Omgekeerde WAF - "Epilogue"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Vinculum
Contacteer:

Omgekeerde WAF - "Epilogue"

Bericht door Vinculum »

Tja heb ik weer! De meeste echtgenotes hebben een hekel aan grote luidsprekers of uberhaupt aan luidsprekers. Vandaar de bekende Bose meuk.
Nee niet mijn vrouw. Die dacht ik heel blij te maken met een stel kleine Rapides maar mevrouw vind ze maar lelijk. "Waarom neem je niet gewoon weer van die vloerstaande kasten? Of op zijn minst een mooi klein kastje met een subwoofer ofzo." :shock: Dat krijg je als haar vader en beide broers ook audioten zijn.
Nu wil het dat ik sinds december een nieuw huis heb waarvan de woonkamer toch ook weer een stuk groter is en die is voorzien van een grote klusschuur... Zou ik dan toch weer aan een nieuw project beginnen?

:mrgreen: Waarom niet? :rock: :rock:

Maar... Wat dan? Ik ben op zich wel te spreken over het geluid van de Rapides. Beter dan mijn vorige in ieder geval.
Laat ik eerst even opnoemen wat voor apparatuur het aan moet.
Primaire versterker is een zelfbouw Single Ended KT88 in triode (in aanbouw). Deze is voorzien van UGT's met een 8 Ohm wikkeling en zal zo'n 8 a 9 watt produceren.
De voorversterker is een MiniDSP met MiniDIGI aangestuurd door een aangepaste print van Knuisje. De bron is een XBMC mediacenter die zijn data digitaal aanbied aan de voorversterker. Door de MiniDSP ben ik natuurlijk veel vrijer in de ontwerpen/filtering/sub aansturing.
Een eventueel 2de versterker is aanwezig namelijk een GainGlone met ongeveer 30-40 watt op de klemmen.
De muziek die ik draai loopt zeer uiteen. Ook word er vrij veel films bekeken maar alles gebeurd op zacht tot matig geluidsniveau (denk aan achtergrondstand tot spreekniveau).
De huidige units van de Rapide mogen (maar hoeven zeker niet) hergebruikt te worden! Vooral de ScanSpeak 10F is een machtig mooi drivertje.

De kamer (zie bijlage hieronder) is 10 meter lang en 3,5 meter breed. De opstelling, maten etc zijn redelijk accuraat.
Woonkamer birdseye.jpg
Wat is nu het doel van dit topic? De zoektocht naar een mooie speaker! Uiteraard qua geluid maar ook qua looks.
Wij houden beide niet van de standaard zwarte lijkkist. Dus geen recht strak model! Ikzelf hou van aparte dingen. Wat ik zelf qua looks erg mooi vind is de PMS van Troels Gravensen:
bestandsbron: http://www.troelsgravesen.dk/PMS_Kari_files/etupuolet.jpg
bestandsbron: http://www.troelsgravesen.dk/PMS_Kari_files/etupuolet.jpg
Link naar meer foto's van deze versie.

Qua reputatie vind ik de bekende Ultima en Vertigo interessant alhoewel ik de prijs van de Vertigo wel fors vind. Het doel is om liefst onder de 1000 euro te blijven voor een paartje. Maar deze vind ik optisch een beetje saai.
Ook de Seas Odin MkIV van HondaNSL is prachtig maar stevig aan de prijs.
Een compleet andere hoek kan bijv. de HATT SE MkII van Tony Gee in combi met een subwoofer. De HATT lijkt mee een zeer audiofiel speakertje en voorzien van een mooie stand kan het misschien toch door de welstandscommissie komen.

Ik twijfel ook nog of ik een bestaand ontwerp moet nemen of niet.
Wie gooit nog een mooi idee in de strijd?

Edits: Titel aanpassingen.
Laatst gewijzigd door Vinculum op ma 26 sep 2011, 11:41, 6 keer totaal gewijzigd.
jantje-secuur

Re: Omgekeerde WAF

Bericht door jantje-secuur »

Iets in deze richting?
bestandsbron: http://images03.olx.in/ui/3/40/76/43753476_2.jpg
bestandsbron: http://images03.olx.in/ui/3/40/76/43753476_2.jpg
sietse

Bericht door sietse »

Mijn kamer is net zo breed als die van jou, alleen iets korter. Mijn kasten staan aan de voorkant aan bij het raam. en dat mag, ondanks dat ze niet klein zijn :D
Middelste kastjes ff vergeten. :wink:
Bijlagen
Rambo's klaar 2.jpg
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

@Jantjesecuur:
Nee dat zeker niet! Dit type vind ik erg lelijk. Ook het type 2 boxen op elkaar is ook niet mijn ding.

@Sietse:
Ik ben een groot fan van transmissielijnen maar, met alle respect, ik vind ze niet mooi. Dit is mijn persoonlijke smaak en ik hoop ook niet dat ik op je tenen trap hiermee. Ik zit momenteel zonder internet op mijn computer dus na het weekend zal ik wat voorbeelden opsnorren.
k.p.

