goede luidsprekers voor zelfbouw
Moderator: Beheerdersteam
goede luidsprekers voor zelfbouw
Hallo allemaal,
Dit word mijn eerste project (een beginner dus).
Maar ik wil een goedkoop setje luidsprekers kopen (2dehands) en die units dan in een andere kast maken.
Nu mijn vraag wat zijn daarvoor goede luidsprekers, mogen wel oud zijn maakt niet veel uit.
Mijn budget is ongeveer 100 euro.
ik heb een Akai AM-2600 versterker.
Gr.
Dit word mijn eerste project (een beginner dus).
Maar ik wil een goedkoop setje luidsprekers kopen (2dehands) en die units dan in een andere kast maken.
Nu mijn vraag wat zijn daarvoor goede luidsprekers, mogen wel oud zijn maakt niet veel uit.
Mijn budget is ongeveer 100 euro.
ik heb een Akai AM-2600 versterker.
Gr.
Re: goede luidsprekers voor zelfbouw
Waarom bouw je voor dat geld geen setje needles, geen basswonders maar wel een zeer goed geluid/prijs verhouding.
iest groter dan de needles, visaton CT142 TL speaker. simpel, goedkoop en erg goed geluid.
bouw er op moment 4
http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=5293
bouw er op moment 4
http://www.visaton.de/vb/showthread.php?t=5293
Die visaton is niet zo duur bij Europe-Audio.com (krap €32,- p/st), en wat betreft specs op de visaton site kan ik nog niet zoveel oordelen maar met 50 watt continu is het denk ik geen moeilijke driver is om aan te sturen.
http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 70s_4.html
De alto 1 en alto 2 (link vind je in de link hierboven) is ook nog een optie om te overwegen
Maar in die link vind je ook een afstemming voor een 20l, 30l en 50l bass reflex.
Alto 2:

suc6
http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... 70s_4.html
De alto 1 en alto 2 (link vind je in de link hierboven) is ook nog een optie om te overwegen
Maar in die link vind je ook een afstemming voor een 20l, 30l en 50l bass reflex.
Alto 2:

suc6
Bedankt voor de snelle reacties.
De visatons zien er leuk uit.
Wat ik eigenlijk van plan ben is, de kast zelf maken en ontwerpen ik heb namelijk genoeg ervaring met hout dat ik wel een kast kan bouwen, en het hout heb ik er liggen, anders blijft het er ook maar liggen haha.
En ik vind de bass wel erg belangrijk (het liefst diepe en warme bass) daarom dacht ik zelf meer aan een tweedehandsje en die te gaan slopen en alleen de units te gebruiken.
En ik bedoelde 100 euro voor 2 luidsprekers.
Mijn voorkeur qua ontwerp is toch een zuil speaker, niet te groot maar ook niet te klein haha.
Of zeggen jullie dat ik beter losse units moet gaan kopen (nieuw) dus mijn budget is 100 euro puur voor de units en andere kleine dingen die ik nog nodig heb hiervoor, behalve hout:D
Gr.
De visatons zien er leuk uit.
Wat ik eigenlijk van plan ben is, de kast zelf maken en ontwerpen ik heb namelijk genoeg ervaring met hout dat ik wel een kast kan bouwen, en het hout heb ik er liggen, anders blijft het er ook maar liggen haha.
En ik vind de bass wel erg belangrijk (het liefst diepe en warme bass) daarom dacht ik zelf meer aan een tweedehandsje en die te gaan slopen en alleen de units te gebruiken.
En ik bedoelde 100 euro voor 2 luidsprekers.
Mijn voorkeur qua ontwerp is toch een zuil speaker, niet te groot maar ook niet te klein haha.
