Omgekeerde WAF - "Epilogue"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door MechanicalAnimal »

Vinculum schreef:
Nog een idee is om het midkastje bovenaan aan de achterkant te voorzien van een te openen paneeltje waar het filter voor mid/hoog in zit. Dan blijft deze goed bereikbaar zonder dat de units er steeds in en uit hoeven. Ik heb in die kast toch meer dan genoeg ruimte over.
Kijk eens naar de BlackBox van Tony, die heeft gewoon een opening waar het filter in zit :lol:

Afbeelding

Plexiglas/Lexaan-frontje ervoor tegen en het stof en klaar ben je :rock:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door b_force »

Filter tussen tussen 10F en tweeter zou ik passief doen.
Het heeft weinig zin om dat actief te gaan doen.
Zo moeilijk en duur is een zo'n passief filtertje niet.
Tussen 10F en woofers kun je dan wel weer mooi actief doen :)

Baffestepcorrectie hoeft met een 3-weg niet altijd overigens.
Hangt een beetje van je crossover-punt af.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Kan ik dan een soort off-the-shelf filter gebruiken hiervoor of moet ook hier metingen gedaan worden als de kast klaar is?
Overigens hier nog een tekening waarop duidelijk de schuine stand van de kasten te zien is alsmede de bracing.
Zijn er alvast mensen die zich aan de demping willen wagen?
Ik ben er nog niet uit van welk materiaal de gebogen zijkanten gemaakt worden. BuigMDF lijkt me redelijk uitgesloten omdat die niet echt mooi rond gaan bij deze buigradius. Buigtriplex is perfect maar, zoals ik me vandaag heb laten voorlichten, schreeuwend duur! Voor 1 plaat van 8mm betaal je 64 euro! Ik zou er naar schatting 6 nodig hebben, dus bijna 400 euro! Nu hebben ze ook 1 plaat van 18mm maar daar moet ik nog een prijs voor krijgen. Pfff, kan me niet herinneren dat het voor de Ohmnia's zo duur was.
Bijlagen
Discovery - Open zijkant.jpg
Discovery - Open zijkant 3D.jpg
Laatst gewijzigd door Vinculum op wo 19 jan 2011, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door b_force »

Wat vermoed je? :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Henkjan »

meten moet je toch.....
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door b_force »

4mm mdf of multiplex is toch ook te buigen dacht ik?
(even zoeken op het forum)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Dat moet ik even gaan proberen. De buigradius is 40cm.
Bijlagen
Discovery buigradius.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door RobertD »

Hoe dik moeten die zijwanden worden?

Bij mijn Klonatines heb ik 3mm triplex gebruikt. Wanneer je daar een flink aantal lagen van over elkaar heenplakt, dan bereik je die dikte ook wel. Die platen zijn pakweg 150 x 150 cm, maar kosten echt geen 64 euro.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

De wanden moeten minsten 18mm dik worden maar in de tekening heb ik rekening gehouden met 20 (5x4mm of andersom).
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door RobertD »

http://www.af.nl/voorraad/plaat/multipl ... slijst.htm

Ik zou de buitenkant dan wel fineren, maar je kunt met 6 lagen op elkaar zo'n 18 tot 20mm bereiken.
5 lagen van 4mm zou ook kunnen, de buigstraal is niet zo heel klein, maar je moet een goed mal hebben.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door hrscharft »

Die plaatjes triplex haal ik bij de gamma,

zijn 3mm dik en buigen als een malle. Staan in het rek als hobby triplex ofzo.
zijn 60 x 120 dacht en kosten iets van 3 euro nogwat.

heb er van de week een proefstukje mee gemaakt.
een strook van 7 cm hoog in een bocht gezet van 90 graden met een radius van een cm of 10.
Wilde even weten tot hoe ver je kon gaan bij dat spul voor het knapte.
Als je dus haaks op de nerf buigt kom je tot iets van max 10cm radius.

Ook nog wel leuk er aan is dat het zo zacht is dat het met een stanley mes te snijden is in een paar halen.

groet,

harm.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door RobertD »

Ik kon op het www zo snel niets vinden bij de Gamma, maar ik heb voor mijn Klonatines ook het hout bij Gamma gekocht.

Als je het lijmt moet je het wel goed klemmen, maar dat is redelijk vanzelfsprekend.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Wowly »

Ik zou ook triplex of 3 mm mdf gebruiken. Als je met een mal werkt gaat het geheid netjes en goed. Check maar eens de Mal die arno maanden heeft lopen leuren :lol:

jan
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door RobertD »

Wowly schreef:
Ik zou ook triplex of 3 mm mdf gebruiken. Als je met een mal werkt gaat het geheid netjes en goed. Check maar eens de Mal die arno maanden heeft lopen leuren :lol:

jan
Je bedoelt die mal die hij in de kliko zou gaan doen?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Arno »

RobertD schreef:
Wowly schreef:
Ik zou ook triplex of 3 mm mdf gebruiken. Als je met een mal werkt gaat het geheid netjes en goed. Check maar eens de Mal die arno maanden heeft lopen leuren :lol:

jan
Je bedoelt die mal die hij in de kliko zou gaan doen?
En heeft gedaan :mrgreen:
kliko.jpg
Maar die had sowieso niet de juiste radius voor Vinculums kasten.
Gebruikersavatar
DragoSz
Berichten: 568
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 3:55
Locatie: Haaksbergen

