Nee niet mijn vrouw. Die dacht ik heel blij te maken met een stel kleine Rapides maar mevrouw vind ze maar lelijk. "Waarom neem je niet gewoon weer van die vloerstaande kasten? Of op zijn minst een mooi klein kastje met een subwoofer ofzo."
Nu wil het dat ik sinds december een nieuw huis heb waarvan de woonkamer toch ook weer een stuk groter is en die is voorzien van een grote klusschuur... Zou ik dan toch weer aan een nieuw project beginnen?
Maar... Wat dan? Ik ben op zich wel te spreken over het geluid van de Rapides. Beter dan mijn vorige in ieder geval.
Laat ik eerst even opnoemen wat voor apparatuur het aan moet.
Primaire versterker is een zelfbouw Single Ended KT88 in triode (in aanbouw). Deze is voorzien van UGT's met een 8 Ohm wikkeling en zal zo'n 8 a 9 watt produceren.
De voorversterker is een MiniDSP met MiniDIGI aangestuurd door een aangepaste print van Knuisje. De bron is een XBMC mediacenter die zijn data digitaal aanbied aan de voorversterker. Door de MiniDSP ben ik natuurlijk veel vrijer in de ontwerpen/filtering/sub aansturing.
Een eventueel 2de versterker is aanwezig namelijk een GainGlone met ongeveer 30-40 watt op de klemmen.
De muziek die ik draai loopt zeer uiteen. Ook word er vrij veel films bekeken maar alles gebeurd op zacht tot matig geluidsniveau (denk aan achtergrondstand tot spreekniveau).
De huidige units van de Rapide mogen (maar hoeven zeker niet) hergebruikt te worden! Vooral de ScanSpeak 10F is een machtig mooi drivertje.
De kamer (zie bijlage hieronder) is 10 meter lang en 3,5 meter breed. De opstelling, maten etc zijn redelijk accuraat. Wat is nu het doel van dit topic? De zoektocht naar een mooie speaker! Uiteraard qua geluid maar ook qua looks.
Wij houden beide niet van de standaard zwarte lijkkist. Dus geen recht strak model! Ikzelf hou van aparte dingen. Wat ik zelf qua looks erg mooi vind is de PMS van Troels Gravensen: Link naar meer foto's van deze versie.
Qua reputatie vind ik de bekende Ultima en Vertigo interessant alhoewel ik de prijs van de Vertigo wel fors vind. Het doel is om liefst onder de 1000 euro te blijven voor een paartje. Maar deze vind ik optisch een beetje saai.
Ook de Seas Odin MkIV van HondaNSL is prachtig maar stevig aan de prijs.
Een compleet andere hoek kan bijv. de HATT SE MkII van Tony Gee in combi met een subwoofer. De HATT lijkt mee een zeer audiofiel speakertje en voorzien van een mooie stand kan het misschien toch door de welstandscommissie komen.
Ik twijfel ook nog of ik een bestaand ontwerp moet nemen of niet.
Wie gooit nog een mooi idee in de strijd?
Edits: Titel aanpassingen.