Of zeggen jullie dat ik beter losse units moet gaan kopen (nieuw) dus mijn budget is 100 euro puur voor de units en andere kleine dingen die ik nog nodig heb hiervoor, behalve hout:D
Gr.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Low Budget Vloerstaander, de LBV is tegenwoordig ook voor CSS drivers ontworpen. Moet je hier maar even de zoekfunctie gebruiken. Woofers zitten op 17,50 per stuk, tweeters nog minder
De mark start etc. is ook het overwegen waard. Kijk bijvoorbeeld maar eens op http://www.oaudio.de
Die visaton ontwerpen zijn niet helemaal meer van deze tijd denk ik, al heb ik die CT142 TL kasten gehad en die gaven een heel mooie bas in een kleine kamer.
De mark start etc. is ook het overwegen waard. Kijk bijvoorbeeld maar eens op http://www.oaudio.de
Die visaton ontwerpen zijn niet helemaal meer van deze tijd denk ik, al heb ik die CT142 TL kasten gehad en die gaven een heel mooie bas in een kleine kamer.
Die ziet er inderdaad mooi uit die mark start.
Ben ik heel erg geïnteresseerd in.
En nog een ander vraagje, ik heb ook nog 2 oude luidsprekers van Sony SS-XB8AV op zolder liggen, is dit mischien nog wat om in een andere kast te bouwen?
Ik heb ooit al eens 1 gesloopt en daar heb ik de units nog van, het grappige was dat er geen eens een scheidingsfilter in zat.
En stel dat ik wel voor een tweedehandsje ga, hebben jullie dan nog tips waar ik naar moet gaan zoeken? merken ofzo? mischien dat ik zoiets mischien goedkoop op de kop kan tikken.
Mvg Daniel
Ben ik heel erg geïnteresseerd in.
En nog een ander vraagje, ik heb ook nog 2 oude luidsprekers van Sony SS-XB8AV op zolder liggen, is dit mischien nog wat om in een andere kast te bouwen?
Ik heb ooit al eens 1 gesloopt en daar heb ik de units nog van, het grappige was dat er geen eens een scheidingsfilter in zat.
En stel dat ik wel voor een tweedehandsje ga, hebben jullie dan nog tips waar ik naar moet gaan zoeken? merken ofzo? mischien dat ik zoiets mischien goedkoop op de kop kan tikken.
Mvg Daniel
Koop nieuwe drivers, of koop gebruikte drivers waar je de gegevens van weet; zonder dat je de t/s parameters hebt wordt bouwen en filteren een lang verhaal van trial & error & nog meer error...
Oke, bedankt voor de info:d
En waar moet ik dan precies op letten, om zeg maar een setje te samenstellen?
En hoe pas ik mijn scheidingfilter daar bijvoorbeeld op aan?
En moet ik dan ook nog aparte kamers maken, of ligt dat puur aan de units?
Dus de vraag is waar en hoe begin ik?
Mvg daniel
Mvg daniel
Je begint door de lat niet zo hoog te leggendaniel--r schreef:Dus de vraag is waar en hoe begin ik?
Even een eenvoudig antwoord op jouw vraag 'En hoe pas ik mijn scheidingfilter daar bijvoorbeeld op aan?', valt niet te geven ... zelfs de doorgewinterde filter-goeroes op dit forum hebben geen kant en klaar concept hiervoor
daniel--r schreef:Oke, bedankt voor de info:d
Mvg daniel
1. budget
2. waarvoor geschikt (een pc speakertje is wat anders als iets om de woonkamer te vullen)
3. afmetingen.
Dan ga je drivers zoeken die in dat plaatje passen. Hiervoor moet je dus weten wat de T/S parameters van een driver betekenen. Ik zou beginnen met de woofer, en daar een tweeter bij zoeken. Dan simuleer je het filter, dat bouw je, meten, aanpassen, meten, aanpassen, luisteren, etc... Kost veel tijd, en het meeste werk gaat zitten in de houtbewerking.
