabel deze zit slechts aan een zijde vast aangezien ik twee geleiders gebruik dient deze afscherming enkel voor het buiten houden van de EMC."
Van die slang waar je zo'n bruisballetje op een beluchtingspompje kunt aansluiten komt imho aardig in de buurt, deze tip kwam naar voren in één v.d. versterkertopics.
gevonden:
linkje
Kappa7:
"Ik heb zelf mijn kabels opgebouwd met 0.8mm zilver draad van AE Europe.
Deze gaat dan in de teflon tube deze gaat dan weer in een aquarium slang van 6mm daaromheen afscherming die afkomstig is van RG8 kabel deze zit slechts aan een zijde vast aangezien ik twee geleiders gebruik dient deze afscherming enkel voor het buiten houden van de EMC."
Re: DIY Mantel gezocht
of even zoeken naar krimpkous met "plak" daarin zit al een lijm verwerkt.Pjotr schreef:Krimpkous blijft op zich niet erg goed vast zitten op den duur. Doe er daarom eerst een beetje smeltlijm tussen. Laat dat wel eerst afkoelen anders krimpt de kous gelijk door de hete lijm op de verkeerde plek. Dan wederom verhitten met een "heat gun" totdat de lijm weer smelt en goed vloeit. Er is ook krimpkous met een reeds aangebracht laagje smeltlijm aan de binnenkant maar dat is gruwelijk duur.richard schreef:Je kunt de uiteinden afwerken met krimpkous in bijpassende kleur, om rafelen van de strengen te voorkomen kun je de uiteinden een beetje smelten.
