Linfof behuizing met Alpair 6 (afgewerkt en bijna klaar)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Ah shit bagger! Gaan ze zo snel kapot, of was je echt bruut aan het testen?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Je hebt toch wel demping in 't kastje gebruikt? Of zit er helemaal niks in? Ik zou zeker wat BAF gebruiken of minimaal zelfklevend vilt op de wanden.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gediplomeerd kabelfluisteraar
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Gediplomeerd kabelfluisteraar
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Stonden VEEL te hard, niet door mij
Verjaardagsfeestje en werden even getest...
Van binnen dikke rubberen matten tegen alle wanden met daarover heen vilt. Verschillend materiaal zoals wol lieten de complete luidspreker dood slaan. Kwam niks meer uit. Dit beviel/bevalt nog zeer goed.
Wil op zich deze wel maken, heb weer aantal zaken geleerd van de vorige:
http://homepage.mac.com/tlinespeakers/F ... 090810.pdf
Maar een vervanging alpair 6 is ook niet gek...
Edit: plaatje van de binnenkant (rubber/vilt)
Verjaardagsfeestje en werden even getest...
Van binnen dikke rubberen matten tegen alle wanden met daarover heen vilt. Verschillend materiaal zoals wol lieten de complete luidspreker dood slaan. Kwam niks meer uit. Dit beviel/bevalt nog zeer goed.
Wil op zich deze wel maken, heb weer aantal zaken geleerd van de vorige:
http://homepage.mac.com/tlinespeakers/F ... 090810.pdf
Maar een vervanging alpair 6 is ook niet gek...
Edit: plaatje van de binnenkant (rubber/vilt)
Laatst gewijzigd door Dracoplasm op di 25 jan 2011, 9:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Zou het eigenlijk mogelijk zijn de luidspreker te repareren?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Daar is niets van te zeggen zonder te kijken wat eraan mankeert. Is alleen het litzedraadje naar de spoel los, dan kan het mevallen, mits je er goed bij kan. In andere gevallen: oordeel zelf.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
gaat ie dokken? of WA verzekering?Dracoplasm schreef:Iemand nog een paar alpair 6 over? De linker is al weer opgeblazen...![]()
Klonk allemaal erg lekker tot iemand dacht 'laat ik eens kijken hoe hard ze kunnen'...
Anders een model 10 oid om een nieuw model te maken, bijv een needle.
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
WA ed komt wel goed, wil graag mijn luidsprekers weer horen.
Naar aanleiding van de link lijkt één van deze mogelijkheden te bestaan:
Speaker maakt een schrapend geluid, moet opnieuw gecentreerd worden.
Speaker kraakt, Litzedraad van aansluitklemmetjes naar conus moet vervangen worden.
Kraakt namelijk op hoger volume/meer laagweergave. Ook induwen zorgt voor een schrapend geluid. Tevens is het koper gekleurde deel iets scheef gaan zitten (dus de metalen ronde speaker zelf?)
Weet alleen niet zeker of dit probleem ook met de andere is. Daar schraapt de luidspreker alleen als je aan een enkele kant duwt, in het midden loopt deze gewoon soepel.
Naar aanleiding van de link lijkt één van deze mogelijkheden te bestaan:
Speaker maakt een schrapend geluid, moet opnieuw gecentreerd worden.
Speaker kraakt, Litzedraad van aansluitklemmetjes naar conus moet vervangen worden.
Kraakt namelijk op hoger volume/meer laagweergave. Ook induwen zorgt voor een schrapend geluid. Tevens is het koper gekleurde deel iets scheef gaan zitten (dus de metalen ronde speaker zelf?)
Weet alleen niet zeker of dit probleem ook met de andere is. Daar schraapt de luidspreker alleen als je aan een enkele kant duwt, in het midden loopt deze gewoon soepel.
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Iemand enig idee of er een vergelijkbare winkel dichter in de buurt van Groningen zit?
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Goedemorgen, net je verhaal gelezen over het opblazen van de Alpair door wat enthousiaste bezoekers. Heel jammer gezien de tijd die je in het project heb gestopt. Je project al een tijdje gevolgd omdat ik hier ook al paar maanden Alpair 6 in een ML-TL zuiltjes heb spelen.
Wat ik me afvraag is, welk vermogen kan je versterker aan 4 ohm leveren ofwel wat is er in vredesnaam aan de speakers toegevoerd.
Dit omdat ik ook redelijk voorzichtig ben met deze speakers gezien het max. vermogen van 30 Watt. Trouwens als het mij zou gebeuren, ik bestel direct weer Alpairs want het was even wennen aan ze, maar ik wil nu niets meer anders.