Kortom, zoals je al eerder gemeld is: bouw een bestaand ontwerp na. een TL zoals de CT142 moet je exact nabouwen, een BR zoals de visaton alto kan je mee spelen, zolang de inhoud van de speaker maar hetzelfde blijft.
Okee, en hoe werkt dat precies met die t/s parameters uit te rekenen?
Heb je daar mischien een link voor, waar goede uitleg van is?
Ik heb trouwens ook een ontwerpje gemaakt, ik heb units erbij gezet.
Ik weet alleen niet zeker of ze bij mekaar passen?
Als dit wel goed is kom ik wel iets boven mijn budget uit maar dat is niet zo erg.
Mvg Daniel
Als dit wel goed is kom ik wel iets boven mijn budget uit maar dat is niet zo erg.
Mvg Daniel
Ik heb nog 4 Visaton W200/8 in een doos zitten in zelfs nog de originele verpakking. Doe er niks mee. Indien interesse, pb me dan maar ff. Koopje, samen 50,= euro +verzendkosten.
Als je zoiets wil kun je voor de eerste keer toch beter een bestaand ontwerp namaken. Kijk eens naar deze vox200 light,
http://www.visaton.de/de/bauvorschlaege ... index.html die is vrijwel hetzelfde als jij wil. De prijs licht bij E280,- per box zonder hout. Een tweeweg is aanzienlijk goedkoper te maken, een drieweg onder de E200,- wordt erg moeilijk.
http://www.visaton.de/de/bauvorschlaege ... index.html die is vrijwel hetzelfde als jij wil. De prijs licht bij E280,- per box zonder hout. Een tweeweg is aanzienlijk goedkoper te maken, een drieweg onder de E200,- wordt erg moeilijk.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Je negeert goede adviezen!!daniel--r schreef:Okee, en hoe werkt dat precies met die t/s parameters uit te rekenen?
Mvg Daniel
T/S parameters moet je opmeten aan drivers, niet uitrekenen.
Een linkje is er niet 1-2-3, er is hier een bibliotheek waar je kunt lezen. Ook een zoekfunctie. Mocht je die gebruiken kijk dan even op alle reacties op beginners die denken zelf te kunnen ontwerpen.
Je hebt een schetje gemaakt, qua vormgeving. Geen ontwerp voor het audio gedeelte. Een mooi vormpje maken is niet zo heel moeilijk, een 3-weg luidspreker ontwerpen is geen beginnersklus. Je hebt eigenlijk veel middelen nodig om het tot een goed einde te brengen. Met boxsim kun je wel ontwerpen, een programma van visaton. Op afstand kun je dan geholpen worden. Verder blijft het advies: zoek een bestaand ontwerp.
En of units bij elkaar passen? Dat hangt van je ontwerpdoelen en kundigheid af, ik zou dit niet bij elkaar zetten maar het is niet onmogelijk. Alleen niet de mooiste manier om een budget te gebruiken. Bij een woofer aan de zijkant is een middentoner niet voldoende, moet wel een laagmiddentoner zijn. 13cm is wel voldoende inderdaad. Mezzo forte van visaton al eens gezien? Heeft zelfs het blad hobby hifi zich mee in de vingers gesneden, het ontwerp is met hulp van visaton geoptimaliseerd.
Ik heb nu ook 2 needles gemaakt(bestaand ontwerp) en ze klinken goed. Nu heb ik met dezelfde type(aurasound ns3-193) luidsprekertjes 1 surround satteliet erbij van ongeveer 2 liter. Klinkt ook goed. En met behulp van een actieve 12"sub klinkt het geheel heel erg goed.
Mijn kosten voor de needles en surround sattelietje was ik denk ik z'n 50 euro kwijt.
Maar ff vraag aan de rest... die sony boxen is toch wel wat mee te doen? kast inhoud hetzelfde laten maar bijvoorbeeld slanker en hoger maken? Het is maar een idee...
Mijn kosten voor de needles en surround sattelietje was ik denk ik z'n 50 euro kwijt.
