16A ABB Installatieautomaat vervangen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Penguin
Contacteer:

Re: 16A ABB Installatieautomaat vervangen

Bericht door Penguin »

Dat zou betekenen dat je meer dan 3 KW zou moeten trekken voordat die zekering er uberhaubt uitvliegt
Klopt maar met kortsluiting gaat ie echt wel, daar zijn ze voor gemaakt niet om mijn dynamiek enigszins te verminderen O:)
En een 10A zekering is dunner dan een 16A
Wilde zelfs nog naar 25A gaan, mag niet maar ik trek nog geen 4-5A denk nog minder.
Deze groep moet ik gewoon dan niet overbelasten. je zegt het zelf al dat gebeurt ook niet.
De bedrading vanuit die zekering gaat alleen maar 1 kabel naar mijn set.
Daar komt alleen de set op te staan, niets meer anders heeft de verbouwing geen zin :rock:

Weet hoe een te krappe zekering bij mijn eindtrafo klinkt als die zekering te krap is, een stuk minder ...
Weet het sommigen denken dat het onzin is, VOOR MIJ niet heb het zelf waargenomen.

Wel leuk dat je ook mee kijkt en denkt :wink:
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Over de zin en onzin over schonere 230V lichtnet voeding
Hier een onafhankelijke test op HiFi.nl (wanner je interesse hebt lees dan ook alle 3 de pagina`s)

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=2288
dre

Bericht door dre »

bij mij klapte de 16a gelijk met het inschakelen van de eindversterkers.....
nu met een trage is het probleem opgelost 8)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Penguin schreef:
Hier een onafhankelijke test op HiFi.nl (wanner je interesse hebt lees dan ook alle 3 de pagina`s)

Ja zeg, lekker representatief zo'n commerciële promotie site. Not dus... :?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Penguin schreef:

Onafhankelijk? laat me niet lachen.....

Citaat van de Hifi.nl site:
HiFi.nl haalt haar inkomsten uit onder meer advertenties, advertorials, campagnes, partnermails, shows en Hi-Visits. Tot haar klanten rekent HiFi.nl oa HiFi-speciaalzaken, importeurs en (inter)nationale fabrikanten.
Je weet toch wel wat een advertorial is?
Oftewel: Never bite the hand that feeds you....

Nee, dan Mijnheer Breem, die heeft tenminste een onafhankelijke mening:
http://www.breem.nl/fldtechniek/pgkabelargnet.htm
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

ray5150 schreef:
Nee, dan Mijnheer Breem, die heeft tenminste een onafhankelijke mening...
'... en een gezond relativeringsvermogen: "Via het netsnoer komt er altijd een stoorsignaal van zo'n 230 Volt RMS binnen".
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Marp schreef:
ray5150 schreef:
Nee, dan Mijnheer Breem, die heeft tenminste een onafhankelijke mening...
'... en een gezond relativeringsvermogen: "Via het netsnoer komt er altijd een stoorsignaal van zo'n 230 Volt RMS binnen".
Ja, die Breemel is een echte vonkentrekker... :lol:

Dat was toch die man die op de DDIY-dag in Zutphen zo'n warrig verhaal hield over het met allerlei filters compenseren van Pick-Up elementen? In de pre-historie ooit eens gepubliceerd in het blad Elektronica.

Het leuke is dat juist Jan de Electronicus, voordat ie zijn eigen site als Breem begon, erg druk was op het toenmalig forum van HiFi.nl :mrgreen:
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Oke duidelijk ik kan het niet helpen dat men hier overdrijft in het belang GELD :D
Forget it mijn post :rock:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Geld? Wie had het daar nu over 8-[ Men is hier niet zo gevoelig voor meta-audio :mrgreen:
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Ik had het daarover :lol:
zulke zaken zouden dus omzet dus geld kunnen opbrengen dat bedoelde ik er mee of het nu werkt of niet dat doet er even niet toe, toch?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Het is natuurlijk wel zo dat de meeste apperatuur zich tegenwoordig op een dusdanig hoog niveau bevinf, dat er niet veel meer aan te verbeteren valt.
Dus gaat men zich op de rand zaken concentreren.
Ook telt mee dat je bijvoorbeeld een versterker aan de analyzer kunt hangen en dan over keiharde cijfers beschikt. dat is met een zekering of zo niet mogelijk.
Dus komt het op een lekker sappig verhaal aan.... :-&
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Zo, ik heb even wat heen en weer gemaild met wat collega's over deze HAF-kast.