Dit omdat ze hier ook als speakers voor de TV worden gebruikt en ik vaak denk, he hoe kan dit nou, er is geen dolby maar ik hoor het wel. Ook is het leuk dat mijn vrouw al een paar keer heeft geroepen, er is telefoon of een smsjes, terwijl de TV dit veroorzaakte
Wat ik me afvraag is, welk vermogen kan je versterker aan 4 ohm leveren ofwel wat is er in vredesnaam aan de speakers toegevoerd.
Dit omdat ik ook redelijk voorzichtig ben met deze speakers gezien het max. vermogen van 30 Watt. Trouwens als het mij zou gebeuren, ik bestel direct weer Alpairs want het was even wennen aan ze, maar ik wil nu niets meer anders.
Dit omdat ze hier ook als speakers voor de TV worden gebruikt en ik vaak denk, he hoe kan dit nou, er is geen dolby maar ik hoor het wel. Ook is het leuk dat mijn vrouw al een paar keer heeft geroepen, er is telefoon of een smsjes, terwijl de TV dit veroorzaakte
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Ik heb een Arcam A80 als versterker. Die kan behoorlijk wat kracht leveren. Ze stonden dan ook een enkele tel zeer hard.
Maar goed, is niet anders. Repareren lijkt nu eerst geen optie vanwege de kosten. En een nieuwe kopen kan ook niet, zijn (net) vernieuwd.
Dus moet eigenlijk een nieuwe tweedehands tegen het lijf lopen, of twee keer het nieuwe model kopen.
Ik zit erover te denken, aangezien ik binnenkort een meubelmakers cursus ga doen, om als start project een paar pencil model 7 of 10 te maken.
Met dus de alpair 7 of 10. De 7 heeft de voorkeur aangezien de pencil dan iets slanker blijft.
Maar goed, is niet anders. Repareren lijkt nu eerst geen optie vanwege de kosten. En een nieuwe kopen kan ook niet, zijn (net) vernieuwd.
Dus moet eigenlijk een nieuwe tweedehands tegen het lijf lopen, of twee keer het nieuwe model kopen.
Ik zit erover te denken, aangezien ik binnenkort een meubelmakers cursus ga doen, om als start project een paar pencil model 7 of 10 te maken.
Met dus de alpair 7 of 10. De 7 heeft de voorkeur aangezien de pencil dan iets slanker blijft.
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Repareren gaat duurder worden dan een nieuwe. Helaas is het model veranderd dus moet ik tweedehands iets vinden of een paar nieuwe kopen.
Mocht ik iets nieuws moeten vindt ik de nieuwe paper alpair6 of de chp70 wel erg gaaf. Iemand hier al ervaring mee?
Ik zou dan de Pencil 6p / 7 of chp70 willen maken.
Mocht ik iets nieuws moeten vindt ik de nieuwe paper alpair6 of de chp70 wel erg gaaf. Iemand hier al ervaring mee?
Ik zou dan de Pencil 6p / 7 of chp70 willen maken.
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
En een gebruikt setje over kunnen nemen
Eindelijk mijn gewaardeerde geluid weer terug.
Afwerken en dan...
Volgende project: Pencil 6, 7 of 10?
Sowieso denk ik erover om een GainClone te bouwen. Mocht dat lukken is het idee in mijn hoofd aan het rondzwerven om een (buizen) dac en (buizen) phono te bouwen met een gedeelde voeding die wbt uiterlijk gelijk is aan GainClone voeding.
Eindelijk mijn gewaardeerde geluid weer terug.
Afwerken en dan...
Volgende project: Pencil 6, 7 of 10?
Sowieso denk ik erover om een GainClone te bouwen. Mocht dat lukken is het idee in mijn hoofd aan het rondzwerven om een (buizen) dac en (buizen) phono te bouwen met een gedeelde voeding die wbt uiterlijk gelijk is aan GainClone voeding.
- Dracoplasm
- Berichten: 128
- Lid geworden op: wo 16 jun 2010, 16:18
- Locatie: Groningen
Re: Linfof behuizing met Alpair 6
Gisteren de bovenkant maar eens stevig geschuurd. En de luidsprekers in de eerste laag oxan gezet. Ziet er erg goed uit.
Ik heb wel een klein kiertje (luchtdicht dus technisch geen probleem) die ik dicht wil maken.
Wat is aan te raden?
Ook nog maar even een foto:
Edit: nog twee plaatjes met derde laag erop.
Ik heb wel een klein kiertje (luchtdicht dus technisch geen probleem) die ik dicht wil maken.
Wat is aan te raden?
Ook nog maar even een foto:
Edit: nog twee plaatjes met derde laag erop.