Maar ff vraag aan de rest... die sony boxen is toch wel wat mee te doen? kast inhoud hetzelfde laten maar bijvoorbeeld slanker en hoger maken? Het is maar een idee...
oke, bedankt voor het advies.
Dus nu nog maar even niet beginnen aan een eigen ontwerp en 3-weg systeem dus hahaha.
Nu zit ik zelf erg te twijfelen aan die mark audio starthttp://oaudio.de/Lautsprecher-Bausaetze ... ::759.html
Nou een vraag hierover, aangezien ik dit leren en begrijpen, is het dan slim om zegmaar alleen de woofer en tweeter te bestellen en dan de kast helemaal zoals staat beschreven nabouwen alleen de scheidingsfilter zelf maken ook op basis van het pakket, of zeggen jullie gewoon het hele setje kopen incl. schedingsfilter?
Mvg Daniel
Dus nu nog maar even niet beginnen aan een eigen ontwerp en 3-weg systeem dus hahaha.
Nu zit ik zelf erg te twijfelen aan die mark audio starthttp://oaudio.de/Lautsprecher-Bausaetze ... ::759.html
Nou een vraag hierover, aangezien ik dit leren en begrijpen, is het dan slim om zegmaar alleen de woofer en tweeter te bestellen en dan de kast helemaal zoals staat beschreven nabouwen alleen de scheidingsfilter zelf maken ook op basis van het pakket, of zeggen jullie gewoon het hele setje kopen incl. schedingsfilter?
Mvg Daniel
dat is inderdaad niet duur, maar ik was meer op zoek naar een stereo installatie gewoon 2 luidsprekers met een aardige bas, kan niet teveel verwachten voor deze budget hee
(dit is ook meer omdat het mijn eerste project word, en als het dan een flop wordt dasn is het nog niet zon ramp hee haha.
Nou daar zat ik dus ook over na te denken wat je zegt over die sony speakers alleen dan mischien met een scheidingsfilter ofniet?
Maar dan zit ik denk ik alleen nog met die parameters, heb echt helemaal geen informatie over die units dus...
Mvg daniel
Nou daar zat ik dus ook over na te denken wat je zegt over die sony speakers alleen dan mischien met een scheidingsfilter ofniet?
Maar dan zit ik denk ik alleen nog met die parameters, heb echt helemaal geen informatie over die units dus...
Mvg daniel
Gewoon die Mark Start bouwen. Het wordt erg lastig om van een stel oude units waar je geen parameters van kent iets goeds te bouwen. Als het je eerste stel speakers is valt er genoeg te leren zonder het filter zelf in elkaar te solderen. En anders vraag je ze toch of ze het filter ongemonteerd willen leveren?
Over bestaande fabriek speakers vernieuwen in een nieuwe kast... prima te doen anders hoor. Ik heb eens 2 panasonic boxjes gekregen van een stel. ze hadden een jaar buiten gelegen en het mdf was al aan het schimmelen...
Ik heb 2 nieuwe kastjes gemaakt met dezelfde maten en het klinkt goed. En voor de tweeter alleen een condensatortje. Meer niet. Ik denk dat het altijd een leuke pruts projectje kan worden.. iiig leuk als je gratis aan het hout komen kan. Dan kost het alleen wat tijd. Ik had mijn hout ook gratis.
Ik heb 2 nieuwe kastjes gemaakt met dezelfde maten en het klinkt goed. En voor de tweeter alleen een condensatortje. Meer niet. Ik denk dat het altijd een leuke pruts projectje kan worden.. iiig leuk als je gratis aan het hout komen kan. Dan kost het alleen wat tijd. Ik had mijn hout ook gratis.
Is ook prima te doen, maar vind je dat echt het beste advies richting TS? Voor een knikker en een scheet heb je units + filter voor een uitgekiend ontwerp. Voor iets minder geld maar dezelfde moeite zit je te klooien met oude Sony-units waar je weinig van leert omdat je de parameters niet kent.