Het railsysteem is opgedeeld in twee stukken.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... p?id=34113

Bij de verticale groene lijn zit de scheiding.
Het linker gedeelte wordt gevoed door de dikke blauwe en zwarte draad, linksonderin beeld. De twee linker "flexomaten" worden dus rechtstreeks gevoed en zitten niet achter de aardlek. (Deze zijn waarschijnlijk voor een wasmachine en een droger met vaste aansluiting?)

De aardlek wordt gevoed door de bruine en blauwe draad waar het commentaar bij is weggevallen.
De uitgaande kant van de aardlek voedt het rechter gedeelte van de rail. De twee flexomaten rechts van de aardlek zitten dus achter de aardlek. Je kunt hier een flexomaat bijsteken om een extra groep achter de aardlek te creëren.

Als je dat liever wilt kun je natuurlijk ook een dinrail patroonhouder op het railtje klikken en die met draden vanuit te aardlek voeden. Er mogen dus nog twee groepen achter jouw aardlek. Dan hoef je in elk geval geen nieuwe aardlek te kopen.

Als ik jou was zou ik gewoon een extra flexomaat installeren voor je audiogroep. Maar dat is mijn persoonlijke mening, zoals gezegd geloof ik er niet zo in dat een smeltzekering hier een klankverbetering gaat opleveren.
De netverstoringen die uit de overige groepen komen houdt je er niet mee weg en het interesseert die elektronen geen barst of ze door een goed ontworpen schakelaar of door een zekering gaan. Ze zijn onderweg al genoeg hindernissen tegengekomen.
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

RobertD schreef:

Het railsysteem is opgedeeld in twee stukken.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... p?id=34113

Bij de verticale groene lijn zit de scheiding.
Het linker gedeelte wordt gevoed door de dikke blauwe en zwarte draad, linksonderin beeld. De twee linker "flexomaten" worden dus rechtstreeks gevoed en zitten niet achter de aardlek. (Deze zijn waarschijnlijk voor een wasmachine en een droger met vaste aansluiting?)

De aardlek wordt gevoed door de bruine en blauwe draad waar het commentaar bij is weggevallen.
De uitgaande kant van de aardlek voedt het rechter gedeelte van de rail. De twee flexomaten rechts van de aardlek zitten dus achter de aardlek. Je kunt hier een flexomaat bijsteken om een extra groep achter de aardlek te creëren.

Als je dat liever wilt kun je natuurlijk ook een dinrail patroonhouder op het railtje klikken en die met draden vanuit te aardlek voeden. Er mogen dus nog twee groepen achter jouw aardlek. Dan hoef je in elk geval geen nieuwe aardlek te kopen.

Als ik jou was zou ik gewoon een extra flexomaat installeren voor je audiogroep. Maar dat is mijn persoonlijke mening, zoals gezegd geloof ik er niet zo in dat een smeltzekering hier een klankverbetering gaat opleveren.
De netverstoringen die uit de overige groepen komen houdt je er niet mee weg en het interesseert die elektronen geen barst of ze door een goed ontworpen schakelaar of door een zekering gaan. Ze zijn onderweg al genoeg hindernissen tegengekomen.
Robert,

Hartelijk dank voor je tijd die je er in gestoken hebt.
TJa er zit wel wat in dat er al genoeg verbindings overgangen zijn.
Alleen mijn woning heeft nog vele oude kabels etc.
Ik dacht als ik nu voor deze bende kan blijven is er altijd een kleine of zeer kleine verbetering.
Ik heb al iemand gevonden die een bijna nieuwe zekering houder heeft die ik voor veel minder kan overnemen.
Als het de volle prijs was dan had ik er vanaf gezien.
Ik heb nog 4 buren die op de zelfde hoofdkabels zitten.

