goede luidsprekers voor zelfbouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

daniel--r

Re: goede luidsprekers voor zelfbouw

Bericht door daniel--r »

Beste Daan,

Ik begrijp aardig wat je bedoelt, en het komt ook niet vervelend over hoor, ik vraag om advies en krijg het toch en ik stel eigenlijk alleen maar wat dingen voor, maargoed..

Nee nog steeds geen info over die speakers van Sony, het enigste wat ik weet is dat het 8 ohm is :x, het bouwen van die kast moet geen probleem zijn, ik heb al zoveel dingen gemaakt van hout haha :) Alleen weet ik nog niet hoe ik de liters van die piramide moet gaan uitrekenen..

Mvg Daniel
JoeDirt

Bericht door JoeDirt »

Ik denk ook niet dat dit echt gaat werken. Helemaal niet zo'n piramide. Als jij naar een concert gaat zitten de muZiekanten toch ook niet onder je.. Probeer, als je dit echt persee wil doen een speaker te bouwen met de units recht naar voren.
Ander advies, probeer eerst eens van de voorgestelde setjes of ander even doorsparen voor iets fantsoenlijks.
Verwacht zowiezo niet dat de Sony speakers ineens beter klinken in een zelfgebouwde kast, helemaal niet zonder dat je ook maar iets van de drivers weet, ik zou ze lekker op zolder laten liggen of verkopen, dan is je budget misschien met 10 euro verhoogd :lol:
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

hmmm, nog zo'n verhaal als bij audissimo.......
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

daniel--r schreef:
oke, bedankt voor het advies.

Dus nu nog maar even niet beginnen aan een eigen ontwerp en 3-weg systeem dus hahaha.

Nu zit ik zelf erg te twijfelen aan die mark audio starthttp://oaudio.de/Lautsprecher-Bausaetze ... ::759.html

Nou een vraag hierover, aangezien ik dit leren en begrijpen, is het dan slim om zegmaar alleen de woofer en tweeter te bestellen en dan de kast helemaal zoals staat beschreven nabouwen alleen de scheidingsfilter zelf maken ook op basis van het pakket, of zeggen jullie gewoon het hele setje kopen incl. schedingsfilter?

Mvg Daniel

Een ontwerp maken is bijvoorbaad kansloos. Een bestaand ontwerp bouwen is de moeite dubbel en dwars waard. Met de investering in een setje Mark Starts kun je jaren plezier hebben en zeker weten dat je ook waar voor je geld krijgt. De onderdelen zijn goed maar de som van dat alles is 1+1 = 3. Een goed ontwerp combineert goede drivers in een kast doormiddel van een specifiek ontworpen scheidingsfilter. Daarom zal zo'n los filter praktisch NOOIT goed kunnen functioneren. Eigenlijk bijna diefstal dat het verkocht wordt.

Nou ja, terug naar de adviezen. Een setje uitzoeken en nabouwen. Bij de zelfbouwzaken heb je voor zo'n klein budget vrijwel niets. Die CSS drivers zijn prima, dus ik zou het wel weten als je graag iets wil bouwen.

Succes!
daniel--r

Bericht door daniel--r »

Ja, inderdaad wouter.
Ik heb me keuze gemaakt en ga eerst 1 bestellen: Mark Start kit en als ik erg tevreden er over ben bestel ik er nog een.

Heeft iemand toevallig al ervaring met de Mark Start kit?

Mvg Daniel
jnijboer

Bericht door jnijboer »

Verzendkosten zijn gratis bij bestellingen > 50 euro dus ik zou er meteen twee bestellen. Volgens de verhalen op de diverse fora (google!) een speaker met erg veel waar voor zijn geld en een uitstekende bas. Mijn ervaringen met Markaudio units zijn tot dusverre(http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 15&t=12640) prima. :goedzo: Voor een jarige vriend ga ik ze ook bouwen: ik ben erg benieuwd!
frenger

Bericht door frenger »

Ik ben ook van plan om de Mark start's te gaan bouwen. Ik vroeg me alleen af, of in de kit op oaudio de drivers erbij zitten of dat ik die nog los moet aanschaffen. Weet iemand dit misschien?
piet1955

Bericht door piet1955 »

De kit is zover ik weet de drivers + gebouwde filters zonder de kasten.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

BPA / oaudio schreef:
Our speaker kits include:
  • Crossover components
  • diagrams
  • Screws
  • Terminals
  • And when applicable: Bass reflex tube and damping material
Kan me de vraag best voorstellen of de speakers erbij zitten, maar zonder speakers is het geen "speaker kit". O:)
zx10racer

Bericht door zx10racer »

Hallo Daniel,

Ik heb je verhaal en topic gelezen en ik denk dat je een eenvoudige kast moet maken met de sony dingen die je al hebt.
Even een schema maken hoe het er aan de binnenkant uit ziet en dat weer maken in de nieuwe kasten.

Ga niet experimenteren met de hoeken van de wanden waar de drivers inzitten. hierdoor zal het geluid gewoon kut worden.
Ook het experimenteren met gescheiden compartimenten en basreflex openingen gaat hem niet worden.
Het eindresultaat zal je dusdanig teleurstellen dat je misschien nooit meer iets maakt.

Bijna alle luidsprekers die worden gemaakt (ik heb het niet over mediamarkt rommel) hebben de luidsprekers aan de voorkant zitten en wel een vrijwel verticaal vlak.

Wil je per se iets anders bouwen, dan adviseer ik je om een "kit" te kopen en deze in een kast naar wens te bouwen.

mijn €0,02

Erik
DragoSz

Bericht door DragoSz »

daniel--r schreef:
Ja, inderdaad wouter.
Ik heb me keuze gemaakt en ga eerst 1 bestellen: Mark Start kit en als ik erg tevreden er over ben bestel ik er nog een.

Heeft iemand toevallig al ervaring met de Mark Start kit?

Mvg Daniel
Ik heb het zelf haast het zelfde. Alleen mijn kast is iets anders. Ik zou zeggen doen :goedzo:
De el 166 in zijn eentje zet beter geluid neer dan menig standaard box.
Als je meer bas wilt zou je er misschien 2 per kant kunnen doen, maar ik weet niet of je het filter daar voor moet aanpassen. Als dat niets hoeft kost het maar 45 euro meer (inclusief verzend kosten).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”