Bericht door k.p. »

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat dacht je van een mooie zuil met een coax, en dan corner woofers. de coax gewoon passief gefilterd, overgang van de zuil naar de woofers uiteraard met miniDSP. :rock:
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Nou zoiets zat ik dus ook aan te denken alhoewel ik niet zo'n fan ben van coaxjes. Daarom dacht ik aan bijv. de Hatt SE ofzo met bijv. een ripool erbij of een wat compactere sub met een xxls oid. Cornerwoofers vind ik optisch niet mooi, zeker gezien de opstelling aangezien ik geen corners heb voor de woofers... ;) Ik weet alleen zo niet of de Hatt's lekker werken met een SE KT88. Ik moet nog het 1 en ander uitzoeken.
knuisje

Bericht door knuisje »

De HATT SE MkII lijkt mij ook een mooi speakertje. Ik heb op de vorige luisterdag in Breda een paar Hatt's gehoord en was aangenaam verrast. Hij heeft alleen wel een laag rendement van 82,5dB, is misschien te weinig icm. een buizenversterker?
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Dit weekend kreeg ik ineens een gedachtenkronkel. Wat als ik de bestaande Rapides in een ander jasje doe? Dit idee heb ik even omgezet in een 3D tekening. Let wel, de maten/verhoudingen zijn maar op de gok. Ik zou nog het 1 en ander moeten doorrekenen. Dan blijft het idee van de Rapide behouden alsmede de aansturing. Buizenbak op de breedbander en GainClone op de woofer en beide actief gescheiden door de DSP. Wat vinden jullie ervan?
Bijlagen
Rapide TAD CR-1 Kloon.jpg
TAD CR-1 Kloon 2.jpg
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Dat ziet er heel er netjes uit voor een schets.
Vloek ik als ik zeg dat het wat weg heeft van griekse pilaar in een 2011 jasje? :P

Afbeelding

Moest direct aan deze combinatie denken die ik afgelopen jaar in Rhodos zag :P
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dan kan je het op zijn minst "klassiek" noemen :mrgreen:
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Classic Rhodos Akropolis of C.R.A. :P
Misschien een leuk detail dat dit naast het Rhodos Amphitheater ligt :P

Ontopic: Als het uiteindelijke ontwerp er zo uit komt te zien dan is wellicht een hoger WAF gehalte dan verwacht :P
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Nou ik heb vrouwlief de inspiratie laten zien voor dit ontwerp:
bestandsbron: http://jlvalin.zenfolio.com/img/v6/p949422142-3.jpg
bestandsbron: http://jlvalin.zenfolio.com/img/v6/p949422142-3.jpg
Dat leidde tot onderstaand gesprek:
Zij: "Vind die buitenste veel mooier!"
Ik: :shock:
Dus foto's laten zien van die grote jongens.
Zij: "Zijn ze niet een beetje klein?"
Ik: "Euh nee schat, deze zijn heel erg groot."
Zij: "Nou ok dan. Vind die kleintjes maar niks hoor."
Ik: "..."
Zij: "Ga je die nu maken?"
Ik: "Nou weet ik niet. Ze zijn nogal flink hoor, zelfs hoe ik ze voor ogen heb. Ik ben gewoon wat ideetjes aan het verzamelen."
Zij: "Nou ok dan. Als je maar niet van die kinderformaten maakt. Ik vind die wel mooi op die foto."
Ik: [-o< \:D/ :rock:

Ongelofelijk wat een vrouw! Anyhow, dus maar even aan de slag gegaan in Sketchup en wat research naar drivers gedaan en dan komt er zoiets uit (bijlage).

Drivers :
bestandsbron: http://www.europe-audio.com/img/Data/HQ/10F-8424G00.gif
bestandsbron: http://www.europe-audio.com/img/Data/HQ/10F-8424G00.gif
Als fullranger de 10F van ScanSpeak dadelijk aangestuurd door de SET KT88.
bestandsbron: http://www.europe-audio.com/img/Data/HQ/22W-4534G00.gif
bestandsbron: http://www.europe-audio.com/img/Data/HQ/22W-4534G00.gif
Als laag dacht ik aan de ScanSpeak 22W-4534G00. Deze komt uit dezelfde reeks (Discovery) en matcht ook optisch perfect.

Deze kast levert zoals op de schets een kast op van zo'n 74 liter. Volgens WinISD komt het -3 dB punt dan op ongeveer 40Hz te liggen. Let wel, dat is nog steeds op 92,5dB! Nu klopt dit niet helemaal want die 74 liter word iets minder want de 10F moet ook nog een kastje krijgen. Hoeveel weet ik eigenlijk niet maar het zal niet veel zijn aangezien hij in de Rapide ook maar een minimaal kastje heeft. Zal iets van 1 liter zijn oid.