Nogmaals dank voor je gedetailleerde info :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

RobertD schreef:
..............
Zou ik in dit geval ook doen. Punt is wel dat die insteekautomaten niet zo makkelijk te krijgen zijn, alleen bij de groothandel, bijvoorbeeld De Technische Unie.
595ss

Bericht door 595ss »

Penguin schreef:
Dat zou betekenen dat je meer dan 3 KW zou moeten trekken voordat die zekering er uberhaubt uitvliegt
Klopt maar met kortsluiting gaat ie echt wel, daar zijn ze voor gemaakt niet om mijn dynamiek enigszins te verminderen O:)
En een 10A zekering is dunner dan een 16A
Wilde zelfs nog naar 25A gaan, mag niet maar ik trek nog geen 4-5A denk nog minder.
Deze groep moet ik gewoon dan niet overbelasten. je zegt het zelf al dat gebeurt ook niet.
De bedrading vanuit die zekering gaat alleen maar 1 kabel naar mijn set.
Daar komt alleen de set op te staan, niets meer anders heeft de verbouwing geen zin :rock:

Weet hoe een te krappe zekering bij mijn eindtrafo klinkt als die zekering te krap is, een stuk minder ...
Weet het sommigen denken dat het onzin is, VOOR MIJ niet heb het zelf waargenomen.

Wel leuk dat je ook mee kijkt en denkt :wink:

Pak in ieder geval dan een B-karakteristiek automaat als je zwaarder wilt gaan, die zijn een stuk sneller als de C en D's

Rob
Maurice01

Bericht door Maurice01 »

595ss schreef:
Pak in ieder geval dan een B-karakteristiek automaat als je zwaarder wilt gaan, die zijn een stuk sneller als de C en D's

Rob
Een B gaat sneller als een C of D of G karakteristiek.
Een B schakelt bij kortsluiting 10 keer zijn nominale stroom uit, een C 15 keer. enz enz ( even los van de leiding lengte)
Een G karakteristiek kan je vergelijken met een gewone Diazed zekering.

Dus in simpele huis /tuin installatie's altijd B gebruiken als je het niet zeker weet.
Pjotr schreef:
Punt is wel dat die insteekautomaten niet zo makkelijk te krijgen zijn, alleen bij de groothandel, bijvoorbeeld De Technische Unie.
Kan je gewoon bij mij bestellen :wink:

't is voor mij een dagelijks werk, dus als je twijfelt geef dan een gil.

Een aparte groep lost soms wel iets op, maar wil je een "schone" voeding dan zou je toch richting een UPS moeten gaan.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

G-karakteristiek? Bestaan die voor die kasten? Bij mij vloog om de haverklap de standaard B-automaat er uit bij het inschakelen van mijn slijptol. Het traagste wat te krijgen was voor die ABB kasten was een C-automaat destijds en die houdt het net.
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Dank voor alle toelichtingen O:)

Ik heb een goedkope 2de hand (is nog nieuw, half geld) smeltzekering houder gevonden die ik als eerste wilde gebruiken.
Die past op een din rail (die heb ik weer op de kop getikt bij een installatie bedrijfje)

Lag in een oude schakel kast (een 7 cm lange)
Die plaats ik naast de bestaande kast (boven in zitten de wartel doorvoeren van de bestaande kast)
Omdat ik net nog een installatie heb voor september 2005 mag ik 5 groepen op 1 aardlek hebben.
Dus pak ik de fase en de nul achter de aaardlek weg naar die smeltveiligheid.

Tweaken is gewoon leuk en zeker als er enige verbetering optreed
Want hier kan ik een TL verlichting in de keuken aangeschakeld al verschillen merken als deze uit gezet wordt
En ik heb nog 4 andere woningen die met hun nettroep ook mijn fase en de nul bevuilen.
heb al met buren gesproken en ze hebben allemaal al pc`s met geschakelde voedingen en 1 buur heeft zelfs 4 pc`s waarvan 1 continue aan voor netwerk server.

Het is gewoon uitproberen baad het niet dan schaad het niet.
Kosten zouden op zo`n 70 euro zijn totaal met kabel naar mijn set.
Dus het zijn geen honderden euro`s investeringen.
Dan had ik het ook nooit gedaan.
Maurice01

Bericht door Maurice01 »

Pjotr schreef:
G-karakteristiek? Bestaan die voor die kasten? Bij mij vloog om de haverklap de standaard B-automaat er uit bij het inschakelen van mijn slijptol. Het traagste wat te krijgen was voor die ABB kasten was een C-automaat destijds en die houdt het net.
:D
Als het om belastbaarheid gaat, is de "oude" Diazed zekering nog steeds beter.
Om veiligheid is een automaat echt veel beter.

