DIY Mantel gezocht

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

DIY Mantel gezocht

Bericht door jurriaan »

Voor mijn DIY kabel zoek ik een mooie mantel, puur voor het uiterlijk.
Iemand suggesties? De kabel is slechts 3 mm dik.
Lastig onderdeel is de overgang van de mantel van de draad naar de plug. van 3mm naar 9mm.

Eventueel ideeën om de kabel dikker te maken zijn ook welkom als dit resulteert in het makkelijker verkrijgen van een passende mantel.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: DIY Mantel gezocht

Bericht door Chris_T »

Microfoonkabel gebruiken? Eventueel met een krimpkous afsluiten bij de plug.
Je had ook even de searchknop kunnen gebruiken: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=123 ;).
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: DIY Mantel gezocht

Bericht door richard »

Dat wordt een tochtje naar de watersportwinkel:
Afbeelding
De kern trek je er uit en vervang je door je kabel. Of je neemt een dikkere lijn en voert de kabel door de kern van de kern (wel even prutsen).
jurriaan
Berichten: 255
Lid geworden op: vr 02 feb 2007, 12:07

Re: DIY Mantel gezocht

Bericht door jurriaan »

:oops: Zoeken, euh ja handig :wink:

Uit dergelijk 'touw' trek je makkelijk de kern?

En dan een krimpkous als overgang tussen de plug en het installatiedraad? Dan hoeft het installatiedraad niet verdikt te worden.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: DIY Mantel gezocht

Bericht door richard »

jurriaan schreef:
Uit dergelijk 'touw' trek je makkelijk de kern?
Touw? Schaam je [-X , Zo'n touw noem je lijn en wordt gebruikt voor vallen of schoten.

Als de lijn nieuw is is de kern is er redelijk makkelijk uit te halen, of je koopt zogenaamd singlebraid, daar zit geen kern in. Je hebt lijn in verschillende kwaliteiten, voor jouw doel is polyester goed genoeg. Wil je wat sterkers dan neem je dyneema (is wel wat stugger), dan kun je de interlinks ook als sleepkabel gebruiken.
Je kunt de uiteinden afwerken met krimpkous in bijpassende kleur, om rafelen van de strengen te voorkomen kun je de uiteinden een beetje smelten.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: DIY Mantel gezocht

Bericht door bartsegers »

Deze kabelsleeve gebruik ik ook. (scrollen naar beneden)

http://www.dewatersportwinkel.nl/artike ... geenzoek=x

Goedkoop en netjes.
(Rekt iets uit, dus neem een niet al te grote diameter)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: DIY Mantel gezocht

Bericht door Pjotr »

richard schreef:
Je kunt de uiteinden afwerken met krimpkous in bijpassende kleur, om rafelen van de strengen te voorkomen kun je de uiteinden een beetje smelten.
Krimpkous blijft op zich niet erg goed vast zitten op den duur. Doe er daarom eerst een beetje smeltlijm tussen. Laat dat wel eerst afkoelen anders krimpt de kous gelijk door de hete lijm op de verkeerde plek. Dan wederom verhitten met een "heat gun" totdat de lijm weer smelt en goed vloeit. Er is ook krimpkous met een reeds aangebracht laagje smeltlijm aan de binnenkant maar dat is gruwelijk duur.
Hoosterw
Ook commercieel actief
Berichten: 1
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 16:37

Re: DIY Mantel gezocht

Bericht door Hoosterw »

Nou gruwelijk duur valt wel mee hoor. Ongeveer het dubbele. Zie qables.com.

Grt
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: DIY Mantel gezocht

Bericht door MechanicalAnimal »

siliconeslang bij de lokale aquariumboer.

Van die slang waar je zo'n bruisballetje op een beluchtingspompje kunt aansluiten komt imho aardig in de buurt, deze tip kwam naar voren in één v.d. versterkertopics.

gevonden:

linkje

Kappa7:
"Ik heb zelf mijn kabels opgebouwd met 0.8mm zilver draad van AE Europe.
Deze gaat dan in de teflon tube deze gaat dan weer in een aquarium slang van 6mm daaromheen afscherming die afkomstig is van RG8 kabel deze zit slechts aan een zijde vast aangezien ik twee geleiders gebruik dient deze afscherming enkel voor het buiten houden van de EMC."
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DIY Mantel gezocht

Bericht door vinnie411 »

Pjotr schreef:
richard schreef:
Je kunt de uiteinden afwerken met krimpkous in bijpassende kleur, om rafelen van de strengen te voorkomen kun je de uiteinden een beetje smelten.
Krimpkous blijft op zich niet erg goed vast zitten op den duur. Doe er daarom eerst een beetje smeltlijm tussen. Laat dat wel eerst afkoelen anders krimpt de kous gelijk door de hete lijm op de verkeerde plek. Dan wederom verhitten met een "heat gun" totdat de lijm weer smelt en goed vloeit. Er is ook krimpkous met een reeds aangebracht laagje smeltlijm aan de binnenkant maar dat is gruwelijk duur.
of even zoeken naar krimpkous met "plak" daarin zit al een lijm verwerkt.
Plaats reactie