Tweeter voor Scandyna Minipod

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Bart-Jan

Tweeter voor Scandyna Minipod

Bericht door Bart-Jan »

Ik heb op Ebay goedkoop een setje Minipods kunnen kopen, waar de tweeters van missen. Nu ben ik op zoek naar geschikte drivers hiervoor. Het mechanische deel is geen probleem; ik maak ze wel passend. Het enige probleem is de specificaties. Het enige dat ik weet is dat standaard er een soft dome 25 mm tweeter in zit.

Is er iemand die weet welke driver hier standaard in zit? En waar zou deze te koop zijn?
Of anders advies welke te gebruiken?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Tweeter voor Scandyna Minipod

Bericht door Marp »

Scandyna nam de productie van pods over van B&W, dus het is nagenoeg uitgesloten dat je de drivers tegenkomt als los product voor de zelfbouwmarkt. Indien Scandia tweeters levert als reparatie-onderdeel, zal dat via een dealer gaan, of wellicht via een reparatiewerkplaats waar ze dienen te worden gerepareerd. Hoe dan ook zal de prijs waarschijnlijk dusdanig zijn dat hij voor zelfbouwers niet aantrekkelijk is.

Wat je dus kan doen is navragen of, en hoe/waar Scandyna eventueel tweeters voor reparatie levert. Of je gaat op zoek naar goedkope Minipods met bijv. defecte midwoofertjes of een beschadige behuizing. Een alternatieve tweeter gebruiken is eigenlijk not done. Ten eerste wordt het moeilijk om een passend formaat te vinden, wat nog wordt bemoeilijkt als de tweeter niet is voorzien van de (voor zelfbouw) gebruikelijke bevestigingspunten. Ten tweede moet je dan gaan meten, en aan de hand daarvan een nieuw filter ontwerpen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Klinkt toch juist allemaal als een mooie uitdaging Marp :wink: 8) :D
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Indien het puur om de zelfbouw gaat: absoluut! :)

Eigenlijk ontging het me dat Bart-Jan hier al haast een jaar aanwezig is, dus misschien gaat het hem juist om die uitdaging. In dat geval ligt het natuurlijk wat anders.
Bart-Jan

Bericht door Bart-Jan »

Ik wil inderdaad zelf de boel aanpassen. Ik zal eerst een schema maken van het filter (indien de waarden erop staan) en deze hier plaatsen; wellicht dat jullie me dan iets verder kunnnen helpen.
Ik heb allerlei leuke ideeen voor zelf bouwen en ga straks een setje needles maken voor in de keuken. De Minipods moeten de honeurs waarnemen in de woonkamer tot ik zelf iets vergelijkbaar moois heb gemaakt qua uiterlijk en beter qua geluid:-)
Ralf67
Ook commercieel actief

Bericht door Ralf67 »

wellicht kan je wat met een paar vifa tweeters type D26NC-55-06

een mooie compacte tweeter met neodyum magneet en 25 mm dome.
Bijlagen
d26nc-55-06.gif
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik denk dat die kleine Dayton tweeters makkelijker gaan passen.
Bart-Jan

Bericht door Bart-Jan »

Ik kwam een gerepareerde set tegen op marktplaats met Monacor DT-25N tweeters gemonteerd; klinkt dat logisch? Misschien een kwestie van monteren en dan metingen doen. Vervolgens het filter aanpassen naar gelang de uitkomst van de meting.

Klinkt dat als een verstandige volgorde?
Plaats reactie