Misschien had je deze automaat nodig http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/123154 :mrgreen:
Er is een varia aan alfabet automaten, keuze genoeg :shock:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Maurice01 schreef:
Misschien had je deze automaat nodig http://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/123154 :mrgreen:
Grapjas.... En die passen zo in die ABB busrail kasten?

Nou ja, als je in de leer bent geweest bij die installateur van Penguin :P :mrgreen:
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Nou ja, als je in de leer bent geweest bij die installateur van Penguin :P :mrgreen:
:lol: die kreeg inderdaad alles er in.
Zwarte kabel als fase gebruiken is niet netjes nou ja als je het heel droog bekijkt is het een geschakelde draad.

Zal me echt een biet wezen over dat de nieuwe veiligheid automaten veiliger zijn.

Ik heb gewoon nooit geen sluiting in mijn audio set, en mocht er sluiting komen dan vliegt die 16A er echt wel uit.
Welliswaar wat later als die 25 A Hoofd zekering maar niet sneuvelt dan moet ik eneco er bij halen ivm zegeling van de kast.
Dat vinden ze niet leuk en zal wel in rekening gebracht worden.
Is ook zo`n lekkere handel die automaten, ze zitten nog steeds achter een 25A (25 jaar oude smeltveiligheid)
Het zijn gewoon krengen het scheelt in mijn ogen alleen veel porseleinen smeltveiligheden.
Het werkte vroeger toch ook goed mits niet overbelaste groepen ....

Denk dat er met de weed plantages wel veel is verbetert met automaten (ze zijn sneller dan smeltveiligheden)
Zal dat de reden zijn? dat die automaten verplicht zijn geworden ? hehehehe
Maurice01

Bericht door Maurice01 »

Pjotr schreef:
Maurice01 schreef:
Grapjas.... En die passen zo in die ABB busrail kasten?

Voor een busboard ( busrail) heb je die klik automaten in B en C karakteristiek . wil je bv D dan zal je de kast moeten aanpassen.
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

ray5150 schreef:
Dat zou betekenen dat je meer dan 3 KW zou moeten trekken voordat die zekering er uberhaubt uitvliegt.
Dan vergeet je nog een ding. Huis installaties werden vroeger met smelt zekeringen uitgevoerd. Deze kunnen meer hebben dan de standaard automaat van tegenwoordig.
Alleen... Deze automaten worden aangegeven met b16. De c16 is er ook en deze is meer vergelijkbaar met de smelt zekering.
De B is sneller dan de C automaat.
Maar als je je aan de regels houden wil moet er dan iig een aardlek bij komen en een automaat.
Alleen zie ik de nut niet voor een apparte groep voor je audio. Als je al storingen via het net zou krijgen dan is/zijn je voeding/en van je apparaten blijkbaar niet je van het...
En een andere optie is een alomat gebruiken. dat is een zekering automaat en aardlek in een. Ik heb er hier 5 groepen en daarvan zijn er 3 alomat.
Die ABB kastje is ook voor mij een bekende.
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Als je al storingen via het net zou krijgen dan is/zijn je voeding/en van je apparaten blijkbaar niet je van het...
Kan ook zijn dat jouw het niet opvalt omdat het gewoon niet waar te nemen is op JOUW set :D
Heb in vv en ev al handgewikkelde trafos geen mega ge-fabriceerde standaard rommel
Twijfel ook niet aan een teac voedings trafo

Zet zoveel mogelijk adapters in de muur en pc aan vergelijk het dan even met alles uit de muur ... :D

Vind het een beredenering die ik niet kan ondersteunen .... maar goed het is jouw mening en dat mag :D

Overigens ben ik het wel eens met begrippen zoals netfilters die helpen totaal niet, sterker nog ze vergallen de dynamiek.
En een aparte groep zal ook geen hele grote veranderingen brengen, maar voor een klein bedrag wat ik nu investeer vind ik dit wel te doen.
kleine verbetering is altijd mee genomen, blijkt het niet te werken is dit gewoon pech.
Nooit geschoten is altijd mis.
Penguin
Contacteer:

Bericht door Penguin »

Vond een aardig artikeltje over netfilter gebuik.

http://www.breem.nl/tech-themas/emc/tt_ ... io.htm#Top

Het beaamt inderdaad jouw bevindingen over netfilteringen.
Niet over een aparte groep aansluitingen ... is voor mij nog een raadsel die alleen maar te testen is :)
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”