Ik trek het aanbod in. Twee splinter nieuwe zijn net zo duur of misschien wel goedkoper.sietse schreef:Ik heb nog 4 Visaton W200/8 in een doos zitten in zelfs nog de originele verpakking. Doe er niks mee. Indien interesse, pb me dan maar ff. Koopje, samen 50,= euro +verzendkosten.
Ja sorry sietse dat ik niet antwoorde op je aanbod, maar ik weet namelijk zelf nog niet precies wat ik wil, dus dan lijkt het me niet zo slim om nu al units te gaan kopen.
wat je zegt jnijboer heb je mischien wel gelijk in, maar toch twijfel ik nog, ik heb wel weer een ontwerpje gemaakt die ongeveer op het zelfde manier in mekaar zit alleen zit ik nog te twijfelen over het bovenste deel (zie afbeelding) hoe moet ik daar de liter inhoud van bereken? zodat dat wel gelijk is met die sony.
Stel dat ik wel voor die sony's ga, kan ik dan Deze scheidingsfilter gebruiken, wat ik hier namelijk van begrijp is dat ik ze dus kan verstellen.
Mvg daniel
wat je zegt jnijboer heb je mischien wel gelijk in, maar toch twijfel ik nog, ik heb wel weer een ontwerpje gemaakt die ongeveer op het zelfde manier in mekaar zit alleen zit ik nog te twijfelen over het bovenste deel (zie afbeelding) hoe moet ik daar de liter inhoud van bereken? zodat dat wel gelijk is met die sony.
Stel dat ik wel voor die sony's ga, kan ik dan Deze scheidingsfilter gebruiken, wat ik hier namelijk van begrijp is dat ik ze dus kan verstellen.
Mvg daniel
beste daniel--r,
Ik zou zeggen, Begin boven aan van je topic, lees alles door tot onderaan en denk op nieuw na. Heroverweeg je ontwerp/ambities. Het maken van luidsprekers is niet zo iets als een ei bakken (ik heb zin in ei (ik ga een luidspreker maken)ik doe een pan op vuur ( ik kies een willekeurige driver ), boter er in (ik ontwerp iets wat ik er wel leuk uit vind zien: eigen ontwerp) , ei in de pan (ik kies een willekeurig kant en klaar filter)
en klaar) !
Dit is niet vervelend bedoeld! Echt niet! maar het is allemaal best lastig. Lees anders eens wat anderen gedaan hebben toen ze hun eerste luidspreker bouwde.
groeten Daan
PS: even wat opmerkingen over wat je net getekend hebt: heeft een "bijzonder" afstraal gedrag denk ik, heb je al enig idee hoe je dit technisch gaat maken. heb je het al gesimuleerd? weet ja al iets over de drivers (eigenschappen Thiele/Small) etc. etc.
Ik zou zeggen, Begin boven aan van je topic, lees alles door tot onderaan en denk op nieuw na. Heroverweeg je ontwerp/ambities. Het maken van luidsprekers is niet zo iets als een ei bakken (ik heb zin in ei (ik ga een luidspreker maken)ik doe een pan op vuur ( ik kies een willekeurige driver ), boter er in (ik ontwerp iets wat ik er wel leuk uit vind zien: eigen ontwerp) , ei in de pan (ik kies een willekeurig kant en klaar filter)
Dit is niet vervelend bedoeld! Echt niet! maar het is allemaal best lastig. Lees anders eens wat anderen gedaan hebben toen ze hun eerste luidspreker bouwde.
groeten Daan
PS: even wat opmerkingen over wat je net getekend hebt: heeft een "bijzonder" afstraal gedrag denk ik, heb je al enig idee hoe je dit technisch gaat maken. heb je het al gesimuleerd? weet ja al iets over de drivers (eigenschappen Thiele/Small) etc. etc.