Dit is dus een beetje het idee. Zou dit wat zijn denken jullie?
Bijlagen
Fast Concept.jpg
Heb ze gelijk maar even in de woonkamer gezet...
Heb ze gelijk maar even in de woonkamer gezet...
En even ter vergelijk naast de Rapide.
En even ter vergelijk naast de Rapide.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Prachtig topic :D

Ik ben benieuwd wat er uit komt!
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Toch maar even een paar cm van de zijkant afgehaald en de maten erbij gezet.
Bijlagen
Fast Concept met afmetingen.jpg
595ss

Bericht door 595ss »

Die TAD's zijn ook coax'jes....

Rob
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Klopt maar ik wil dan geen coax maar een breedbander.

Nu ook wat bracing gemaakt en een kastje voor de 10F van 1 liter.
Bijlagen
Fast Concept Bracing.jpg
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Laat anders je vrouw even bij mij thuis kijken en luisteren, mogen ze nog groter :lol: :lol: :rock:

En zo ver is dat niet, kan ze ook horen hoe dat klinkt :mrgreen:
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Fantastisch!!!.

Dit wordt weer een briljant topic :rock:
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Hahaha, geweldige reactie van de vrouw :D

suc6 met bouwen :D
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik denk dat ik het wel begrijp. Een stel kleine kastjes in de ruimte, met stands, met zichtbare kabels die naar de grond hangen etc. etc. etc. is alleen maar clutter, terwijl twee smaakvol ontworpen grote speakers echte meubelstukken zijn en daarmee hun rust brengen.

Verder is more better, dat weten we allemaal. :mrgreen:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Bij welke frequentie denk je dat je die breedbander gaat laten beginnen?
Ben daar wel benieuwd naar.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Op dit moment word de rapide rond de 300Hz gewisseld. De ScanSpeak 22W's gaan erg mooi strak tot ongeveer 900Hz dus die hebben ruimte genoeg om te spelen. Ik denk dat ik bij 300 begin en dan lekker ga experimenteren. 3 hoeraatjes voor DSP!

Maar... ik ben nog niet helemaal zeker van 2 zaken.

Drivers: De woofers zijn een blijvertje, die ga ik zeker gebruiken. Maar ik heb nog wat twijfels omtrent de 10F. Ik zit er over te denken om deze door de Alpair 7 te vervangen van MarkAudio. Deze geeft net even wat meer bereik volgens mij in het hoog en wat ik er over hoor is het een erg mooie unit. De 10F daarentegen blijf ik wel erg mooi vinden klinken en is natuurlijk optisch een perfecte partner met de woofers. Misschien toch nog een supertweeter? Met het laatste wijk ik weer erg af van het FAST concept en moet ik weer met passieve filters klooien om hem aan mijn KT88 te hangen.

Kasten: Ik vind het concept ontwerp toch een beetje lomp. Omdat ik de kasten van B&W, en dan vooral de 800 serie, erg mooi vind heb ik deze even grof geschetst met de 2 ScanSpeak woofers en een Alpair 7. De bol bestaat uit de nu inmiddels beruchte Ikea schaal van 20cm (x2 uiteraard).
Eerlijk gezegd vind ik deze nog weer iets mooier! Als ik hem ook even plaats in de virtuele woonkamer past hij er veel beter in. Ter vergelijk heb ik de Rapide en het vorige concept er ook even bij laten staan.

Wat is jullie advies? Ten eerste omtrent de driver, Alpair 7 of ScanSpeak 10F. En ten tweede omtrent de kast.
Bijlagen
800 Clone.jpg
800 Clone in woonkamer.jpg
En ook nog maar even vanuit de luisterstoel
En ook nog maar even vanuit de luisterstoel
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Vinculum schreef:
Wat is jullie advies? Ten eerste omtrent de driver, Alpair 7 of ScanSpeak 10F. En ten tweede omtrent de kast.
Die eerste kan ik niks zinnigs over zeggen :mrgreen: maar mijn voorkeur gaat toch opzeker naar je eerste kastontwerp!

Simpelweg vanwege het feit dat ik 'm mooier vind :D
Heatside

Bericht door Heatside »

MechanicalAnimal schreef:
Vinculum schreef:
Die eerste kan ik niks zinnigs over zeggen :mrgreen: maar mijn voorkeur gaat toch opzeker naar je eerste kastontwerp!

Simpelweg vanwege het feit dat ik 'm mooier vind :D
Helemaal mee eens. Het eerste kastontwerp is relatief eenvoudig van vormgeving waardoor het rust uitstraalt, toch hebben ze enkele mooie details zodat het een evenwichtig ontwerp is.
Het tweede ontwerp dat je post is wat rommelig naar mijn idee.. strakke behuizing in het midden.. cilindrische vormen aan de onderzijde en bovenop een bolletje.

Maar aangezien je zo goed rekening houdt met je vrouw, wat zegt die er van :wink: ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”