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door DragoSz »

Arno schreef:
RobertD schreef:
Wowly schreef:
Ik zou ook triplex of 3 mm mdf gebruiken. Als je met een mal werkt gaat het geheid netjes en goed. Check maar eens de Mal die arno maanden heeft lopen leuren :lol:

jan
Je bedoelt die mal die hij in de kliko zou gaan doen?
En heeft gedaan :mrgreen:
kliko.jpg
Maar die had sowieso niet de juiste radius voor Vinculums kasten.
Die hij erin heeft geshopt :-$
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Arno »

Dat 8mm buigplex is natuurlijk verreweg het makkelijkste te verwerken. Je bent met drie lagen klaar en met de radius van 400mm lijm je het er bijna spanningsvrij op en klem je het vast met een plakbandje.
Ik vraag me wel af of het heel geschikt is voor speakerbouw, aangezien het zo zacht is. Ik kan me zo voorstellen dat het wat lastiger wordt om trillingen in de panelen te onderdrukken. Zeker weten doe ik dit echter niet. Misschien dat er met wat extra bracing en loodbitumen helemaal niets aan de hand is. De ronde vorm draagt natuurlijk ook bij aan de stijfheid.
Ander nadeel van buigplex is dat het zo zacht is. Als je er direct overheen fineert, dan is het geheel zo ontzettend kwetsbaar. Je zou nog een laag 2.5mm mdf kunnen aanbrengen voordat je gaat fineren.

Twee lagen van dat gegroefde buig-mdf, en dan de groefjes vullen met zand, vind ik ook wel een goeie.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Er zijn een aantal opties om de ronding te krijgen.
- Buigtriplex
Dit is het makkelijkst om te verwerken en geeft een mooi rond resultaat. Ik heb hier al mee gewerkt met de Ohmnia's. Nadeel is de prijs en dat het een relatief zacht en licht materiaal is. Is dit geschikt om voor een baskast? De tweeter en mid kasten zijn natuurlijk niet zo kritisch. Daar zijn geen heftige trillingen en die kasten zijn maar 120 en 70 mm hoog dus die gaan echt niet trillen.

-Buigmdf
Dit is ook makkelijk te verwerken maar volgens mij net zo duur. Steviger dan het triplex en aan de buitenkant een hardere laag voor de afwerking. Aan de binnenkant heb je een ribbelpatroon wat volgens mij wel gunstig is voor de akoustiek. De plaat zou in 3 lagen kunnen maar dan zit ik aan een dikte van 24 mm ipv 20 of 2 lagen en 1 laag 4mm. Die laatste zal alleen niet graag willen buigen. De ribbels van de tussenliggende lagen zou met zand gevuld kunnen worden voor een extra zware en dode wand wat zeker gunstig is.

- 5 lagen 4mm mdf
Dit is verreweg het goedkoopst en ook het sterkst. Maar ook het lastigst te verwerken door de stugheid. Geen idee of het mogelijk is om deze voor te buigen oid.

In alle gevallen maak ik eerst een frame van de boven en onderkant en bracings. Die vormen samen met de voor en achterkant een frame waar de zijkanten overheen gebogen worden.

Wat zou de beste manier zijn?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door b_force »

Hier heeft iemand al eens succesvol gewerkt met 4mm mdf buigen.
Maar zoals ik al zei, dat moet je even zoeken.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Arno »

Er is dus ook 3mm mdf en 2.5mm mdf. :!:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door b_force »

Ow dat had ik niet zo helemaal begrepen.
Daar moet het sowieso mee lukken lijkt me?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Ik ga het gewoon proberen om met 4 mm te buigen. Die dunnere maten zijn wel leuk maar die kan ik dus niet gevonden krijgen. Ook wil ik liever niet 10 lagen per kant er op zetten als het met 2 a 3 ook gaat.
In ieder geval kan ik binnenkort vast losgaan op het maken van de frames:
Bijlagen
1.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Arno »

Ik gebruik vaak dat zachte buigplex, maar de laatste tijd gaan we wat meer over op buig-mdf. Wij hebben een cnc-zaagmachine waar ook een groevenprogramma op zit, dus dat maakt het makkelijk om custom buig-mdf te maken.
Ik was dus nieuwsgierig en heb vandaag even een proefstukje gezaagd van 10mm mdf. Dat buigt dus makkelijk naar radius 400mm.


Maar ik zie zojuist dat je besloten hebt om het met 4mm mdf te proberen, dus ik houd verder mijn mond maar :-# :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Vinculum »

Hoho, ik heb niet gekozen voor 4mm mdf. Ik wil het wel eens proberen omdat het de goedkoopste optie is. Mijn gevoel gaat met jouw mee Arno en dat is 2 lagen 10mm mdf. Makkelijk buigen, sterk spul en met maar 2 lagen relatief weinig werk. De gleuven van de 2de plaat zou ik dan met zand vullen. Volgens mij heb je dan de sterkste en meest dodo's constructie. Moet ik alleen wel iemand heeeel lief aankijken want 10mm Buigmdf ligt niet bij de bouwmarkt... ;)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Omgekeerde WAF - Adviesronde

Bericht door Arno »

Was het niet goed om triplex en mdf te combineren? Jeroen heeft dat net nog gedaan bij de klassieke drieweg. Dan zou je eerst een laag van 8mm buigplex kunnen aanbrengen, en dan een laag 12mm buig-mdf.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”